Bouwverslag Tamiya Scania P420

Discussie in 'Model truckers' gestart door PlUiS, 9 jan 2008.

  1. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Vandaag binnengekregen: De wel bekende doos van Tamiya met een Scania erin, een MFU en wat kogellagertjes, zonder extra invoerbelasting, van Stella Models. Als een klein kind in een snoepwinkel...

    Hoewel ik al een paar posts heb gehad zal ik me gelijk even voorstellen:
    De naam is Jacob en ben op het moment werkzaam bij een Nederlandse luchtvaartmaatschappij alwaar ik technische ondersteuning geef aan monteurs. Mijn vakgebied ligt in de vliegtuigmotoren en ik werk dan ook in een shop waar ze deze motoren onderhouden.

    De technische achtergrond is dus lichtelijk aanwezig, en ik ga me dan ook storten op deze nieuwe (truck) hobby voor mij.

    Voor de oplettenden onder jullie: Ja het standaardmodel van tamiya is de R470, maar ik wil de cabine gaan verbouwen naar een P-line, en kijkend naar de onderdelen in de doos moet ik zeggen dat het allemaal erg robuust is, dus dat het ook wel mogelijk moet zijn om het te verbouwen. Zodra ik begin komen de foto's er aan.

    Gr, Jacob
     
  2. RCSTG

    RCSTG

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Belgie
    scania P-line

    hallo

    ik ben benieuwd naar het resultaat van de verbouwingen aan de cabine , alvast sucses er mee

    grtjes truckdriver
     
  3. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    Ga je je scania maken naar voorbeeld van een bedrijf of eigen kleurstelling?!
     
  4. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Ik wil een brug inspectie voertuig maken, maar daarvoor moet ik nog kijken naar de prijs van hydraulische systemen en de ruimte die dit inneemt.

    Ik wil hem niet out of the box bouwen, en ik ben sowieso een liefhebber van assen...
     
  5. leuk project wel fotos plaatsen he
     
  6. caddy3

    caddy3 Guest

    Wie heeft advies omtrent een zender
     
  7. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Ik had hem 31 december besteld, maar ik had zelf ook niet verwacht dat ie zo snel binnen zou zijn en nogmaals: zonder invoerbelasting. Ik hoorde vandaag van een collega dat het te belasten tarief omhoog is gegaan, dus ontzettend blij dat ik hem na 1 januari heb binnengekregen :D.

    Ik ga waarschijnlijk de Graupner X-412 ergens vandaan halen. Ook een 6-kanaals zender, wat voor mijn ideëen echt een must is. Een 8 en wat nog meer kanaals combinatie vind ik echt te duur worden en is ook niet nodig.

    Nadeel van een Graupner/JR ontvanger ten opzichte van Robbe/Futaba, is dat de stekkers op de MFU van het laatste type zijn. En omdat je de ontvanger en servo's via de MFU moet schakelen, zul je daarvoor een aantal adapterkabels moeten nemen. Overigens, dit is wat ik zelf heb uitgezocht, als iemand daar een correctie op heeft: GAARNE! ;)

    Gr, Jacob

    PS: ik had mijn broer belooft niet te beginnen voordat hij zondag langs komt, dus foto's zullen pas daarna komen. MIJN HANDEN JEUKEN!!!!
     
  8. Paksap

    Paksap

    Lid geworden:
    8 feb 2007
    Berichten:
    86
    Mooi project, ik ga je bouwverslag zeker volgen.

    een klein vraagje: Wat heb je ongeveer betaald aan verzendkosten?
     
  9. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    81 dollar.
     
  10. sjon_r

    sjon_r

    Lid geworden:
    16 okt 2006
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Dr88
    De X 412 gebruik ik ook voor mijn Knight Hauler (icm R700 ontv.) werkt perfect !!
    Tip: wel een schakelpatroon over de rechterkant legen, scheelt nogal wat tandengeknars. (in de versnellingsbak ;) )
     
  11. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Begonnen!

    Nou, heerlijk om dat ding in mekaar te zetten! :D Ik heb nog geen servo's dus volgens de handleiding kun je dan al niet aan het frame beginnen. Lekker eigenwijs verder en enkel de stappen overslaan die je niet kan. Frame zit in elkaar, voor en achter as zijn klaar, versnellingsbak is geassembleerd.

    Ik kwam er echter achter dat die vooras verkeerd stuurt, dus ik had de stuurstang naar achter gezet en een extra gat gemaakt om de link naar de servo op de originele plek te houden. Vervolgens komen we er achter dat daar nog een boutje ingekort moet worden, en dat de stuurstang tegen de versnellingsbak komt. :( Vanavond maar even verder modificeren, en dan zal ik ff een paar foto's posten van het geheel.

    Gr, Jacob
     
  12. SJD

    SJD

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Benthuizen
    Ik had dat probleem ook met me scania van dei stuuras, toen had ik hem ook omgedraait en toen kwam hij inderdaad tegen de versnelingsbak maar ik heb gewoon dat ronde dingetje waartegen hij aankomt afgesneden en de moter met versnellingsbak doormiddel van 2 kleine boutje ongeveer 4 milimeter hoger gezet(bij de 4 vastmaak punten op het chassis) en nu heb ik nergers meer last van!
     
  13. caddy3

    caddy3 Guest

    Nou ik had stellamodels gemaild en die hadden de scania 2 januari op verzonden en zij vertelden dat het tussen de 10 en 14 dagen kan gaan duren.
    Ik wacht af.
     
  14. Dieter Poppe

    Dieter Poppe Guest

    Meerdere kanalen en MFU?

    Ik heb al enkele keren gelezen dat de MFU niet goed werkt als je meer dan 4 kanalen hebt.
    Hier wordt gesproken over 6 en meer kanalen.

    Zelf zou ik echt wel meerdere kanalen willen bij mijn rc.
    Ik ga dus heel goed dit draadje volgen om te zien of het wel degelijk lukt met meerdere kanalen in combinatie met de MFU


    Mvg,
    Dieter
     
  15. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Waarom zou die niet goed werken?
     
  16. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Zolang je de MFU-kanalen onder de 4 sticks houd, is er volgens mij geen probleem !
    Dit omdat het van belang is, dat er een TRIM-functie opzit !

    Ga je bijv. je MFU op kanaal 5 t/m 8 aansluiten, dan ontstaan er idd problemen.
     
  17. Dieter Poppe

    Dieter Poppe Guest

    Dank u voor deze nuttige commentaar.
    Bij deze zoek ik een 8-kanaal zender en ontvanger voor mijn HighLift.
    Enig idee wat een goeie is en die geen fortuin kost?
     
  18. Dieter Poppe

    Dieter Poppe Guest

    Ik weet het niet maar ik heb het al enkele keren gelezen.
    Zelf denk ik niet dat er een probleem kan zijn zolang je doet zoals Marten het zei.
    Hou kanaal 1 - 4 open voor de MFU en de rest mag je besteden aan wat je wil.
     
  19. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Dieter,

    Ik heb enkelt ervaring met een Futaba zender F-14 en FX-18.
    Dit zijn zeer goede zenders en zeer goed uit te breiden.
    Enkelt zal de FX-18 niet lekker werken met een MFU !
    Dit omdat de TRIM functie digitaal wordt geregeld...
    Het zal wel werken, maar het maakt het wat omslachtiger.

    Welke ook een aanrader is, is de FC-16 van Futaba.
    Hiermee zit je precies tussen een F14 en een FX-18 ;)

    Succes met een keuze te maken.
     
  20. PlUiS

    PlUiS

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Halfweg
    Foto's
    [​IMG]

    Ziehier de verplaatste stuur verbinding. Hij zit op het randje, maar hij houdt het goed vast!
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb de Multitonn 2 banden en velgen van Carson bestelt, moet één dezer dagen binnenkomen. Maar eens kijken of dat wat is. De supersingles die Verkerk modelbouw verkoopt vindt ik persoonlijk te recht naar de loopvlakken toe lopen, deze lijken me beter...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015

Deel Deze Pagina