Bouwverslag Straat Freetown en Straat Chatham

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Antoon Blijlevens, 6 sep 2019.

  1. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Straat freetown roer 8.JPG Straat freetown roer 11.JPG Straat Catham model 1 (5).jpg Straat freetown achteschip en hand geveilde schroeven.jpg Straat  Freetown model opbouw.jpg Straat freetown roer 8.JPG Straat freetown roer 11.JPG Straat Catham model 1 (5).jpg Straat freetown achteschip en hand geveilde schroeven.jpg Straat  Freetown model opbouw.jpg STRAAT FREETOWN :Ik ben in 1969 begonnen met de Straat Freetown te bouwen van originele tekeningen. Ik zat toen op de Straat Lagos. Romp is uit mahoni latjes van 1mm dikte. op spanten.
    Ik heb er lange tijd niet aan gewerkt. Model heeft reeds gevaren. Motor is een Taycol super marine.
    Schroef met de hand gevijlt en is 60mm doorsnede en 55- 60mm spoed.
    Pas nog tijdelijk roer vervangen door nieuw Oertz roer zoals origineel roer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 6 sep 2019
    M. Saman, Jan Walpot, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Antoon, Leuk zo'n ouwetje. Moet je zuinig op zijn en koesteren. Schaal 1:100? En zo'n Taycol motor is ook iets speciaals. Kan bijna helemaal uit elkaar voor onderhoud. Heb je nog wat meer gegevens? O.a. wat je gebruikt als stroombron en regelaar(s)? Ook nog van de oudere generatie waarschijnlijk. Maar sommige onderdelen hebben een lang leven. Heb nog steeds een paar 40+ jaar oude servo's in gebruik. Waarschijnlijk heb je de site met Taycol info al eens gezien, maar hieronder de link. Gr. Klaas.
    http://taycol.tk/index.html
     
  3. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hallo Klaas. Schaal 1:100. Taycol website 'n week of wat geleden ontdekt. Is de B&W onder de electromotoren haha. Die ik heb is geschakelt als shuntmotor. Besturing was van Robbe-futaba-graupner. Maar die is over de jaren heen gebruikt en versleten in oa vliegtuigen/zeilschepen van zoon. Van hem nu een futaba TU8AP/PCM1024 met ontvangers etc gekregen met telemetry die gebruikt werd voor zijn drones en copters.
    Hele ander wereld dan de futaba van 1970. Moet mijn analoog brain nu ombouwen naar digitaal. Stroombron: 12v lipo of accu's van 12V Sero,s futaba 3003, Regelaars graupner V15R en V40.
    Telemetry wil ik gebruiken om eens te zien of model aan de Froude formules voldoet. . Ook ga ik, zover als mogelijk is ,wat schakelbare lichten etc inbouwen en ankerwinch werkend maken.
    Weer een uitdaging. Een van de vele.. Luctor et emergo. Groeten Antoon.
     
    Jan Walpot en Erik57 vinden dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Antoon, Bedankt voor je reactie. Succes met het verder opbouwen van je oude model en laat hier maar weten hoe het vordert. Gr. Klaas.
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik vind dit soort schepen wel wat hebben, ze zijn alleen altijd zo groot.
    succes met de verbouwing en opwaardering van dit prachtig exemplaar.
     
  6. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hallo allemaal die dit model volgen.
    Bedankt voor aanmoedigend kommentaar.
    Ik ben nu zover dat er een nieuwe verflaag opgaat. Het weer is ook beter aan het worden in Nieuw Zeeland zodat alles wat vlugger droogt .
    Ook is een ankerketting met dammetjes onderweg ter vervanging van de oude ketting zonder studs.
    Alle verlichting doet het nu maar moet nog op de Beier SFR-1 aangesloten worden in wat groepen.
    Ook diepgangsmerken op voor, achter en midscheeps moeten nog er op.
    Wie heeft een beter idee , dan de gangbare transfers midscheeps maar dan. voor de boeg en achterschip.??
    De gangways zijn beweegbaar met de hand. Echter alleen het bovenste en onderste bordes blijven horizontaal.
    Het werd me wat te gek om alle treden ook mee te laten bewegen gezien de 1:100 schaal.
    Ik ben nu druk met Graupner MC-32 zender en GR-32 ontvanger om ze op gebruik voor schepen om te progammeren.
    Dit is op mijn leeftijd (76) geen makkelijk jobje .
    De basis instellingen doen het en schip kan eventueel aan proefvaart beginnen.
    De Beier wordt ook al aangestuurd maar geluiden en verlichting reageren nog als of het een truck is.
    Zou goed zijn van Beier als ze ergens een basis programma hadden dat alleen voor schepen op SD kaartje geladen zou kunnen worden. Of heeft een forumlid hier ervaring mee en kan mij wat vooruit helpen.?
    Voor de MC32 vond ik op schiffsmodellnet wel iets handigs en dat is: file:///C:/Users/user/Downloads/aHarro%20Koebke14%20(1).PDF
    Er staan op schiffsmodellnet meerdere van deze basisinstellingen voor schepen.
    Ik ben ook aan het zoeken naar kant en klare geluiden van scheepsdiesels zoals de B&W en stationair draaiende TMA Werkspoor diesels voor deze Hollands "F" schepen.
    Ik heb wel wat gevonden dat nog uitgedistileerd moet worden uit films van ghv schepen zoals manoevreren met Stork SW 6 cilinder : Beloodsing van de safocean auckland
    Of loods aan boord Safocean Auckland
    of Stork Hotlo van de "Ladon " van de KNSM
    Als ik geweten had deze geluiden nu nodig te hebben had ik ze zelf in die tijd opgenomen.
    Heerlijk mijn ex collega,s met deze Stork SW motoren te zien manouevreren.
    Ik heb zelf meerdere malen op deze schepen gevaren (Zie monsterboekje op varen is fijner) van af 1965 t/m 1982.
    Tekeningen zoals lijnenplan en algemeenplan heb ik hier ook liggen. Mocht ik ooit aan een model van deze Straat "A" schepen toekomen.
    Eerst nog "even" de Staat Chatham afmaken na de te waterlating van de Str. Freetown.
    P1013265.JPG P1013268.JPG P1013265.JPG P1013268.JPG P1013275.JPG P1013296.JPG P1013297.JPG P1013270.JPG P1013271.JPG P1013272.JPG Straat freetown Gangway ps P1070207.JPG P1013276.JPG
     
    Ronk, Jan Walpot, Gerrit-Jan en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    Dag Antoon,
    Leuk project en mooie schepen.

    Wat de Beier-module betreft: de SFR-1 is de gecombineerde geluidsmodule-snelheidsregelaar, maar blijkbaar ook programmeerbaar.
    Ik heb de USM-RC-2 geluidsmodule, en bij aankoop zit daar een CD met geluiden en voorgeprogrammeerde projecten bij, ook voor schepen. (bestanden met extentie .usm)
    upload_2021-9-21_12-10-46.png
    Op de site van Beier Soundfahrtregler SFR-1 (beier-electronic.de) vind je nog bijkomende projecten van gebruikers.
    Het meegeleverde programma om alles te programmeren is echter eigen aan de module, dus daar kan ik je niet bij helpen.

    alvast succes met de tewaterlating.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Misschien heb ik het al eens geschreven, maar het ontbreekt vaak aan uitlaatgeluiden. En aan de wal staand wil je dat het liefst horen. Althans ikzelf wel. Er zijn een hele verzameling MK geluiden, ook op Youtube te vinden. Voor mijn sleepboot heb ik gebruik kunnen maken van uitlaatgeluiden geproduceerd door een 6-cilinder Deutz 545. Uit dat bestand stukjes geknipt met Audacity, bewerkt om een "rond" geluid te krijgen en die stukjes in de Beier module geladen. Dat geeft een goed geluid, hoewel de overgang van starten naar bedrijf zou nog iets beter kunnen. Het stukje bedrijf versnelt en vertraagt met het toerental. Het is belangrijk om voor dat gedeelte iets te nemen uit het middengebied van het regelbereik. Want met de frequentie verandert ook de toonhoogte. De Deutz loopt stationair 100 toeren en volle kracht 360. Een meedenkende schipper heeft speciaal een stukje met 250 toeren voor me opgenomen. Maar met zeeschepen ligt dat allemaal wat moeilijker. Heb je met het geluid van de sleepboot op de waterweg nog iets kunnen doen Antoon? Gr. Klaas.
     
    Erik57 en Ronk vinden dit leuk.
  9. Leon schuller

    Leon schuller

    Lid geworden:
    8 feb 2021
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Made (Noord Brabant)
    Hallo Antoon,
    Wat een mooi schip zeg.
    ik heb zo'n motor nog niet eerder gezien.
    en die schroeven zijn zeldzaam.
    succes met de afbouw en laat die foto's maar komen. (ook de machinekamer vind ik interessant.;))
    Gr. Leon.
     
  10. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    Hoi Antoon, toevallig afgelopen weekeinde naar het museum gemaal cerem geweest, hier stond een 8 cylinder werkspoor Image1632259832.822922.jpg
    Ik heb een filmpje gemaakt van de draaiende motor:

     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2021
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  11. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
     
  12. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
     
  13. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hallo Klaas.
    Ik heb dit al aan SPARKS geschreven . Maar misschien heb je er ook ervaring mee . Ik denk dat je zelf de 2,4ghz gebruikt ?? Dan is antenne een stuk korter. Vandaag gaat SF even ,na zowat 50 jaar, weer het nat in.
    Ik heb mijn aanhager gedeeltelijk gevuld met water om te zien wat de trim is en ook om de zgn trekkracht aan de paal te meten.
    Geluid moed ik nog wat beter arrangeren en ook weer de Deutz erop zetten.
    Deutz is door mijn gekloot weer verdwenen en er staat een ,ik denk , MWM geluid op.
    Ik ga ,als het goed is, een 2e beier kopen om op tafel te kunnen gebruiken zoals op de youtube video,s. Dit om sd kaartjes te progammeren.
    Hoef dan niet steeds op en neer naar de werkplaats met computer.
    Met opbouw weer op vaste plek kan ik niet meer bij SD kaart.
    SFR-1 gaat dan over enkele jaren in de Straat Chatham.
    Luctor et emergo


    Hallo Sparks.
    Ik ga de Straat Freetown te water laten en proefdraaien in zwembad van de buurman.
    Dus blijft afstand enkele meters.
    Daarna naar een grotere plas.
    Daar jij meer weet van antennes dan ik zou ik graag willen weten of ik de lengte van +/- 86cm tussen de masten als antenne kan gebruiken. Dan hoef ik niet de dikke en 80 cm lange antenne aan dek te leggen wat nergens op lijkt natuurlijk.
    Ik gebruik hiervoor dan 0,07-0,1 mm lakdraad. Heeft de dikte van de draad ook invloed op ontvangst ??
    Ik hoop hiermee dan een "normale " bereik te hebben van enkele 100den meters.
    Heb je toevallig ook voor de RIL gevaren.
    John Koopman , ook sparks, woonde (overleden) ook hier in Auckland . Ik had met hem op deTjiwangi gevaren in '65-67.
    Dank voor je antwoord
    Antoon.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Antoon, Op mijn Smit Finland ligt de ontvanger achter in de romp en heb ik de antenne onder het vaste deel van het dek geplakt met leukoplast. Zo ligt de antenne een paar cm boven de waterlijn en heb een bereik van minstens 100 mtr. Dat moet bij jou toch ook lukken? Zender werkt op 40 Mhz. Succes met de proefvaart. Gr. Klaas.
     
  15. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Bedankt klaas.
    Ik ga antenne tussen de masten (85cm) spannen en vervang dun naaigaren door 0.08mm lakdraad die aan ontvanger gekoppelt wordt.
    Nu nog "even" een water lekkage in MK weg werken en enkele kg's ballast aan brengen.
    Antoon
     
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vraag over de antenne, met welke frequentie werkt jouw zender?
    Of werk jouw graupner mc-32 op de 2,4 GHz?
    Henk
     
  17. Antoon Blijlevens

    Antoon Blijlevens

    Lid geworden:
    28 jul 2019
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Auckland
    Hallo Henk
    Op moment gebruik ik een Robbe/futaba Fc16 40Mhz
    Ik ga de antenne tussen de masten hangen zo als op echte freetown . Dan is dit 85cm. Komt er nog ongeveer 20 cm bij van antenne naar ontvanger.
    Aftakking van hoofd. antenne naar ontvannger zit in midden van hoofdantenne. Dus heb je eigenlijk een Y vormige antenne.
    Hoe zou dit werken??
    Groeten
    Antoon
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Heb jij yagi antennes leren uitrekenen?
    Henk
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Antoon, Denk dat het voor ons als bootjesvolk niet zo kritisch is. De afstand tussen zender en ontvanger is relatief klein. En is er een keer uitval van het signaal, dan is dat niet zo erg als in de vliegerij. Mijn ervaring is dat je eerder last hebt van storing veroorzaakt door andere elektronica in de buurt van de ontvangerantenne. Gewoon proberen of het werkt in de praktijk. Hier nog een link naar wat leesvoer. Gr. Klaas.
    https://www.rc-cam.com/ant_exp.htm
     
  20. Cor Koert

    Cor Koert

    Lid geworden:
    8 sep 2017
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Rotterdam e.o.
    40Mhz geeft 8meter band. Dat betekend dat een dipool antenne een halve golf lang moet zijn, dus 4 meter. Dus dat gaat niet lukken in de modelbouw. Verder heeft een dipool het nadeel dat hij richting gevoelig is. Dus haaks op de draad een versterkende werking, in het verlengde juist minder. Maar niets weerhoud je om gewoon te maken en kijken wat het resultaat is. Je hoeft tenslotte geen kilometers te overbruggen.
     

Deel Deze Pagina