Bouwverslag Svenson Wayfarer

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door gurodewa, 1 okt 2015.

  1. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Oktober, de dagen worden korter en met het weer zal het ook de verkeerde kant uitgaan. Tijd om te bouwen dus. Outerzone maakt het me niet makkelijk, te veel keuze. Maar het toestel dat het uiteindelijk gaat worden, en eigenlijk al lang 'in m'n bil bijt' is de Wayfarer van Svenson.
    Svenson toestellen hebben me nog nooit teleurgesteld met hun vlieg-eigenschappen en zijn qua constructie zeker niet de moeilijkste.
    Genoeg gebabbeld, tijd om te gaan bouwen...
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De mijne ligt al meer dan een jaar te wachten op wat liefde om volledig hersteld te geraken... Zucht.

    Outerzone maakt het je idd niet gemakkelijk. En er zijn een pak Svenson plannen bijgekomen de laatste tijd...
     
  3. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Heb nog het inmiddels wat vergeelde bouwplan liggen, heb al eens bekeken om hem dubbel zo groot te maken.
    Beetje met de tijd meegaan, het is in om oude toestellen groter te maken, mogelijk voor volgend jaar na de Bocian.

    Johan.
     
  4. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Voor we beginnen te bouwen hebben we een plan nodig. Geruime tijd geleden van een club-lid een kopie kunnen maken van een plan - nog eens dank Jo - toen plots op Outerzone twee verschillende plannen verschenen: Het originele plan van RCM en Don Dewey - de ontwerper van de Wayfarer en een plan van Svenson, waarbij vooral in de bouw van de vleugels een en ander verschild.
    Ik ga gebruik maken van het plan van RCM.
    Nadat de printer zijn best heeft gedaan en wat gepuzzel gaan we aan de slag: de bouw van de vleugels. Eerst een malletje gemaakt, en daarmee een ribbetje of 30 uitgesneden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 2 okt 2015
  5. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Leuk om zo een model uit het verleden weer terug te zien :) Clublid had ruim 35 jaar geleden de Svenson versie en ik weet dat het toen een pracht toestel was om te zien vliegen.
     
  6. Montego

    Montego

    Lid geworden:
    24 apr 2010
    Berichten:
    109
    Locatie:
    Hoogvliet
    Leuk om weer een scratchbuild te kunnen volgen. Ik hoop er weer van te kunnen leren.
     
  7. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Het is echt een heel leuk model. Mijn vader heeft nog een originele Svenson Wayfarer. Enige jaren terug heb ik deze vliegklaar gemaakt. Het vliegt heel leuk en goed, weinig wind of veel wind, de Wayfarer vliegt goed.
    Ik heb wel eens gehoord dat het ,in de tijd dat het model ontworpen is, een van de beste tweedekkers was. Van een clublid heb ik wel eens een versie gezien die een extra landingsgestel op de bovenvleugel had gezet. Kon hij ook vanuit rugvlucht landen.

    Ik ben benieuwd naar het bouwverslag. Je zult er in ieder geval veel vliegplezier aan hebben !!

    Succes met bouwen !

    Grt,

    Arnoud.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ook van mij bijval :)
    Heb er nog een bouwdoos van staan. (die laat ik in takt, twee of vier...)
    Toen ik een 10 jaar gelee lid werd van de OLC, vlogen er twee.
    Een er van was brak... maar bleef vliegen... en best goed.

    De Wayfarer was gebaseerd op de HoBo van Don Dewey.
    Op z'n Vlaams uitgesproken... 'De Wey'. Destijds hoofderdacteur van RCM.

    Wat betreft de vleugels... even de geruchten uit de wereld uit stansen...


    De RCM Wayfarer....

    Wayfarer-RCM.jpg


    De Svenson Wayf ... r!

    Wayfarer-Svenson.jpg


    En in een onderonsje.... gevoegelijk samen...

    Wayfarer en HoBo.jpg


    De Wayfarer werd by Multiplex verkocht als Hobo.
    Svenson had voor de USA een 'RCM' versie, mooie doos als hieronder getoond...


    281e_3.JPG


    Deze plaatjes naar aanleiding van een artikel op internet dat niet meer is... PDF van getrokken! Heb ik even aangehecht. Tekst kan je vertalen met Google... als je er niet uit komt...

    16_7.jpg
    16_5.jpg
    16_8.jpg



    Een tekening van de HoBo tref je hier...
    http://www.rcuniverse.com/forum/gol...-bipe-appeared-rcm-magazine-may-66-issue.html


    HoBo... Behoorlijk een Astro-Hog... etc..


    HoBo.jpg

    Tot zovers...
    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 3 okt 2015
  9. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Wat betreft de verschillende plannen zijn zowel de afmetingen als de vleugelprofielen gelijk, enkel de constructie van de vleugels is anders. Bij Svenson wordt er gebruik gemaakt van een dubbele ligger en een eindlijstje, bij het RCM plan van één ligger met inkepingen over de ganse breedte van de rib en één ligger meer naar achteren ook met inkepingen voor de ribben.
    Ik ga voor de laatste constructie. DSC00400.JPG
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Yep... en dat bouwt ook iets vlotter.
    Ik zie het... al wee ruimschoots schaafsel op de bouwplank:)
    Ik ga weer verder met mijn Cloud Dancertje ook weer zo eenheerlijk RCM vliegertje. Mijn Rascalletje vliegt als in een droom.
     
  11. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Deze week 4 halve vleugels gebouwd. Hoofdligger en achterste ligger over het plan spelden; de ribben in de gleufjes duwen, en een drupje secondenlijm aanbrengen. Gaat vlot. Onder de achterste ligger ligt een latje omdat anders de kans bestaat dat je een getortse vleugel gaat bouwen door de ietwat ronde onderkant van de ribben.
    Na even drogen de aanvalslijst van 6mm lijmen met wat overmaat, de rest wordt later weggeschaafd en geschuurd, ook een deel van de beplanking van de achterzijde is al aangebracht. DSC00401.JPG

    DSC00403.JPG
    Het ging zo vlot dat ik vergeten ben wat meer foto's te nemen. Voorste beplanking al een deel aangebracht en zelf al enkele
    met een afgewerkte vleugeltip. Ook de openingen voor de servokabels niet vergeten !
    DSC00404.JPG
     
  12. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Nu heb je voor de beplanking van de vleugels 16 stukken balsa van 1.5mm nodig. Deze zijn ongeveer 60 cm lang, dus van een plankje blijft nog 40 cm over, van deze stukken ga ik terug een stevig plankje maken: gewoon kops tegen elkaar lijmen is geen oplossing wegens belange niet stevig genoeg, dus leggen we ze enkele cm over elkaar en snijden er tanden uit en daarna lijmen we ze aaneen. DSC00429.JPG DSC00430.JPG
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je dendert lekker voort! Mooi.
    Anders.... Dekkend teepie over de 'las' heen, met spanning aangebracht, plaatje plastic en een gewichie(s) (met zonder spelden)...
    Gaat ook met PU bruis... gaatjes in tapie... daar waar de lassen zijn... bruist het door de tape.
    Daarna tape wegtrekken met bruisresten en al... voor als het 'moet'.
    Maar de witte houtlijm werkt het netst... en minste gewicht... niet? :)
     
  14. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Tijd om het mes in de vleugels te zetten, maar enkel in de onderste. De rolroeren worden uit de vleugel gesneden, juist achter de achterste ligger. Op de randen versterkingen lijmen en het rolroer zelf wordt schuin afgesneden en ook daar wordt een latje balsa
    opgelijmd.
    DSC00469.JPG DSC00432.JPG DSC00433.JPG DSC00436.JPG
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  15. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Eindelijk nog wat tijd gevonden om verder te bouwen, het fraaie herfstweer zet wel een rem op bouwactiviteiten.
    De vleugelhelften worden aan elkaar gelijmd. De bovenste vleugel wordt vlak aan elkaar gelijmd, de onderste heeft een lichte V-stelling. De verbinding wordt gemaakt d.m.v. triplex plaatjes van 2,5 mm voor en achter de hoofdligger te lijmen.
    Een stukje hout onder de vleugeltippen zorgt voor de juist V-stelling. DSC00445.JPG DSC00450.JPG DSC00448.JPG DSC00446.JPG
     
  16. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Nadat alles goed droog is kan de bovenkant van de vleugel bedekt worden, en strips op de ribben gelijmd.
    Ook aan de servo's voor de rolroeren kan al gedacht worden. Origineel werd er maar één servo toegepast welke d.m.v een overbrenging de rolroeren deed bewegen. Vroeger toen servo's nog een duur prijskaartje hadden was dit een veel toegepaste constructie, tegenwoordig is het makkelijker om gebruik te maken van twee servo's in elke vleugelhelft. Ik ga gebruik maken van type 81 servo's welke mijn inziens hun job hier prima zullen doen.
    Na een hulprib ingepast te hebben wordt een deel bedekt met een balsa plaatje, in een opening komt een triplex plaatje waarop de servo wordt gelijmd met epoxy. Het triplex plaatje wordt later vastgezet met parkervijsjes. DSC00451.JPG DSC00452.JPG DSC00455.JPG DSC00456.JPG
     
  17. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Het werk aan de vleugels is voorlopig gedaan totdat de vleugels op de romp kunnen bevestigd worden, dan kunnen de struts ingepast worden. Tijd dus om aan de romp te beginnen, en dit start met het uitzagen van de rompspanten. De rompspanten bestaan uit 4 mm populierentriplex, licht en hiervoor stevig genoeg. Ook de vleugelsteunen worden uitgezaagd, maar dit uit 8 mm Gamma-ply, zoals ook de motorspant.
    DSC00476.JPG DSC00477.JPG
     
  18. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Dan is het tijd voor de romp zijkanten, deze bestaan uit 2,5 mm balsa dat vooraan verstevigd wordt met 1,5 mm triplex.
    Het plan over de balsa plank duimspijkeren en uitsnijden, daarna de zijkant over het triplex leggen dit ook uitsnijden en verlijmen. Opletten om een links en een rechts deel te maken !
    Daarna deze delen mooi uitlijnen over het plan en de vleugelstruts vastlijmen met epoxy. DSC00460.JPG DSC00461.JPG DSC00478.JPG
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Netjes Guy!
     
  20. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja ik heb ook nog een 99% complete bouwdoos liggen, alle delen zijn wel aanwezig maar sommige aangevreten door de muizen!
    Vooral de tekeningen waren beschadigd, dus originele Svenson tekeningen gezocht en gevonden, wel kleine verschillen in de tekeningen.
    Wat mij opviel is dat de laatste kits van Svenson veel meer voorbewerkte delen hadden, de tekeningen zijn dan meer assemblage tekeningen als bouwtekeningen.
    Weet nog niet wat ik ga doen.
    1) Helemaal orgineel bouwen dus vleugelbevestiging met elastieken, 1 rolroerservo, lekker vintage
    2) Modernere versie, vleugels met nylon bouten, 4 rolroeren met 4 servo's, op 150% uitvergroten?
    3) Of gewoon allebei bouwen?

    Succes met de bouw.
    Mijn ervaring is dat die klassieke kisten zeer goed vliegen, moest ook wel want de motoren en besturing waren toen veel zwaarder en minder betrouwbaar.
    De kisten moesten dus van zichzelf al goed vliegen (hulp van een gyro was toekomstmuziek)
    Met een modernere motor en lichte 2,4 GHz besturing vliegt hij dus zeker weten nog beter als vroeger.

    Nog een tweetal nabranders voor Bas:
    1) De Hobo had dus geen rolroeren, ik heb nog een scan van het artikel in RCM uit 1966 waarin dat duidelijk staat, de Wayfairer had wel rolroeren op de ondervleugel.
    2) De kist lijkt niet echt op de Astro Hog (dat was een laagdekker) maar wel erg op de Hog Bipe, dat is dus de dubbeldekker versie van de Astro Hog.
    Ik heb zelf een Hog Bipe en veel mensen denken dat het een Wayfairer is maar er zijn 2 verschillen, de vleugels zitten vast met nylon bouten en hij heeft 4 rolroeren.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2015

Deel Deze Pagina