Bouwverslag stoomsleper Afrika

Juki, Vrees dat het toerental niet klopt. Meestal is de spoed gelijk aan of iets groter dan de diameter. M4 of M5 is de maat van de draad op de as. Voor zo'n grote schroef zou ik een 5 mm as nemen. Heeft je sleepboot een straalbuis? Zo ja, dan een schroef met afgetopte bladen nemen/maken. Bij 2.000 toeren en een spoed van 85 mm kom je op een theoretische afstand van ongeveer 10 km/uur. Gr. Klaas.

Sorry nulletje te weinig ingetikt

Op de ontvanger Juki. Gewoonlijk op kanaal 2 of 4, afhankelijk met welke stick je wilt sturen. Als rechtshandige vind ik het gemakkelijker om rechts te sturen en links de motor te regelen. Kan ook op één stick natuurlijk, net wat je zelf het prettigst vindt. Via de multiswitch decoder stuur je andere dingen aan zoals verlichting, signaalhoorn of ankerwinch. Heb zelf geen multiswitch decoder. Hier staan de multiswitches gelijk aan de ontvanger. Ook is er een schip waarbij een aantal functies o.a. geluiden en verlichting via een Beier module lopen. Gr. Klaas.

En heb vroeger de smit Singapore gebouwd van meer dan160,en daar lagen 2 ventilator motoren in ,was oersterk ,maar onhandelbaar,door het gewicht als alles er in zat
Mijn smit enterprise is 183 lang, weegt vol met accu bijna 90 kilo. Gaat 26,5 kilo aanbalast in om hem op de waterlijn te krijgen..
En ja best wel onhandelbaar, alles 1 voor een opbouwen.
grt peter

Op de ontvanger Juki. Gewoonlijk op kanaal 2 of 4, afhankelijk met welke stick je wilt sturen. Als rechtshandige vind ik het gemakkelijker om rechts te sturen en links de motor te regelen. Kan ook op één stick natuurlijk, net wat je zelf het prettigst vindt. Via de multiswitch decoder stuur je andere dingen aan zoals verlichting, signaalhoorn of ankerwinch. Heb zelf geen multiswitch decoder. Hier staan de multiswitches gelijk aan de ontvanger. Ook is er een schip waarbij een aantal functies o.a. geluiden en verlichting via een Beier module lopen. Gr. Klaas.

Bedankt

Mijn smit enterprise is 183 lang, weegt vol met accu bijna 90 kilo. Gaat 26,5 kilo aanbalast in om hem op de waterlijn te krijgen..
En ja best wel onhandelbaar, alles 1 voor een opbouwen.
grt peter

Weet er alles van ik had de Singapore ven 180 ,ik heb hem verkocht,werd mij te gek dat gesleep

Daarom ben ik wat kleiner gaan bouwen schaal 1 op 30, hopelijk wat handelbaarder.
Enterprise staat nu te sier in de huiskamer :D
grt Peter

20211025_183106.jpg

Willie zijn idee is zo gek nog niet. Maar dan zou ik gelijk het hele schroefraam van kunststof maken. Daar vooraan zit veel meer "vlees" om dat stuk te bevestigen. Voordeel is dat kunststof zich gemakkelijker laat bewerken en niet roest. Dat triplex krijg je geheid problemen mee als het nat wordt. Goed impregneren dus! Gr. Klaas.

Willie zijn idee is zo gek nog niet. Maar dan zou ik gelijk het hele schroefraam van kunststof maken. Daar vooraan zit veel meer "vlees" om dat stuk te bevestigen. Voordeel is dat kunststof zich gemakkelijker laat bewerken en niet roest. Dat triplex krijg je geheid problemen mee als het nat wordt. Goed impregneren dus! Gr. Klaas.

Heb het nu al klaar ,word helemaal verzint, ben een metaalman, dus kunstof is not done

Aan jou welke materialen je gebruikt Juki. Metaal schuw ik niet, maar houd wel rekening met mijn beparkte middelen om het te bewerken. Meestal was het aluminium of messing. Het is maar net wat er op zo'n moment beschikbaar is. Gr. Klaas.

Prachtig gemaakt, die motorsteun, maar als er aan de voorkant van de motor nog andere openingen zijn dan voor de bevestigingsschroeven, kan je deze best niet afdekken, voor een goede koeling.
Dus mogelijks wil je in de steun nog wat overeenkomstige gleuven maken.

Mvg,

Herby, Die Bühlers zijn op beide kanten dicht. heb er ook 3 Zon03 en die worden amper lauw. Maar een boormachinemotor heb ik op die manier wel eens opgestookt. Is na 10 jaar nog altijd te ruiken als de boot open gaat. Gr. Klaas.

Back