Hoi hoi..
Even wat tussentijdse bevindingen. Inmiddels heeft de heli zo'n 100 akkuladingen leeggevlogen, en naar grote tevredenheid.
De enige heliervaring voor de t-rex was een piccolo. Door die piccolo was ik genezen van helivliegpogingen, die ervaringen waren beslist niet positief. Mede door het enthousiasme op dit forum, en de nieuwe technologien (lichte kleine staartmotorloze heli's, en natuurlijk de lithium akku's/langere vliegtijd) uiteindelijk toch maar weer eens proberen (ook door beetje pushwerk van de vriendin).
Na veel gelezen te hebben werd de keuze een t-rex. Hij had alle plussen die ik zocht (robuust, red.crashbestendig, ondanks beginner toch CP, goede verkrijgbaarheid onderdelen, prijs enz..)
De bouw verliep voorspoedig, het afstellen ging makkelijk...
Schade's na die honderd akkuladingen:
-1 landingsgestel, oorzaak: zeer waarschijnlijk ruige landing
-2 sets houten bladen (1 setje is eventueel nog bruikbaar na nieuwe krimpfolie), oorzaak: nose inn hoover, stuurfout
-1 hoofdrotor behuizing, op het zwakste punt gescheurd, oorzaak: waarschijnlijk te abrupt aanschakelen van de motor (geen heliregelaar)
-1 horizontale fin, oorzaak: vele ruige landingen (moet toch eens leren

)
-1 verticale fin, (zie bovenstaande punt)
-2 staartbladhouders, oorzaak: losgelopen boutje, en stuurfoutje nose in hoover.
-1 stuurbrug staart, oorzaak: zelfde losgelopen boutje
-een aantal staartbladen 8O , oorzaak: een paar stuurfoutjes, maar ook wat vreemde schade's
Het vreemde van de staartbladen is dat van tijd tot tijd een hoekje aan de achterzijde (scherpe kant) uit het blad breekt. Voor mij niet te beredeneren, de staart draait zeker de goede kant uit, en de bladen zitten goed gemonteerd.
Hierboven een iets zwaarder gehavend blad, maar in het omcirkelde gedeelte breekt er vaak een klein hoekje af. Deze wordt dan vervangen. Wanneer er twee "gehavende"bladen zijn, worden die weer gemonteerd, tot ze er ernstiger aantoe zijn (zie foto), dan weeeer een setje nieuwe. Wat kan dit zijn???
Buiten dit op dit moment nog voor mij onverklaarbaar mankementje alleen maar lof over deze heli.
Het tail in hooveren gaat perfect (al zeg ik het zelf), en de landingen gaan nu heel netjes. Het nose in hooveren gaat redelijk. Het moeilijkste is de eerste stuurbeweging na het opstijgen. Dit "voelt"even vreemd, maar zodra je hem dan aanvoelt gaat dit net zo goed als de tail in hoover. Side in begint nu te komen, ik loop gewoon naar de zijkant vanuit een tail in hoover. Wordt het lastig, dan snel staart bijdraaien en stabiliseren met tail in. Ook dit gaat steeds beter. Met de tail in is het nu mogelijk om hem neer te zetten exat waar ik dat wil (stuk naar vooren, en weer terug, stuk opzij, en weer terug).
Aangezien iedere modelbouwer weet dat ie af en toe eens crasht, ook een aantal andere kwetsbare delen aangeschaft. Deze liggen gelukkig nog werkloos toe te kijken. Delen: staartbuis, hoofdrotorbladhouders, hoofdrotoras, staartrotoras, hoofdbladhouders, staartrotorbehuizing, enkele stuurarmpjes in de rotorkop, en vele schroefjes/kogellinkjes/kogellagertjes.
Ook nog een frampje, maar deze wordt t.z.t. aangepast voor de CCPM aansturing. (Al ziet het frame uit de vorige reactie er wel erg fijn uit :wink: )
Alvast bedankt, groetjes Aldert