Bouwverslag Steamlaunch Victoria

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bert V, 25 okt 2015.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Roel, bedankt voor je uitvoerige reactie en onderbouwing van je verhaal.
    Het grootste deel hiervan had je me al eens eerder (per PB) geschreven, maar vindt het - ook mede voor de lezers van dit verslag - toch goed om alle argumenten nog eens opnieuw (terug) te lezen.
    Mijn gastankje en installatie lenen zich - door de vorm, servo, leidingen en afstand - voor extra bij-verwarming minder goed dan bijvoorbeeld jouw installatie.
    Toch wil ik proberen alles zo optimaal mogelijk te bouwen waarbij ik ook oog wil houden voor het uiterlijk van het scheepje.
    Het is dan dus zoeken naar het beste tussen twee wegen en soms zal ik ergens een compromis moeten sluiten.
    Maar het goed functioneren van gasvoorziening en uiteindelijk de machine en het vaargedrag, staat voor mij ook zeker hoog op de lijst en ik sta dus open voor alle op of aanmerkingen die bijdrage aan een zo optimaal mogelijke bouw van dit scheepje.
    Net zoals jij hoop ik ook dat met het hele verhaal van hierboven de tank warm genoeg blijft.
    Zo niet? dan zal ik toch ook moeten gaan isoleren of iets anders zien te verzinnen.
    Heeft de omgevingstemperatuur (zomer - winter - warm - koud) tijdens het draaien of varen bij jou weten (of van andere lezers?) hierop nog merkbare invloeden?

    Om bovenstaande redenen zat ik daar dus al een poosje tegenaan te hikken en had ik dit deel van de bouw steeds een beetje uitgesteld / vooruit geschoven en ondertussen wat andere dingen gedaan en gebouwd.

    Wat het leeg raken van de gastank en het stilvallen van de machine betreft, hoop ik dat de inhoud van de tank groot genoeg is om de inhoud van de watervoorziening in de ketel tijdens een (vaar)run te overbruggen.
    Met mijn Old Lady moet ik na 15 á 20 minuten naar de kant om water bij te vullen en vul dan ook gelijk het gas bij.

    Om straks tijdens het varen dingen zoals het waterpeil in het peilglas, de manometer van de ketel en andere algemeen overzicht aan boord in de gaten te kunnen houden wil ik - experimenteel - in de stuurhut (tegen het plafon en uit het zicht) een afneembare (drone)camera met op mijn zender een beeldschermpje bouwen.
    In CN koop je deze helemaal compleet en voor niet al te veel geld.
    Als het plan lukt en bevalt zou ik dat ook op mijn Old Lady toe kunnen passen.

    Groet, Bert
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Isoleren? Van wat? De gastank? Daarmee zou je het probleem alleen maar vergroten. De kou treedt inwendig op, door verdamping van (vloeibaar gemaakt) gas. Niet door de omgevingstemperatuur. Als je je gastank gaat isoleren, beroof je 'm tevens van de warmtebronnen: de ketel en de zon.
    Regner heeft soortgelijke gastanks waar onderin een leiding is ingebouwd; http://www.modelbouwatelier.nl/download/Catalogus Regner Branders en toebehoren.pdf
    nummer 3 en 4: "Mit Enteisungsschlange"

    Liever eerst het gas op voordat het water op is... Daarom stel ik de timer op mijn zender op 20 minuten als de ketel warm is. Na 20 minuten "piep-piep-piep": boot naar de kant - check waterpeil - water bijvullen - timer weer instellen - doorvaren. Gas bijvullen hoef ik niet; ik kan in de zomer twee ketels leegstoken met een gasvulling. In de winter haal ik dat niet. Bovendien kun je een warme gastank niet eens of in ieder geval moeilijk bijvullen; de druk is hoger dan de vulfles.

    Of het uitmaakt of je in de zomer of in de winter vaart: Ja, dat maakt uit. Je hebt minder gas nodig om de ketel op kookpunt te krijgen. Mijn ketelwater staat in de schuur, dus koud. Zeker in de winter. Dan heb ik ongeveer 7 minuten nodig om het water aan de kook te krijgen. In de zomer is dat 4 a 5 minuten. Ga ik ergens "ver weg" varen, ligt de jerrycan met ketelwater op de vloer in de auto, vlak voor een verwarmingsuitlaat. Wordt hij al een beetje opgewarmd. In de zomer heb ik tot nu toe max 45 minuten met een gastank gevaren, in de winter max 30 minuten.

    Nog even en je kunt FPV varen...
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoeveel druk mag het gastankje hebben Bert? Stook je op puur butaan of op een mix van butaan en propaan? Onder 0 graden C. weigert butaan te verdampen en gaat je vlammetje uit. Bij 20 graden heeft butaan een dampspanning van ongeveer 2 bar. Er zijn busjes gas in de handel met een mix van 60% butaan en 40% propaan. Heb nog een oude liggen, Aeroflame staat er op. Was een gasbrandertje bij. Die verhouding is ongeveer van LPG (autogas) in de zomer. De busjes van Skandia zit alleen butaan in zie ik. Verdiep je er eerst even in wat je exact in je tankje mag stoken. Wil je niet op slechte gedachten brengen en Safety first! Gr. Klaas.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Klaas, meestal is dat propaan/butaan in een verhouding 40/60 (of 60/40, weet ik zo niet).
    Ik stook mijn Regner in ieder geval met mixgas, en dat werkt perfect.
     
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Klaas,
    Toen ik mijn scheepje en machine keurig in een doos thuis bezorgt kreeg zat er ook een - van Krick stikker voorziene - gasvulling bij. Ik heb zojuist nog eens even gekeken naar het verdere opschrift en hij bevat 70% butaan en 30% butaan.
    Met een inhoud van 800 ml zou ik er mijn tankje van 100 ml theoretisch ongeveer 8x kunnen vullen. Genoeg voor het proefdraaien en zijn eerste (proef)vaarten straks. Daarna - of eigenlijk daarvoor al - kijk ik waar ik deze verhouding van gas - waarvan ik uit ga dat dit een goede verhouding heeft - zonder Krick stikker kan kopen.
    Het hele verhaal van verkeerde gasflessen in de winter hoorde ik vroeger op het werk wel eens als weer eens ergens in een bouwkeet de kachel of het gastoestelletje voor de koffie niet wilde branden maar had daar zelf nooit veel mee te maken :p.
    En van safety first ben ik wel een grote voorstander. Vandaar ook mijn - door Roel zo vernoemde - FPV varen en ik weet ondertussen een beetje (maar nog lang niet alles) wat er mis kan gaan :D.

    Edit; zojuist ook nog even in de machine handleiding gekeken en deze stellen dat een mengsel van 65-70% butaan en 30-35% propaan voor deze installatie nodig is.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2016
  6. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Bert, dit gas is perfect. Te koop bij HBM en Hornbach ( en misschien ook wel ergens anders) waarbij het bij de laatste wat goedkoper is. Gebruik het ook in m'n gasbrander om zilver te solderen etc. De Regner vul adapter past op deze flessen.

    P1011346.JPG
     
  7. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    hoi Bert doen we ik app je wel voor een bakkie , ziet er top uit Bert afwerking is heel netjes .
     
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Inmiddels is het al weer een paar maanden geleden dat ik hier voor het laatst aan mijn verslag heb gewerkt .
    Na mijn laatste bericht hier is het bouwen - met tussenpozen en zij het niet zo snel - door gegaan maar is de Victoria nog verre van klaar en dus hoogste tijd om in de komende dagen weer eens wat kleine updates te plaatsen.

    De vloer- bodemplaat voor onder de machine heb ik - zoals ergens in het begin van het verslag al staat - vervangen door een andere plaat en heb die nu - zoals op onderstaande foto's te zien is - van planken voorzien.
    De houtsoort die hiervoor gebruikt en mee geleverd wordt is "Tanganjica" met een breedte van 10 mm en een dikte van 1 mm, een houtsoort waar ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord had.
    Zoals ik al eens eerder opgemerkt had, blijkt ook met dit hout dat Krick niets te veel in zijn pakket stopt en je heel zorgvuldig de zaak moet bekijken en uitmeten omdat de ruimte voor zaagafval heel minimaal is en je bij het maken van een foutje gelijk de kans loopt dat je hout tekort komt.
    Gelukkig had ik deze opmerking / tip al bij een andere Victoria bouwer gelezen en was ik er op voorbereid.
    Bij deze bouwer had ik ook gezien dat hij aan zijn vloerplanken een schuin kantje schuurde waardoor er een veel mooier planken effect ontstaat (een beetje het idee zoals je ook bij het bestellen van een nieuwe parketvloer kan kiezen voor strak tegen elkaar gelegd of door middel van een V naad of groef). Een werkje wat beslist de moeite en het eindresultaat waard is.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De Tanganjica plankjes van 10 x 1 mm met daaraan een klein schuin kantje geschuurd wat er voor zorgt dat straks de planken planken blijven en net niet alles als in één algemeen ogende plaat opgaan.

    [​IMG]
    De plaats waar de vloerluiken inkomen werk ik voor een strakke afwerking af met messing strip van 4 x 1 mm.

    [​IMG]
    Voor de naden gebruik ik eerst een fijne kwast en vervolgens lak ik alles met een mini verfrollertje in 4 lagen af.

    [​IMG]
    Voor- en achtervloer met de luiken.

    [​IMG]
    Het eindresultaat van de achtervloer met messing afwerking voor de luiken.


    Tot zover weer even.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  9. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Inmiddels wordt het tijd om de kiel - die uit meerdere delen bestaat - en de schroefas definitief te plaatsen.
    Bij de schroefas heb ik er na enig wikke en wegen voor gekozen om niet de originele en bijgeleverde as te gebruiken maar een kogel gelagerde van Raboesch te bestellen.
    De originele as wil ik later in een ander model gebruiken en heb ik, omdat ik denk dat de Raboesch net iets beter is, voor deze as gekozen.

    [​IMG]
    Afplaktape op de plaatsen waar ik de lijm ( Kombi Power van Bison) niet wil hebben en tevens om een strak lijmrandje te creëren.

    [​IMG]


    [​IMG]
    Omdat de Raboesch as ruim 2 mm. dikker is dan de originele bijgeleverde as moet er aan de binnenzijde van de kielplaten een groef gefreesd worden die zorgt dat deze platen straks toch mooi en strak op de kielstukken aansluiten.

    [​IMG]


    [​IMG]
    Nu de schroefas aan de buitenkant vast zit moet deze ook aan de binnenzijde van de romp met Stabilit vast gezet en waterdicht gemaakt worden.

    [​IMG]
    Het schroefasgedeelte met lager waar straks via een kruiskoppeling de machine aan bevestigt wordt.

    [​IMG]
    Bevestigen van de kielplaten.

    [​IMG]
    De Kombi Power laat zich behalve als lijm ook goed voor opvulling en grof plamuur werk dienen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Nog wat afwerken met fijn plamuur en aansluitend een aantal lagen G4 aanbrengen en ook de kiel (of hak) is weer gereed voor verdere montage.


    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2016
    Marc w en Freek-Johan vinden dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je maakt er werk van Bert! Wordt ook weer een topmodelletje. Gr. Klaas.
     
  11. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Nu de kiel zo goed als gereed is kan de bevestiging voor het roer verder afgemaakt worden.
    Hiervoor komt er onder de hak van de kiel een messing strip met lagerbusje die het roer aan de onderzijde van het schip ondersteund.
    Na wat passen en meten kom ik tot de conclusie dat er weer zuinig met de materialen in het pakket omgegaan is :mad:.
    Zie onderstaande foto's.

    [​IMG]
    Situatiefoto waarbij duidelijk te zien is dat wanneer de messing strip op de kiel / hak aansluit het roer onderuitgezakt aan de romp komt te hangen.

    [​IMG]
    Situatiefoto waarbij ik het roer opstel zoals ik denk of vindt dat deze t.o.v. de romp moet staan.
    In dit geval is de messing strip ca. 8,5 mm. te kort.

    [​IMG]
    Dan maar eens even en nog een keer in de stuklijst van de bouwbeschrijving kijken.
    En ja hoor .............. deze zegt ook dat de strip langer hoort te zijn!
    Mooi! dan even een vriendelijk mailtje naar krick met bovenstaande bevindingen en de vraag of het mogelijk is dat ze alsnog een strip van de goede lengte toe willen sturen.

    De andere dag onderstaande antwoord.

    Dear Mr. V................,

    the rudder heel should be 88 mm long. Your pictures are too small to see, how long yours is. Normally a 100 mm long piece is not needed. We never have a problem with this part. I think something different is wrong.

    Thank you very much and best regards
    .......................

    Waarom er dan toch iets anders in de handleiding staat is voor mij ............???????????
    Dan voor de zekerheid maar eens even bij een andere Victoria eigenaar informeren hoe dit bij hem zit.
    Helaas voor mij, hij heeft dezelfde korte strip en geen problemen of een scheef hangend roer.
    Waar het bij mij dan mis is gegaan kan ik met geen mogelijkheid bedenken want ik heb nergens zomaar iets afgezaagd of geschuurd en zal dit voor mij wel altijd een raadsel blijven.
    Maar goed en gezien de situatie bij de andere Victoria eigenaar geloof ik ook niet meer dat het nog zin heeft om langer over een stukje messing van 10 cm te blijven zeuren en het beter is om te kijken dit dan zelf maar te maken.
    Per slot hoort het vinden van een nette oplossing ook bij het modelbouwen:p.

    [​IMG]
    Gelukkig trof ik bij de plaatselijke bouwmarkt ook wat messing aan, waaronder een strip die het wat maatvoering betreft net niet is maar die met een klein beetje moeite wel op maat te maken is.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Na een paar uurtjes prutsen (en nog 90 cm strip ter waarde van enkele Euro's per meter over) is de nieuwe hielstrip bijna klaar en hoeft er alleen nog de messing lagerbus in geperst te worden.

    [​IMG]
    Spijkertjes inkorten voor het afwerken van het roerbeslag.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Met het kleine tafel bankschroefje kan ik - nadat ik de gaatjes heel minuscuul voorgeboord heb - makkelijk, gecontroleerd en zonder de kans dat ik op mijn vingers sla de spijkertjes in het roer persen.

    [​IMG]
    Alles nog een keertje aflakken.

    [​IMG]
    Met de schroefjes nog los is al duidelijk te zien dat alles nu wel netjes recht en evenwijdig aan de romp hangt.


    Tot zover weer even.
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2016
    bram1324 vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een zondags roertje zo Bert! Lullig antwoord van de leverancier, maar je hebt het gelukkig zelf op kunnen lossen. Zou de achterkant van de hak mooi rond maken. Dan laat die het water wat makkelijker los en komt het de snelheid ten goede. Geintje natuurlijk, maar dan heb je wat minder gauw schrammen. Gr. Klaas.
     
  13. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Klopt Klaas,
    Het is gewoon dat ik het een heel leuk en mooi model vindt om te bouwen, maar vindt het zelf ook wel eens lullig van mijzelf als ik voor de zoveelste keer moet opmerken dat weer iets of bijna alles wat er in het pakket zit erg krap afgemeten en bijgeleverd zit.
    Met het hout lijkt het soms of ze met een computer de totaal benodigde hoeveelheid van het hele pakket hebben uitgerekend en vervolgens een andere computer opdracht gegeven hebben het zo en zonder rekening te houden met bijv. zaagafval de boel af te zagen en in de doos te schuiven:hammer:.
    Als ik bijv. naar het messing stripje kijk is het treurig dat daar niet wat meer tolerantie in zit, maar dat geld eigenlijk voor alles.
    Verder is dit ook geen product wat in grote oplages over de toonbank gaat en waar ze zo op die manier kapitalen kunnen verdienen of bezuinigen.
    Als ik kijk wat de (consumenten) prijs in de winkel is van wat ik zelf moet vervangen is dat alles eigenlijk voor een fabrikant een lachertje en zo niet maken ze dat pakket maar 5 €uro duurder en is ook alles ruim betaald.

    Het is straks niet de snelheid maar de sierlijkheid die het hem moeten doen (geintje van mij en ik snap wat je bedoeld :D) en dat achterkantje van de hiel is inderdaad erg scherp en zou ik mezelf nog wel eens aan kunnen bezeren dus dat wordt nog wel een beetje afgerond:p.
     
  14. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Bert ,het ziet er erg mooi uit vakwerk !! het wordt een prachtig scheepje :thumbsup:
     
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Geen spannend stukje verslag maar wel een stukje wat onderdeel van de bouw van de Victoria is en wat ik dan toch ook wel wil vermelden.
    Recent de (nep)spantjes (Mahonie 5 x1 mm.) op maat gezaagd, 3x gelakt en vervolgens in de romp geplaatst.
    Deze komen alleen in het voorste gedeelte van de romp - waar straks de machine staat - en waar deze spantjes ook met het oog goed te zien zullen zijn.
    In het achterste gedeelte van de boot hoeven en komen deze spantjes niet.
    Hier zouden ze i.v.m. de betimmering van banken en kastjes straks helemaal wegvallen.

    [​IMG]
    Schuren, lakken, schuren, lakken, schuren, lakken.


    [​IMG]
    Met een stukje tape de onderlijn bepalen, de onderlinge afstand van de spantjes proportioneel verdelen en aftekenen.

    [​IMG]
    Ook tegen de onderkant van het dek een zo nauwkeurig mogelijke aftekening van de onderlinge afstand die voor het oog straks wel heel precies moet worden.

    [​IMG]
    Om het tussentijds en bij het aanbrengen van de spantjes nog wat extra te controleren en de boel makkelijker te maken heb ik ook nog een afstand houdertje met de exacte afstand voor tussen de spantjes gemaakt (dit laatste idee heb ik van een andere bouwer gekopieerd).

    [​IMG]
    De spantjes zitten er in en de machine staat voor het beoordelen van het resultaat even op zijn plaats.
    Op latere foto's zijn de spantjes wat beter te zien.
    Met een beetje lichtinval is nu ook duidelijk te zien dat de romp iets van een zebra weg heeft.
    Straks als de romp in een aantal lagen (witte) lak en het onderwatergedeelte in zijn eigen kleur gespoten is zal daar - als het goed is - niet veel meer van te zien zijn :p.
    Daarbij heeft de lak natuurlijk straks ook de functie om de ABS romp tegen invloeden als UV licht e.d. te beschermen.

    tot zover weer even.
     
  16. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Vervolg bouwverslag.

    Na het plaatsen van de spantjes is het nu tijd om de opstaande rand / board in het voorste gedeelte van de boot aan te brengen.

    Met een houten malletje worden 2 lagen dun multiplex in vorm op elkaar gelijmd.
    Na het lijmen heeft dit dezelfde dikte als overige delen van deze opstaande rand.

    [​IMG]
    Mal met diverse lijmklemmen. Probleempje is wel dat de klemmen makkelijk in deze situatie weg willen schuiven, maar uiteindelijk is het zo en op deze manier toch gelukt.

    [​IMG]
    Nadat de op elkaar gelijmde delen droog waren heb ik deze tot één geheel geschuurd waarna de lijmverbinding haast niet meer zichtbaar is.
    De ronding is nu klaar om op zijn plek te lijmen.
    Om alles (van deze ronding) goed op zijn plaats te drukken heb ik van roer-houtjes tijdelijke span plankjes gemaakt die enkele mm. te lang zijn en zo - met een kleine doorbuiging - de ronding tot op de mm. mooi strak en nauwkeurig op zijn plaats tegen het dek duwt.

    [​IMG]
    Foto met een van de zij boorden en nogmaals zichtbaar de span-plankjes van de plaatselijke bouwmarkt.
    Na het op zijn plaats drogen van de ronding, de span-plankjes weer weggehaald en de zij boorden met een kleine buiging op maat gemaakt.

    [​IMG]
    Aanbrengen en lijmen van de zij boorden.

    [​IMG]
    Het stukje aan de achterzijde valt tussen de twee zij boorden en om dit precies te kunnen maken knip ik van karton een malletje.

    [​IMG]
    Het malletje overzetten op de multiplex, zagen, passen, schuren en vervolgens de hoogte corrigeren door van de onderkant een klein strookje van enkele mm af te zagen.

    [​IMG]


    [​IMG]
    Nu past alles en dit alles sluit zo mooi strak op elkaar aan dat ik het afwerk latje van 2 x 2 mm wat er volgens de handleiding nog op moet eventueel weg zou kunnen laten. Maar dat is iets wat ik nog even goed moet bekijken.

    [​IMG]
    Alles goed en fijn geschuurd en de eerste laklaag aangebracht.


    [​IMG]
    Nog een paar extra lagen lak aanbrengen en weer is er een stukje klaar.
    Het volgende zal denk ik de kajuit opbouw gaan worden, of............... misschien toch eerst de romp gereed maken om te spuiten :rolleyes: ?
    Ik zal er de handleiding nog eens op naslaan, kijken wat die zegt en anders toch eerst maar weer eens een nachtje over slapen :p.

    Tot zover weer even.
     
    Roelof_l vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi Bert! Gr. Klaas.
     
  18. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je Klaas :).
     
  19. kockmans

    kockmans

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    640
    Locatie:
    Dirksland
    Bert,
    Complimenten voor je vakwerk hoor!
    Superstrak en netjes!
    Groet Dennis
     
  20. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Echt wel. Een plaatje! Ben je niet bang dat de romp gaat vergelen met de tijd?
     

Deel Deze Pagina