Bouwverslag: Thermofluegel ASW 28 3500mm

• Topicstarter Topicstarter jeehaa
  • Startdatum Startdatum
Mooi slank rompje:

ASW28-01.jpg

ASW28-02.jpg

ASW28-04.jpg

ASW28-05.jpg

ASW28-06.jpg

Gear retracted, kleppen gesloten:

ASW28-07.jpg

Gear down, doors open:

ASW28-08.jpg

ASW28-010.jpg

netjes voorgesneden rolroeren

ASW28-011.jpg

ASW28-012.jpg

ingebouwde kleppen, gesloten en open...

ASW28-013.jpg

Nette winglet, die nog wat bijgeschuurd moet worden om volledig passend te worden op het uiteinde.

ASW28-014.jpg

ASW28-015.jpg

ASW28-016.jpg

De voorkant met de genoemde opening. Van binnenuit is het gaatje ook duidelijk te zien. Sleep koppeling of schaal pitot ingang?

verder snap ik de montage van de pennen in de vleugel nog niet helemaal. Het voorgeboorde gat is veel groter dan de staal pennen die meegeleverd zijn. Moeten die pennen vastgelijmd worden in de vleugel?(achteraf gezien dus beter geweest als ik dat dus even had laten doen voor die 37 euro :()

Het profil dat op dit model gebruikt is, is toch een Ritz/HQ
Volgens mij is HQ (Helmut Quabeck) een profiel dat met flaps uitgerust moet zijn om er echt plezier van te hebben. Als ik je (mooie) vleugel bekijk is deze niet gemaakt om flaps te gebruiken,of mis ik iets.......

@ jan. ja daar lijkt het idd op, ik weet alleen niet zeker of het dwarsstaafje een beetje die krachten aan kan. als het daadwerkelijk daarvoor bedoelt is dan neem ik natuurlijk aan van wel.

@ jeroen. dus ik kan er volgens jou geen echt plezier mee hebben :( het profiel is Ritz2/HQ mix.

De rolroeren zijn natuurlijk in flapperon stand te zetten ter compensatie. Echte flaps zijn volgens mij niet echt de bedoeling bij deze vleugel.

ziet er goed en bekend uit. als je op mijn romp ASW28 zou zetten zie je het verschil waarschijnlijk niet eens :)
de echte ASW28 heeft ook geen flaps, dus vandaar dat er geen flaps ingebouwd zullen zijn.
wel apart is dat als ik naar mijn vleugels kijk ik ook geen flaps heb, terwijl de echte ASW27 die wel heeft. :?

we kijken uit naar een bouwdraadje met veel foto's :D

Groeten Halmar

even in het kort;

uit iedere vleugel steekt een stalen pen, 10mm diameter. deze pen gaat in een metalen buis die in de romp is geharst, deze heb ik in dit draadje al eens als foto gepost. verder zit er meer aan de achterkant nog een klein pennetje wat ook in de romp gaat, deze zorgt er voor dat de romp een vaste positie krijgt.

Groeten Halmar

ja dat begrijp ik, maar het gaat vnl over de bevestiging van die pen in de vleugel. Dit gat is nl veel groter dan de pen groot is. ik neem aan dat dit verlijmd moet worden maar in de beschrijving wordt hier nauwelijks aandacht aan besteed.

Heb je nou al op de site van Thermofluiegel gekeken? (bij de Tips oid.)

Daar stond altijd een heel verhaal.

jan.

Unser Ziel war, die Vorteile einer heute unmodernen und sicher auch mit mehr Nachteilen behaftete Flachstahlbefestigung auf eine Rundstahlbefestigung zu übertragen. Ein wesentlicher Vorteil bei Flachstahl lag doch darin, daß bei einer schlechten Landung sich der Flügel herausgezogen hat. Meist bevor es Schäden am Rumpf oder Flächen gab. Genau diesen Vorteil haben wir zumindest in begrenztem Maß herübergerettet. Allerdings nur bei größerer Gewalteinwirkung und nicht wie beim Flachstahl oft schon bei geringsten Einwirkungen. Unsere Rundstahlbefestigung mit Klemmschraube im Rumpf ist recht gut zu erkennen.

Wichtig ist hier die Verklebung. So mit eingedicktem "UHU plus endfest 300" eingeharzt kann schon einiges an Belastung kommen.

Deutlich zu erkennen ist eine der beiden Klemmschrauben, einfach zu erreichen und sie ersparen die vielfach zu sehende Methode bei der die Flächen mit einem scheußlichen Klebeband am Rumpf festgeklebt wird.

Wat ik hieruit begrijp is het vast lijmen van de bevestiging/klem in de romp.

Dit is ook 'vaag' :

hlwanlenk.jpg

hoe kan je daarbij als de staart zelf al helemaal in elkaar zit...

kun je die servo niet naar binnen hengelen? (met veel gepruts)
in mijn romp lag een lange stuurstang, met een omleghevel. de servo komt voorin te zitten.
mit eingedicktem "UHU plus endfest 300" eingeharzt
volgens mij staat daar alleen waarmee je hem vast moet lijmen.
dit is in elk geval geen bouwbeschrijving. ik heb op de site gekeken en kan ook niet meer vinden. misschien even een mailtje naar thermoflugel, of ze dat wat Jan bedoeld nog hebben.

Groeten Halmar

De servo kan makkelijk van achteren naar binnen worden geschoven. Dan dmv een paar gaatjes die je door het bevestigingsvlak van het horizontale stabilo boven de servo moet boren, kan je de servo met schroefjes vastzetten.
Wel eerst het servo heveltje samen met de op maat gemaakte stuur stang op de servo monteren voor je alles vastzet!

Die tekst en uitleg die ik bedoelde staan inderdaad niet meer op z'n site . . . :nooo:

Je kunt Goeller vragen of 'ie nog ergens een versie/file heeft liggen. :?

Of je moet hem even bellen . . .

:wink:

jan.

Halmar zei:
kun je die servo niet naar binnen hengelen? (met veel gepruts)
in mijn romp lag een lange stuurstang, met een omleghevel. de servo komt voorin te zitten.
mit eingedicktem "UHU plus endfest 300" eingeharzt
volgens mij staat daar alleen waarmee je hem vast moet lijmen.
dit is in elk geval geen bouwbeschrijving. ik heb op de site gekeken en kan ook niet meer vinden. misschien even een mailtje naar thermoflugel, of ze dat wat Jan bedoeld nog hebben.

Groeten Halmar

ja die stuurstang heb ik ook maar is bedoelt voor het richting roer.

Rottger zei:
De servo kan makkelijk van achteren naar binnen worden geschoven. Dan dmv een paar gaatjes die je door het bevestigingsvlak van het horizontale stabilo boven de servo moet boren, kan je de servo met schroefjes vastzetten.
Wel eerst het servo heveltje samen met de op maat gemaakte stuur stang op de servo monteren voor je alles vastzet!

ja ik zal er nog eens grondig een blik op werpen

thx iig
jan brilman zei:
Die tekst en uitleg die ik bedoelde staan inderdaad niet meer op z'n site . . . :nooo:

Je kunt Goeller vragen of 'ie nog ergens een versie/file heeft liggen. :?

Of je moet hem even bellen . . .

:wink:

jan.

das soll ich nächste Tagen machen :)

ha allen, lang niet gezien ;)

ja de vlag hang half stok. Ik zit met een logistiek en ruimtelijk probleem: door de scheiding van mijn ouders ligt het ouderlijk huis in de verkoop en wordt tijdelijk bewoont. In mijn kamer in Amsterdam heb ik absoluut geen ruimte om te bouwen en bij mijn vader's nieuwe 'residence' is de ruimte daarvoor ook nihil. Het geheel ligt nog steeds in gepakt in het oude huis. Maar zodra de temperatuur wat meer gaat stijgen zal het wel weer gaan kriebelen om alles eens op te halen en dichterbij op te slaan. De afstand Amsterdam - Leersum is te groot om 'even' te gaan vliegen (ook met mijn decathlon).

Tis allemaal vervelend en verdrietig hoe het loopt maar zo zit het wereldje blijkbaar in elkaar.

Mhhh, t` was al wel weer errug lang stil ja.

Zaker allemaal zeer vervelend en niet leuk, maar met even vliegen kun je vaak je gedachtes even verzetten.

Misschien een idee om eens een club dichterbij te bezoeken zodat je af en toe toch kan gaan vliegen met de Decathlon???

Back