Bouwverslag Stinson Reliant ESM

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Peet43, 24 jan 2016.

  1. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Stellendam
    Beste modelbouwers,

    Agelopen zomer heb ik de Stinson Reliant van ESM aangeschaft met de bedoeling deze te voorzien van een stermotor. De Saito FG60 R3 is hierbij de motor voor dit vliegtuig geworden.
    De bouw is niet echt spannend maar het plaatsen van de motor wil ik hierbij met jullie delen.
    image.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2016
  2. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Stellendam
    Hierbij enkele foto's van de motor.
    image.jpeg
    image.jpeg
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeker even doen! Ruimhartig foto's en schrijverij. Alleen de motor is al een feest!
    Gr Bas
     
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Mooi model, prachtige motor! Ben naast installatie motor zeker ook erg benieuwd naar hoe de Reliant van ESM bevalt
     
  5. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Stellendam
    Het is een ESM, weet niet of je er al een keer 1 gebouwd hebt, is mijn 3e.
    Onderdelen passen niet altijd, is meestal wel op te lossen, deze keer was de cockpitraam rood i.p.v. wit, is wel op te lossen. Er waren dubbele zakjes schroefjes bij en andere soorten weer niet kortom ESM modelen zijn mooi voor een goede prijs maar verwacht niet dat alles vlekkeloos in elkaar past en dat alle onderdelen erbij zitten.
    image.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2016
  6. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Stellendam
    Nog even een foto met de vleugels, is wel een vleugeloppervlak zo, 2,55 meter.

    image.jpeg

    image.jpeg
     
  7. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Stellendam
    Een beginnetje gemaakt met de motor te plaatsen.

    image.jpeg
    image.jpeg
     
  8. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Stellendam
    Vandaag de motor verder aangesloten. Zit nu nog de standaard uitlaat op maar ga deze waarschijnlijk vervangen voor een Keleo
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Mooie kist, heb er een van Top Flite gehad ( zelfde spanwijdte ). Was een zware kist en zo vloog hij ook. Redelijk hoge landingssnelheid. Of ik was gewoon te bang om em te ver uit te melken. Vermoed dat de esm versie een stuk lichter zal zijn. Was wel model die je moest blijven vliegen. Dat is weer het leuke. Het vliegbeeld was mega fraai.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Succes met de verdere bouw, prachtige motorkeuze overigens!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Stellendam
    De ESM staat op voor 8 kilo maar de saito weegt ook aardig door.
    Zal hem wegen las hij klaar is.
    Ben zelf ook weg van dit toestel, heb eerst een foamie gehad van horizon is niet te vergelijken qua vliegbeeld ga ik van uit. Ben ook zeer benieuwd hoe hij zal vliegen.
     
  11. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Stellendam
    Vandaag proefgedraaid met de Saito, liep eerst op 1 cilinder, stom, bougiekabel niet goed aangesloten. Vervolgens een poosje laten draaien maar op slechts 2 cilinders. Na de hoofdsproeier iets dicht te hebben gezet kwam de derde erbij.
    Moet zeggen dat er een mooi geluid in zit.

     
    E.hof, johnnyb en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, kijk, daar doe je het voor! Maar zelfs op een motorfietsje zou het geluid niet mis staan :) Jammer dat Saito geen 3 cilinder lijn heeft... voor het geluid...en dan in m'n P-40

    Waar ligt het rpm ergens? Zo rond de 6500 toeren?
    Gr Bas
     
  13. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Stellendam
    Klopt Bas, daar doe je het voor. Zou hij niet passen in een P40?
    Max. Rpm lag nu op 6225 toeren, heb getracht dit in beeld te brengen maar is niet echt duidelijk. Draait nu met een 22x10, iets kleinere prop zou wellicht meer toeren geven.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Prachtig geluid, doet het model zeker eer aan!
     
  15. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Stellendam
    Is inderdaad een prachtig geluid, maar met een keleo creations uitlaat komt er een nog mooier geluid uit. Nog even sparen.
     
  16. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Stellendam
    image.jpeg Vandaag bestelling uit China ontvangen. Ben van mening dat deze niet mag ontbreken in mijn toestel.
     
  17. johnnyb

    johnnyb

    Lid geworden:
    19 jul 2005
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Belgie Limburg 3550
    Mooi toestel , ben ook in het bezit van saito fg r3 60 .

    En hoe zit het met CG van het toestel ?
    Veel gewicht bij plaatsen of komt het goed met de saito motor .

    Ben de motor nog aan het inlopen .
    Staat nog op een proefstand .
    Ik heb voor een test een walbro carburateur gekocht die aangepast voor deze motor in Italiƫ .

    Daar hebben ze voor verschillende motors een aangepaste carburateurs .
    Wel duur .

    Hebben ook een covertie kit voor de saito fg r3 84 volledig aan te passen .
    Zo als het binnenwerk van een fg r3 60 cc
    Voor mensen die er intresse voor hebben .

    Grt johnnyb
     
  18. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Stellendam
    CG heb ik nog niet bepaald, moet de powerbox nog een plaats geven alsmede 2 accu's. Mijn idee is dat er aan de achterzijde gewicht bij moet maar weet nog niet hoeveel.

    Waarom heb je de carburateur vervangen?
     
  19. johnnyb

    johnnyb

    Lid geworden:
    19 jul 2005
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Belgie Limburg 3550
    Om te zien of er verschil is met de standaard .
    Zal wel een verschil zijn denk ik , met twee regelnaalden zoals een gewone bezine motor .
    Ik heb een ringuitlaat in Duitsland besteld , maakt deze zelf .
     
  20. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Stellendam
    Oke, waar heb je de ringuitlaat in Duitsland gehaald?
    En welke is de leverancier in Italie?
     

Deel Deze Pagina