In de micro fan wereld ben ik niet zo thuis. Heb me er nooit zo erg in verdiept in dat kleine fannetje (ook al is het 50mm)
Het is ook, hoeveel geld wil je eraan uitgeven. Ga je een lipo accu gebruiken? en heb je die al?
Want dan zou ik naar een motor op zoek gaan, die niet teveel Amperage vraagt, zodat je lipo heel blijft.
Een tip voor deze jet, want de inlaten zijn gewoon van depron zag ik. Maak van karton/dik papier een inlaat (zo doet RBC het ook). Dan is de inlaat glad. Hoe beter de vorm van de inlaat, hoe hoger de efficientie van de fan is. De lucht moet zo min mogelijk wervelingen hebben, als deze naar de fan toe gaat. Achter de fan, mag je iets van turbulentie opwekken, dat kan minder kwaad, dan als het voor de fan gebeurt.
op de volgende foto, zie je dat er rondom de fan iets van ruimte is.
Als je nu een inlaat maakt, die aan de voorzijde rechthoekig is (zodat deze netjes in de inlaat past), en aan de andere kant de diameter van de fan. Dan heb je maar last van 1x turbulentie, en dat is daar waar de lucht de inlaat in gaat. Nu heb je 2x turbulentie. En de inlaat, maar bij de fan wederom. En er kan lucht langs de fan doorgaan, die je liever door de fan heen wilt hebben, want dan wordt hij versneld, en als hij naast de fan afgaat, dan versneld hij niet.
Niet kwalijk genomen, maar misschien een tip voor personen die dit toestel ook nog gaan maken. Maar liever niet zo'n fan steun als op de volgende foto
Zoals je ziet, kan er geen lucht langs de fan af. Dus lucht die daar tegenaankomt, die botst tegen die steun aan, en zal dus voor wervelingen zorgen voor de fan. En dat is weer inleveren van de effecientie
Later is dit wel aangepast door denny, door een sinas fles ervoor te monteren.
Maar waarom dan niet gelijk een inlaatje maken vanaf het begin (waar de lucht het toestel binnen gaat), tot tegen de fan. Ik denk dat het kwa gewicht even zwaar is.
Het klinkt allemaal extreem misschien. Maar je moet al aardig wat power in zo'n fan duwen, wil het iets fatsoenlijks opleveren. En iedere werveling die je tegen kan gaan, hoe meer power je overhoud om de lucht te versnellen. Heb je ongewenste wervelingen, dan moet je daar ook power voor inleveren. En des te minder prestaties levert de fan.
Ik hoop dat het duidelijk is. En niets afkrakkends bedoelt, zie het als een tip. En ik zeg ook niet, dat zoals denny het gemaakt heeft niet werkt. Maar je kan power besparen, en daardoor betere prestaties krijgen, of langere vliegtijd.
P.s. je mag me ook paul noemen, klinkt wat beter dan salamander