Bouwverslag Super Sportster - Great Planes

• Topicstarter Topicstarter roland-ruben
  • Startdatum Startdatum
R

roland-ruben

Guest
Vorig jaar hebben wij voor het eerst een toestel gebouwd , het was een Tracer van Great Planes.
Wij durven zeggen dat het een succes was.
Dit bouwverslag is te bekijken op de website van ..:: Pampa Modelfighters ::.. of rechtstreeks via deze link :
Pampa Modelfighters v.z.w. :: Bekijk onderwerp - Bouwverslag Tracer - Great Planes

We hebben de smaak van het bouwen helemaal te pakken en konden niet wachten om ons volgende bouwproject te beginnen.
Het is een Super Sportster - 40.

Origineel is ie zonder intrekbaar landingsgestel (retracts). Wij gaan hem bouwen " met " retracts, hetgeen zeker niet gemakkelijk zal zijn omwille van plaatsgebrek.
Het is een leuke uitdaging en dus meer fun :D

Hier enkele foto's :

Wordt vervolgd >>>

Motor

Op de Super Sportster gaan we en 4-takt plaatsen.
We hadden gedacht aan een SAITI 72 AAC of een OS 72 surpass II
Welke is aan te raden van beiden en waarom ?
Thx

Ah ja, voor de retracts hebben we de ROBART 608 HD reeds besteld.

Gaaf. Ik heb dit toestelletje van iemand overgekocht. Zeer teveden over de vliegeigenschappen. Veel plezier met bouwen en ik zal de vooruitgang volgen!

Thx

Ah ja, voor de retracts hebben we de ROBART 608 HD reeds besteld.

OS zou ik nemen. De saito heeft veel nitro nodig 10% (staat in de handleiding) en dat voel ik aan men portefeuille :D (aléja onze pa zegt dat em da voelt).

De OS is duurzamer, betere kwaliteit. M'n saito ligt momenteel bij saito zelf voor reparatie (na 3 jaar)......

We hebben hier veel OS motoren. Ducted fan 7,5 en 15cc, gewone 7,5cc, 4,5cc. Lopen allemaal perfect..

Ik heb me laten verleiden omdat de Saito wat goedkoper was, nu weet ik waarom :cool:

Ik vlieg een 20CC OS 4t en twee Saito's, een 10cc en een 25cc. (Heb ook nog van beide merken 1 stuk liggen waarvan het vliegtuig nog niet af is.)

Alle drie op 5% nitro en 18% olie. Lopen alle drie goed. 0% nitro zal ook echt wel goed lopen, maar 5% nitro zorgt voor betere afstelling. (vraag me niet waarom, maar het is zo)
Starten ook allemaal perfect.

Kwalitatief is er geen verschil zou ik zo zeggen. Dus gewoon de lichtste pakken met de benodigde pk's. Of de goedkoopste. (Persoonlijk vind ik de Saito's wel wat mooier ogen)

Ik heb ook nog een doosje liggen van de Super-Sporster 60. Dus ik ga dit wel volgen....
Kan ik alvast wat afkijken.....

Motor

Wij gaan kiezen voor de OS 72 surpass II zoals Koen ons aanraad.
De Saito is inderdaad wel mooier en lichter maar hebben toch meer vertrouwen in de OS.
Hebben ff rondgekeken op het net en bij Albatros in Mechelen staat ie 222 €
Beter koop hebben we niet gevonden.

Bovenbouw romp

We zijn gestart met de bovenbouw van de romp.
Kwalitatief is deze kit volgens ons van top-kwaliteit; alles past gelijk een bus ; of toch bijna :-)
Onze intentie was om pas volgend jaar het toestel vliegklaar te hebben, maar éénmaal gestart weten we niet meer van stoppen.

Motor vandaag aangekocht bij Shamrock; 4-takt OS 70 surpass II

Hier enkele foto's van onze vorderingen :

Wordt vervolgd >>>

ah ja !

Uitgang van de stuurstanggeleidingen gelijk geschuurd met romp :

down- en sidethrust

Wij bouwen het toestel zo juist mogelijk volgens plan en handleiding.
Misschien is deze vraag te laat ( Motorsteun en inslagmoeren zijn reeds bevestigd) ; maar volgens het plan heeft het toestel geen downthrust en geen sidethrust.
Is dit normaal voor een dergelijk toestel ?
Voordien bouwden we een Tracer van Greatplanes en hier was wel een down- en sidethrust voorzien en was dit ook aangeduid op het plan.

Super kist. Heb er zelf vele jaren plezier van gehad...

Doe me een lol (en jezelf)... Zet die motor er niet rechtop op. dat is zo lelijk.....

Ik zelf heb hem een kwartslag gedraaid en uit balsa een moie kap omheen gemaakt. Veel beter uiterlijk gelijk..

ssport1.jpg

Suces met de bouw

Grz

mark

Laatst bewerkt:
Motor inbouw

Mark thx voor de tip.
Aanvankelijk waren we van plan om het toestel te voorzien van een OS 46 AX en hadden we uw idee wel kunnen uitvoeren.
De 4-takt OS 70 surpass II is helaas een beetje groot en te zwaar om hem een kwartslag te draaien. Hij komt met zijn cilinder dan veel te veel naar buiten aan de zijkant van het toestel.
Thx voor de reactie en de tip !

Vervolg inbouw motor

Deze week eindelijk wat tijd gehad om verder te bouwen. We hadden even een pauze genomen.
Tank geplaatst,de motor OS 70 FS surpass II voorlopig gemonteerd en de wanden van de motorkap op maat geschuurd en geplaatst.
Het volgende wat zal moeten gebeuren is de motorkap in vorm schuren; een moeilijke klus.
De retracts hebben we ondertussen ook gekocht : Robart 608 HD

Wordt vervolgd

Super kist. Heb er zelf vele jaren plezier van gehad...

Doe me een lol (en jezelf)... Zet die motor er niet rechtop op. dat is zo lelijk.....

Ik zelf heb hem een kwartslag gedraaid en uit balsa een moie kap omheen gemaakt. Veel beter uiterlijk gelijk..

Suces met de bouw

Grz

mark

Inderdaad een schitterende kist Mark!! Ik heb precies dezelfde gehad;)

Groeten, Arjan

Hoi,

het schijnt dat de kits van Great Planes redelijk makkelijk bouwen :)

Ik kijk ook even mee, dus neem een abootje bij deze. Dit model heeft mijn aandacht ook al eens gehad, mooi gelijnd, sportief maar geen overdreven 3D model :D.

Heb zelf nog een Great Planes kit van een Mustang liggen, die nog aan de beurt komt :rolleyes:

Succes met bouwen en lekker veel foto's plaatsen he ?

Grtz,
Menno

Vervolg van de romp

De voorzijde van de romp hebben we ondertussen in vorm geschuurd.
Niets overhaast gedaan zodat het van de eerste keer ok was.
Ondertussen zijn we aan de structuur van de vleugels begonnen.
Helaas kunnen we de retracts onmogelijk plaatsen omdat er net te weinig plaats is.
We zullen het toestel volgens het origineel bouwplan moeten bouwen :-(

Hier wat foto's ( foto's zeggen zoveel meer als woorden hé ) :

Wordt vervolgd >>>

Back