Bouwverslag Tamiya Tiger I (Schwere SS-Panzer-Abteilung 101)

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door jaaps, 5 dec 2011.

  1. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo Tankers,

    Hieronder een bouwverslag van mijn allereerste zelfgebouwde radiografische tank. Ik heb een Tiger 1 early version gekocht van Tamiya (full option). Aangeschaft in Duitsland, scheelt weer zo'n 150 euro!
    Na lang wikken en wegen heb ik besloten om er een mid version van te maken. Als eenheid heb ik gekozen voor de Schwere SS Panzer Abteilung 101) Deze eenheid vocht zowel aan het oostfront als aan het westfront en werdt o.a ingezet in Normandie. De tank die ik ga bouwen is dan ook een die in daar is ingezet. Tijdens de inzet in juni/juli 44 beschikte de 101 over zowel de mid version als de late version van de Tiger.
    Om van early naar een mid te gaan dient dus wel het een en ander aangepast te worden. Heb dan ook direct onderdelen besteld, zoals een nieuwe metalen cupola, metalen tracks, C haak etc.
     
  2. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Toen de doos binnen kwam, was ik daar alleen al van onder de indruk, je zou de tank vanwege de doos aleen al kopen :). Vroeger als jonge jongen had ik er al wel eens bij staan kwijlen, maar veel te duur!

    [​IMG] m[​IMG] .[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Vervolgens aan de slag gegaan door eerst de onderbak en de wielen in de grijze metaal/plastic primer van Tamiya te zetten. Vanwege de stank vooral buiten gedaan. Kwam er achter dat het verstandig was om eerst de tafel volledig af te dekken voor te gaan spuiten, deze bevat nu op bepaalde plekken een grijzige waas :)

    [​IMG] m[​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Op de laatste foto is te zien dat een deel van de wielen en het dek nog niet gespoten zijn. Helaas was de primer op en aangezien ik 5 weken geleden een zware knieoperatie heb ondergaan was ik niet in staat om zo maar even naar de winkel te gaan om nieuwe te halen. Alles moest via internet besteld worden en dan gaat er zo een week overheen voordat het in huis is. Ook waren er wel meer kleine tegenvallers, lijm wel besteld, niet gekregen. Materiaal niet op voorraad etc. Maar niet getreurd. Inmiddels is vrijwel alles in huis. Het wachten is alleen nog op mijn bestelling bij Tanktoko Apeldoorn. Ik heb daar een aluminium loop, metalen tracks, metalen cupola en metalen antenne standaard besteld. Helaas schijnt niet alles op voorraad te zijn. Wacht nu al een week of 4 op de bestelling
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2011
  5. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
    @jaaps,

    Ik weet niet of het aan mijn kant ligt maar ik zie geen foto's
     
  6. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    De volgende stap in het bouwproces is het spuiten van de loopwielen, aandrijfwielen, onderkant en zijkant van de bak met behulp van een airbrush (voor mij de eerste keer, deed het vroeger met kwast).
    De basiskleur is tamiya XF60 (dunkelgelb) Daarna de wielen die zichtbaar zijn van de zijkant gespoten met XF64 rotbraun en XF61 darkgreen.
    Dit zijn de kleuren die overeen komen met de humbrolverf (zie topic van mij; Kleurenschema Tiger ralnummer).
    Om de verf goed te kunnen aanbrengen is verdunnen noodzakelijk. Ik gebruik hiervoor Tamiya X20a op een verdeling van 3 verf op 2 verdunner.
    Het resultaat mag er wezen, al zeg ik zelf.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Gisteren druk bezig geweest om de wielen te monteren en ook de zimmerit te plakken. Deze heb ik gekocht bij een pools bedrijf genaamd Atak model.
    Je krijgt thuis een aantal vellen plastic waarin de zimmerit is geperst, denk ik. Het spul ziet er erg goed uit, maar is dan ook aan de prijzige kant. Het past vrijwel perfect en ik heb het aangebracht met twee componenten 5 minuten epoxy lijm van bison


    [​IMG] .

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Leuk bouwverslag zo zonder foto's waar naar verwezen wordt ......

    Weet niet precies hoe je ze upload en waar maar d'r gaat hier iets niet goed....
     
  9. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Vanmorgen kwam via de post een pakketje binnen van RC Tankshop uit duitsland. bevat ondermeer een fatsoenlijke antenne. Ik begrijp niet dat Tamiya die lelijke, niet originele antenne bij het model heeft. Daarnaast metalen spatborden gekocht bij de shop. Deze vanmorgen in de primer gezet, samen met de beschermkappen van de uitlaten. De systemen (ophanghaken) waar de spatborden aan worden gehaakt heb ik vastgezet door gaten te boren waar de puntjes in vallen en ze vast te lijmen met twee componenten metaallijm

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Wat raar. Ik heb zelf net even opnieuw internet opgestart om te kijken en ik zie alle foto's wel. Misschien komt het omdat ik net bezig ben geweest om ze te plaatsenj. Helpt het als je de website opnieuw opstart?

    groeten jaap
     
  11. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Nee.... Waarschijnlijk heb je ze of hier geupload en het album prive staan of ze rechtstreeks van je computer... In geen van de 2 gevallen zien we ze dan....
     
  12. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    hoi picco,

    Je hebt gelijk, album stond op prive. Volgens mij kan iedereen de foto's nu wel zien,

    groeten jaap
     
  13. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Yup... Dit werkt een stuk beter ;)
     
  14. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Haha, een Tiger I.
    Die ga ik zeker volgen.;)

    Achteraan de spatborden zie ik grote sink marks. Ga je die nog verwijderen/ dichtplamuren?


    Droop
     
  15. Scaler

    Scaler

    Lid geworden:
    3 nov 2011
    Berichten:
    111
    Mooie Tank!! Goed in de kleur ook... Iets dergelijks gaan we hier ook nog eens bouwen. Wat is dat pools spul (zimmerit) eigenlijk? Een soort carbonachtig iets?
    Gaat je project volgen...

    Kleine tip: Misschien kun je 1, of 2, keer enter doen na de fotocode. Zo loopt je tekst niet langs je foto's heen, maar gewoon keurig eroveronder. Maakt je verslag een stuk beter leesbaar... En dat verdient dit topic:p
     
  16. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Scaler, Droop

    Scaler bedankt voor de tip, was er inmiddels ook achter dat de tekst verspreidt tussen de foto's staat. Misschien overbodige info voor je , maar zimmerit was een soort betonachtige pasta dat de duitsers vanaf juni 43 op een aantal soorten panzervoertuigen en gemechaniseerde artillerie smeerden. Het zorgde er voor dat er geen kleefmijnen of magneetmijnen tegen een tank bleven plakken. Tijdens nabij gevechten kon de vijandelijke infanterie op deze wijze moeilijker voertuigen uitschakelen. De vraag is echter of het spul ooit echt succesvol was bij een vijandelijke infanterieaanval. Vanaf okt 44 werdt het niet meer toegepast op nieuwe voertuigen Het Zimmerit dat ik gebruik is gemaakt van een soort buigzaam plastic dat je uit moet knippen/breken. Het spul is al volledig op maat gemaakt voor de tamiya tiger. Kwestie van acherkant licht schuren, uitknippen, even passen en dan lijmen. In een paar uurtjes zit het er op.;)

    Droop, vraagje wat bedoel je precies met de sink marks?

    groeten jaap
     
  17. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Ik heb eventjes je foto geleend:

    [​IMG]
    Hier zie je dan achteraan de spatborden 9 rondjes. Ik veronderstel dat dit dus sink marks zijn van het gietproces.
    Het kan ook zijn dat ik dit verkeerd zie.


    Droop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Mooi dat je inmiddels met je Mid version Tiger 1 begonnen bent, das een leuke afwisseling van het herstellen van de knie operatie :)
    Als je de uitlaten ook in metaal wilt dan kan ik je wel aan het adres helpen kost slechts 16,50 euro (verkoper didelbiene op Ebay.de) en het geeft het model erg veel meerwaarde vind ik. De metalen spatborden die ik kocht hebben gelukkig niet vier van die gaten achterin waar Droop op doelde, enfin beetje polyesterplamuur erop en weg zijn ze.
    Wat ik nooit zal snappen is waarom men een peperduur (oké gezien jouw inkoop 150 euro voordeliger maar dan nog) Tamiya bouwpakket koopt om dan vervolgens de plastic loopwielen te handhaven (setje metalen wielen kost 69 euro met of zonder rubber loopvlak) Maar oké je kent mijn opvatting hierbij, alles was in metaal te krijgen is vervangt plastic (want het gaat om een tank niewaar). Ik las dat je de antenne bij tanktoto bestelde gert berichtte wel dat hij de antenne van tank modellbau.de wil gaan voeren (de enige echte correte voor 1:16) maar zag deze nog niet op zijn site..ik heb hier nog wel 2 Tamiya antennes liggen die je gratis mag hebben LOL. De turnhebepiltze dus ook even bij Tank Modellbau bestellen kost slechts 3 euro!
    De zimmerit van Atak is dus gemaakt van resin wat vrij hard is, dit i.t.t. tot de zachte en flexibele variant die op de Taigen Tiger I zit, maar beiden zien er prima uit. (vraag van scaler)
    Verder zul je gezien Tamiya dit niet meelevert alvast metalen roosters kunnen bestellen voor rond de machinekamer, ik denk dat tanktoto deze wel heeft en anders licmas tradinghoudse via Ebay.de. Kost ca 15 euro maar de eerste aanblik van het model verandert hierdoor op slag van "speelgoed" naar gedetailleerd model. Voor de rest is dan Droop's verslag een leuke leidraad. Voor een echt houten blok voor op de tank even naar wecohe.de kost je de kop ook niet.
    Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, nog veel bouwplezier, groeten,

    Bram
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2011
  19. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Droop,

    Ik begrijp nu wat je bedoelt, ga ze inderdaad even dichtplamuren. Moet nog wel meer gaatjes plamuren, bijvoorbeeld op het dek waar de normaal bij de early version de koplampem geplaatst worden. Gisteravond net de opstaande randen weggesneden bovenop de toren waar normaal de rookgranaathouders in vallen.

    Bram,
    bedankt voor de tips. Wat betreft de loopwielen, had in gedachte om ze te vervangen, maar naar wat rondvragen op het forum van battle tank nederland werd met dat afgeraden. De plastic loopwielen zijn vrijwel net zo sterk en uitstekend te gebruiken in combinatie met metalen tracks. Daarnaast werdt mij verteld dat de metalen loopwielen die je kan krijgen vaak net niet goed passen op de tamiya. Ben het met je eens dat tamiya duur is, helemaal in Nederland. Ik moet wel zeggen dat het superspul is wat ze leveren. Alles past perfect en is gemaakt van zeer sterk plastic.
    De antenne had ik niet bij Gert besteld maar bij rc tankshop in duitsland.
    Helaas wacht ik nog steeds op mijn bestelling bij Gert. Dat is ondertussen wel enigzins frusterend, ik kan niet verder met bijvoorbeeld de koepel, heb namelijk de aluminum loop nodig.
    De metalen roosters ga ik er niet op zetten. Tijdens mijn onderzoek heb ik daar eens op gelet, veel Tigers hadden deze namelijk niet geplaatst. De metalen uitlaten is misschien nog wel iets wat ik er op ga zetten, maar wil eerst eens kijken hoe kwetsbaar ze zijn in het terrein als ik daadwerkelijk ga rijden.

    groeten jaap
     
  20. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Jaap,

    Duidelijk, ik probeerde de Duitse RC Tankshop te googelen maar kom dan op engelstalige sites...Dat een leverancier traag lever is i.d.d. erg lastig, daarom bestelde ik voor mijn nieuwe tankje maar vast 2wkn in het vooruit...alleen Wecohe blijkt nog traag. Dat Tamiya goede kwaliteit levert kan ik aan mijn 15 jr oude RC buggy's zien die zijn nog perfect. Bij welke leverancier in de BRD kocht je deze dan?
    Groeten en veel bouwplezier,

    Bram
     

Deel Deze Pagina