Deze motor opstelling ziet er veel beter uit.
Maar waarom zo klein beetje verzetten, als je nog voldoende ruimte hebt op de montage plaat?
Je hebt een schip van 1,2m, hierin hoeft alleen een elektromotor met accu, ontvanger en enkele klein delen.
Waarschijnlijk heb je richtig voorschip nog ca. 85cm over?
Bedenk, dat je een schip maak met veel inwendige ruimte.
Over de openingen voor de luchttoevoer naar de motor, deze zou je moeten maken, ergens op het Forum is hierover geschreven, maar ik kan het zo snel niet vinden.
Nu even terug naar vorige antwoorden.
Wat
@k-k (klaas) bedoelt met een beetje werken heeft betrekking op de veranderingen door temperatuur en vocht in een houten romp.
Je kan een houten romp volsmeren met polyester of epoxy, maar vochtigheid zal toch een invloed blijven hebben.
Je moet de beschermingslagen zien als een soort van membraam, het directe vocht wordt tegengehouden, maar op lange termijn dringt vocht toch door.
Dit heeft te maken met de dampdruk van water. Deze druk, of wel kracht, zal alles doen om aan beide zijden een evenwicht te krijgen.
Daarnaast in de loop der tijd treed er ook een soort van "zetting" op.
Deze zetting kan bijvoorbeeld komen door de steunen van het schip.
Je hebt een lang, groot, schip 1,2m, bij ondersteuning door 2 steunen op een redelijke onderlinge afstand, zal de romp in de loop van de tijd zich zetten naar de steunen.
Je kunt nu ook denken over 3 steunen om het zetten te voorkomen.
Dit kan ik afraden, daar één steun niet in lijn ligt met de andere, hierbij te denken aan een enkele mm.
Staat de midden steun te laag, dan zal deze geen zin hebben, staat de midden steun te hoog, dan zal deze de romp vervormen, hetgeen aanleiding geeft tot een kattenrug.
Samengevat, voldoende mogelijkheden, dat de romp in de loop der tijd door dampdruk of nattigheid opgedaan tijdens varen, invloed hebben op de maatvastheid van de romp.
Lang verhaal, maar het is bekend, dat hout werkt.
Ik had het over naar voren verplaatsen van de motor, ca, 100mm.
Klaas vulde dit aan om dan een tussenas met 2 cardankoppelingen te gebruiken.
Door dit toe te passen is de uitlijning tussen schroefas en motor ook niet meer extreem kritisch.
Succes met de voorgang. Groet. Henk.