Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Arvid, 10 mrt 2004.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    mooi project, ik zou willen dat ik het geduld had om zon mooie topflite kit te bouwen.
     
  2. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    je maakt er wel werk van , word erg mooi.
     
  3. Jasper'

    Jasper' Guest

    Hele fraaie cockpit!!!!!
     
  4. Arvid

    Arvid Guest

    Thanx! Voor mij kan het niet snel genoeg gaan. Eigenlijk heb ik dus ook niet het geduld en wil maar een ding, bouwuh! :lol: Maar ja, er moet natuurlijk ook nog geld verdiend worden en zo. :cry:

    Hopelijk krijg ik 'm van de zomer nog de lucht in. Help me duimen. :wink:
     
  5. Arvid

    Arvid Guest

    Eeen weeken en een paar stof longen verder...... :wink:

    Eigenlijk ben ik wel jaloers op Capriolo (bouwen van de P38), wat een werkhok en apparatuur. Dat moet nog eens lekker werken.


    Het achterdek zat in de vorige foto nog een gat. En dat moet natuurlijk dicht. Eerst een blok er op en dat grof weg op maat maken.

    [​IMG]


    Dit blok moet nu als eerste de zelfde schuinte krijgen als de romp. Met een schaaf gaat dat in eerste instantie het makkelijkst. Maar om de balsa platen te beschermen heb ik eerst een stuk afval multiplex tegen de romp gehouden tijdens het schaven.

    [​IMG]


    Vervolgens schuren, schuren, schuren, schuren, de rest kan je wel raden.....

    [​IMG]


    Op het moment dat er nog maar weinig verschil is tussen het bovenblok en de romp, even een stukje plakband op de romp geplakt. Op die manier wordt het balsa niet mee geschuurt.

    [​IMG]


    Het resultaat van het recht afvlakken:

    [​IMG]


    Maar dan moet nog de ronding er in. Dus nemen we weer het schuurblokje ter hand.........

    [​IMG]
     
  6. Arvid

    Arvid Guest

    Terug van weg geweest. De volgende stap, het klaar maken voor de besturing van het intrekbare achterwiel. In de Top Flite kit zit geen beschrijving hoe je dit kan doen.

    Een intrekbaar staartwiel kan niet bestuurd worden met stangetjes. Simpelweg omdat die het intrekken niet laten gebeuren. Dus moet dit gebeuren met "touwtjes". In de bouwbeschrijving staat dat het koppelstuk, in de stuurstang voor het richtingsroer, wordt het staartwiel uit gekoppeld, van het staartwiel ongeveer boven dat wiel is. Alleen, die "touwtjes" komen een stuk lager in de romp door een firewall heen en als je nog wil sturen, dan maken deze een te grote hoek omhoog. Tijd om het koppelstuk wat naar voren te verplaatsen.

    Twee stukjes 1,5 mm multiplex op elkaar lijmen om voldoende stijfheid te krijgen in het tussenschotje waar de koppeling op komt.

    [​IMG]


    Vervolgens het op maat maken en de plaats bepalen. Je ziet op de foto dat de geleider, waar de stuurstang in gaat, ook korter is gemaakt.

    [​IMG]


    Op maat gemaakt en even passen.

    [​IMG]


    Het is niet goed te zien, maar het balhoofd steekt een "kop" uit boven het koppelstuk, dus moet er wat aan gedaan worden. Eerst grof schuin wegsnijden en daarna met een schuurpapiertje en een te smal strookje hout verder uitschuren.

    [​IMG]


    Kijk, dit past lekker.

    [​IMG]


    Het koppelstukje goed bevestigen aan het hout. Het is een plaats waar je niet meer bij komt, dus wil je niet dat het los trilt. Epoxy lijm moet dat hopelijk voorkomen. Boven op deze bout heb ik twee ringetjes gebruikt, een hefboompje, weer twee ringetjes en daarboven op weer een moertje. Je ziet dat de epoxy niet boven het boutje uitkomt zodat het hefboompje goed kan blijven bewegen. Boven op de top bout ook wat epoxy gedaan tegen het lostrillen.

    [​IMG]


    En het eindresultaat, je ziet de stang die het richtingsroer moet gaan besturen reeds zitten. Het staartwiel wordt geplaatst rechts van de eerste firewall vanaf de hefboom.

    [​IMG]
     
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    @ arvid

    mooi mooi mooi en wel helemaal volgens "de regels van de kunst"

    Heb je al een kleurenschema voorhanden of in gedachten?

    Stevo
     
  8. Arvid

    Arvid Guest

    @ Stevo

    Ik dacht aan de volgende kleuren:

    http://www.airliners.net/open.file?...w==&ODJ9dvCE=OA==&O89Dcjdg=&static=yes&size=M

    Het moet een FG-1D worden. Op de foto staat er eentje bijvoorbeeld. Wat je ziet is dat deze Corsair geen haak heeft om op een vliegdekschip te kunnen landen. De FG-1D was namelijk een van de eerste Corsairs gemaakt door Goodyear. Wat ik alleen graag wil, en dat verschilt per FG-1D, is een andere antenne bezetting, meer zoals deze bijvoorbeeld:

    http://www.airliners.net/open.file?...dvCE=NjEx&O89Dcjdg=OTI1MDk=&static=yes&size=M

    Van de voorste staaf, loopt de antenne naar het kielvlak en dan weer terug naar de achterste staaf (achter de cockpit). Vind ik persoonlijk er mooier uitzien. Op de foto staat overigens ook een FG-1D, maar dan in andere kleuren en met modificatie zodat deze op een vliegdekschip kon landen.
     
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    @ Arvid

    Sorry, maar ik zie enkel een banner van Airliners.net zonder hyperlink of niemendal :?

    Foutje? :wink:

    Stevo
     
  10. Arvid

    Arvid Guest

    De foto's waren goed, die had ik getest voordat ik ze plaatste, zal wel dynamische links zijn. Hopelijk zijn de (onleesbare links) beter van kwaliteit.
     
  11. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    @ Arvid

    Vééééél beter zo :wink:

    Die eerste corsair ken ik, heb hem verleden jaar tijdens de airshow te Duxford ook gefotografeerd :lol:

    stevo
     
  12. Arvid

    Arvid Guest

    Ik heb contact gehad met Duxford (telefonisch, per mail reageerden ze gewoon niet :( ), maar ze hebben het beestje verkocht aan "iemand" in Nieuw Zeeland. Nu is in Nieuw Zeeland Wanaka geweest, dus probeer ik op die manier achter de eigenaar te komen. Wellicht heeft hij/zij nog wel wat leuke detail foto's.
     
  13. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    @ Arvid

    Die van mij zijn niet te speciaal maar als je wilt mail ik ze wel eventjes door. Als ze niet bruikbaar zijn gooi je ze maar weg, anders leuk meegenomen

    Stevo
     
  14. Arvid

    Arvid Guest

    @Stevo

    Ik heb het geprobeerd via je PB en mail, maar misschien is dat niet goed overgekomen. Laat maar komen die foto's zou ik zo zeggen... :)
     
  15. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    getverdekki Arvid

    Ik had in mijn mailbox een bericht gevonden van iemand die ik niet kende (waarschijnlijk de jouwe ) en heb hem gelijk in de blacklist gedumpt (wegens te veel virussen ben ik een beetje over-voorzichtig geworden ) :oops: Sorry, zal ze hier posten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Stevo
     
  16. Arvid

    Arvid Guest

    Tja, ik weet waar je het over hebt :? . De meeste virussen die nu de ronde doen, zijn ongeveer 40 kB (39, 40, 41 en 42) groot. Kan je daar alvast mee stoeien. Jij kan er ook niets aan doen dat die dingen rondzwerven. Krijg er zelf dagelijks ook tientallen binnen 8) (bescherming tegen overmatige bestraling van die dingen..... :wink: )

    Top van die foto's. Mijn bouwpakket ligt even stil vanwege drukke werkzaamheden op andere vlakken. Toch ga ik nog proberen het van de zomer af te krijgen. Het volgende onderdeel is de canopy. Ik heb een manier om het schuifbaar te maken. Nu nog kijken of dat gaat lukken..... :D
     
  17. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Schitterend


    "KEEP US POSTED"


    Stevo
     
  18. Arvid

    Arvid Guest

    Bijna een maand later is het dan toch eindelijk gelukt, een schuifbare cockpit kap :D


    De cockpit kap en de eindpositie zoals deze zou moeten worden. De cockpit kap is met een scherp en dun mesje doorgesneden. Op deze manier, als je het heel rustig doet, krijg je een perfecte scheiding tussen de twee delen.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Op de kap komen bevestigingspunten die in rails gaan lopen, in totaal vier stuks: 2 aan weerszijde van de cockpit en twee in de flank achter de cockpit. Bij de cockpit heb ik messing gebruikt voor stevigheid en looks en achter de cockpit plastic om op die manier ook nog wat gewicht te besparen.
    Op de eerste foto zie je het vierkante buisje waar de gleuf in geslepen wordt. Op de tweede foto zie je de rails liggen en daarbij de kleine ronde buisjes die daar precies in passen. Ook in deze buisjes is een gleuf geslepen. Het omgebogen stukje messing wordt daar ingestoken en gesoldeert en vervolgens aan de cockpit kap bevestigd.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Aan de binnenkant van de cockpit komt ook een stukje messing. Dit heeft twee redenen, de echte heeft hier ook metaal zitten en de tweede is de stevigheid.
    Alleen, de vorm is even moeilijk.

    [​IMG]


    Doordat de kap relief heeft, kan je een stukje papier er overheen leggen en met een potlood kan je de vorm zichtbaar maken.

    [​IMG]


    Dit stukje papier uitknippen en uittekenen op het messing.

    [​IMG]
     
  19. Arvid

    Arvid Guest

    En dan nu het monteren op het model zelf.

    De cockpit zag er eerst zo uit, met opstaande randen. Maar ook het echte vliegtuig heeft deze randen niet, dus die moesten verdwijnen. In het spant waar de balsa platen op liggen, moest een gleuf komen voor de rail. Je kan zien dat de voorkant van deze rail ongeveer overeenkomt met de voorkant van het schuifbare deel (de verspringing in de zwarte lijn).

    [​IMG]

    [​IMG]


    De achterste rail komt in een hoek te staan. Deze hoek is ongeveer gelijk aan de hoek die de bovenkant, achter de cockpit, maakt.

    [​IMG]


    Na het aftekenen even de afstand meten of de hoek wel goed is. Ik heb hier de achter kant, dus de laagste kant, iets hoger geplaatst dan de voorkant ten opzicht van de bovenkant van het model. Hierdoor zal de cockpit iets los komen van de romp op het moment dat je het naar achter zal schuiven.

    [​IMG]


    Zoals je op de vorige foto ook hebt kunnen zien, staan er twee balkjes boven elkaar getekend. Ik was even vergeten dat aan de achterkant van de naad een spant ligt. Met de rail wilde ik op de spant uitkomen voor stevigheid en ook zodat ik geen uitsparing hoefde te maken in het spant. Met een speld kan je controleren tot waar het spant loopt.
    De uitsparing in de rail die je hier heel duidelijk kunt zien, is er gemaakt zodat de kap te verwijderen is. Deze uitsparingen zijn in alle vier de rails gemaakt.

    [​IMG]


    Aan de binnenkant heb ik boven de rail het stukje balsa geplaats die ik uit de wand heb gesneden. Ook dit weer voor een stukje extra stevigheid.

    [​IMG]


    En zo ziet het er dan uit na montage.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. Arvid

    Arvid Guest

    De geleider in de rail.

    [​IMG]


    Omdat de kap van recht naar achterover gekanteld gaat, is het nodig om de buisjes die in de rail gaan, meer balvormig te maken.

    [​IMG]


    Passen, meten en aftekenen. Vervolgens het oppervlak ruw maken om het soldeer beter te kunnen laten hechten. Alleen solderen met een soldeerstaaf was niet mogelijk. Door het grote oppervlak, was het onmogelijk om de temperatuur hoog genoeg te krijgen om het tin te laten vloeien. Maar een blowtorch heeft hier wonderen gedaan..... :)

    [​IMG]


    Aan de voorkant van de kap wilde ik ook nog wat stevigheid en de voorste geleiders moesten ook nog bevestigd worden (deze komen hoger uit dan het stukje messing dat er al was). Dus een stukje papier en krassen maar. Dit moet wel, omdat de cockpit aan de voorkant schuin naar beneden loopt. Om dit te kunnen bereiken met een plat stuk metaal, moet je er een bocht in maken. Als je deze dan weer in een rechte lijn brengt, dan zal een kant hoger op gaan staan dan de andere.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Je kan zien dat de voorkant van deze rand uitsteekt. Dit heb ik bewust gedaan. Als je de kap nu naar voren schuift, zal dit randje onder de voorste kap steken en zal de voorste kap nu meehelpen bij het mooi en dicht zitten van de kap zelf.

    De achterste geleiders zijn met soldeer vastgezet, maar de voorste niet. Dit kon niet, omdat het messing al aan de cockpit kap vast zat om goede de positie te kunnen bepalen van die geleiders. Je kan je voorstellen wat een soldeerstaaf of een blowtorch gaat doen met het plastic. Hiervoor heb ik dan ook twee componentenlijm voor gebruikt.
    Het vastmaken van het messing op de kap heeft ook nog een aandachtspunt. Het onderste messing heb ik vast kunnen krijgen met canopy glue. Mooi, geen zichtbare resten en zo. Maar de voorste lijst kwam gewoon los met dat spul. Dus tube twee componentenlijm gepakt en het daarmee gedaan. En zoals je ziet, laat deze ook geen zichtbare resten achter. Maar het zit nu wel vast....

    En zo is het nu geworden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina