Alweer ruim een jaar geleden dat ik een auto heb gebouwd. Tijd dus voor iets nieuws. En als het dan ook nog in de aanbieding is....
. Ik ben besmet met het Tamiya virus....daar kan ik ook niks aan doen.
1,5 week geleden besteld...en nu eindelijk binnen. De Tamtech Gear Ferrari GTO 1/12. Gebaseerd op het GT-01 chassis. Ik heb de kit gekocht voor slechts 89 euro. En voor die prijs heb je een behoorlijk compleet chassis. Bijna alles is kogelgelagerd, verstelbare wielophanging en een slip koppeling. Daarnaast heb ik zelf iets met Ferrari...Een typische jongensdroom denk ik...niet in het groot....dan maar in het klein
Ik heb erg veel zin om te beginnen, echter moet ik ook nog een badkamer verbouwen
. In ieder geval zal ik regelmatig foto's en mijn ervaringen plaatsen.
De foto's plaats ik op onderstande website, de rest post ik in dit bericht. De foto's worden geplaatst volgens de manual. Ik laat eerst een foto zien van de benodigde parts per bouwstap, en vervolgens het eindresultaat van de bouwstap. Op deze manier is het hele bouwproces goed te volgen. Excuses voor de af en toe slechte kwaliteit. Ondanks dat ik bij Canon werk, ben ik niet in het bezit van een goede camera...
19-08-2010
De kit is binnen...mijn handen jeuken al
20-08-2010
De doos is geopend. Het volgende wat ik altijd doe is de screw bags etc, uitpakken en sorteren in een sorteerdoosje. Ik heb dan alles overzichtelijk bij de hand tijdens de bouw, en zit niet met plastic zakjes te rommelen.
24-08-2010
De kit wordt natuurlijk zonder besturing geleverd, dus ook zonder servo. Je kan natuurlijk de originele TSU-02 servo nemen van Tamiya. Deze is echter ruim 50 euro in NL., en als je hem importeert ben je ook zo'n 30 euro kwijt. Daarnaast schijnt de TSU-02 plastic tandwieltjes te hebben. Ik heb gekozen voor de Hitec HS-225MG. Dit is een kwalitatief goede servo met metal gears en kost zo'n 30 euro. Dus net zo duur, zoniet goedkoper dan de originele TSU-02 van tamtech. Nu ik de servo heb kan ik met de bouw beginnen. De motor en regelaar ben ik nog niet over uit. Hier neem ik later een beslissing over.
De eerste delen zijn aan het chassis bevestigd en ik ben begonnen met de bouw van het differentieel huis. Dit bestaat uit een metalen asje met tandwiel waar de slipkoppeling op komt, een plastic tandwieltje en een kogelgelagerd differentieel. Het is gewoon mooi om te zien hoe klein dit eigenlijk allemaal is, en toch allemaal gelagerd. Het past zoals van Tamiya gewend allemaal uitstekend, het loopt allemaal soepel. De motor monteer ik zoals eerder genoemd nog niet. Ik weet nog niet wat ik er in ga zetten. Hij mag wel een beetje pit hebben, maar het moet ook niet overdreven zijn. De motor en regelaar zal ik ook pas aanschaffen wanneer het model helemaal af is.
28-08-2010
Het diff huis is gemonteerd op het badkuipje en het eerste deel van de wielophanging aan de achterkant is gemonteerd. Ook heb ik vandaag de lak (Tamiya PS-2, rood) voor de body gehaald.
05-09-2010
De wielophanging aan de achterkant is nu helemaal klaar. Het enige wat mij opviel was dat de draag armen best wel veel speling hadden. Dit is eenvoudig opgelost door er een ringetje tussen te plaatsen. Ondertussen heb ik ook de motor en regelaar binnen. Ik heb gekozen voor een brusless setje van Carsson. Deze bestaat uit een 6000KV motortje met bijbehorende regelaar. De servo heb ik ondertussen ook aangepast zodat deze goed past. Tamiya heeft er gelukkig rekening mee gehouden dat niet iedereen er een Tamiya servo in plaatst. Er zit namelijk een bevestigingsplaatje bij voor andere servo's zodat je deze altijd passend kunt monteren. Ik hoop dat ik vandaag nog even tijd vindt om verder te gaan.
De stuurinrichting is vandaag ook gemonteerd. De stuurinrichting loopt erg soepel, en de servo past goed. Je moet alleen een ander plaatje monteren i.c.m. dubbelzijdig tape als je geen standaard Tamiya servo gebruikt. Dit staat overigens keurig beschreven in een los velletje papier dat bij de handleiding zit. Het enige wat me opviel was dat er in bouwstap 14 plastic bushings worden gebruikt. Dit vindt ik een beetje jammer, en zal hier zelf dan ook nog kogellagertjes in plaatsen, dat zijn de kosten niet. De motor zit er ook in. Voorlopig heb ik het standaard plastic piniongear 16t gebruikt. Deze wordt uiteraard ook nog vervangen door een metalen tandwieltje. Overigens paste de pinion gear perfect! Voor de motor hoefde ik niks aan te passen, en heb hier dus geen foto van gemaakt, omdat dit verder niet spannend is.
12-09-2010
De voorwiel ophanging is geheel gemonteerd. Alles ziet er goed uit, en beweegt soepel. Ook aan de voorkant hadden de draag armen veel speling. Ook hier dus maar een extra ringetje (BA12 uit de kit) tussen gezet. de BA12 zitten genoeg in de kit. Het enige wat ik in de toekomst mogelijk nog wil vervangen zijn de stuur stangetjes, dit enkel om het afstellen makkelijker te maken. Het begint nu op een auto te lijken. Nog een paar stapjes, en het rollend chassis is klaar, en dan kan ik met de body beginnen. Ik heb al wel een verlichting setje besteld bij Conrad, hier later meer over.
13-09-2010
De dempers en bumper zitten nu op het chassis. Ook de ontvanger is geplaatst. Aangezien de ontvanger net niet plat kon liggen, heb ik hem op zijn kant moeten leggen. Een tie-wrap doet hier wonderen! De regelaar ligt aan de andere kant met dubbelzijdig tape. Het schakelaartje heb ik ook met dubbelzijdig tape in het midden van het chassis geplakt. De plaat waar de "bestuurder" op geplaatst kan worden laat ik achterwege, evenals de "bestuurder". Ik vindt dit geen toegevoegde waarde hebben. Het rollend chassis is hiermee op de wielen na klaar. Er kan met de body worden begonnen. Aangezien hier wel even tijd in zit kan het even duren voor ik een nieuwe update plaats!
De body is al uitgesneden, hij moet gespoten worden, en de verlichting moet er in. Hij wordt voorzien van 4 witte led's voor, 2 oranje led's (knipperlichten) voor, 2 rode led's achter en 2 oranje led's (knipperlichten) achter. Dit alles wordt aangesloten op een lichteenheid van ModelCraft en wordt tussen servo/ESC en ontvanger, m.b.v. Y-kabeltjes geplaatst. Dit zorgt er voor dat functies zoals knipperlichten en remlichten ook echt zullen werken. Aangezien er best veel bedrading in de body komt, moet dit allemaal wel netjes worden weggewerkt/vastgezet.
14-09-2010
De banden zijn verlijmd op de velgen, en gemonteerd op het chassis. De body was al uitgesneden, het masking tape is nu ook geplaatst. De body kan nu gespoten worden. Ik kon het niet laten om de body even op het chassis te zetten. het enige wat me opvalt is dat het gat voor de antenne buis iets te ver naar achteren zit. Voor het spuiten moet ik dit nog een beetje bijwerken.
Tamiya 57103 Tamiya Tamtech Gear Ferrari GTO - Windows Live

1,5 week geleden besteld...en nu eindelijk binnen. De Tamtech Gear Ferrari GTO 1/12. Gebaseerd op het GT-01 chassis. Ik heb de kit gekocht voor slechts 89 euro. En voor die prijs heb je een behoorlijk compleet chassis. Bijna alles is kogelgelagerd, verstelbare wielophanging en een slip koppeling. Daarnaast heb ik zelf iets met Ferrari...Een typische jongensdroom denk ik...niet in het groot....dan maar in het klein

Ik heb erg veel zin om te beginnen, echter moet ik ook nog een badkamer verbouwen

De foto's plaats ik op onderstande website, de rest post ik in dit bericht. De foto's worden geplaatst volgens de manual. Ik laat eerst een foto zien van de benodigde parts per bouwstap, en vervolgens het eindresultaat van de bouwstap. Op deze manier is het hele bouwproces goed te volgen. Excuses voor de af en toe slechte kwaliteit. Ondanks dat ik bij Canon werk, ben ik niet in het bezit van een goede camera...

19-08-2010
De kit is binnen...mijn handen jeuken al
20-08-2010
De doos is geopend. Het volgende wat ik altijd doe is de screw bags etc, uitpakken en sorteren in een sorteerdoosje. Ik heb dan alles overzichtelijk bij de hand tijdens de bouw, en zit niet met plastic zakjes te rommelen.
24-08-2010
De kit wordt natuurlijk zonder besturing geleverd, dus ook zonder servo. Je kan natuurlijk de originele TSU-02 servo nemen van Tamiya. Deze is echter ruim 50 euro in NL., en als je hem importeert ben je ook zo'n 30 euro kwijt. Daarnaast schijnt de TSU-02 plastic tandwieltjes te hebben. Ik heb gekozen voor de Hitec HS-225MG. Dit is een kwalitatief goede servo met metal gears en kost zo'n 30 euro. Dus net zo duur, zoniet goedkoper dan de originele TSU-02 van tamtech. Nu ik de servo heb kan ik met de bouw beginnen. De motor en regelaar ben ik nog niet over uit. Hier neem ik later een beslissing over.
De eerste delen zijn aan het chassis bevestigd en ik ben begonnen met de bouw van het differentieel huis. Dit bestaat uit een metalen asje met tandwiel waar de slipkoppeling op komt, een plastic tandwieltje en een kogelgelagerd differentieel. Het is gewoon mooi om te zien hoe klein dit eigenlijk allemaal is, en toch allemaal gelagerd. Het past zoals van Tamiya gewend allemaal uitstekend, het loopt allemaal soepel. De motor monteer ik zoals eerder genoemd nog niet. Ik weet nog niet wat ik er in ga zetten. Hij mag wel een beetje pit hebben, maar het moet ook niet overdreven zijn. De motor en regelaar zal ik ook pas aanschaffen wanneer het model helemaal af is.
28-08-2010
Het diff huis is gemonteerd op het badkuipje en het eerste deel van de wielophanging aan de achterkant is gemonteerd. Ook heb ik vandaag de lak (Tamiya PS-2, rood) voor de body gehaald.
05-09-2010
De wielophanging aan de achterkant is nu helemaal klaar. Het enige wat mij opviel was dat de draag armen best wel veel speling hadden. Dit is eenvoudig opgelost door er een ringetje tussen te plaatsen. Ondertussen heb ik ook de motor en regelaar binnen. Ik heb gekozen voor een brusless setje van Carsson. Deze bestaat uit een 6000KV motortje met bijbehorende regelaar. De servo heb ik ondertussen ook aangepast zodat deze goed past. Tamiya heeft er gelukkig rekening mee gehouden dat niet iedereen er een Tamiya servo in plaatst. Er zit namelijk een bevestigingsplaatje bij voor andere servo's zodat je deze altijd passend kunt monteren. Ik hoop dat ik vandaag nog even tijd vindt om verder te gaan.
De stuurinrichting is vandaag ook gemonteerd. De stuurinrichting loopt erg soepel, en de servo past goed. Je moet alleen een ander plaatje monteren i.c.m. dubbelzijdig tape als je geen standaard Tamiya servo gebruikt. Dit staat overigens keurig beschreven in een los velletje papier dat bij de handleiding zit. Het enige wat me opviel was dat er in bouwstap 14 plastic bushings worden gebruikt. Dit vindt ik een beetje jammer, en zal hier zelf dan ook nog kogellagertjes in plaatsen, dat zijn de kosten niet. De motor zit er ook in. Voorlopig heb ik het standaard plastic piniongear 16t gebruikt. Deze wordt uiteraard ook nog vervangen door een metalen tandwieltje. Overigens paste de pinion gear perfect! Voor de motor hoefde ik niks aan te passen, en heb hier dus geen foto van gemaakt, omdat dit verder niet spannend is.
12-09-2010
De voorwiel ophanging is geheel gemonteerd. Alles ziet er goed uit, en beweegt soepel. Ook aan de voorkant hadden de draag armen veel speling. Ook hier dus maar een extra ringetje (BA12 uit de kit) tussen gezet. de BA12 zitten genoeg in de kit. Het enige wat ik in de toekomst mogelijk nog wil vervangen zijn de stuur stangetjes, dit enkel om het afstellen makkelijker te maken. Het begint nu op een auto te lijken. Nog een paar stapjes, en het rollend chassis is klaar, en dan kan ik met de body beginnen. Ik heb al wel een verlichting setje besteld bij Conrad, hier later meer over.
13-09-2010
De dempers en bumper zitten nu op het chassis. Ook de ontvanger is geplaatst. Aangezien de ontvanger net niet plat kon liggen, heb ik hem op zijn kant moeten leggen. Een tie-wrap doet hier wonderen! De regelaar ligt aan de andere kant met dubbelzijdig tape. Het schakelaartje heb ik ook met dubbelzijdig tape in het midden van het chassis geplakt. De plaat waar de "bestuurder" op geplaatst kan worden laat ik achterwege, evenals de "bestuurder". Ik vindt dit geen toegevoegde waarde hebben. Het rollend chassis is hiermee op de wielen na klaar. Er kan met de body worden begonnen. Aangezien hier wel even tijd in zit kan het even duren voor ik een nieuwe update plaats!
De body is al uitgesneden, hij moet gespoten worden, en de verlichting moet er in. Hij wordt voorzien van 4 witte led's voor, 2 oranje led's (knipperlichten) voor, 2 rode led's achter en 2 oranje led's (knipperlichten) achter. Dit alles wordt aangesloten op een lichteenheid van ModelCraft en wordt tussen servo/ESC en ontvanger, m.b.v. Y-kabeltjes geplaatst. Dit zorgt er voor dat functies zoals knipperlichten en remlichten ook echt zullen werken. Aangezien er best veel bedrading in de body komt, moet dit allemaal wel netjes worden weggewerkt/vastgezet.
14-09-2010
De banden zijn verlijmd op de velgen, en gemonteerd op het chassis. De body was al uitgesneden, het masking tape is nu ook geplaatst. De body kan nu gespoten worden. Ik kon het niet laten om de body even op het chassis te zetten. het enige wat me opvalt is dat het gat voor de antenne buis iets te ver naar achteren zit. Voor het spuiten moet ik dit nog een beetje bijwerken.
Tamiya 57103 Tamiya Tamtech Gear Ferrari GTO - Windows Live
Laatst bewerkt: