Bouwverslag supplier 'Augustea Quattro'

Na een eerder topic over het aftoppen van de schroefassen wil ik hier mijn bouwverslag maken van mijn offshore-supplier.

Ik ben niet van plan een getrouwe kopie te maken van een schip maar als voorbeeld neem ik de Augustea Quattro zoals hieronder afgebeeld op de foto.

normal_augustea%20quattro%40wkik.jpg

Als zusterschepen heb ik tot nu toe gevonden de

Unterweser 35 en Unterweser 36
Med Tre
Off Bilbao, Off Valencia, Off Vigo, Off Barcelona
Maridive 86
Asso Quattro, Asso Sei, Asso Sette
Augustea Quattro
Capo Frasca
TS-41 Tough en TS-42 Rough

(Sommige namen doelen op hetzelfde schip)

Mocht iemand nog foto's, tekeningen of andere info over één van deze schepen hebben dan ben ik daarin zeker geïnteresseerd!

Ik heb deze romp van iemand kunnen kopen, de schroefassen, schroeftunnels en boegschroef waren al geplaatst. Ik wilde het schip eerst varend hebben voordat ik aan de dekken begin en dus na een aantal tochtjes in de badkuip was vandaag de eerste 'echte' proefvaart in een oude golfbak van het Waterloopkundig Laboratorium (gewoon een lange bak water van een meter of drie breed hier in de buurt bij een parkeerplaats) en later op 'echt' buitenwater in een kanaal.

normal_P1200666.JPG
normal_P1200669.JPG

De boot gedroeg zich prima en draaide (nog zonder roeren) om zijn as. Er moet alleen nog wat meer ballast in maar aangezien de boot nog lang niet compleet is laat ik het eerst zo.

normal_P1200676%7E0.JPG
normal_P1200735.JPG

Het begin is er!

Laatst bewerkt:
Ben niet echt een bootjesman (buiten de Robbe Dolly die op de kast is beland) maar dit ziet er heel goed uit. Ik blijf dit alleszinds volgen.

Stevo

heyhey dirk
das een hele mooie romp
en dat meen ik echt en kzal dit echt met plezier gaan volgen maar is het niet zo`n smb romp ?
van de smit lloyd 57 of wat je zij de TS-41 Tough en TS-42 Rough

daar lijk hij wel verdacht op

inderdaad ; knappe romp zeg

geen goedkope motoren erin ook :-)

wel batterijen plat leggen om het zwaartepunt te verlagen!

en nu ga ik zelf varen :-)

groeten

dirk646

Ik meende gelezen te hebben als dat er maubuchie motoren inzaten. :P
Zal de naam wel hebben verkeerd geschreven :wink:
Maar u weet beslist wel wat ik bedoel he
mvg
Frederik :D :D

kvind trouwens wel dat ze een hele mooi hekgolf heeft
en ik neem aan dat dat hectoperms zijn toch ?
maar wat wel jmmr is dat u nog 4 micro magics moet bouwe
ik vind deze toch wel veel intresanter als die zeilboten :oops: :oops:

armando

Ben het helemaal met Armando eens.
Die klompjes met zeiltjes kan altijd nog wel een keer :yes:
Met zo'n gave romp zou ik niet langer kunnen wachten.

Greetings,
Luit

@Luit
Heb je wel eens gehoord :van klant is koning Luit :roll:
Zo niet dan kan je het nu lezen he
mvg.

armando zei:
maar is het niet zo`n smb romp ?

Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat de romp bij Schmidt uit Flensburg (D) komt... Het is een echt stevige romp gelukkig en kan dus een stootje hebben! :wink:

@armando/F.van.Gent: Inderdaad heb ik de Mabuchi-motoren vervangen voor Hectoperms die ik (gebruikt) via marktplaats heb gevonden.

Volgende stap is roeren maken, maar dus inderdaad eerst de 'zeilklompjes'.

Deze supplier wordt sowieso een meerjarenproject. :roll: Wel was het geweldig om eindelijk eens op open water te varen, dat zet gelijk weer aan tot bouwen! :lol:

dirk646
Al enig idee :hoe of dat je die roeren gaat maken ben daar zeer in geintereseerd. :roll:
Daar ik er voor iemand anders; ook nog moet maken waarschijnlijk want het is al enige tijd geleden als dat ,dat mij is gevraagd
mvg

Ik denk dat ik het eerst eens ga proberen om twee plaatjes ABS om een asje te buigen en de holle ruimte eventueel op te vullen...

roerah2.jpg

...of de roeren uit plexiglas ofzo te schuren alleen lijkt het me dan moeilijk om de as erdoor te boren. :roll:

dirk646
Oh ik meende als dat het beckerroeren zouden worden :oops:
De man wil beckerroeren hebben maar dan groter als B B
mvg

Dirk,

Ik heb weleens dezelfde roeren gemaakt, maar dan voor mijn Zeemeeuw,

Mvc-015s.jpg

as is van messing, door een buis in het roer, aan de voorzijde ook een stukje messingstaf en vervolgens daaromheen aan beide zijden een messingplaat, aan het uiteinde een messing plaat welke tussen de zijfplaten inzit.

Aluflens is tevens het punt waar mijn as vastzit aan het roer, om het roer te verwijderen draai ik de inbus los in de flens, nadat binnen de meenemer is las gemaakt, kan vervolgens de as eruit laten zakken en het roer naar achteren wegnemen.

Tom Boere

ps niet buigen :anders,oplossen
je neemt een messing draadstang van 3 mm
koop ps plaat van 1.5 mm
kleef 2 stukjes op elkaar tot je aan 3 mm komt dus
kleeft een stuk van je 3mm plaatje voor het asje en een groot stuk erachter

kleef een stuk van 1.5 mm ps over de ganse breedte van beide zijden van het asje met de plaatjes

laat drogen ,schuur daarna het 6 mm dikke geheel in vorm ;je asje zit ijzersterk en perfect in het midden van je waterbestendige roer

groeten

Penneman,

Ik heb ook niets gebogen, de messingplaten beginnen op de buis voor de as en eindigen aan het eind op de flap, alleen aan de voorzijde heb je dan wat plamuur en schuurwerk, je moet nl de ruimte tussen de 2 buizen opvullen, de binnenzijde van het roer heb ik trouwens gevuld met epoxy.

Tom Boere

hallo Tom ,

was enkel een repliek op de posting van dirk waarin hij schreef dat hij dat ps plaatje om dat asje ging plooien en dan de holle ruimte ging opvullen

vind mijn methode gemakkelijker en gaat mooier resultaat geven

maar je koop die roeren in verschillende maten voor een handvol euro's ook hoor

groeten

@Tom en penneman:

Bedankt voor het meedenken, ik denk dat ik het laatste ga doen, zo had ik het ook ongeveer in m'n hoofd...

@penneman:

Wat bedoel je met ps? polystyreen?

maar je koop die roeren in verschillende maten voor een handvol euro's ook hoor

groeten

En dan maar hopen als dat je geen GROTE handen heb hoor :roll:
mvg

ja Dirk dat is polystyreen

te verkrijgen in bijna elke modelbouwwinkel in verschillende diktes : 0.5, 1 , 1.5 , 2 en ik geloof nog dikker ook

platen zijn ongeveer 30 x 50 cm ( heb geen volle plaat meer liggen )

perfect te lijmen met vloeibare lijm waar ze die statische modelletjes mee kleven , die lijm "last" de ps aan elkaar : heel sterk, ik gebruik die van revell met dat naaldje ( makkelijk te doseren en verbinding is nog even te corrigeren)

en voor ps aan hout of metaal te lijmen gebruik ik epoxylijm

wel de ps even opruwen met schuurpapier ( korrel 400) : lijmt veel beter dan

groeten

@ frederik : :D

Back