bouwverslag super bandit park jet

• Topicstarter Topicstarter denny
  • Startdatum Startdatum
gerard, moet je ff de topics op rcgroups.com opzoeken. Daar staan genoeg fotoos in om je tijdens de bouw te ondersteunen.

de sinas/straalbuis is van de baan te lelijk en te lomp ga morgen sheetjes halen werkt veel mooier en makkelijker heb de mini fan gelijk maar weer kaal geschuurd die gaat er gewoon ingelijmd worden
heb het toestel ruwbouw en leeg gewogen
05230137.jpg

157 gram netjes toch voor een jet van 80 cm
heb de minifan laten lopen zonder weerstand/buis enz
met een 3200kv moter 184 watt met ongeveer 17 amp ik hoop dat het genoeg is het amperage zal in het toestel nog wel iets hoger liggen maar dat zal niet veel meer zijn
05230141.jpg

niet echt scherp maar duidelijk genoeg toch
tijd voor een pilsje en dan naar mijn nest

he denny het klinkt misschien stom mar ik heb de verkeerde versie gedownload en ik heb alleen 1 vleugel uitgetekend en een paar andere dingen dus dat komt wel goed.
maar nu is mijn vraag aan jouw of je ff precies de link kan zoeken van de edf versie 100% want die heb jij toch?
ik kan alleen de 109% versie vinden
ik had de 100% pusher gedownload :evil:
of kan ik beter voor een versie gaan met een micro fan kwa snelheid en geld enzo?

Waarom een 75% versie.
Denny zegt dat zijn 157 gram weegende jet 80cm groot is, en aangedreven wordt door een minifan.

Wat voor fan ga jij gebruiken? ook de minifan, of iets anders.
Hoe kleiner de fan, hoe minder efficient deze is. Dat zou ik wel in de gaten houden. Ik zou het bij een minifan houden, en niet een microfan gaan gebruiken. Dan moet je flink wat power erin stoppen om er iets fatsoenlijks voor terug te krijgen.

ik ga hem eerst maken met een micro fan.
als dat toch niet werkt maak ik zo weer een ander,
genoeg depron.
en genoeg tijd.
als ik micro fan zou gebruiken welke motor is dan een aardige krachtpatser"?

en leuk dat je dit draadje nu ook volgt salamander :P

In de micro fan wereld ben ik niet zo thuis. Heb me er nooit zo erg in verdiept in dat kleine fannetje (ook al is het 50mm)

Het is ook, hoeveel geld wil je eraan uitgeven. Ga je een lipo accu gebruiken? en heb je die al?
Want dan zou ik naar een motor op zoek gaan, die niet teveel Amperage vraagt, zodat je lipo heel blijft.

Een tip voor deze jet, want de inlaten zijn gewoon van depron zag ik. Maak van karton/dik papier een inlaat (zo doet RBC het ook). Dan is de inlaat glad. Hoe beter de vorm van de inlaat, hoe hoger de efficientie van de fan is. De lucht moet zo min mogelijk wervelingen hebben, als deze naar de fan toe gaat. Achter de fan, mag je iets van turbulentie opwekken, dat kan minder kwaad, dan als het voor de fan gebeurt.
op de volgende foto, zie je dat er rondom de fan iets van ruimte is.
HPIM1212.JPG

Als je nu een inlaat maakt, die aan de voorzijde rechthoekig is (zodat deze netjes in de inlaat past), en aan de andere kant de diameter van de fan. Dan heb je maar last van 1x turbulentie, en dat is daar waar de lucht de inlaat in gaat. Nu heb je 2x turbulentie. En de inlaat, maar bij de fan wederom. En er kan lucht langs de fan doorgaan, die je liever door de fan heen wilt hebben, want dan wordt hij versneld, en als hij naast de fan afgaat, dan versneld hij niet.

Niet kwalijk genomen, maar misschien een tip voor personen die dit toestel ook nog gaan maken. Maar liever niet zo'n fan steun als op de volgende foto
05100112.jpg

05100115.jpg

Zoals je ziet, kan er geen lucht langs de fan af. Dus lucht die daar tegenaankomt, die botst tegen die steun aan, en zal dus voor wervelingen zorgen voor de fan. En dat is weer inleveren van de effecientie

Later is dit wel aangepast door denny, door een sinas fles ervoor te monteren.
05210129.jpg

Maar waarom dan niet gelijk een inlaatje maken vanaf het begin (waar de lucht het toestel binnen gaat), tot tegen de fan. Ik denk dat het kwa gewicht even zwaar is.

Het klinkt allemaal extreem misschien. Maar je moet al aardig wat power in zo'n fan duwen, wil het iets fatsoenlijks opleveren. En iedere werveling die je tegen kan gaan, hoe meer power je overhoud om de lucht te versnellen. Heb je ongewenste wervelingen, dan moet je daar ook power voor inleveren. En des te minder prestaties levert de fan.

Ik hoop dat het duidelijk is. En niets afkrakkends bedoelt, zie het als een tip. En ik zeg ook niet, dat zoals denny het gemaakt heeft niet werkt. Maar je kan power besparen, en daardoor betere prestaties krijgen, of langere vliegtijd.

P.s. je mag me ook paul noemen, klinkt wat beter dan salamander :p

paul
in mijn post hierboven staat dat ik de fan weer ga kaalschuren en goede in en outlets er op ga monteren van sheetjes de foto,s komen morgen

yups, das idd wat er zowieso al mis was met mijn ding... Ik had later nog wat depron ertussen geplakt en in vorm geschuurd, maar dat was niet echt de vermelding waard :(... Als ik een keer een goede motor er voor heb, maak ik het idd wel eens wat netter.

dus als ik het goed begrijp moet je rond de fan wat ruimte tussen houden in plaats van een 4 kante frame eromheen?
en ik ga vandaag eerst ff alle stukken maken en dan kijk ik wel even wat de minste weerstand bied.
het is toch goed als de lucht gewoon door de fan gaat en er nergens kiertjes in zitten en dingetjes maar gewoon helemaal vlak dus?
wil natuurlijk zoveel mogelijk uit me fan halen.
en paul is het misschien een iedee om de achterkant wat kleiner te maken zodat de lucht eruit word geperst of is dat slecht? :P
het is maar een iedee :P

Waarom maak je niet gebruik van inlaten van dikker papier? Dan kan je een frame bouwen om je fan wat je wilt, de lucht komt daar dan niet.

Hij wordt dan vanaf waar de lucht het model binnengaat, rechtstreeks naar de fan geleid, en meer ziet deze niet.
Dan heb je de minste verliezen van je inlaat.
Het gaat erom, dat de lucht zo min mogelijk verstoort wordt, als deze de fan bereikt.

Als het niet helemaal duidelijk is, laat het dan even weten. Ik heb hier nog een paar fannetjes liggen, en dan zal ik proberen snel wat in elkaar te knutselen om het duidelijk te maken.

De uitlaat kan je knijpen. Maar niet oneindig. Wat bij de microfan de minimale uitlaat opening is durf ik niet te zeggen. Voor een minifan ligt deze in de buurt van 57mm.
Wat je kan doen is, is 85% van de fan diameter nemen. Dus dan krijg je een opening van 42,5mm.
Let wel op, als je een uitlaat verkleint, dan verlies je stuwdruk, maar krijg je een hogere uitstroom snelheid. Wat heeft dit voor voordelen of nadelen. Als je snel wilt vliegen, dan kan je hem dus kleiner maken, waardoor de lucht er sneller uitkomt, en je toestel een hogere snelheid bereikt. Maar het nadeel wat je hebt, als je langzaam vliegt, dan mis je de power. Want je hebt stuwdruk ingeleverd voor snelheid.
Dus voor handstart wil je de 50mm opening van de fan liever hebben, dit is maximaal stuwdruk, en dus kracht als hij langzaam gaat.
Voor snelheid verklein je hem tot minimaal 42,5mm. Dan kan je de grootste snelheid uit de fan halen.

Wil je beiden, dan moet je een tussen weg nemen

succes met de bouw

groeten Paul

gertjuh
als het uit een stuk past zal ik zekers doen
er komen zo foto,s aan van de tubing zoals dat netjes heet

ik krijg de inlaat NIET voor elkaar ik wil hem van 4kant naar rond en ongeveer 6 cm lang lxb=9.2mmx7.2mm
heb karton en sheeting geprobeert maar krijg het niet voor elkaar kan iemand mij hier mee helpen
05250143.jpg

volgens de papieren heeft een microfan het meeste rendement met een uitlaat van 6 cm en een radius aan het eind van 41mm hoop dat je er wat aan hebt

ik wil hem wel handstarten. zou het wat zijn als ik de achterkant 43 mm doe?
wil natuurlijk wel een beetje aardig vooruit komen.
en een beetje langzaam kunnen vliegen.
die lucht intakes aan de voorkant zijn die standaart van de 75% wel goed?
moet helaas me fan nog binnen krijgen

hier ff een foto, het past net hoor die onderkant

p52536733ge.jpg

ik ga nu eerst ff eten
zometeen verder heb toch 4 dagen de tijd,
maar voel me niet lekker dus lekker langzaam werken

het model maar even bewerkt met fijn schuurpapier dan kan ik zo de sluitingen gaan maken voor de luikjes
05250144.jpg

05250145.jpg

mooi schone fan buis
05250146.jpg

05250147.jpg

05250148.jpg

gatenkaas zijn werpgaten kan het toestel anders niet vastpakken en de luiken (de cockpit en boven de fan)
zijn dingen waar ik toch wel bij wil kunnen en het luik boven de fan komt toch geen luchtstroom langs dus dat moet wel kunnen
05250149.jpg

Back