Bouwverslag: Tamiya Top Force (Re-Release 2005)

Pasqual

Forum veteraan
Een tijdje terug had ik de re-release van me aller eerste RC auto al is gekocht de "Tamiya Grasshopper". Nu kwam ik de Tamiya Top Force tegen. Toen ik net begonnen was met RC, vond ik dit altijd al een zeer mooie wagen. Ik dacht vorige week nou ik koop ook de re-release van de Top Force. Dan heb ik 2 wagens die ik in het begin altijd al erg leuk vond. Mijn eerste auto heb ik helaas niet meer.

Vandaag kreeg ik de Tamiya Top Force binnen en gelijk even in de doos gekeken natuurlijk. Ziet er allemaal weer netjes uit zoals altijd wel bij Tamiya. Ik wil standaard gelijk al wat dingen gaan vervangen. Omdat ik nog niet wist of de auto ergens te krijgen was, had ik nog geen tunings onderdelen gekocht. Deze ga ik binnenkort even bestellen en dan ga ik echt beginnen aan het bouwverslag.

Hier eerst een paar foto's van de doos en inhoud.

De voorkant van de doos:
14483455mm2.jpg

De doos van binnen als je hem de eerste keer open doet:
32848137lz5.jpg

Binnenkort meer van dit bouwverslag... :idea:

Laatst bewerkt:
Leuk leuk,

:D Vooral véél foto's!

Succes en veel plezier met de bouw, greetz van Aldert

Gaat zeker lukken om plezier te hebben tijdens het bouwen :)

Heb vandaag wat tuningsdelen besteld waaronder de Vintage Hi-Cap Dampers die niet zo makkelijk meer te krijgen zijn. Nu alleen nog op zoek naar "Damper Spring Spacer Set (53111)" Deze heb ik nog niet ergens kunnen vinden.

Even wachten tot de spullentje binnen zijn en de bouw kan beginnen. De kap ga ik spuiten zoals die op de doos staat.

hey pasqual,kun je mij zeggen welke optiestukken je ervoor besteld hebt,ik heb er ook 1tje aangeschaft ,wellis waar in okkasie maar nog zeer goed ,ziet er mij inderdaad een leuke wagen uit

mvg serge

Ik heb de volgende dingen nog besteld.

53037 Hi-Cap damper set (Short) 2x
53109 Turnbuckle set 1x
4308256 FRP Dampersteun achter van de Top Force Evolution (Vind ik er persoonlijk mooier uitzien)

Dan nog wat dingetjes als Kogellager setje, Alu servo steuntjes, Alu pivot pins.

Nu nog opzoek naar 53111 Damper Spring Spacer set en denk ook nog naar universele aandrijfassen voor de achterkant.

Zijn de re-releases identiek aan de orginele releases?
En welke modellen komen uit in re-release?

waar heb jij je stukken besteld als ik dat vragen mag?

ik dacht meer aan andere turnbulcks, die met blauw erin

wat dacht je van die damperset 53125

De meeste re-release modellen zijn identiek aan de orginele. Bij de meeste zijn er volgens mij wel altijd een paar dingetjes anders zodat je ze kan onderscheiden. Of dat bij de Top Force ook zo is durf ik niet te zeggen.

Welke modellen uitkomen als re-release durf ik allemaal niet te zeggen. Zou je is op de tamiya-usa.com site kijken welke er uit zijn/komen. De Top Force wordt al niet meer gemaakt, hier en daar nog wel te krijgen.

Heb een aantal onderdelen via Ebay besteld daar is nog wel het 1 en ander te krijgen voor deze auto.

Turnbuckles met blauw er in zijn er volgens mij niet voor de Top Force. Maar als je de maat van de turnbuckles opneemt zijn er vast wel te krijgen in het blauw met ongeveer de zelfde maat.

Die Blauwe Sleeved dempers (53125) zijn ook een optie. Deze passen ook onder de Top Force. Ik ben zelf voor de Hi-Cap dampers gegaan omdat deze orgineel op de Top Force Evolution zaten. Met een groen kap staan grijze dampers wat beter.

zou jij mss weten waar ik nog een body kan vinden voor mijne top force

Heb jij mss het referentienummer van de velgen en van de banden

bedankt

Op Ebay zijn een aantal winkels waar je beiden kan vinden.

Als velgen/banden kan je eventueel ook kijken naar de velgen en banden van de Dark Impact van Tamiya deze passen ook onder de Top Force.

Nou de eerste delen zijn binnen.

Alleen nog even op de Kogellagers wachten en ik kan aan de bouw gaan beginnen.

Nee, hij is nog niet af ;)

Ik hoop dat ik vandaag of morgen me kogellagers binnen krijg. Als deze binnen zijn kan ik echt beginnen en is het tijdens de bouw nog even wachten op een aantal kleine dingen maar kan wel aan de slag als die binnen zijn.

Laat vlug iets zien :lol: :lol: zodat ik de mijne ook kan aanpassen !!!!!!!!

Na een tijdje wachten eindelijke alle delen binnen die ik er gelijk op wil zetten als tuning. Dacht dat de kogellagers wel snel zouden komen maar wat komt er als laatst binnen het gene wat je het eerste nodig hebt. Maar kan nu echt aan de slag.

Dit zijn de onderdelen die ik als tuning er gelijk op ga plaatsen:
- 2x Tamiya Hi-Cap Dampers (Short) 53037
- 1x Tamiya Pin Type Wheel Adapter 53056
- 2x Tamiya 5mm Aluminium Ball Connectors (10 pcs.) 53284
- 1x Tamiya 4WD Touring & Rally Car Lightweight King Pins 53141
- 1x Tamiya Aluminium Servo Stays (Short) 53596
- 1x Tamiya Fluorine Coated 5mm Alu Ball Nut Connector (10 pcs.) 53599
- 1x Tamiya Turnbuckle Shaft Set 53109
- 1x Tamiya Top Force Evolution Rear FRP Damper stay 4305286
- 1x Walawala Ball Bearing Set-Tamiya Manta Ray, TA-01 RB5

Hier de foto's van de tuningsdelen:
80288494ha0.jpg

Hier een foto van de inhoud van de Tamiya Top Force doos:
60257753fk9.jpg

Nu alles aanwezig is zal ik vanavond eindelijk aan de slag gaan. Zal bij een aantal stappen nog wat foto's maken van de auto.

Laatst bewerkt:
Gister avond weer verder gegaan.

Bij het bouwen van de Top Force begin je eerst aan het bouwen van de kogeldiff's. Dit is vrij makkelijk het is gewoon goed kijken waar en hoe wat geplaatst moet worden. Zelf had ik perongeluk de diff tandwielen verkeerd om gedaan waardoor me diff's niet in hun behuizing kon. Was gelukkig zo opgelost door het tandwiel om te draaien.
98432039gu7.jpg

De kogeldiff's zijn voor en achter het zelfde dus 2x bouwen en 2x goed opletten waar alles hoort en hoe het in het diff hoort.
92923401nl4.jpg

Na het bouwen van de diff's wordt in de handleiding begonnen met de achterkant van de auto. Als eerst kunnen we het diff in de behuizing plaatsen (Hier kwam ik er achter dat me tandwiel verkeerd om zat. Me diff was te breed.). Op de foto is nog net te zien dat de standaard bronzen bussen vervangen zijn voor degelijke kogellagers. Die alles wat soepeler laten lopen.
46089326wf2.jpg

Wat wel appart is wat bij de meeste bouwkits tegenwoordig op het eind pas gebeurt is dat ze in de handleiding nu al beginnen over de motor te installeren. Ik heb hem bij deze stap gelijk maar gemonteerd maar opzich kan je dit ook overslaan en pas aan het einde installeren alles het complete chassis klaar is. Ze hebben wel een handig tooltje meegeleverd die je kan gebruiken om je pinion af te stellen waar die ergens op de motoras moet komen. Hoef je niet 10x te proberen om de afstand goed te krijgen zo heb je in 1x de juiste afstand te pakken. Erg makkelijk.
49448892aj1.jpg

Als de standaard motorsteun is gemonteerd op de motor met de schroeven in de gaten van pinion 21 kan de motor gemonteerd worden aan het achterste deel van de Top Force.
34333402qz1.jpg

Als de motor op zijn plaats zit kunnen de tandwielen aan de achterkant gemonteerd worden. Dit is rechttoe recht aan en past maar op 1 manier dus lekker makkelijk. Ook hier weer de bronzen bussen vervangen voor kogellagers.
10xi8.jpg

Aan de linkerkant is de standaard achter shocktower te zien. Ik heb hier voor de shocktower besteld van de Top Force Evolution. Deze vind ik er persoonlijk wat beter uit zien en je heb wat andere afstel mogelijkheden als bij de standaard tower.
11tc7.jpg

Helaas zijn de FRP delen van deze Tamiya kit niet zo super netjes afgewerkt. Dit heeft dus nog wat nabewerking nodig om het netjes te maken. Maar met een beetje schuurpapier en tijd kom je een heel eind.
12zy0.jpg

De draagarmen van de Top Force zijn een setje die je tegenwoordig niet vaak meer tegen komt. Tegenwoordig zijn ze bijna altijd uit 1 geheel. Bij de Topforce bestaan ze uit 2 delen en moet je de 2 delen met lange schroeven aan elkaar schroeven.
13nx4.jpg

Als de draagarmen in elkaar gezet zijn kunnen ze gemonteerd worden. Vergeet in de diffoutputs niet de zwarte O-ring te stoppen zodat de dogbone niet te veel speling krijgt. Op de foto hier onder het resultaat na een paar uurtjes sleutelen. Vanavond weer even verder en dan is de voorkant aan de beurt.
14gb7.jpg

Laatst bewerkt:
Zo weer even verder gegaan aan de Top Force. Hij is nu bijna klaar.

Ook het Diff aan de voorkant had ik het tandwiel verkeerd om gedaan waardoor het niet paste. Tandwiel om gedraaid en het paste zoals het hoort.
15um2.jpg

18up9.jpg

Voor de draagarmen aan de voorkant geld het zelfde als voor de achterkant. Deze is ook opgebouwd uit 2 delen. De standaard schroeven voor het stuurblok heb ik vervangen voor een lichtere aluminium versie. De achterkant van de Top Force gebruikt gewoon dog bones. Op de voorkant hebben ze universele aandrijfassen geleverd.
19wu6.jpg

20eq6.jpg

De standaard dempers staan op de foto links en rechts de aluminium Hi-Cap dempers. Deze zien er netjes uit en zijn ook wat degelijker dan de standaard dempers. Ze zijn trouwens heel erg makkelijk in elkaar te zetten en te vullen. Kan Associated bijvoorbeeld nog wat van leren met hun dempers waar je gewoon vrij lang mee bezig bent om ze goed te krijgen.
21aq8.jpg

22tm2.jpg

Hier de Hicap dempers op de voor en achterkant van het chassis. Hier nog met de standaard spring spacers zoals ze bij de dempers geleverd worden. Hier komen nog de spring spacers van de Dyna Storm op.
23pv7.jpg

24ds6.jpg

Het chassis heeft net als de andere FRP delen nog wat nabewerking nodig om het netjes af te werken. Voor de voorkant zit er een plastic spacers bij waar je 2 lange schroeven in moet draaien om op het chassis en de diff voorkant vast te maken. Deze heb ik bij deze stap overgeslagen en pas bij het monteren van de voorkant gemonteerd zodat ik met 2 schroeven draaiers te gelijk de schroeven erin kon draaien. Doe je eerst de onderkant en dan de bovenkant dan krijg je maar de helft van de schroef er in omdat je dan geen grip meer hebt om de plastic spacer vast te houden. En met gereedschap de spacer vast houden raakt ie alleen maar beschadigd.
25cs4.jpg

Hier de servosaver gemonteerd. Ook deze heb ik gekogellagerd. Maar zoals meestal bij een Tamiya zit er helaas redelijk veel speling op de kogelkoppen.
26mu9.jpg

Op de volgende foto zijn de voor en achterkant op de bodemplaat gemonteerd en is ook het topdeck gemonteerd.
30sz4.jpg

Ook een servo gemonteerd. Hier voor heb ik de standaard plastic servosteuntjes vervangen voor een aluminium setje.
31ic4.jpg

De vleugelsteun op de juiste positie. Als de vleugel er zelf op zit kan je deze steun de positie van de vleugel bepalen of hij hoger, lager, naar voor of naar achter gemonteerd moet worden.
32wq0.jpg

Hier de Undertray uitgeknipt en gemonteerd. Ik vraag me alleen af of het goed gaat hoe de undertray aan de voorkant zit. Bij de JConcepts BJ4 bijvoorbeeld zit de undertray aan de voorkant ergens onder waar door je nergens achter kan blijven haken. Dat lijkt me bij offroad toch wel zo fijn. Zal hier binnen kort nog een vergelijks foto van maken.
33rx0.jpg

Stukje terug had ik het al over een andere spacerset voor op de shocks. Hier onder de foto hoe de spacerset nu is. Dit wordt ook zo gebruikt op de Top Force Evolution. Nu alleen nog is kijken of ik voor de voorkant nog is een shocktower op de kop kan tikken van de evolution om op mijn Top Force te monteren.
34kc0.jpg

Laatst bewerkt:
Het chassis is zo goed als klaar, dus kunnen we aan de kap en spoiler beginnen. Heb de kap voor het spuiten al uitgeknipt. De spoiler knip ik pas uit na het spuiten. Ik heb de spoiler wel al van de kap los gemaakt. Zodat ik de kap uit kan knippen.

De gaten zitten al in de kap dus dit scheelt weer wat werk en de gaten zitten gelijk op de juiste plek. Enige is dat er veel rare bochten in de kap zitten waardoor het wat lastiger knippen is al bij de meeste kappen van tegenwoordig.
35rp9.jpg

Voor het spuiten heb ik PS-17 Metallic Green gebruikt. Dit is de orginele kleur voor de normale Top Force. Bij de auto zitten de stickers voor de ruiten bij geleverd. Deze kan je dus aan de buitenkant erop plakken. Hier door hoef je niet de ramen van binnen af te plakken voor je gaat spuiten. Lekker makkelijk weer :)
36ui4.jpg

Hier de spoiler op de auto gemonteerd.
37tm4.jpg

Vanavond de stickers op de spoiler en de kap plakken.

Laatst bewerkt:
prachtig dit verslag,geffeliciteerd

had een vraagje.
heb jij inserts gebruikt bij het monteren van de banden?

Back