Bouwverslag Steamlaunch Victoria

Nou Bert dit verdient zeker een biertje.
Wat een mooi verslag met duidelijke foto's.
Je hebt weer een volger bij dit verslag.
Succes.

Roelof, bedankt voor het compliment en dat biertje was heerlijk:bier:

Overige heren; eveneens bedankt voor het compliment en altijd leuk om te lezen dat een verslag gewaardeerd wordt :cool:.

Zit er mooi strak op Bert en waarschijnlijk volgens de tekening. Jammer dat de stroken op het voordek niet in lijn met de zijkanten doorlopen. Dat is inderdaad moeilijker, maar staat "scheepser". Ze lopen dan dood tegen een koningsplank in het midden. De scherpe einden worden dan afgerond en vallen deels in de koningsplank.Trek het je maar niet al te erg aan hoor! Je werkt supernetjes. Gr. Klaas.

Klaas, het is inderdaad allemaal volgens tekening en voor zover ik weet of kan zien hebben de meeste (op internet gevonden) Victoria bouwers deze wijze van dekopbouw uit de handleiding opgevolgd.

Omdat het waar is wat je zegt, zal ik voor een volgend project - hoewel ik daar nu zeker nog niet mee bezig ben - jouw opmerking over het door laten lopen van de lijnen met de dek zijkanten zeker mee nemen.

Ik zie jouw opmerking dus niet als iets wat ik me wel of niet aan zal trekken maar als een welkome en positieve bijdrage in het perfectioneren van de kunst tot modelbouw of is het omgekeerd :rolleyes:?

Feit is in elk geval - en dat zie ik bij meer bouwers hier op MBF - dat met een beetje tijd, geduld en wilskracht nog heel veel in dit wereldje mogelijk is.

Ik weet nu ook - maar dat is terzijde en niet echt aan de orde voor bovenstaande reactie - dat ik met mijn - nog niet zolang in bezit zijnde - zaagtafeltje gemakkelijk en relatief goedkoop latjes in alle diktes en lengtes kan zagen en zodoende ook wat meer experimenteer ruimte krijg om dingen uit te proberen.
Dit is echt veel voordeliger dan de marginaal mee geleverde voorraad in de doos daar voor aan te spreken of naar de modelbouwzaak te lopen en daar een aantal latjes uit het rekje te halen. Bovendien kan je met zelf zagen gemakkelijker je gewenste kwaliteit bepalen.

Op onderstaande foto is nog even te zien tot welke dikte ik (experimenteel) mijn latjes uit dit hout kan zagen en dat is 0.69 mm en lijkt dus bijna op kaasschaven :D.

IMG_3211.JPG
 
Bert, Het verhaal dat je zelf je latjes zaagde bracht me mede op het idee. Om ze op de door mij bedoelde manier te leggen heb je namelijk smalle plankjes nodig. En als je ze zo lekker dun kunt zagen zijn ze redelijk soepel. En zoals je schrijft, je kunt ze voor het zagen uitzoeken op richting en breedte van de nerf. Geeft wel wat stof dat zagen, maar dat neem je dan maar voor lief. Gr. Klaas.
 
Vervolg bouwverslag.

Afgelopen week heb ik me onder andere bezig gehouden met het beplanken van het vóór en tussenschot.
Op zich niet veel en zeker niet spectaculair om te melden maar het is wel weer een (bouw)deeltje van de boot.

IMG_3690.JPG


De vuren balkjes maken deel uit van het draagframe voor de vloer waar de machine en zijn componenten straks op komen te staan.

IMG_3692.JPG


De beplanking aanbrengen is eigenlijk het zelfde principe als bij het aanbrengen van het dek.
Eerst de plankjes zoveel mogelijk ruw op maat zagen, aanbrengen en vervolgens de randen schuren en afwerken.

IMG_3715.JPG


IMG_3714.JPG


IMG_3723.JPG


In of eigenlijk op het kop- of vóórschot komt een nep deurtje / luik met messing (nep) scharniertjes en een messing deur klinkje.
Helaas ontbreekt ook dit laatste onderdeel - terwijl het wel in de bouwbeschrijving vermeld wordt - weer in het set :(.
Het kan niet zijn dat het nog ergens anders bij moet zitten want ik heb al de volledige uitvoering met extra beslagset. Misschien moet ik - omdat ik toch al tegen meer ontbrekende delen aangelopen ben - op een gegeven moment eens een mailtje naar de fa. Krick er aan wagen :mad: .
Een stuklijst waarop je kan zien wat er in de doos zit of moet zitten, zit niet bij dit pakket en het is daardoor moeilijk te zien of te controleren wat je straks mogelijk nog meer gaat missen :( .

Tot zover weer even.
 
De scherpe einden worden dan afgerond en vallen deels in de koningsplank.
Dat is volgens mij niet altijd zo en zie je vooral bij jongere schepen (makkelijker/goedkoper/hoeft minder nauwkeurig??)

Foto van een restauratiewerf voor klassieke schepen:

dek mahonie en oregon.jpg
 
Vervolg bouwverslag.

Mede door het brand gevalletje op " the Old Lady " heb ik mij bij dit scheepje nog wat meer en extra verdiept in de beheersing en mogelijke extra veiligheden van alles wat met het gas en dus het (open) vuur te maken heeft.
Niet dat dan alle risico's uitgesloten zijn want dat lukt je nooit helemaal.

Een beetje rond snuffelend op de site van Regner waar de stoominstallatie van dit schip van oorsprong bij gebouwd is, kwam ik op een gegeven moment bij de stoomtreinen het gebruik van een RC servo gestuurde gas regeling tegen.

Na enig Google werk zag ik dat Roel van Essen op zijn Victoria ook iets vergelijkbaars had en heb toen contact met hem opgenomen.
Hij heeft zijn regelaar zelf gebouwd en is over het gebruik van een dergelijke regelaar - om meerdere redenen - behoorlijk positief.
Een ander groot voordeel van deze regelaar zou moeten zijn dat je de vlamsterkte tijdens het varen aan kan passen en je dus ook wat zuiniger of efficiënter met je gasvoorraad om zou kunnen gaan.

De meeste Victoria's of andere vergelijkbare stoomscheepjes blijken deze voorziening - voor zover ik het heb kunnen ontdekken - niet toegepast te hebben.
Deze extra gas regeling is dus zeker niet standaard en bij stoomschepen (op Gas) denk ik vrij onbekend.

Maar na wat wikken en wegen heb ik mijn "RC gaskraan" zoals hij officieel heet van Regner besteld.

Het is op zich een onderdeel wat als je zou willen altijd later nog ingebouwd kan worden.
Maar omdat ik tijdig en netjes - de extra lange - servokabel achter of onder de betimmering - en op een manier dat hij later altijd nog eens te vervangen is - weg wil werken, heb ik hem voor mijn eigen gemak maar gelijk besteld.

IMG_3703.JPG


Op deze foto staat rechts de gasregel servo - te zien is dat deze in vergelijking met links de algemeen standaard servo - welke in veel schepen en andere modelbouw projecten voorkomen - zeer compact is.


Omdat ik voorlopig nog even met één van mijn vertrouwde F-14's wil blijven werken moest ik op deze zender een aanpassing voor het gebruik van de gasservo maken.

Omdat stick gebruik absoluut ongeschikt is voor de bediening (fijn regeling) hiervan en dit geld ook min of meer voor een schuifregelaar heb ik ervoor gekozen een extra potmeter (draairegelaar) in mijn zender te plaatsen / bouwen.
Vreemd genoeg heeft Robbe/Futaba zoiets niet in zijn leveringsprogramma zitten en dus dan maar zelf aan de slag.

IMG_3724.JPG

Potmeter met daaraan een kabeltje voor straks naar de print gesoldeerd.

IMG_3730.JPG


Besloten "Multi in 1" te gebruiken en zodoende kanaal 8 op de ontvanger.
(voor de oplettende kijker; schakelaar 4 op de voorzijde van de zender is hier i.v.m. het gebruik van kanaal 8 losgekoppeld en kan ik voor gebruik bij een van mijn andere schepen altijd nog even switchen).

IMG_3735.JPG


Omdat de potmeter die ik had wat groter is dan de printplaat geschikte uitvoeringen die je eigenlijk voor deze afmeting zou moeten gebruiken - heb ik het gat met een trappenboor op maat geboord en daarna het afdekplaatje aangepast.

IMG_3740.JPG


Het eindresultaat - alles werkt - en voor ongeveer iets van een €uro of 5 is deze zender geschikt voor een extra (gas regel) servo bediening :yes:.


Tot zover weer even.
 
Vervolg bouwverslag.

Inmiddels is het al weer enige tijd geleden dat ik iets aan dit bouwverslag toegevoegd heb.
Niet dat er helemaal niets gebeurd is maar gewoon omdat je hoofd er soms niet naar staat en de bouw wel eens een rustperiode kent waarin je met wat andere dingen bezig bent.
Om het verslag weer enigszins actueel te krijgen is het nu de hoogste tijd voor enkele kleine updates.
Gelukkig maak ik trouw van alles in overvloed foto's en kan ik dat als handvat gebruiken om terug te kijken bij wat ik toen heb gedaan, hoe en in welke volgorde ;).

IMG_3760.JPG

Dit blokje moet straks o.a. als vlaggenmasthouder op de boeg gaan dienen.

IMG_3776.JPG

De maten en hoeken in de tekening opmeten en overzetten op het blokje.

IMG_3766.JPG

Daarna de hoekjes en kantjes frezen.

IMG_3775.JPG

En zo moet hij straks ongeveer worden.


Rond het schip en onder het eerder aangebrachte potdeksel komt weer een houten lijst.

Voor de zijkant van de romp zitten er in de doos hiervoor prachtige - goede kwaliteit - mahoniehouten latten bijgeleverd. Echter voor de achterkant van het schip zit er weer iets multiplex-achtigs in de doos. Dit terwijl beide materialen optisch gezien in elkaar over zouden moeten lopen.

IMG_3807.JPG

Op bovenstaande foto zie je onder de mahoniehouten lat, daarboven (met boog) het multiplexachtige hout uit de doos en daarboven een stukje mahonie wat ik zelf nog in eigen voorraad had liggen en wat ik wil gebruiken om het multiplex uit de doos te vervangen.

IMG_3811.JPG

Aftekenen, zagen en schuren.

IMG_4035.JPG

Een stukje tape op de romp om het te lijmen gedeelte te markeren. Dit is ook handig bij het (licht) opruwen van de romp en natuurlijk het eventueel teveel aan lijm - wat er bij het aandrukken tussenuit geperst wordt - op te vangen.

IMG_4039.JPG

De hout- en structuurkleur van zij- en achterkant komen aardig overeen en als je niet beter zou weten horen deze materialen gewoon bij elkaar. Een klein kansje - hoewel ik dit niet verwacht - bestaat nog dat er straks bij het lakken wat verschil optreed?!

IMG_4042.JPG



IMG_4046.JPG

Weer een klein minpuntje (het is best een prijzig pakket dus ik neem aan dat je dan ook met een enige kritisch blik mag kijken en oordelen?) is dat - zoals eerder al eens aangegeven is - de geleverde houtlengtes precies op één meter afgezaagd zijn en deze voor de lijst 1 á 2 cm tekort zijn. Jammer, natuurlijk kan je er gewoon een stukje aanlijmen maar hoe netjes je dit ook doet, er zal altijd een kleur- en structuurverschilletje zijn. In elk geval weer een - zij het kleine - uitdaging om dit zo netjes mogelijk op te lossen.

IMG_4069.JPG

Inmiddels ook het onder balkje gemonteerd.

Tot zover weer even.
 
Vervolg bouwverslag.

Tijd om het dekluik van de roerservo op te gaan bouwen.

Behalve de afmetingen wijk ik bij dit een beetje van de bouwbeschrijving af en geef - of probeer ik dit in elk geval - er een stukje eigen karakter aan te geven.

IMG_3822.JPG

Een beetje passen, meten en bekijken van hoe ik het wil gaan maken.

IMG_3825.JPG

Een stukje mahonie (uit eigen voorraad) waar ik het luik uit op wil gaan bouwen.
De opstaande kanten met de (lichte) ronding van het dek afgetekend, op maat gezaagd en geschuurd.

IMG_3831.JPG

Lijmen en voldoende klemmen gebruiken zodat de vorm zo optimaal mogelijk aansluit.

IMG_3832.JPG

De extra bovenlaag waar ik een rechthoek uit wil halen en zodoende alleen een soort raamwerk over hou om dat later weer met deklatjes in te leggen.

IMG_3839.JPG

Een geweldig machientje voor dit werk.

IMG_3842.JPG

Even passen en kijken of het is - van wat ik in mijn hoofd heb - dat het zou moeten of zou kunnen worden.

IMG_3843.JPG

Raamwerkje gemonteerd en de deklatjes in gelijmd.

IMG_3846.JPG

Even passen en kijken hoe het staat.
Wat mij betreft moet het kunnen.

IMG_3869.JPG

Een paar laklagen en samen op de foto met het servoluik van een van mijn andere schepen (the Old Lady).
Ongeveer als onderstaande luik zou het originele luik er voor deze Victoria uit gezien hebben.

Tot zover weer even.
 
Je laatste luikje ziet er zo een stuk beter uit Bert! De rest is ook perfect hoor. Wordt weer een mooie "dame", waar je zonder te varen ook al met plezier naar kan kijken. Gr. Klaas.
 
Vervolg bouwverslag.

Hoewel ik het roer voorlopig nog niet echt nodig heb, heb ik deze inmiddels ook gemaakt en is grotendeels klaar.

IMG_3789.JPG

Het laser gesneden roerblad.

IMG_3790.JPG

Begin van het beplanken van het roer.
Het smalle los gezaagde strook hout bij de kop van het roer vervalt straks en maakt daar dan plaats voor de - in later stadium te plaatsen - helmstok.

IMG_3792.JPG

Het uitmeten van waar te beginnen en zo straks op het laatst niet het risico te lopen om met smalle splinters te moeten werken is even een klein werkje.

IMG_3793.JPG

De ruwbouw van het zojuist beplankte roer.
Nu komt het leuke werk van afwerken en mooi in vorm brengen :).

IMG_3799.JPG

Uitschuren van de holle gleuf in het hout waar straks de roeras half verzonken in komt te liggen.

IMG_4059.JPG

Het vierkante blokje op roerkop dient als extra verdikking en versteviging en daar komt straks een messing vlaggenstokhouder in.
In dit blokje had ik graag - op een subtiele manier - mijn initialen willen zetten maar vanwege zijn afmeting (10 x10 mm) kon ik niets verzinnen om dit op een nette manier voor elkaar te krijgen. Misschien later nog eens :rolleyes:?
Ook is nu het gleufje waar straks de doorgestoken helmstok in komt te zien.

IMG_4079.JPG

Nog even het sleufje voor het messing stripje op de voorgrond maken. Deze dient om straks de roerservo via een stangetje op aan te sluiten. De passing hiervoor let - i. v.m. mogelijke speling - vrij nauw.

IMG_4083.JPG

Mooi! het past exact. (eerlijk gezegd is dit met dit gereedschap niet direct het moeilijkste werkje).

IMG_4100.JPG

Messing strip buigen en gaatjes (1 mm) boren voor het roerbeslag.

IMG_4097.JPG

En zo is ook het roer al weer bijna klaar.

Tot zover weer even.
 
Laatst bewerkt:
Je laatste luikje ziet er zo een stuk beter uit Bert! De rest is ook perfect hoor. Wordt weer een mooie "dame", waar je zonder te varen ook al met plezier naar kan kijken. Gr. Klaas.

Dank je Klaas (en Roelof), het is inderdaad een leuk scheepje om aan te werken en te proberen er iets moois van te maken :).
 
hey Bert , dat ziet er goed uit van de zomer al proefvaren denk ik aan de plas, het schiet al lekker op.
kom binnenkort even langs voor een bakkie om het model in het echt te zien.
 
hey Bert , dat ziet er goed uit van de zomer al proefvaren denk ik aan de plas, het schiet al lekker op.
kom binnenkort even langs voor een bakkie om het model in het echt te zien.

Hoi Erwin, dank je, die proefvaart komt er naar ik verwacht wel van of vóór de zomer en wat dat bakkie betreft weet je dat je altijd welkom bent ;).
Groet, Bert
 
Vervolg bouwverslag.

Vandaag besloten de leidingen van de gastank via een servobediend regelventiel naar de brander te maken.

Omdat volgens en op advies van meerdere mensen de tank zo kort mogelijk bij de ketel moest staan en ik het gevoel had dat ik op deze plaats met het buigen en bochten van de leidingen te weinig ruimte zou hebben om hier alles kwijt te raken zat ik hier al enige tijd tegenaan te hikken.
Belangrijk is ook dat ik straks als alles verder in en afgebouwd is nog goed (recht erboven) bij de vulnippel van de gastank kan.
Om die reden en ook omdat ik bij een andere Victoria eigenaar (met dezelfde machine en gastank inbouw) gezien had dat deze de gastank achter de machine en dus iets verder weg op een plek waar meer ruimte is geplaatst had, heb ik dit ook nog even sterk overwogen.
De andere adviezen zaten toch nog te sterk in mijn hoofd en heb vandaag eerst maar eens besloten om te kijken of ik echt te weinig ruimte vóór de machine heb.
Zo ja.....? Dan moet hij dus naar achter de machine!
Zo nee ......? Dan moet hij staan waar men zegt dat hij moet staan ;).
Mijn grootste vrees zou zijn dat ik mijn koperen leidingen niet kort genoeg zou kunnen buigen met knikken en de kliko als gevolg.
Elders hier op het forum had ik gelezen dat uitgloeien ook een goede of soms noodzakelijke oplossing is om bepaalde bochten zonder dichtknikken te kunnen buigen. Dus brandertje bij de hand.

Aan de slag en datgene waar ik min of meer een tijdje tegenop gezien had viel bij nader inzien enorm mee, de bochten kon ik kort genoeg maken, ik heb geen ruimte over maar verder was het uiteindelijk een fluitje van een cent :hammer:.

IMG_4123.JPG


IMG_4186.JPG


IMG_4200.JPG


IMG_4187.JPG


IMG_4196.JPG


Morgen de vloerluiken maken en daarna alles beplanken.

Tot zover weer even.
 
Laatst bewerkt:
Bert, ik hoop één ding: dat jouw gastankje straks warm genoeg blijft om gas te leveren.
Wat bedoel ik: Op het moment dat je gaskraan opengaat, gaat het (tot vloeistof verdichte) gas terug in gasvorm.
Dit onttrekt warmte aan het geheel; verdamping kost warmte.
Dit uit zich tot "rijp" op je gastank. Koud gas verdampt minder goed, en dan krijg je een lage tot matige gasopbrengst naar je brander.
Wat je vaak ziet (en wat ik ook gedaan heb) is de (met draadgeïsoleerde) stoomleiding NA de machine één slag om mijn gasreservoir gewikkeld.
Hierdoor wordt het gasreservoir wat opgewarmd en hou je een constantere gasflow richting brander.
Ik merk dat doordat ik de gaskraan, nadat de machine loopt (en er dus warme, afgewerkte stoom langs de gastank loopt) steeds iets verder dicht kan draaien.
De gastank wordt warmer naarmate hij leger wordt (overigens nooit warmer dan handwarm) maar de druk blijft voldoende totdat de tank écht leeg is.
Overigens: als de gastank leeg is, heb je twee waarschuwingssignalen: je hoort de brander niet meer blazen en de pluim op je schoorsteen wordt minder aangejaagd door de warmte van de vuurplaat. Je hebt dan voor nog een minuut of twee stoom om naar de kant te komen.
 
Back
Top