Bouwverslag stoomsleper Afrika

Ja snap ik, maar die kachelmotoren lopen prachtig,ik heb het geluk dat ik bij een 4x4 garage af en toe help,en daar lagen er een paar op zolder, ingedrukt in plastic houders,die eraf gesloopt ,en ze lopen als een zonnetje,maar in die Afrika doe ik die buhler
 
Juki, Vrees dat het toerental niet klopt. Meestal is de spoed gelijk aan of iets groter dan de diameter. M4 of M5 is de maat van de draad op de as. Voor zo'n grote schroef zou ik een 5 mm as nemen. Heeft je sleepboot een straalbuis? Zo ja, dan een schroef met afgetopte bladen nemen/maken. Bij 2.000 toeren en een spoed van 85 mm kom je op een theoretische afstand van ongeveer 10 km/uur. Gr. Klaas.
 
Juki, Vrees dat het toerental niet klopt. Meestal is de spoed gelijk aan of iets groter dan de diameter. M4 of M5 is de maat van de draad op de as. Voor zo'n grote schroef zou ik een 5 mm as nemen. Heeft je sleepboot een straalbuis? Zo ja, dan een schroef met afgetopte bladen nemen/maken. Bij 2.000 toeren en een spoed van 85 mm kom je op een theoretische afstand van ongeveer 10 km/uur. Gr. Klaas.[/QUOTE
]
Het is een buhler 24 volt 4000 toeren en bij 12 volt 2000 toeren,kan er niet wat anders van maken,en de spoed staatvaakniet bij de schroef, ben al aan het zoeken ,maar zie door de bomen het bos niet meer
 
Even googlen op catalogus Raboesch. Daarin kun je schroeven vinden met daarbij vermeld de spoed. Wil je de schroef zelf maken of kopen? Raboesch heeft schroeven van 80 en 90 mm met M5 schroefdraad. Bij de 80 mm schroef is een spoed vermeld van 82 mm. Als ik me goed herinner wordt je boot 120 cm lang. Bij een waterlijnlengte van 100 cm hoort een theoretische rompsnelheid van 4,5 km/uur. Er is relatief weinig vermogen nodig om die snelheid te halen. Met die Bühler moet dat gemakkelijk lukken. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Even googlen op catalogus Raboesch. Daarin kun je schroeven vinden met daarbij vermeld de spoed. Wil je de schroef zelf maken of kopen? Raboesch heeft schroeven van 80 en 90 mm met M5 schroefdraad. Bij de 80 mm schroef is een spoed vermeld van 82 mm. Als ik me goed herinner wordt je boot 120 cm lang. Bij een waterlijnlengte van 100 cm hoort een theoretische rompsnelheid van 4,5 km/uur. Er is relatief weinig vermogen nodig om die snelheid te halen. Met die Bühler moet dat gemakkelijk lukken. Gr. Klaas.
Daar had ik al gekeken ,ik koop die schroef,maar moet eigenlijk 75mm hebben,en die kan ik nergens terugvinden, 80 past nt niet of ik moet de as iets hoger zetten,zou voor mij beter uitkomen
 
Daar had ik al gekeken ,ik koop die schroef,maar moet eigenlijk 75mm hebben,en die kan ik nergens terugvinden, 80 past nt niet of ik moet de as iets hoger zetten,zou voor mij beter uitkomen

En die tekening klopt niks van,ik ben 52 jaar constructie bankwerker geweest en de gekste dingen gemaakt,maar vraag mij af hoe je deze boot exact op schaal kunt maken,zelfs de zijaanzichten klopen niet met het vooraanzicht
 
Wat betreft de tekening, daar kan ik over mee praten, ben hem zelf in 1:20 aan het bouwen. Maar met een beetje goede wil lukt het wel om hem aardig op schaal te bouwen.

Vriendelijke groet,

Jaap Smith
 
De meeste propellers hebben 3 bladen. Voor snelheid is dit het meest efficiente design. Voor extra stuwkracht bij lage snelheden kunt u een 4-blads schroef kiezen.
Ik weet niet wanneer ze de overgang hebben gemaakt van 3 naar 4 voor een sleepboot ?
Als je er achteraan op kijkt L draaiend
 
De meeste propellers hebben 3 bladen. Voor snelheid is dit het meest efficiente design. Voor extra stuwkracht bij lage snelheden kunt u een 4-blads schroef kiezen.
Ik weet niet wanneer ze de overgang hebben gemaakt van 3 naar 4 voor een sleepboot ?
Volgens mij zater er toendertijd 3 bads onder
 
Juki, Excuses dat ik de verkeerde maat heb gebruikt. In de serie 147 heb je de 27 en de 28 met M5 draad. Links of rechtse schroef.
De 27A en 28A is met M4 draad. De 147 serie is 4 blads.
Er zijn ook 3 blads schroeven in de 146 serie. De 27 en de 28 met M5 draad en de 27A en 28A met M4 draad. De even nummers zijn links draaiende schroeven.
Een elektromotor heeft voor- en achteruit niet helemaal dezelfde kracht. Dat wordt veroorzaakt door de stand van de koolborstels t.o.v. de magneten. Kijk eens of er aan de Bühler een rode en een blauwe draad zit. Met de plus op de rode draad zou de motor het sterkst moeten zijn. Daarop kun je je schroef afstemmen. Zelf prefereer ik een rechtsdraaiende schroef. Dat is meer ingegeven door de praktijk. Bij een geforceerde stop (dus hard achteruitslaan) zal het schip SB uit draaien en zo naar de "eigen" kant van het vaarwater gaan. Hier een link naar de schroeven. Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...ef-75mm-m5-146-serie-envelop/a-11674-20000367

https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...ef-75mm-m5-147-serie-envelop/a-11653-20000368
 
Juki, Excuses dat ik de verkeerde maat heb gebruikt. In de serie 147 heb je de 27 en de 28 met M5 draad. Links of rechtse schroef.
De 27A en 28A is met M4 draad. De 147 serie is 4 blads.
Er zijn ook 3 blads schroeven in de 146 serie. De 27 en de 28 met M5 draad en de 27A en 28A met M4 draad. De even nummers zijn links draaiende schroeven.
Een elektromotor heeft voor- en achteruit niet helemaal dezelfde kracht. Dat wordt veroorzaakt door de stand van de koolborstels t.o.v. de magneten. Kijk eens of er aan de Bühler een rode en een blauwe draad zit. Met de plus op de rode draad zou de motor het sterkst moeten zijn. Daarop kun je je schroef afstemmen. Zelf prefereer ik een rechtsdraaiende schroef. Dat is meer ingegeven door de praktijk. Bij een geforceerde stop (dus hard achteruitslaan) zal het schip SB uit draaien en zo naar de "eigen" kant van het vaarwater gaan. Hier een link naar de schroeven. Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...ef-75mm-m5-146-serie-envelop/a-11674-20000367

https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...ef-75mm-m5-147-serie-envelop/a-11653-20000368

Ik heb een rechtse schroef besteld,ik voel geen verschil in kracht, linksom of rechtsom
 
Dat verschil is miniem en zo niet te voelen en waarschijnlijk verneem je er varend ook niets van. Succes verder met de bouw. Mijn laatste scheepje heb ik gebouwd vanaf tekening. Bedenk wel dat een zijaanzicht alleen hoogte en breedte aangeeft. Voor en achteraanzicht idem dito. Voor dingen die schuin staan heb je ook een bovenaanzicht nodig. Heb ik ook aan moeten wennen. Om een voorbeeld te noemen, de positie van een kluisgat kun je niet afmeten op een zijaanzicht, door de afstand vanaf de steven te meten en dat overnemen op de romp. Op de romp is die afstand door de vorm altijd groter. Je zult de exacte plek daarom vanuit de hartlijn moeten projecteren. Op zich niet zo moeilijk, maar wel bewerkelijk. Maar ook daarin word je vanzelf handig(er). Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Dat verschil is miniem en zo niet te voelen en waarschijnlijk verneem je er varend ook niets van. Succes verder met de bouw. Mijn laatste scheepje heb ik gebouwd vanaf tekening. Bedenk wel dat een zijaanzicht alleen hoogte en breedte aangeeft. Voor en achteraanzicht idem dito. Voor dingen die schuin staan heb je ook een bovenaanzicht nodig. Heb ik ook aan moeten wennen. Om een voorbeeld te noemen, de positie van een kluisgat kun je niet afmeten op een zijaanzicht, door de afstand vanaf de steven te meten en dat overnemen op de romp. Op de romp is die afstand door de vorm altijd groter. Je zult de exacte plek daarom vanuit de hartlijn moeten projecteren. Op zich niet zo moeilijk, maar wel bewerkelijk. Maar ook daarin word je vanzelf handig(er). Gr. Klaas.
Dat lukt allemaal wel hoor,toen in nog knap en onschuldig was heb ik de smit Singapore gebouwd, vanaf de echte werktekening,tekening lezen heeft geen geheimen voor mij,
Jij ook succes
 
Waar sigarenkistjes wel niet goed voor zijn
20211023_141157.jpg
 

Bijlagen

  • 16349910004237634539644395504556.jpg
    16349910004237634539644395504556.jpg
    125,4 KB · Weergaven: 83
Back
Top