Bouwverslag tamiya dirt trasher

Hoi allen,

Na wat wachten en zoeken uiteindelijk een kit gevonden naar mijn goesting.
Met velen dank aan : jmellipse voor de verkoop van deze NIB auto.

y3w2.jpg

Na paar dagen hier gelegen te hebben eindelijk aan begonnen en moet zeggen eenmaal begonnen wou ik niet stoppen, heb hier veel plezier aan gehad voor deeltje per deeltje de auto samen te steken.

Ben dus begonnen bij het volgen van de handleiding en daar begin je bij de samenstelling van de difrentieel tandwielkastjes:

d5jh.jpg

67kl.jpg

Na het bouwen hiervan volgen dan de armen met as:

so2c.jpg

c2kq.jpg

Daarna was het de tijd voor de schokdempers in elkaar te steken, heb hiervoor schokdemper olie gebruikt met een wt van 50(geen idee of dit goed is):

g6jv.jpg

y5fc.jpg

eqiu.jpg

Nadat dit allemaal samen zat was het tijd voor de body en alles samen te steken. Nu begint de vorm van auto al wat beter zichtbaar:

9vzn.jpg

mbn9.jpg

Hierna was het de tijd voor de wielen, hier heb ik wel wat zitten mee sukkelen voor het wiel op de velg te krijgen, is hier een gemakkelijke manier voor?

4frp.jpg

Dan ben ik voorlopig aan het einde gekomen, hetgeen wat ik nu nog hoef te doen is:
- elektronica in steken
- de kap afwerken (moet nog uit gesneden worden en geverft worden)
- alles testen en afregelen
- mee gaan rijden. :banana:

Voor alle foto's te zien kan je altijd een kijken naar het album : https://imageshack.com/a/qSxq/1

Op die laatste foto lijkt het met of de achterste wielen enorm naar binnen staan.
Is dit ook zo of vertekend de foto?

Oke,
Ik dacht dat dat alleen met wedstrijd auto's werd gedaan op de voorwielen om beter te kunnen sturen.
Bij tamiya zit dit normaal toch gewoon recht??

Kan dit niet bijregelen dus zoals gezegd zijne is eh zo. De voorwielen kan wel bijregelen,daar weet ik nog niet of ze zo goed staan.

Heb inmiddels al wat verder gedaan, de kap en het het achterste zijn uitgeknipt. Deze nu nog spuiten en stickers plaatsen. Foto's volgen wel nog.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kan dit niet bijregelen dus zoals gezegd zijne is eh zo. De voorwielen kan wel bijregelen,daar weet ik nog niet of ze zo goed staan.

De voorwielen iets naar binnen laten wijzen (een paar graden hooguit) zorgt dat de auto beter rechtdoor wil, maar iets minder snel instuurt. Je kan de voorwielen ook iets naar buiten laten wijzen, dan stuurt de auto wat sneller in, maar is wat minder stabiel op het rechte stuk. Of neutraal, dan haal je de hoogste topsnelheid, en de minste bandenslijtage.

Heb de banden zo goed als neutraal laten staan, zal wel zien of ik dit OK vind.

Update,

Body is inmiddels gespten en met de juiste stickers voorzien. Vind het er al serieus wat beter op lijken. Hier en daar wel een klein schoonheidsfoutje met de stickers maar als je rijd vallen deze niet op.

6voe.jpg

9g2h.jpg

z7cx.jpg

Dit waren de gespoten onderdelen en hieronder de onderdeler bestickerd :cool:

sbpa.jpg

Heb er ondertussen de elektronica ook al in gekregen en getest/goed gezet.

fj9y.jpg

Snelheid hiervan weet ik niet, zal ik wel een van dezer dagen meten.
ESC al moeten herstellen, deze is blijkbaar niet ompolariteits-proof, niet goed gekeken en batterij verkeerd in gestoken...

Greets dragon
nl6voej

Eindresultaat mag er zeker wezen. Ik vroeg me even af hoe je het voor elkaar hebt gekregen om de ESC verkeerd om aan te sluiten met die Tamiya stekkers, maar ik zie dat je een lipo hebt met losse kabels.

Nja verkeerd in de lipo gestoken, lipo zat al in de auto...

De lipo is net iets te groot voor het voorziene compartiment vandaar dat ik hem omgekeerd heb gestoken.(niet goed zichtbaar op foto)

Rijd redelijk goed, ben gene pro dusja.Moet hem nog juist eens buiten testen,nog geen weer geweest daarvoor :-S
Heeft wel grote draaicirkel, wat te verwachten valt van zo'n 'grote' auto denk ik.

Hoe groot is de draaicirkel dan? Halen de wielen wel de maximaal haalbare stuuruitslag zonder dat er iets gaat aanlopen?

Nja,heb het nog niet echt gemeten.Staat afgesteld op max stuuruitslag zonder ergens te iets te raken.
Heb dan eens gemeten en kwam op top snelheid van 22km/u uit.Niet echt veel vond ik, heb er vandaag de originele wielen opgelegd en heb de indruk dat hij sneller gaat, tzijn grotere.
Al bij nog blij over deze wagen,eenmaal op grap en goeie wielen gaat deze goed vooruit :-D

22 km/u zou kunnen kloppen, met zo'n standaard motor.

Is de draaicirkel ook groot bij langzaam rijden, of alleen als je op snelheid bent?

Die snelheid is niet met de standaard wielen, heb nu al paar keer met de grotere, standaard wielen gereden en dan rijd deze sneller.
Draaicirkel is vooral groot bij langzaam rijden.

Nu al paar keer hier op grasplein mee gereden met de goeie wielen dan rijd deze wel deftig.

Heb net wat upgrades bestelt, lagers, beter motortje en tandwiel.

Eens kijken of dit alles een verschil zou maken.

Nog een vraagje, wat is beste voor de gearbox vet of olie?

Gearbox wat vet, in het diff ( als het een sealed diff is ) olie.
Ik gebruik gewoon vet van de automaterialen winkel, werkt goed en is niet zo heel duur gezien de hoeveelheid die je krijgt.

Wel heb al eens beide geprobeerd, en olie ging wel wat beter dan het vet. Een nadeel, alles is niet goed dicht dusja olielekken hier en daar en dan als je gaat rijden nja veel aan klevend vuil :-S

Zal nog moeten zien wat te gebruiken na ombouw naar zwaarder motor en lagers.

Back