Bouwverslag Top Flite 62" Corsair, nu een kleurtje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Arvid, 10 mrt 2004.

  1. 8O 8O 8O mooi gedaan!!!

    Geen schrik dat de kap openschuift tijdens het vliegen?

    Niels
     
  2. Arvid

    Arvid Guest

    Daarvoor moet nog iets komen. Een klein gehoekt staafje. Deze moet ik nog maken en komt aan de achterkant. Als de kap dan dicht is, steek ik die achter in de romp zodat het niet meer naar achter kan. Inderdaad wordt het anders "griezelig" vliegen.
     
  3. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Prachtig!!!

    Hoi Arvid,

    Dat heb je echt prachtig gedaan!!!! :thumbsup:
    Doe zo verder zou ik zeggen.

    Tom
     
  4. Arvid

    Arvid Guest

    Ga ik zeker proberen! :)
    Volgend projectje wordt een luik voor de cockpit. Deze zit hier origineel om de brandstoftank te vullen, maar ik ga deze gebruiken om daar onder de batterij schakelaar, luchtdruk meter voor het onderstel, luchtdruk vulnippel en batterijmeter te plaatsen.
     
  5. Arvid

    Arvid Guest

    Het heeft even een tijdje gekost, maar hier is dan eindelijk weer een update. De bouw had wat vertraging opgelopen, onder andere door een crash die natuurlijk eerst even in de hangar moest. Waarschijnlijk veroorzaakt door slechte kristallen.
    Maar goed, back-to-business, zullen we maar zeggen :D

    Het volgende projectje is het wegwerken van die o-zo-niet-schaal-zijnde-maar-wel-hoogstnoodzakelijke-schakelaars-en-overige-hulpstukken.

    [​IMG]


    Gelukkig heeft de Corsair een luik die hier goed voor kan dienen. Achter op het vliegtuig, net onder de staart, zijn ook bedieningsluiken, maar deze zijn klein. De grote, vroeger gebruikt voor brandstof, is precies voor de cockpit (tussen de cockpit en de voorste antenne).

    [​IMG]


    Een stukje hout, hier onder te zien, past precies op die ribben.

    [​IMG]


    Met de servo's eerst kijken of het lukt met die twee lange staven voor de lucht. Even aftekenen en vervolgens plaatsen in het hout.

    [​IMG]


    En dan de rest rangschikken. Deze zijn minder kritisch en kunnen zo ongeveer overal.

    [​IMG]


    Vervolgens het gat zelf en de grote er van. Aangezien de tekening op schaal is, kan je meten de afstanden en grootte bepalen. Met een passen een cirkeltje gemaakt op papier, deze uitgeknipt en dient op deze manier als mal voor het rond krijgen van het luik. Omdat de romp rond is, kan je natuurlijk niet met een passer direkt op het hout de vorm bepalen.

    [​IMG]


    Een overzicht hoe de assecoires er nu uitzien.

    [​IMG]


    Volgende post wordt het luik zelf.
     
  6. Pierre

    Pierre

    Lid geworden:
    17 mei 2004
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Huijbergen
    De foto's werken niet. Of ligt dat aan mij? :)
     
  7. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Nope ligt niet aan jou, hier juist het zelfde

    Stevo
     
  8. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
  9. Arvid

    Arvid Guest

    Hmm, dat is jammer. Zal het vanavond of morgen even aanpassen. Dat linken naar Tripod, is dat vanuit het modelbouwforum of blokt Tripod dit af?
     
  10. Arvid

    Arvid Guest

    Zo dan, nu zijn ze zichtbaar. Morgen komt het tweede deel.
     
  11. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Tripod blokt. Modelbouwforum.nl staat practisch alle mogelijkheden om foto's te linken toe, alleen ID# foto's werken niet. Je moet echt de .JPG url nemen om foto's hier te kunnen publiceren, dan is er niks aan de hand!

    Ziet er goed uit overigens! :)
     
  12. jaap

    jaap Guest

    erg mooi,
    ik was al benieuwd wanneer Arvid weer een nieuwe post zou doen.

    groet,
    Jaap
     
  13. Arvid

    Arvid Guest

    Wow, ik wist niet dat ik zelfs fans had..... :wink:
    Thanx :lol:

    Hier dan het luik zelf


    Het luik is gemaakt van een aantal balsa plaatjes op elkaar, met als toplaag 2 mm triplex. Deze toplaag is nodig voor de stevigheid. In het midden van het luik komt een uitsparing voor het spant. De dikte die overblijft is die van 1 laag balsa, dit is natuurlijk veel te dun, vandaar het triplex.
    Om de vorm te krijgen van het luik, is ook hier gebruik gemaakt van een passer. Alleen is de grootte iets groter dan van het gat zodat het pas gemaakt kan worden met schuren.

    [​IMG]


    Aan de voorkant, zit nog een rib. Heel handig voor de latere bevestiging. Hierdoor moet er wel een uitsparing komen in de onderkant van het luik zelf.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Na wat schuur en veil werk, pasklaar voor in het gat.

    [​IMG]


    Volgende stap is het afronden van het luik.

    [​IMG]


    Het moet makkelijker kunnen, maar na 2 uur goed doorveilen, is dit dan het resultaat.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het luik past nu, maar blijft nog niet op de plaats zitten. Daarvoor ga ik deze hoekjes gebruiken, gemaakt van balsa. Maar omdat balsa natuurlijk heel zacht en kwetsbaar is, heb ik in de hoek een paar druppeltjes seconde lijm gedaan om het geheel wat steviger te maken. De kans dat de punt nu afbreekt is kleiner.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het luik met natuurlijk ook nog open. Standaard zit hier een handvat achtig iets. Door meerdere foto's te hebben bekeken, lijkt het ongeveer op dit dingetje. Gemaakt van 6 lagen messing, op elkaar gesoldeerd waarbij de twee buitenste plaatjes langer zijn.

    [​IMG]


    In het luik wordt een sleuf gemaakt waar deze in past.

    [​IMG]

    Vervolgens worden de twee buitenste plaatjes naar buiten toe omgebogen. Hierdoor wordt het mogelijk om aan het luik te trekken. Ook zie je in het volgende plaatje hoe het luik op zijn plaats wordt gehouden. Dat rondje is een helft van twee magneten. De andere wordt op het plaatje met schakelaar gemonteerd.

    [​IMG]


    Het totaalbeeld. Niet echt goed zichtbaar, misschien even binnenkort een nieuw fotootje maken.

    [​IMG]


    Het gat onder het luik. Je ziet duidelijk de verschillende onderdelen zitten: de batterij spanningsmeter, de schakelaar achter het spant, de vulopening voor de luchtdruk van het intrekbaar landingsgestel, de luchdrukmeter (zwarte rondje met een zilver stipje in het midden) en de magneet. De magneet is op een blokje gezet zodat het dichter bij de magneet in het luik komt. Toch is het niet zo hoog dat de twee magneten contact met elkaar maken. Daarvoor zijn ze namelijk veel te sterk en wordt het straks moeilijk om het luik op en te krijgen.
    Verder staan er nog twee stukjes balsa hout tussen de onderdelen. Deze zijn er voor om het luik recht te houden. Het luik kon namelijk draaien om het spant heen. En omdat de magneet ook nog een keer aan 1 kant van het spant is gemonteerd, zal dit alleen maar helpen om het luik scheef in het gat te houden. Vandaar de twee blokjes zodat het luik niet om het spant heen kan draaien.

    [​IMG]
     
  14. jaap

    jaap Guest

    Hoi Arvid,
    Ondanks dat ik je niet persoonlijk ken, geloof ik onmiddelijk dat je een geweldige vent bent.
    Maar eigenlijk gaat mijn interesse toch echt uit naar de F4U corsair.
    Dit vind ik namelijk een erg mooi vliegtuig en jij bouwt het mooi.

    Jaap
     
  15. Arvid

    Arvid Guest

    Hé Jaap, ben je er zelf ook een aan het bouwen? :thumbsup:
     
  16. jaap

    jaap Guest

    Ha Arvid,
    Dat zou ik wel willen.
    Ik moet eerst mijn garage verherbouwen zodat ik een plek heb om te knutselen en dan zal ik eerst eens beginnen aan een doodordinaire trainer.
    Nadat ik die gebouwd heb en leren vliegen, zal ik eens gaan kijken wat daarna de mogelijkheden zijn.
    Ik heb wel veel interesse in dubbeldekkers uit de 1e wo. Ook de Corsair vind ik mooi, komt denk ik door de geknikte vleugels, het toestel straalt iets uit wat ik mooi vind in ieder geval.

    Maar ondanks dat ik beginner ben volg ik jouw draadje dus met erg veel interesse. Kan ik veel van leren want sommige oplossingen die je bedenkt en uitwerkt vind ik erg knap.
    Evenals het draadje van Ton van Munsteren over zijn spitfire, staan ook erg veel tips in.

    Maar ik zou zo zeggen, ga lekker door met bouwen en vooral foto's posten.

    groet,
    Jaap
     
  17. Arvid

    Arvid Guest

    Gaant we zeker doen :D

    Altijd goed te horen als er iemand ook zo denkt over bouwen. En inderdaad het draadje van die Spitfire is ook top. Maar bedoel je Ton of juist Tom?

    Ik deel overigens je mening met betrekking tot de vliegtuigen van rond de 1-ste en 2-de wereld oorlog. Mooie lijnen! Laat ook zeker wat zien als je zelf aan de bouwtafel gaat staan. Zo kan jij weer anderen helpen en krijg je soms goed kritiek waar je weer van kan leren.
     
  18. jaap

    jaap Guest

    Hoi Arvid,
    Ik bedoelde eigenlijk het draadje van Ton van Munsteren, de houtbouw/electro spitfire, maar inderdaad de draad van Tom Verstappen is ook mooi.
    Overigens ben ik, denk ik, meer een houtbouwer dan met andere materialen.
    Lijkt mij dat je daarvoor echt de machines en ruimte nodig hebt om daar goed mee te kunnen werken.

    Groet,
    Jaap
     
  19. Arvid

    Arvid Guest

    Ben ik het helemaal mee eens. Heel erg mooi wat Tom maakt, maar voor mij zeker niet haalbaar. Hout is bij het sleutelwoord. En inderdaad, beide projecten zijn zeer mooi!
     
  20. Arvid

    Arvid Guest

    Foto van het handvat op het luik is nu verbeterd (een na laatste foto)
     

Deel Deze Pagina