Bouwverslag Tigermoth 60CM Balsa

Hallo,

Na dit topic al heel lang te volgen:
[30956] bouwverslag-tigermoth-je-uit-3mm-depron-filmpje-175
Heb ik besloten ook een tigermoth te gaan bouwen met een wingspan van 60CM. Ik heb ervaring met modelbouw speedboten en truggy's, maar nog geen vliegervaring. Wel heb ik de SIM RealFlight G4.5 waarmee ik af en toe wat rondjes oefen.

Ik ga er in eerste instantie voor om het geheel in elkaar te zetten zonder electronica. Ik heb geen depron tot mijn beschikking maar nog wel een aantal balsa plankjes liggen. Daarom ga ik deze tigermoth van Balsa maken. Het doel is het zo goed mogelijk te doen, en ik neem er dan ook de tijd voor!

Als het geheel niet te zwaar wordt wil ik er rc apperatuur in gaan bouwen om er mee te kunnen vliegen. Ik heb nog een klein brushless motortje en een kleine lipo + regelaar liggen, daar kom ik later op terug om te kijken of dat bruikbaar is. Als het geheel dan vliegklaar is moet ik nog wel een zender + ontvanger aanschaffen.

Ik zal het bouwverslag in deze eerste post blijven bijwerken, en dan een reactie geven dat ik de post heb geupdate. Vragen en correspondentie doe ik wel gewoon door het reageren. Ik probeer van elk stadium foto's te maken en deze zoveel mogelijk bijvoegen. Tevens is elke tip welkom, ik ben een beginner op dit gebied!

03-12-2008
Begonnen met de bouw! Ik heb de plannen hiervandaan:
[30956] bouwverslag-tigermoth-je-uit-3mm-depron-filmpje-175

En heb de 80CM op A4 gebruikt en die verkleint, uitgeprint, uitgesneden en aan elkaar geplakt.

Het geheel ziet er nu dus zo uit:

IMG_2542.JPG

Besloten om met de romp te beginnen dus die als eerste uitgesneden:
IMG_2535.JPG

Bijgesneden en gelijk geschuurd:
IMG_2536.JPG

De 2 rompdelen op elkaar:
IMG_2539.JPG

Ik heb zon stuk balsa proberen te buiten (dummy stuk gelukkig) en dat brak. Ik heb de rompdelen dus nat gemaakt (3 uur weken in de wasbak met een glas erop). En nu ben ik ze aan het voorbuigen met behulp van wat tape:
IMG_2540.JPG

IMG_2541.JPG

Dit ligt nu te drogen, waarschijnlijk ben ik morgenavond of overmorgen pas in de gelegenheid om verder te gaan. Ik probeer dan de romp voor een groot deel af te maken.

04-12-2008:
In de avond toch wat vrije tijd gehad en eer verder gegaan met mijn Tigermoth.
Tijd om de romp af te gaan maken! 1 Kant van de romp was wel heel erg verbogen (had hier niet de spanten tussen gezet) Dus ik hoop dat dat goed komt.

Als eerst de 2 helften aan elkaar gelijmt met een latje balsa:
IMG_2544.JPG

Hier zie je goed dat 1 helft wel erg is doorgebogen:
IMG_2545.JPG

IMG_2546.JPG

Tijd om de spanten te lijmen, de romp lijkt erg scheef maar dat valt heel erg mee!
IMG_2547.JPG

Zijaanzicht: De uitestekende delen zitten er om de romp in vorm te houden:
IMG_2548.JPG

Tijd om met de vleugels te beginnen, terwijl de lijm van de romp droogd, eerst aftekenen:
IMG_2549.JPG

Hier was ik even vergeten foto's te maken :rolleyes:, maar ik heb de vleugels uitgesneden en met elkaar gelijk geschuurd. Daarna de spantjes van de vleugels uitgesneden en erin lijmen maar:
IMG_2550.JPG

Begint al op een vleugel te lijken:
IMG_2551.JPG

2 vleugels drogen:
IMG_2552.JPG

De vleugels in V stelling lijmen, zoals ook in het grote tigermoth topic gebeurd heb ik de wingtips 5cm opgetilt. Daarna vastgezet met stukjes balsa:

IMG_2553.JPG

Closeup:
IMG_2555.JPG

Onderkant ook verstevigd:
IMG_2556.JPG

Ook daar een closeup van:
IMG_2558.JPG

Daarna de vleugel tegen de romp gelijmd:
IMG_2561.JPG

De bouw schiet al erg op, in een paar uur begint het al ergens op te lijken. De romp is niet helemaal recht, vooral aan de achterkant als je van boven kijkt. Ik ga even kijken of dat op te lossen valt. Of ik genoeg lef krijg om hem te laten vliegen weet ik niet! Ik hou jullie op de hoogte!

05-12-2008:
Zooo, op de sinterklaasdag toch maar weer verder gegaan, net op tijd klaar om straks de kroeg in te duiken!

Begonnen met het uitsnijden van de achterkant (noemen ze dat nou stabilo?) en de bovenvleugels:
IMG_2563.JPG

Afval en tekeningen:
IMG_2564.JPG

Een hobbykamer/plaats heb je er niet echt voor nodig:
IMG_2565.JPG

Ik heb trouwens gebouwd op: mijn kantoor, keukentafel, woonkamer. Schuren doe ik in de wasbak :) Lijmen doe ik op oude kranten op de keukentafel of mijn bureau :) .

Achterstuk vastlijmen:
IMG_2566.JPG

Tape ertussen om het hoogteroer beweegbaar te maken:
IMG_2568.JPG

Bovenaanzicht:
IMG_2569.JPG

Alleen het roer nog, maar dat doe ik dalijk:
IMG_2572.JPG

Schotjes voor de vleugels gesneden, ze moeten nog wel bijgeschuurd worden:
IMG_2574.JPG

IMG_2576.JPG

vleugels in v stelling lijmen, achteraf had ik dat anders willen doen, nu moet ik de bovenkant weer afwerken wil ik het mooi maken wat alleen maar extra gewicht is:
IMG_2581.JPG

IMG_2583.JPG

Eerste poging van het lijmen van de ondervleugel was mislukt, hij zat scheef. Ik wil er nog steeds mee vliegen dus losgehaald en opnieuw gelijmd:
IMG_2585.JPG

De 2 vleugels:
IMG_2589.JPG

Tja, hou ga je dan de vleugels van elkaar houden:
IMG_2594.JPG

In het midden 2 stukjes balsa gemaakt om hem daar te ondersteunen, totaal niet zoals op de tekening maar het werkt wel:
IMG_2595.JPG

Zier toch al uit als een echt vliegtuig:
IMG_2598.JPG

IMG_2603.JPG

De vleugels staan niet 100% symmetrisch, ik heb wel het staartvlak op een lijn gehouden met de ondervleugel.
IMG_2604.JPG

Gewicht zonder landingsgestel en andere hardware. En zonder afwerking (plamuur, opleuken e.d, wat niet gaat gebeuren als ik ga vliegen voorlopig):
IMG_2605.JPG

79 Gram, iets aan de zware kant.

Met de hardware die ik heb liggen:
IMG_2607.JPG

Oeii 206 gram, dat is een stuk te zwaar. Of zou het kunnen gaan vliegen? De ontvanger zit er niet bij, maar de verpakkingen wel en bv alle servohoorntjes.

Nu een keer een vraag, zou ik met deze setup die ik nog heb liggen kunnen vliegen met dit toestel:
IMG_2608.JPG

- 2x towerpro SG-50 miniservo
- 26 gram 1550 Rpm/v brushless motor
- HiModel fly 12A brushless regelaar 2-3 lipo's.
- Verschillende props, van de oranje weet ik de maat niet, maar volgens mij werdt die voor de tigermoth gebruikt. Ik heb ook nog deze:
7X6SF .
- HiModel 7.4v 860 Mah Lipo. 20c. 57 Gram.
- 2X Micro Aileron system waarvan ik geen flauw idee heb hoe het nu PRECIES werkt. Zou mooi zijn als ik hiermee de hoogte en richting kan aansturen
En een brandende vraag: Hoe bevestig ik de prop aan motor? Hoe zet ik hem vast?
Zender en ontvanger heb ik nog niet.

Graag tips mbt de bovenste setup, wat kan wel wat kan niet?

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk

Hoi is wel gaaf dat je dan meteen met balsa begint. Daar is nog niet zo veel mee gedaan tenminste wat de moth betreft. Ga deze zeker volgen. Begin ziet er al leuk uit ben benieuwd of je hem uiteindelijk ook durft te vliegen. Er zijn er namelijk ook bij die er dan een bouwen maar er niet mee durven te vliegen. Succes met de bouw.

:music:

year, een mooie balsa moth'.
Ik hoop dat hij lukt .. en dat je er straks ook mee kan vliegen !

Veel Bouwplezier !

Hé, leuk, een balsamoth.. ;)

Welke dikte balsa gebruik je? Ik heb destijds de romp ook nat voorgebogen, maar het viel me allemaal niet mee moet ik zeggen om die romp mooi te maken.

Met 60cm wingspan zal het geen echte slowflyer worden denk ik, maar hij moet wel goed vliegend te krijgen zijn....

Suc6 Stephan!

Er zijn er namelijk ook bij die er dan een bouwen maar er niet mee durven te vliegen

Op de een of andere manier voel ik me aangesproken :rolleyes: :mrgreen:

Dirk

Welke dikte balsa gebruik je? Ik heb destijds de romp ook nat voorgebogen, maar het viel me allemaal niet mee moet ik zeggen om die romp mooi te maken.

Met 60cm wingspan zal het geen echte slowflyer worden denk ik, maar hij moet wel goed vliegend te krijgen zijn....

Suc6 Stephan!

Op de een of andere manier voel ik me aangesproken :rolleyes: :mrgreen:

Dirk

Nou Dirk dat was nou niet de bedoeling hoor. Ik heb nog steeds een 1 meter moth liggen die zijn maiden moet hebben. Het was echt in het algemeen bedoeld ;) Maar eh heeft die van jou al gevlogen dan????
Ik vind zo'n balsa moth er wel heel erg mooi uitzien het lonkt wel om er gewoon ook een keer 1 te gaan bouwen, hoeft die niet eens te vliegen maar gewoon voor het mooi.
Ik blijf dit ook volgen ben benieuwd hoe je het verder gaat doen. Is erg handig met die foto's om te zien hoe jij de moth uit balsa bouwt. Kunnen wij dan weer wat van leren.

Ik heb er een keer eentje nog net iets kleiner in elkaar geplakt.

83D0D820A42C11DBB1A1CA195962D8D1.jpg

Heb er nooit geen servo'tjes voor gekocht (veel te klein) dus uiteindelijk vloog ie rondjes aan een draadje aan de lamp. Ach, m'n dochter vond het cool zo'n rooie wesp :p

86450C70A42C11DB82FB36755962D8D1.jpg

Dirk

Ik gebruik voor de romp 1,5mm balsa. Eerst natgemaakt en voorgebogen. Daarna laten drogen en de 2 rompdelen aan elkaar gelijmt. Bij het buigen van de romp voelde ik wel een beetje spanning, maar nog lang niet genoeg om het te laten breken. De schotten in de romp en vleugels zijn van 2.5mm balsa.

Propellor

Hoi

De propellor kan je het best met een prop saver vast zetten. Ik neem aan dat er een 3mm asje op de motor zit bij Rc technics hebben ze die ook wel. Kan je in verschillende diameters krijgen. Je kan ook een vaste as op de moter zetten waar de prop tussen geklemt word maar dan is bij een wat mider nette landing meteen je propje kapot of krom. Ik zou zelf voor de prop saver gaa. Ziet er verder leuk uit hoor zo in balsa. Ik zou nog wel even kijken naar de uitlijning van de vleugels en de symetrie. Dan ziet het er helamaal super uit. Leuk om te zien dat het lekker vlot kan zo'n mothje bouwen. Ik blijf kijken.
Of die met deze setup gaat vliegen weet ik niet dan moet je toch bij de mannen met wat meer ervaring zijn.

Een propsaver is wel net zo makkelijk, Bespaart je namelijk props .. :thumbsup:

Gaat goed hier! Mooi verslag :thumbsup:, ook wel handig dat je alles in openingspost blijft plaatsen :yes:

Setup is geen probleem, mijn mothje kwam met zelfde motortje (bekende 1540 motortje van RCtechnics toch?!) snel omhoog. Dan heb ik het ook over een 60cm moth, 224 gram vlieggewicht (daar zal deze moth ook in de buurt komen als ie klaar is, stukkie klitteband, luikje, etc.). Geen probleem, alleen wat sneller :D

Succes met verdere afbouw! 8)

Gaat goed hier! Mooi verslag :thumbsup:, ook wel handig dat je alles in openingspost blijft plaatsen :yes:

Setup is geen probleem, mijn mothje kwam met zelfde motortje (bekende 1540 motortje van RCtechnics toch?!) snel omhoog. Dan heb ik het ook over een 60cm moth, 224 gram vlieggewicht (daar zal deze moth ook in de buurt komen als ie klaar is, stukkie klitteband, luikje, etc.). Geen probleem, alleen wat sneller :D

Succes met verdere afbouw! 8)
Thx!
Ja het is het bekende motortje van RCTechnics. Alleen de snelheid zal wennen zijn, maargoed hoe zou ik kunnen wennen als ik nog nooit gevlogen heb :) .

Ik ga ook gewoon een propsaver gebruiken. Zijn er nog andere dingen die ik nodig heb? Dan bestel ik die gelijk mee bij rctechnics.

Oja, de motor en regelaar hebben dezelfde kleuren, kan ik er vanuit gaan dat deze 3 kabels als ik kleur bij kleur doe goed aangesloten zitten dus dat de prop de goede kant op draait? Ik wil deze nameijl solderen ipv stekkertjes voor het gewicht.

En dan nog een vraag, is deze zender iets:
[71444] 6kanaals-zenderset-wfly

Voor 35 euro zou ik dan even vooruit kunnen tot het wat serieuzere werk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Stephan,

Propsaver is heel verstandig! Ik verwacht dat prop de juiste kant op zal draaien, er zijn echter ook props die andersom draaien. Check dit voor de zekerheid (solderen en even testen voordat je krimpkous erom krimpt), let wel op dat draden niet tegen elkaar komen met testen! :D

Zender is OK, je hebt niet veel nodig voor zo'n mothje. Ontvanger die erbij zit zal waarschijnlijk niet de kleinste/lichtste zijn, dat moet je dan maar voor lief nemen...

Meer bestellen... Hmmm... Wielen, stuurstangen, roerhoorntjes, krimpkous, connectors voor stuurstangen (tussen stuurstang en servohevel) ??? Stekker voor accu? Misschien heb je dit al allemaal liggen, even op je gemakje kijken wat je nodig hebt.

Succes!

Stephan,

leuk dat je met een Moth bezig bent :) Info zat te vinden, alhier op het forum. Best makkelijk om eens wat na te zien.

Even wat opmerkingen / tips:

Bij een volgende versie (en die zou er best eens kunnen komen :rolleyes:) een paar zaken anders aanpakken:
- De lijmvlakken van de vleugels zo schuren dat ze aansluiten, dan heb je een groter lijmvlak en meer kans dat het blijft zitten.
- Als je verstevigingen aan wil brengen, zorg er dan voor dat de nerf van het hout haaks op de verbinding staat. De nu aangebrachte versteviging zal snel losknappen, probeer maar eens met een proefstukje ...
- Voor balsa kan je bijna alles lijmen met CA, heel sterke verbindingen, zeer korte droogtijden en minder gewicht :)

Die setup gaat lukken, dat is toch dat 1540 Kv 24 grams motortje ? Die trekt met gemak die 200-225 gram hoor :) Wel meer ook ...

Wat betreft je zender, de kans is vrij groot dat je verslaafd raakt aan modelvliegen. Dan schiet deze zender al gauw tekort. Je kan ook zoeken naar een MX-12, die worden (ook hier op het forum) regelamtig 2e hands aangeboden voor een leuk prijsje. Dan heb je gelijk een serieuze zender, waarmee je langer vooruit kunt.

Als je nog nooit gevlogen hebt, zou ik niet alleen gaan vliegen met je Moth. Het vleigtuigje zal best vliegen, maar de vraag is hoelang ... :rolleyes: Het is natuurlijk jammer als je eigen bouw al na een paar meter in stukken ligt ... Zoek een ervaren vlieger op die je kan helpen :)

Succes !

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Als je hem toch iets langzamer wilt laten vliegen zou ik een lichtere lipo nemen...

Een 620mAh van 32 gram bijvoorbeeld...

Dat scheel al 25 gram...

Stephan, je laat er geen gras over groeien he?

Ik sluit me aan bij de adviezen van Menno e.a. Niet alleen met dit ding gaan vliegen als je nog geen ervaring hebt, dat kan bijna niet goed gaan. Het zal met zijn gewicht ook geen echte slowflyer zijn en dat maakt het extra moeilijk om schadevrij te landen.

Nog een kleine opm: onder en bovenvleugels zijn verwisseld ;) Heb ik eerder gezien, maakt voor de vliegeigenschappen verder weinig uit...

Je kunt ook overwegen alsnog een depron exemplaar te bouwen van 70cm. De setup die je hebt is daar perfect voor. Kun je het later overzetten in je balsamoth.

Suc6 maar weer, Dirk

Stephan, je laat er geen gras over groeien he?

Ik sluit me aan bij de adviezen van Menno e.a. Niet alleen met dit ding gaan vliegen als je nog geen ervaring hebt, dat kan bijna niet goed gaan. Het zal met zijn gewicht ook geen echte slowflyer zijn en dat maakt het extra moeilijk om schadevrij te landen.

Nog een kleine opm: onder en bovenvleugels zijn verwisseld ;) Heb ik eerder gezien, maakt voor de vliegeigenschappen verder weinig uit...

Je kunt ook overwegen alsnog een depron exemplaar te bouwen van 70cm. De setup die je hebt is daar perfect voor. Kun je het later overzetten in je balsamoth.

Suc6 maar weer, Dirk

In depron bouwen is opzich ook geen slecht idee, is wat meer crashbestendig. Ik weet alleen niet hoe ik aan depron kan komen.

Back