Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Arvid, 10 mrt 2004.

  1. Arvid

    Arvid Guest

    Een weekje in een bungalow zitten, dat vraagt om werkzaamheden. Een paar weken geleden heb ik een kit op de kop weten te tikken in Annerveenschekanaal. Die ging dus mee.

    [​IMG]

    Het kan zijn dat de foto's niet altijd van de beste kwaliteit zijn, maar ja, het zij zo.

    Michel Zeilstra had reeds wat goed bouwwerk afgeleverd en dat scheelde mij weer wat tijd en kon meteen overgaan op het maken van de vleugel.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het middenstuk heeft een kleine verdraaïng. Om deze er uit te halen voor de rest te lijmen, even een paar gewichten er op leggen.

    [​IMG]

    De voor en achterlatten er tegenaan. Om ze goed tegen de ribben aan te houden, gebruikte ik touw.

    [​IMG]

    Het middenstuk is klaar. Tijd voor het pas maken van de retracts. De retracts heb ik gemarkeerd. Omdat ze een 90 graden draai maken bij het intrekken, is het belangrijk dat ze de goede kant op draain. SB staat voor Stuurboord en BB natuurlijk voor Bakboord. De steunders die bij het eerste plaatje onder de retracts liggen worden ook gemarkeerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het passend maken in de vleugel zelf. Hiervoor is het nodig om het tussenschot iets verder uit te hollen (lang leve de dremel...... :D )

    [​IMG]


    Als je de retracts tussen de ribben legt, zie je dat de steunders niet de volle 100% van de 1,5 mm steunrib pakken. Omdat je hier toch op landt (hopelijk niet te hard, maar dat weet je nooit) vond ik dat toch te weinig. Een extra balkje met epoxy er tegenaan gezet, dat moet het wel houden.

    [​IMG]

    De retracts worden voorzien van de struts om het model meer een schaal uiterlijk te geven.

    [​IMG]


    Volgende stap is de servo voor de rolroeren pas maken. Omdat ik een andere servo gebruik dan op de tekening staat, heb ik met een latje de vrije loop bekeken en zo de hoogte bepaald. De steunders heb ik er nog niet in gedaan, omdat ik in deze ruimte nog een servo kwijt wil. Wat niet bij de kit zit, maar wel mooi oogt, zijn deurkleppen. Ik heb een idee hoe ik het ga doen, alleen nu nog realiseren.....

    [​IMG]


    Het maken van de vleugel einden. Omdat ik geen lood gewichten heb, moet je toch iets verzinnen.

    [​IMG]


    De vleugel tips zo goed als klaar.

    [​IMG]

    Zo dat was het eerste deel. Een deel van de romp is ook nog gebouwd, maar die zet ik er een deze dagen wel op.
     
  2. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    ziet er groots uit
    wat zijn de tech. gegevens
    lex
     
  3. Arvid

    Arvid Guest

    Dank je Lex!

    De technische gegevens zijn als volgt:
    Spanwijdte 1575 mm
    Lengte 1230 mm
    Oppervlak vleugel 45 dm2
    Gewicht 3180-4310 gram
    Vleugel druk 70-94 gr/dm2

    Het model is geschikt voor 2 en 4 takt motoren:
    2 takt .61 - .90
    4 takt .91 - 1.20

    Ik denk er aan om de .61 er in te zetten. Een viertakt klinkt natuurlijk mooier, maar is ook groter en de .61 past precies onder de kap.
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    je zal in zon mooie schaal warbird toch niet zon jankende 2takt plaatsen??

    mooi werk verder
     
  5. AvdS

    AvdS

    Lid geworden:
    1 jul 2003
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Nuenen
    Dan toch in ieder geval niet de .61. Deze modellen vallen altijd aan de zware kant uit en je kunt met een grotere prop op een .90 een veel meer "schaal" gedrag krijgen. De OS 90 FX kun je best met een 14x8 draaien en dan loopt hij redelijk rustig (heb ik ook op mijn Xtra-60).

    Veel mooier is een een Saito FA100. Deze motor is erg licht en compact. Ik heb er een in de kast liggen voor een Super Skybolt. Een Saito FA72 (kleine broertje van de FA100) draait bij mij tot alle tevredenheid al een jaar op een Ultra Sport +. Deze motor is nog niet een keer in de lucht afgeslagen en is na goed inregelen helemaal niet kritisch op zijn afstelling.

    Succes met de Corsair!
     
  6. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    ben het met gerard helemaal eens moet echt een 4t in. zonde van al het werk , het geluid is 50% van het plezier.
    zaten de retacts bij het bouwpaket?
     
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    @ Arvid

    Ziet er heel fraai uit moet ik zeggen. Ik heb ooit een Brian Taylor Corsair gehad, met ongeveer de zelfde afmetingen als de jouwe, met een Webra 10 cc erin. Ik moet zeggen dat ik power te kort kwam en dat daardoor de vliegeigenschappen marginaal waren. (Hij is tenandere wegens te krap motorvermogen gecrashed, kwam in een stall terecht)

    Het is inderdaad juist dat een .60 perfect in de kap past met bvb een slim line muffler of zoiets maar een zwaardere motor had in mijn geval toch beter geweest.
     
  8. Arvid

    Arvid Guest

    De motor is gelukkig nog niet gekocht. Dus ik kan alle kanten uit. Een Saito is veruit de mooiste, past helemaal in het plaatje van de radiaal motor.

    Ik was dus ook al bang voor wat Stevo zegt, dat de 10cc te krap is voor het model. Stall is alles behalve prettig. Ik zal er toch eens over nadenken om een grotere en 4 takt in te plaatsen.

    @mao, helaas niet. Die dingen zijn belachelijk duur. Maar ja, om nu met wires te gaan vliegen..... Laat ik het zo zeggen, ik had het er voor over. Ik kan me best voorstellen dat veel mensen het er niet voor over hebben.
     
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Zeker doen!!! Het een grotere motor is misschien estetisch niet zo mooi maar een tot balsa snippers gereduceerde Corsair, is dat evenmin.

    Verder KEEP THOSE PICTURES COMING!!!!!

    Greetzzz
    Stevo
     
  10. Arvid

    Arvid Guest

    As you wish :wink:
    Maar je hebt natuurlijk gelijk wat betreft het tot snippers vliegen, snik. Misschien toch grotere modellen? Of hebben die hetzelfde probleem?


    Het begin van de romp

    [​IMG]


    De lengte van de romp wordt aangegeven. De telefoon die er de hele tijd naast lag, deed dienst als rekenmachine. Later kwam ik met m'n suffe kop er achter dat op m'n schuifmaat de inch er ook op staat. Had veel kunnen schelen......

    [​IMG]

    Alle tussenschotten op z'n plaats. De zijlat er tegen aan gehouden met punaises. Achteraan, waar twee prikkers naast elkaar zitten, heb ik een stukje hout gebruikt omdat anders de dwarslat omhoog kwam door de prikkers. Op deze manier bleef'tie netjes op de plank.

    [​IMG]


    De latten aan de bovenkant van de tussen schotten. Ook hier weer gebruik gemaakt van touwtjes om ze tegen de schotten aan te houden tijdens het drogen. Ook zie je hier al het cockpit dek aanwezig en de houder voor de instrumenten.

    [​IMG]


    Cockpit er in zetten en pas maken, dit moet nog verder gebeuren en moet ook nog een kleurtje krijgen. Voor de cockpit komen de servo's voor hoogte, richtingroer en gas.

    [​IMG]


    Helaas, nu ben ik weer thuis en zal het tempo drastisch langzamer gaan :(
     
  11. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Arvid,

    Dat ziet er goed uit!!! :thumbsup:

    Tom
     
  12. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    RCV motortje d'r in...

    www.rcvengines.com
     
  13. Arvid

    Arvid Guest

    Die RCV motoren zien er top uit! Heeft iemand daar ervaring mee (moet nog wel even de maten doornemen of het inderdaad past, maar daar vanuit gaande)?

    Dank overigens voor alle lof! Ben op dit moment bezig om de cockpit van een verfje te voorzien en op de tafel ligt al enige dagen de deuren voor het landingsgestel te drogen en te krommen.
     
  14. Arvid

    Arvid Guest

    Het middenstuk was nog steeds getordeerd. Dus voordat ik de eindstukken er op heb gezet, heb ik de torsie er uit gehaald met een stukje touw. Dit heb ik gedaan om het volgende. Als je de torsie er niet uit haalt en je monteerd de vleugel en trekt de torsie er dan in, dan heb je een probleem. De achterkant van de vleugel wordt immers tegen de romp aan geschroefd, wat betekend dat mogelijke torsie op dat moment weer recht getrokken wordt. Als de tips er dan verkeerd op zitten..... Ook denk ik dat met het beplakken (niet bespannen) van de vleugel de torsie tegengewerkt kan worden mits deze er natuurlijk van te voren uitgehaald is. Als het zover is, ga ik eerste de bovenkant doen en dan pas de onderkant.


    [​IMG]


    De hele vleugel zoals deze onder de romp komt

    [​IMG]


    Het begin van de bouw van de deur kleppen. Hiervoor heb ik 1,5 berken multiplex gebruikt. Doordat de deuren tijdens de vlucht wat lucht te verwerken krijgen, is het nodig dat deze stevig zijn. 3mm leek me wel voldoende. Als je nu twee keer 1,5 pakt, dan kan je tijdens het lijmen een verbuiging er in maken. Dit is nodig omdat de retracts precies in de kromming van de vleugel zit.

    [​IMG]


    De kieren die overblijven
    [​IMG]

    [​IMG]


    Vanochtend de klemmen er af gehaald. De stukken hout hebben bijna een week in de klemmen gezeten. De eerste paar dagen vaak ingewreven met een natte doek om de kromming te helpen. En dit is het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ook nu ontstaan er natuurlijk kieren. Het hout veert iets terug, minder dan ik had verwacht overigens, en de ribben waren net iets te bol voor een mooie kromming van voor naar achter.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Deze stukken hout zijn veel te groot. De daadwerkelijke deuren moeten hier nog uit gehaald worden.
     
  15. Arvid

    Arvid Guest

    Nog helemaal vergeten, in Amerika is iemand een Corsair aan het bouwen, zelfde als deze, en hij gebruikt inderdaad een RCV motor zoals Cropduster al aangaf. Hier is een voorbeeld van zijn bouw:

    [​IMG]

    Hij gebruikt hier de RCV90
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als ik zo snel kon bouwen als jou, dan was ik one happy camper !!!

    good progress !
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is de bekende misvatting! Schaalgedrag kun je alleen verwachten, als de vleugelbelasting binnen de perken blijft.
    Op heel veel modellen zitten props met te weinig diameter en teveel spoed...
    Iets anders is, dat je met een grotere motor met grotere prop kunt voorkomen dat de snelheid onder de stall-grens komt. Dat verbetert het vlieggedrag, maar de kist vliegt door z'n te hoge gewicht nog steeds te snel... Dus: gewicht besparen! Meeste modellen zijn veeel te sterk op de verkeerde plaatsen. Plekken waar je niet op moet bezuinigen: Motorophanging, vleugelwortel, torsiestijfheid van de romp.
     
  18. Arvid

    Arvid Guest

    Natuurkundig klopt het helemaal wat Bruno zegt. Als het model zwaarder wordt, zal je sneller moeten vliegen om het omhoog te houden als andere factoren gelijk blijven. Dus zal ik moeten proberen gewicht in de perken te houden.

    Anyway, ik ben een tijd niet aan het bouwen geweest. Veel gelezen over modificaties die op de kit uitvoering toegepast kunnen worden. En waar kan je beter zijn dan in Amerika?...... RC univers heeft me vele ideeen gegeven en de bouwers daar zijn bereid om je uitgebreid voor te lichten. Toch moest het er maar weer eens van komen :lol:


    Hier zie je de rolroer bevestigingen. De rolroeren worden centraal vanuit het midden van de vleugel bestuurd. Een klodder epoxy is op de bout gelegd om lostrillen te voorkomen, is best vervelend omdat de vleugel uiteindelijk afgedekt wordt met balsa.
    [​IMG]


    De retracts werken op lucht. Al vast de slangen aangebracht en getest. De tweede foto laat de snelkoppelingen zien zodat de vleugel makkelijk van de romp te verwijderen is.
    [​IMG]

    [​IMG]


    Eén van de modificaties is de voorkant van de romp. Als je de romp bouwt volgens de kit, dan eindigt het houten deel in de plastic kap die de cowl flaps voorstellen. Maar bij het echte vliegtuig, buigt de romp af voor deze flaps en is afgerond. Kijk maar eens naar de volgende foto, aan de voorkant van het vliegtuig aan de linkerkant van de drie, zie je de flaps en daar weer links van de romp die afstompt.

    [​IMG]


    Nu is daar de volgende mod voor gevonden:

    [​IMG]


    Een bijkomend voordeel, is de groter uitlaat van de warme lucht zodat de motor goed kan blijven koelen. Dit was soms nog wel eens een probleem. Dus zat er niets anders op en dat is de zaag er in......

    [​IMG]


    Alleen, nu heb ik een nieuwe firewall nodig. Omdat de romp gebogen is, zijn de maten aan de voorkant van de romp nu net iets anders. Twee stukjes 1,5 mm multiplex op elkaar gezet en de nieuwe firewall van gemaakt.
    [​IMG]


    Hier van de bovenkant. Top Flite heeft in het frame van de romp de rechtse afwijking gemaakt. Die meteen overgenomen.

    [​IMG]


    Het laatste van de dag, de eerste romp platen er op gezet. Ik moet nu even wachten totdat de lijm uitgehard is het hout weer droog is zodat er geen verdraaiing in het frame komt. Om het frame goed te houden, is het van de bovenkant verzwaard met potten jam en duo penotti (je moet toch wat, is het niet..... :wink: ), is overigens niet te zien op de foto.
    [​IMG]

    Tot zover maar weer. :roll:
     
  19. Arvid

    Arvid Guest

    Langzaam aan begint het echt op een romp te lijken. Even een kijkje van achter, mooie lijnen....... (helaas komt het niet helemaal uit op de foto)

    [​IMG]


    En dan de cockpit. De echte Corsairs zijn inderdaad vies groen van binnen. Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd de kleur te benaderen.

    [​IMG]

    Zo ziet een echte Corsair er van binnen uit:
    [​IMG]


    De voorste dekplaten. Volgens de beschrijving kan je deze er zo op plaatsen, right. Dus toch maar even wat af schuren.

    [​IMG]

    [​IMG]


    En dan weer een slordigheidje van onze vrienden Top Flite. Ze beschrijven dat de twee achterste delen uit 1 plaat balsa kan. Ja, dat kan inderdaad, als je de mal van TF niet gebruikt en even van te voren past en meet. De hoogte bij de cockpit klopt wel, aan de achterkant kan er wat van af. En dat is ook maar goed ook, anders had de hoogte bij de cockpit wat moeten inkrimpen. Op de foto is te zien hoeveel er van de achterkant af moest om niet te hoeven compenseren bij de cockpit zijde.

    [​IMG]


    Overzicht van het model tot nu toe.

    [​IMG]
     
  20. vooral mooie cockpit zeg (bij het model)
     

Deel Deze Pagina