Bouwverslag Tomahawk-450 D-CCPM

• Topicstarter Topicstarter HeliMan
  • Startdatum Startdatum
H

HeliMan

Guest
Zoals beloofd het bouwverslag van de Tomahawk-450 D-CCPM.

Eerste indruk:
De helicopter wordt geleverd in een stevige doos.
Alle delen, welke grotendeels voorgemonteerd zijn, zijn appart verpakt in een 12 tal plastic zakjes.
De inbus sleuteltjes benodigd voor de montage (drie stuks) zijn bijgeleverd.
Borgmiddelen zoals Loctite moet uit de eigen gereedschaps kist gehaald worden.
De bouw instructies staat als PDF file op de bijgeleverde, met de hand beschreven, CD-Rom.
De bouwbeschrijving is in het Duits en is naar mijn idee erg summier. In 28 stapjes wordt de bouw van de helicopter uitgelegd.
Er wordt in deze handleiding niet gesproken over bv. de inbouw van servo's, besturing, motor en het afstellen van de helicopter.
Wel wordt de lengte van sommige stuurstangetjes aangegeven.

002.jpg

De inhoud van de bouwdoos

De bouw:
Begonnen wordt om de twee landings gestel bevestigings platen met vier inbus boutjes M2x4,5 tegen de rechter zijkant aan te schroeven.

003.jpg

De ontvanger plaat wordt in de twee gaatjes van de zijplaat gedrukt.

004.jpg

Als volgende wordt de onderste lagerplaat voor de staartrotor aandrijving met 2 inbusboutjes M2X5 tegen de rechter zijkant gemonteerd.

005.jpg

Nu wordt de linker zijplaat met zes inbus boutjes M2x5 gemonteerd.

006.jpg

Het is best veel werk om een bouwverslag als dit te maken.
Dus als er behoefte is aan bouwverslagen zoals deze, dan ga ik er graag mee door. Voor deze en andere helicopters. Dus laat wat van je horen.

Wordt vervolgd.........................

Grtz HM

Mooi hoor alleen wel erg dat je na 24 uur nog maar 12 inbus boutjes hebt aangedraaid of kreeg je de verpakking niet open

ben toch blij dat ik weer eens dicht uit de omgeving met een helicopter zie bouwen!
dat mag ik wel,was al zo erg stil vanuit het mooie friesland..
Ik zou zeggen,maak er wat moois van daar in sneek,mischien zie ik hem binnekort wel vliegen!

grtzz erik jan

Hoi,

Ik probeer een leuke en positieve bijdrage te leveren aan dit forum door dit bouw verslag te schrijven. De bovenstaande "grappige opmerking" van jd1uth stimuleert me niet echt om met deze topic door te gaan.
Zorg eerst zelf voor wat positieve topics en opmerkingen voordat je bovenstaande lullige opmerking plaatst. Zeker voor iemand die bijna een jaar op dit forum rondhangt en pas 8 berichtjes heeft gepost.

Grtz HM

hey,

wel doorgaan hoor met het draadje :!:
jd1uth kan gewoon niet wachten op meer (snap ik wel :P )

groet,

Roy

zou je ons ook kunnen verklappen van welke firma al dat moois komt
en ook niet onbelangrijk....wat ie mag kosten :?:

groet,

Roy

Ik zit wel te wachten op dit draadje! Ik zie liever tien foto's waarbij bij elke foto 1 schroef is vastgedraaid als een bouwverslag van 3 foto's. Gewoon doorgaan dus, en laat je niet van de wijs brengen door één of andere onbenul die anderen niet in zijn/haar waarde kan laten.
Ik weet zeker dat er nog veel meer mensen die topic met veel interesse volgen.

PS: ik ben net als Roytjuh benieuwd waar het bouwpakket vandaan komt, en wat de kosten er voor waren.

Hoi,

Kijk dat stimuleert om door te gaan..... :lol:

Hij is van een Duits bedrijf, CNC-deLuxe, de naam van de heli is Tomahawk-450 D-CCPM. Of met andere woorden, de tuimelschijf wordt direct aangestuurd door de servo's, niet via meerdere stangetjes zoals bij de T-Rex. Ik zelf heb hem voor 345 Euries.
Hoe die vliegt???... Ik heb nog geen idee....want ik ben nog aan het bouwen.......... :D

Grtz HM

zelfde als de t-rex SE dus, prijs is ook gelijk, wat je heeft je deze heli laten kopen i.p.v. de SE?
verder een zeer toffe heli, en ik kan niet wachten op de rest van het verslag! :D

dafoolio zei:
Ik zit wel te wachten op dit draadje! Ik zie liever tien foto's waarbij bij elke foto 1 schroef is vastgedraaid als een bouwverslag van 3 foto's. Gewoon doorgaan dus, en laat je niet van de wijs brengen door één of andere onbenul die anderen niet in zijn/haar waarde kan laten.
Ik weet zeker dat er nog veel meer mensen die topic met veel interesse volgen.
idem.

hmm..... :? had eigelijk op een zachter prijsje gehoopt.
maarjah dat viel ook wel te verwachten gezien de kwalliteid van de onderdelen.

hij ziet er in ieder geval wel super strak uit,zou je ook een fototje kunnen doen van de rotorkop?

alvast bedankt :worship:

groet,

Roy

Hoi,

Op verzoek een foto van de rotorkop, zo uit het zakje.

007.jpg

Grtz HM

Bouwverslag vervolg:

De rotormast, welke al voorzien is van twee lagers, wordt op de bovenplaat geschroefd met 3 inbus boutjes M2x5.5

010.jpg

De 3 onderste servo houders worden op hun plaats geschroefd met 3 inbus boutjes M2x5.5

011.jpg

De aandrijving voor de staartrotor (asje, twee lagertjes en een tandwieltje) is al gemonteerd.
Het onderste lagertje wordt in de, eerder gemonteerde, onderste lagerplaat gedrukt.
Dit lager borgen met Loctite. Pas op dat er geen Loctite in het lager komt.

012.jpg

De bovenplaat wordt nu op het bovenste lagertje gedrukt.
Lagertje borgen met Loctite. Pas op dat er geen Loctite in het lager komt.
Deze bovenplaat kan nu vastgezet worden met 10 inbus boutjes M2x4.5.

013.jpg

Wordt vervolgd.

Grtz HM

geweldig dat zwart met blauw :thumbsup:

ook leuk trouwes dat iemand eens een keer wat anders probeerd dan een t-rex

ben ook geaboneerd (maar dat was denk ik ondertussen al wel duidelijk :yes:)

groet,

Roy

Ga zeker door! Ik kijk er met genoegen naar. En ook mijn complimenten voor de scherpe en duidelijke foto's.

Ik heb het broertje van dit frame, de STK Superframe V2 van HeliDirect. Ik begon met de HDX 450 SE kit, precies hetzelfde als degene die jij bouwt maar dan met een ander frame, zonder die alu opbouw.

Het mooie van deze frames is dat ze licht, oersterk en lekker open zijn om aan te werken. Bovendien is het geen carbon, maar G10. Sterker en geleidt niet, dus minder glitches dan carbon. Ik heb er pas nog een met volle vaart neus vooruit in de grond gezet (Verkeerd uitgepakte loop) en het frame was nog geheel intact, alleen de batterijhouder was gebroken.

Dit is de laatste keer dat ik dit topic heb bekeken.
Nog 1 keer en ik koop ook zo'n tomahawk, maar ik heb de centen nodig voor de baby die eraan komt! Mij zie je hier dus niet meer weer, tenzij met mijn ogen gesloten :lol:

Ziet er idd zeer goed uit.
Ook omdat ik zelf wil gaan heli vliegen blijf ik dit zeker volgen (leer ik meteen een beetje hoe een heli in mekaar steekt).

mooi heel mooi.
wat mij wel aan staat is dat het zwaartepunt iets verbeterd is en dat je er goed rond om bij kan.
nog een vraag wat is het totaal gewicht van de heli.
nog een voor deel je kan de motor op 2 manieren monteren zo wel boven op als onder op.

Back