Bouwverslag Team C Stoke E

Na mijn Tamiya Plasma Edge (df-02-chassis) wilde eens een wat serieuzere auto in elkaar zetten. De kits van serieuze merken als HPI vond ik wat aan de prijs.

Bij Team C vond ik de Stoke. Aangezien al ervaring had met Ansmann en dit erg mooi in elkaar vond steken (Ansmann Magnum), leek deze buggy me wel wat.

Om het maar helemaal goed te doen, maak ik er ook een bouwverslag van.

In een ander draadje houd ik de algemene ervaringen bij in review vorm.

team-c-stoke-e-review

Hieronder al vast de kit zoals die uit de doos komt.

full



De zakje zijn netjes gelabeld, maar ik houd niet helemaal de volgorde van de handleiding aan.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om mijn eerste nieuwsgierigheid te bevredigen, heb ik eerst het chassis in elkaar gezet. Ik was benieuwd hoe groot de auto zou worden en zo kreeg ik een aardige indruk.

full


Hier kwam ik toch al meteen een kleine misser tegen. Eén van de schroefgaten van de plastic rand kwam niet overeen met de gaten in het chassis.
Door wat scheef te schroeven kon de rand toch gemonteerd worden.

Ik had besloten niet de wielen uit de kit te gebruiken en daarom ander wielen (van Team Durango) meebesteld. Uiteraard was ik benieuwd de banden uit de kit goed pasten op deze wielen. Dit bleek prima te werken.

full


De wielen zijn hier nog niet verlijmd, deze heb ik later met Pattex vastgezet. Een lastig klusje maar door steeds een stuk van de band van de velg te trekken er voorzichtig een druppeltje lijm in te laten vallen, is het resultaat toch acceptabel geworden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De handleiding begint met bouwen van de servo-saver. De heb ik nu in elkaar gezet. Dit tamelijk rechttoe rechtaan. Het enige lastige is de turnbuckle.

Deze is met de hand in elkaar gedraaid met een doekje om de vingers. Dat werd dus zeer vingers. Bij de volgende turnbuckles toch maar de hier beschreven methode volgen.

team-c-t8t-bouwverslag-2

De ballheads zijn er met de platte zijde van een schaar ingedrukt en dat werkte probleemloos.

full


Daarna natuurlijk het hele zaakje op het chassis gemonteerd. Even leek het of het steunbalkje niet goed pastte, maar na de volgorde van vastschroeven wat aangepast te hebben bleek de passing juist zeer strak.

De eerste stapjes van de handleiding zijn voltooid.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een team C rijder erbij, leuk om te zien.
Ik heb zelf die moertjes in de chassisbrace en servohoorn met een beetje secondenlijm vastgeplakt.
Anders vallen ze er elke keer uit als je de schroef losdraait.
Succes met bouwen verder, ik ga dit volgen
 
Ik heb zelf die moertjes in de chassisbrace en servohoorn met een beetje secondenlijm vastgeplakt.
Anders vallen ze er elke keer uit als je de schroef losdraait.

Goeie tip. Ik was ze al een paar keer kwijt toen ik de boel weer los moest halen,omdat het niet leek te passen.

Succes met bouwen verder, ik ga dit volgen

Dank je wel. Ik probeer regelmatig wat voortgang te posten maar ik verwacht dat het nu wat langzamer zal gaan.
 
De volgende stap, de differentiëlen. Het voor- en het achterdifferentieel zijn identiek maar worden met verschillende diff-olie gevuld.

Voor het voorste differentieel is 5000 cps diff-olie meegeleverd en voor het achterste differtieel 2000 cps diff-olie.

Ik heb de differentiëlen nu alleen in elkaar gezet. Het vullen doe ik vlak voordat ik ze nodig heb, zodat niet in war raak welk differentieel ik met welke olie gevuld heb.

full


Het midden-diff wordt eigenlijk pas later gebouw, maar deze heb ik nu ook vast in elkaar gezet. Het midden-diff moet gevuld worden met 5000 cps olie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer een stukje verder. Het voorste differentieel is nu gevuld met 5000 cps olie en dichtgemaakt. Dat kost even wat moeite, want het bovenste tandwieltje ligt los in de andere helft van het differentieel. Dit tandwieltje houdt ook een metalen pennetje op zijn plaats dat eruit valt als je de boel scheef houdt.

Uiteindelijk lukt het met de volgende methode:

* Onderste helft van het diffentieel (met de kruispennen en kleine tandwielen) vullen tot net boven de kruispennen.

* Kleine tandwieltje uit de andere helft er alvast bovenop leggen

* De andere helft erop drukken terwijl je met cup het metalen pennetje vasthoudt


Daarna kan het geheel in het diff-huis gebouwd worden. Het voorste diff-huis en de achterste zijn spiegelbeeld van elkaar. En de afsluitende (voor of achterkant) is zelfs identiek. Als alles in elkaar zit ziet het er zo uit.

full


Vreemd genoeg kon ik in de handleiding niets over het invetten van de kroontandwielen vinden. Na wat zoekwerk op forum, blijkt het niet vanzelfsprekend te zijn om deze in te vetten. Heel vaak wordt dit niet gedaan, omdat het vuil aantrekt

Ik laat het dus maar zo.

EDIT nav reactie WonderTiger:

Het differentieel is in het huisje gezet met een 1 vulring tussen de kogellager. Volgens de handleiding moesten hier 2 vulringen tussen, maar dit kreeg ik niet voor elkaar. Er lijkt geen speling meer op te zitten. Het diffentieel is dus goed uitgeshimd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aan de voorkant heeft de Stoke CVD-assen. Aan de achterzijde en ook voor de midden-assen dogbones.

Ik heb nu de CVD-assen van de voorzijde in elkaar gezet en gemonteerd in de stuurblokken. De stuurblokken komen weer in de uprights.

Let wel goed op met de kogellagers. Aan ieder zijde worden twee soorten kogellagers gebruikt. Een kleine en een grotere. Vreemd genoeg past de kleinere ook op de plaats van de grotere, maar dan kan de CVD-as niet meer door het stuurblok.

full


Zo dus. Helaas in de recreatieve kit geen mooie assen, waarop de lengtes vermeld staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De diff tandwielen WEL invetten :!:. Doe je dit niet dan krijg je meer slijtage en herrie. Een dun laagje is voldoende (lithium vet kan je gebruiken). De tandwielen die je juist NIET moet invetten zijn de spur(je midden diff tandwiel) en pinion(motor tandwiel) omdat deze open en bloot liggen en dus vuil aan trekt wanneer er vet op zit. De diffs zitten ingesloten in een behuizing vandaar dat je ze wel kan smeren :)! Let er wel nog even op dat je eventueel de diffs moet shimmen zodat ze soepel lopen maar geen speling hebben (voorkomt dat je de tandwielen aan gort draait. Valt met een buggy mee omdat deze licht zijn, maar toch ;)).

Verder ziet het er allemaal prima uit volgens mij!! Keep it up!!
 
De diff tandwielen WEL invetten :!:. Doe je dit niet dan krijg je meer slijtage en herrie. Een dun laagje is voldoende (lithium vet kan je gebruiken). De tandwielen die je juist NIET moet invetten zijn de spur(je midden diff tandwiel) en pinion(motor tandwiel) omdat deze open en bloot liggen en dus vuil aan trekt wanneer er vet op zit. De diffs zitten ingesloten in een behuizing vandaar dat je ze wel kan smeren :)! Let er wel nog even op dat je eventueel de diffs moet shimmen zodat ze soepel lopen maar geen speling hebben (voorkomt dat je de tandwielen aan gort draait. Valt met een buggy mee omdat deze licht zijn, maar toch ;)).

Verder ziet het er allemaal prima uit volgens mij!! Keep it up!!

Toch maar wel invetten dus. Ik heb intussen kogellagervet gekocht. Ik las elders dat dit ook wel geschikt was.

Shimmen is wel gedaan, maar had ik er inderdaad niet bij gezet (nu wel).
 
Hoewel de voorkant nog niet klaar is, was ik nieuwsgierig naar de schokdempers.

De schokdempers zijn heel redelijk voor een kit van deze prijs, maar ik kwam toch wat teleurstellingen tegen. Zo zijn de plastic delen van de dempers niet van dezelfde kwaliteit als de rest van de kit, maar van een goedkoper slapper plastic.

Ook bleken de schijfjes voor de zuigers niet netjes afgewerkt, dus deze moesten nog ontbraamd worden.

Bij het in elkaar zetten van de onderkant kwam ik een onduidelijkheid in de handleiding tegen.

full


De kleine zwarte o-ringen lijken in de demper geplaatst te moeten worden, maar dit past echt niet.

Uiteindelijk heb ik ze op deze manier erop gezet, dit paste goed en heeft mogelijk ook nog een afsluitende werking onder het schroefdraad.

full


Met behulp van de Tamiya kruis-sleutel heb ik de onderlus aan de zuigerstang gezet. Door deze aan de moer vast te houden, kon met de hand de lus en netjes opgedraaid worden.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Top! Kogellager vet is prima, gebruik het zelf ook al tijden.

De grote o-ring hoort idd niet in de demper zelf. De plek waar je hem heb gedaan lijkt mij idd het beste.
 
Nou, de hele voorkant zit in elkaar. Alleen de linkjes en de turnbuckles nog niet..

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook de achterkant en de het middendiff met motormount zijn opgebouwd.
Het achterdifferentieelhuis is nagenoeg gelijk aan de voorkant. In de handleiding is zelfs geen aparte afbeelding opgenomen van het in elkaar zetten van het huisje.

full


Het bouwwerk rond het middendifferentieel was niet ingewikkeld. Een plastic dakje verbindt de twee metalen delen waarin het middendifferentieel draait.

Hier een foto van de kant van de motor-mount.

full


Blijkbaar is dit in een eerdere uitvoering anders geweest, want voor deze montage was een addendum bij de handleiding toegevoegd.

Hier nog een foto van de achterzijde van de bovenkant, waarop duidelijk het toe-spoor op de achterwielen te zien is.

De demper-ophanging is nog los, want hier heb ik wat problemen mee. De gaten voor de pennen waaraan de dempers komen te hangen waren niet goed uitgeboord. Die heb ik zelf een beetje moeten opboren.

Ook lijken de juiste schroeven voor montage aan het differentieelhuis niet meer in de voorraad schroeven te zitten. Nog maar eens goed zoeken ...


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk om te volgen dit! :-)
Ook leuk om te zien dat het precies de zelfde auto is als de deuce van ansmann die ik zelf gebouwd heb.
Alleen is de ophanging van het midden diff bij de deuce van kunststof. Zelf van de t8 van teamC die ik nu heb is dit gedeelte van kunststof.
Goed bezig. Ben benieuwd naar het eind resultaat.
 
Back
Top