Bouwverslag stoomsleper Afrika

Als je geen draaibank hebt, dan de motorsteun naar voren, richting boeg en onder geen beding de schroefas inkorten.
Bij inkorten van de schroefas krijg je achteraf spijt.
Je hebt genoeg ruimte in de buik van het schip.
Succes met de bouw. Henk.
Omdat ze zeggen dat de as inkortbaar is , het is toch een kwestie van afzagen ,of zie ik dat verkeerd ?
Er zit een los stuk bij met lager,die je moet vastlijmen op de buitenas
 
Jij bouwt even als ik een stoomsleepboot.
Jouw schip heeft een lengte van 1,2m
Deze hebben een volle romp, de breedte is ca. 1/5 van de lengte en de diepgang ca. de heft van de breedte.
Daarom is er in de romp veel ruimte voor de apparatuur.
Je kan de motor met gemaakt 100mm naar voren zetten, zonder dat je in problemen komt.
Over gewicht, waterverplaatsing, dit komt naar mijn verwachting op meer dan 20kg.
Mijn Dockyard V, lengte 1040mm heeft een waterverplaatsing van 17kg.
Voor indruk van de romp, zie : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-3#post-3853835
Dus gebruik de ruimte in het schip en ga de schroefas niet inkorten.
Succes met je project en denk er aan, dat door nu inkorten je in de toekomst in problemen kan komen.
Groet Henk.
 
Juki, Als je de as inkort moet je inderdaad ook de askoker inkorten. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar ik zou ook voor Henk zijn advies kiezen. Zoveel te langer de as zoveel te minder slijtage op de lagers. Controleer gelijk of er een G-ring achter het lager in het dikke stuk zit. Als dat een kogellager is dan mag daar geen water bij komen. Kijk eens wat voor lager er achter in de askoker zit. Is dat een kunststof lager is dan is dat watergesmeerd en loopt het water door de koker tegen de G-ring. Zou de motorsteun een spant naar voren zetten en tussen motor- en schroefas een tussenas(je) met twee kruiskoppelingen. Gr. Klaas.
 
Jij bouwt even als ik een stoomsleepboot.
Jouw schip heeft een lengte van 1,2m
Deze hebben een volle romp, de breedte is ca. 1/5 van de lengte en de diepgang ca. de heft van de breedte.
Daarom is er in de romp veel ruimte voor de apparatuur.
Je kan de motor met gemaakt 100mm naar voren zetten, zonder dat je in problemen komt.
Over gewicht, waterverplaatsing, dit komt naar mijn verwachting op meer dan 20kg.
Mijn Dockyard V, lengte 1040mm heeft een waterverplaatsing van 17kg.
Voor indruk van de romp, zie : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-3#post-3853835
Dus gebruik de ruimte in het schip en ga de schroefas niet inkorten.
Succes met je project en denk er aan, dat door nu inkorten je in de toekomst in problemen kan komen.
Groet Henk.
Oke ,ik volg jou raad op ,zoveel werk is dat nu ook weer niet
 
Geen idee wat je als koppeling gaat gebruiken Juki. Voor zover ik heb gezien is de Bühlermotor die jij gebruikt op de kopse kanten dicht en worden er geen koelkanalen afgesloten. Raad je aan om een dubbele kruiskoppeling of een cardan te gebruiken. Mocht door omstandigheden de romp een beetje werken wreekt zich dat niet in de aandrijflijn. Als er in de askoker een lipseal of G-ring zit vet die dan een beetje in. Het zal niet de eerste lipseal zijn die warm loopt en verhardt, omdat de lipseal water nodig heeft om te koelen. Kan het zo niet zien, maar jij zult ongetwijfeld weten welke as/kokercombinatie je hebt. Neem aan dat je de as binnen langs kunt verwijderen voor inspectie en onderhoud. Succes met het glad maken van de romp. Gr. Klaas.
Nou deze romp werk echt niet,mischien zo'n polyester ding ,maar deze zeker niet
 
Oke ,ik volg jou raad op ,zoveel werk is dat nu ook weer niet

Dit is beter henk? Nu heb ik meer speling,gaatjes boor ik later,als ik de koppeling heb ,mischien sleufjes maken ?
20211120_152258.jpg
 
Deze motor opstelling ziet er veel beter uit.
Maar waarom zo klein beetje verzetten, als je nog voldoende ruimte hebt op de montage plaat?
Je hebt een schip van 1,2m, hierin hoeft alleen een elektromotor met accu, ontvanger en enkele klein delen.
Waarschijnlijk heb je richtig voorschip nog ca. 85cm over?
Bedenk, dat je een schip maak met veel inwendige ruimte.
Over de openingen voor de luchttoevoer naar de motor, deze zou je moeten maken, ergens op het Forum is hierover geschreven, maar ik kan het zo snel niet vinden.

Nu even terug naar vorige antwoorden.
Wat @k-k (klaas) bedoelt met een beetje werken heeft betrekking op de veranderingen door temperatuur en vocht in een houten romp.
Je kan een houten romp volsmeren met polyester of epoxy, maar vochtigheid zal toch een invloed blijven hebben.
Je moet de beschermingslagen zien als een soort van membraam, het directe vocht wordt tegengehouden, maar op lange termijn dringt vocht toch door.
Dit heeft te maken met de dampdruk van water. Deze druk, of wel kracht, zal alles doen om aan beide zijden een evenwicht te krijgen.
Daarnaast in de loop der tijd treed er ook een soort van "zetting" op.
Deze zetting kan bijvoorbeeld komen door de steunen van het schip.
Je hebt een lang, groot, schip 1,2m, bij ondersteuning door 2 steunen op een redelijke onderlinge afstand, zal de romp in de loop van de tijd zich zetten naar de steunen.
Je kunt nu ook denken over 3 steunen om het zetten te voorkomen.
Dit kan ik afraden, daar één steun niet in lijn ligt met de andere, hierbij te denken aan een enkele mm.
Staat de midden steun te laag, dan zal deze geen zin hebben, staat de midden steun te hoog, dan zal deze de romp vervormen, hetgeen aanleiding geeft tot een kattenrug.
Samengevat, voldoende mogelijkheden, dat de romp in de loop der tijd door dampdruk of nattigheid opgedaan tijdens varen, invloed hebben op de maatvastheid van de romp.
Lang verhaal, maar het is bekend, dat hout werkt.
Ik had het over naar voren verplaatsen van de motor, ca, 100mm.
Klaas vulde dit aan om dan een tussenas met 2 cardankoppelingen te gebruiken.
Door dit toe te passen is de uitlijning tussen schroefas en motor ook niet meer extreem kritisch.
Succes met de voorgang. Groet. Henk.
 
Deze motor opstelling ziet er veel beter uit.
Maar waarom zo klein beetje verzetten, als je nog voldoende ruimte hebt op de montage plaat?
Je hebt een schip van 1,2m, hierin hoeft alleen een elektromotor met accu, ontvanger en enkele klein delen.
Waarschijnlijk heb je richtig voorschip nog ca. 85cm over?
Bedenk, dat je een schip maak met veel inwendige ruimte.
Over de openingen voor de luchttoevoer naar de motor, deze zou je moeten maken, ergens op het Forum is hierover geschreven, maar ik kan het zo snel niet vinden.

Nu even terug naar vorige antwoorden.
Wat @k-k (klaas) bedoelt met een beetje werken heeft betrekking op de veranderingen door temperatuur en vocht in een houten romp.
Je kan een houten romp volsmeren met polyester of epoxy, maar vochtigheid zal toch een invloed blijven hebben.
Je moet de beschermingslagen zien als een soort van membraam, het directe vocht wordt tegengehouden, maar op lange termijn dringt vocht toch door.
Dit heeft te maken met de dampdruk van water. Deze druk, of wel kracht, zal alles doen om aan beide zijden een evenwicht te krijgen.
Daarnaast in de loop der tijd treed er ook een soort van "zetting" op.
Deze zetting kan bijvoorbeeld komen door de steunen van het schip.
Je hebt een lang, groot, schip 1,2m, bij ondersteuning door 2 steunen op een redelijke onderlinge afstand, zal de romp in de loop van de tijd zich zetten naar de steunen.
Je kunt nu ook denken over 3 steunen om het zetten te voorkomen.
Dit kan ik afraden, daar één steun niet in lijn ligt met de andere, hierbij te denken aan een enkele mm.
Staat de midden steun te laag, dan zal deze geen zin hebben, staat de midden steun te hoog, dan zal deze de romp vervormen, hetgeen aanleiding geeft tot een kattenrug.
Samengevat, voldoende mogelijkheden, dat de romp in de loop der tijd door dampdruk of nattigheid opgedaan tijdens varen, invloed hebben op de maatvastheid van de romp.
Lang verhaal, maar het is bekend, dat hout werkt.
Ik had het over naar voren verplaatsen van de motor, ca, 100mm.
Klaas vulde dit aan om dan een tussenas met 2 cardankoppelingen te gebruiken.
Door dit toe te passen is de uitlijning tussen schroefas en motor ook niet meer extreem kritisch.
Succes met de voorgang. Groet. Henk.

De motor zit ook op niet op zijn plaats hoor ,kan nog eind naar voren ,dan zit ie midscheeps
 
Mooie oplossing.
Maar bedenk, dat de zware accu op de plaats van de ketel moet komen.
Dus op 70, of 75cm vanaf de boeg is ver genoeg.
Jammer genoeg heb je geen tekening opgestuurd.
Voor indruk van het werkelijke schip:
Afika.png

Succes met je project. Groet Henk
 
Wat ik uit de tekening opmaak, is dat er aan achterkant van het stuurhuis zowel links als rechts een deur aanwezig is.

Vriendelijke groet,

Jaap Smith
 
Kan je het detail van de tekening tonen?
Op een detail van een foto lijkt het of deze op een kier staat, schuifdeur.
173768-afrika aangepast.jpg


Foto voorkant stuurhuis.

173769-afrika verkleind.jpg


Ook mijn stoomsleper heeft schuifdeuren aan de achterkant van het stuurhuis.

Ben benieuwd, groet. Henk.
 
Kan je het detail van de tekening tonen?
Op een detail van een foto lijkt het of deze op een kier staat, schuifdeur.
Bekijk bijlage 467599

Foto voorkant stuurhuis.

Bekijk bijlage 467600

Ook mijn stoomsleper heeft schuifdeuren aan de achterkant van het stuurhuis.

Ben benieuwd, groet. Henk.

Heb met mijn neus gekeken %$%$
Maar wat is dat uitstekende in het midden ?
 

Bijlagen

  • 20211122_181517.jpg
    20211122_181517.jpg
    213,6 KB · Weergaven: 150
  • 20211122_181315.jpg
    20211122_181315.jpg
    152,6 KB · Weergaven: 143
Bedankt voor de tekening.
Eerder had ik geschreven, dat op de foto de deur op een kier stond.
Dit klopt achteraf met de tekening indien de deur half open staat.
De achterkant van het stuurhuis bestaat uit 4 gelijke delen, 2 vast en 2 bewegelijk.
De laatste 2, de buitenste, zijn te herkennen aan de onderbalk voor steungeving aan de deur.
Verder, de eerste tekening is van de bovenkant van het stuurhuis, je kan de plaatsen van de leuning posten zien.
Daarnaast ook nog hoe de leuning is gebogen.
Het rare uitsteeksel is de eerste stap, trede van de ladder omlaag.
Deze ladder zit precies tussen de vaste delen, op de foto van de achterkant van het stuurhuis met moeite te zien.
Succes met de voortgang. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tekening.
Eerder had ik geschreven, dat op de foto de deur op een kier stond.
Dit klopt achteraf met de tekening indien de deur half open staat.
De achterkant van het stuurhuis bestaat uit 4 gelijke delen, 2 vast en 2 bewegelijk.
De laatste 2, de buitenste, zijn te herkennen aan de onderbalk voor steungeving aan de deur.
Verder, de eerste tekening is van de bovenkant van het stuurhuis, je kan de plaatsen van de leuning posten zien.
Daarnaast ook nog hoe de leuning is gebogen.
Het rare uitsteeksel is de eerste stap, trede van de ladder omlaag.
Deze ladder zit precies tussen de vaste delen, op de foto van de achterkant van het stuurhuis met moeite te zien.
Succes met de voortgang. Henk.

Oke bedankt
Bedankt voor de tekening.
Eerder had ik geschreven, dat op de foto de deur op een kier stond.
Dit klopt achteraf met de tekening indien de deur half open staat.
De achterkant van het stuurhuis bestaat uit 4 gelijke delen, 2 vast en 2 bewegelijk.
De laatste 2, de buitenste, zijn te herkennen aan de onderbalk voor steungeving aan de deur.
Verder, de eerste tekening is van de bovenkant van het stuurhuis, je kan de plaatsen van de leuning posten zien.
Daarnaast ook nog hoe de leuning is gebogen.
Het rare uitsteeksel is de eerste stap, trede van de ladder omlaag.
Deze ladder zit precies tussen de vaste delen, op de foto van de achterkant van het stuurhuis met moeite te zien.
Succes met de voortgang. Henk.
Oke,nu snap ik het ,heb totaal niet aan de reling gedacht,en die trap staat niet eens op die tekening
 
Als je geen draaibank hebt, dan de motorsteun naar voren, richting boeg en onder geen beding de schroefas inkorten.
Bij inkorten van de schroefas krijg je achteraf spijt.
Je hebt genoeg ruimte in de buik van het schip.
Succes met de bouw. Henk.

Zijn er ook betaalbare bouwdozen van stoommachines? Of iemand die een complete kwijt wil,voor een sleper van 160cm
 
misschien eens contact opnemen met Modelbouw Atelier Apeldoorn.
misschien dat hij een occasion heeft staan voor een leuke prijs.
heb daar toentertijd mijn machine ook gekocht.
groet Piet
 
misschien eens contact opnemen met Modelbouw Atelier Apeldoorn.
misschien dat hij een occasion heeft staan voor een leuke prijs.
heb daar toentertijd mijn machine ook gekocht.
groet Piet
Zit hier in de buurt ,zal eens informeren, bedankt
 
Mooie oplossing.
Maar bedenk, dat de zware accu op de plaats van de ketel moet komen.
Dus op 70, of 75cm vanaf de boeg is ver genoeg.
Jammer genoeg heb je geen tekening opgestuurd.
Voor indruk van het werkelijke schip:
Bekijk bijlage 467277
Succes met je project. Groet Henk
Bedankt voor de foto,maar als ik die foto bekijk klopt er van de tekening niks die ik heb ,maar proberen de foto te volgen
 
Back
Top