Bouwverslag Top-Flite Corsair .60 62"

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Martin van Middelkoop, 2 jan 2008.

  1. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Toen ik rond mei 2006 begon met deze hobby vond ik al meteen de Corsair erg mooi. Na lessen met een Calmato Trainer en een dik jaar met een SIG 4Star gevlogen te hebben ben ik nu begonnen te vliegen met een Great Planes Tracer. F3A vliegen trekt me op zich wel aan, ik wilde eigenlijk een X-Tra bouwen, maar ik wil eerst maar eens kijken of ik F3A echt leuk vind en of ik die vliegkunsten wel in me heb... ;)

    Het bouwen van die SIG 4Star viel me heel erg mee, en ik vond dat bouwen veel leuker om te doen dan ik ooit had gedacht. Het is nu weer winter, en ik heb erg zin om weer te gaan bouwen - tijd om een Corsair te bouwen! Eerst had ik de Great Planes .40 kit gekocht, maar een paar dagen later (HobbyIn, dank jullie wel dat dat kon!) ingeruild tegen een TopFlite .60 Corsair kit. Die is toch wel een stuk mooier om te zien, en zal een stuk meer tijd kosten dan die 9-10 avonden die ik met mijn SIG 4Star kwijt was. De Great Planes leek wel erg op de SIG 4Star qua complexiteit en vormgeving.

    Het Corsair bouwverslag van Arvid (http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=4745) heeft me veel inspiratie gegeven, wel schijnen de 3 maanden doorlooptijd die ik momenteel nog in gedachten heb wat aan de korte kant te zijn. :puppydogeyes: Ik ga er zo nu en dan een zaterdag aan bouwen, de rest moet van de avonden komen. En ik wil er toch zeker van de zomer wel mee gaan vliegen, liever nog van het voorjaar.

    Maar goed, het zou wel kunnen meevallen. Ik wil hem wel mooi bouwen maar niet helemaal 100% waarheidsgetrouw. Het bouwen zelf vind ik leuk werk, maar ik zal niet het detailniveau nastreven dat Arvid heeft gedaan.

    Mijn idee is om het toestel wel uit te voeren met flaps, maar niet met een inklapbaar landingsgestel. Ik hou hem liever wat steviger zodat een enkel wat ruwer landinkje geen probleem hoeft te zijn, en ik vind de kosten van retracts toch wel erg hoog. Ik ben ondertussen wel aangespoord door diverse mensen om te gaan glassen en verven (spuiten?) in plaats van Solartex te gebruiken. Daarbij wil ik nog wel gaan voor een matte finish i.p.v. hoogglanzend, maar de structuur die Solartex geeft gaat misschien inderdaad te ver en lijkt te veel op gespannen doek.

    Qua kleurenschema weet ik het nog niet helemaal zeker, maar het eerste plaatje hieronder gooit hoge ogen.

    [​IMG]

    Nog iets fraaier lijkt mij deze:
    [​IMG]
    Top-Flite komt standaard met een kleurenschema zoals deze:
    [​IMG]

    Hier vind ik de gele tips en zwarte bovenkant wel weer fraai.

    Maar goed, eerst maar eens gaan bouwen. De eerste foto's volgen later deze week!

    Alle tips en ideeën zijn van harte welkom, hoe meer hoe liever.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2009
  2. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Je moet vooral een kleuren schema kiezen dat je zelf mooi vind.
    Alleen zou ik hem niet afwerken met Glanzende folie zoals op de onderste foto.
    (al moet ik toe geven dat de Topflite F4u van mij (hangt aan de muur met kapot retrack) ook afgewerkt werd door de bouwer met Oracover :oops: )

    succes
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ach Eric toen wist je waarschijnlijk niet beter ;-)

    Maar ik zou hem ook gaan glassen.

    En de tips en ideeen komen vanzelf wel op je af tijdens het bouwproces dus post en vraag zoveel je wilt.

    Alvast succes.

    Grt,
    Berto.
     
  4. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Zo, vanavond begonnen met bouwen.

    Eerst de plaatjes van de doos met bossen hout.
    [​IMG]

    [​IMG]



    En dan de belangrijkste gereedschappen:
    • Het mesje, vlijmscherp natuurlijk
    • Houtlijm - ik wil zo weinig mogelijk met superlijm werken, dat irriteert me op mijn ogen, en houtlijm schuurt mooier
    • Spelden en "Hobby-In" pinnetjes om goed vast te kunnen duwen
    • Rekendoosje om al die inches om te rekenen naar centimeters
    [​IMG]
    Vergeleken met mijn vorige zelfgebouwde vliegtuig valt me meteen al op dat er veel meer gesneden moet worden uit "platte" balkjes balsa. LEUK! Dat vond ik de vorige keer ook juist mooi om te doen, niet alleen van dat voorgevormde en uitgestanste spul.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat de diverse balkjes bijgesneden zijn, eerst de onderkant en bovenkant delen aan elkaar verlijmen.

    [​IMG]

    En tenslotte de LE, TE en Tips op de onderkant lijmen, en voorzien van weer zelfgesneden ribbetjes.

    [​IMG]

    Voordat de bovenkant er op gaat, moet ik nog even bedenken of ik gebruik ga maken van de standaard bijgeleverde "scharnieren" (plaatje plastic met wat stof onder- en boven-op, om vast te lijmen met superlijm) of van Robart pen-scharnieren. In het laatste geval moet ik nog even blokjes lijmen aan de binnenkant.

    Ik ben van plan om die pen-scharnieren te gaan gebruiken bij de ailerons en flaps, en zag in het verslag van Arvid staan dat hij ze ook voor de elevator en rudder gebruikt heeft. Wat is het mooiste dan wel het beste? Ik ben niet kapot van die standaard scharnieren, dat wil zeggen: mijn SIG 4Star is er letterlijk aan kapot gegaan. Flutter leidde tot helemaal losgerukte scharnieren bij 1 aileron, en als je vliegtuig nog maar 1 kant op kan sturen bij windkracht 5, is netjes neerkomen in ieder geval voor mij een moeilijke opgave...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2009
  5. Bert van Eijk

    Bert van Eijk

    Lid geworden:
    15 sep 2004
    Berichten:
    617
    Locatie:
    Kimswerd
    Hoi Martin,

    Leuke kist om te bouwen en natuurlijk ook mee te vliegen.
    Ook verstandig om de wat grotere te kiezen, die vliegt vast en zeker beter. :grin:

    Scharnieren zoals zijn bijgeleverd bij de doos zijn echt sterk genoeg en vallen nauwelijks in het zicht wat het vliegtuig ten goede komt.

    Altijd de scharnieren borgen :teacher: ; ik doe dat vaak met cocktailprikkers nadat er een gaatje is voorgeboord. Daarna met wat lijm de prikker er doorsteken (zowel bij de vleugel/romp als bij de roeren), afschuren en daarna bekleden.
    Het mooiste is natuurlijk glassen zoals jij het noemt, maar het is maar wat je wilt.:yes:
    Succes bij de bouw!

    Bert
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Martin,

    Er is werkelijk niets is mooier dan met een maagdelijke doos te beginnen :rolleyes: (wat zegt ie nou weer?)

    [​IMG]

    Deze schuurplanken van Greatplanes zijn ook een ‘must’ als je toch goed bezig gaat
    Ik geloofde er zelf eerst niet zo in maar toen ik het eenmaal gebruikte was ik om
    Vooral het gele zelfplakkende schuurpapier zelf is erg goed en blijft lang bruikbaar voor het versleten is
    Je schuurt er met gemak harde ZAP resten mee weg (O.K. jij gebruikt deze dan niet maar het is werkelijk een genot om mee te schuren)
    Dit is ook erg handig voor de beplanking van je vleugel, wordt mooi recht
    Kost ff wat maar dan heb je ook wat ;)

    Succes met de bouw verder

    Groeten, Ralf
     
  7. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Goede tip die sanding bars, ik zat er al aan te denken, dan hou je het mooi strak.

    En voor de scharnieren had ik inderdaad op mijn 4Star ook met prikkertjes moeten werken, maar dat was mijn eerste bouwproject na mijn ARF Calmato, en dergelijke tips heb ik toen tijdens de bouw niet gekregen helaas, ook helemaal niet aan gedacht. Zou ik dat ook op de hoofdvleugel doen voor de ailerons en flaps? Ik heb bij Arvid gezien hoe mooi je die penscharnieren kunt wegwerken bi de hoofdvleugel, en het schijnt met dergelijke scharnieren realistischer te worden dan met die standaard scharnieren.

    Ik vraag me nog wel af of ik retracts ga installeren. Over de Robart 615 lees ik niet heel veel goeds, en ik ben ook nog niet zo volleerd als piloot dat elke landing even netjes is. Het gaat natuurlijk steeds beter, maar ook met een laagdekkertje heb ik toch wel eens last van een stuitertje (overigens zonder dat er dan reparaties of bijbuigen nodig zijn hoor...), en ik ben bang dat ik daarmee snel problemen zal krijgen met de Robart retracts. Daarnaast vind ik ze wel erg duur, en moet je ook overweg leren gaan met dat pneumatische systeem.

    Ik zag bij Horizon Hobby een set retracts staan van Hangar 9, waarbij servo's gebruikt worden, de set alleen kost maar iets van 25-30 dollar, dan nog een servo erbij, dat is al een stuk beschaafder. Wat denken jullie, zouden deze sterker zijn dan de Robarts, heeft er iemand ervaringen met andere retracts?

    http://www.horizonhobby.com/Products/Default.aspx?ProdID=HAN2580
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2008
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Goedkope opties voor sandingsbars is een stuk aluminium T profiel, kun je zo bij de bouwmarkt halen in elke gewenste maat.
    Stuk dubbelzijdig tapijtplakband erop, schuurpapier erop en schuren maar :)

    De scharnieren is net wat je zelf wilt, penscharnieren werken errug mooi, maar het kan oook met gewone scharnieren.
    Op mijn TF P40 (damn moet ik ook weer eens mee verder :oops:) gebruik ik voor de flaps penscharnieren en voor de rolroeren gewone.


    Tja, mechanische retract zijn een optie, ikzelf vindt de pneumatische mooier maar dat is iedre zijn keus.
    Het klopt dat de retracts van Robart wat fragieler zijn, maar ik denk dat je met de mechanische van Hangar 9 hetzelfde probleem hebt.
    Het verbuigen van de as is altijd mogelijk welk merk je ook hebt.

    Dus sterker zullen ze niet zijn, wel goedkoper ;-)

    Er zijn nog wel wat meer stevigere merken maar die zijn ook direct weer wat duurder :-(


    Je bent in ieder geval wel lekker bezig, succes met de verdere bouw.
     
  9. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    zien er bruikbaar uit die retracts, alleen moet je dan wel gaan rekenen op nog minstens 35 euro extra voor 1 retract servo van hitec... een identieke futaba retract servo kost al gauw 70 euro... misschien dat je je zelfs twee servo's nodig hebt bij deze kist...
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ben bang van wel want door die knikvleugel wordt een mechanische aansturing vanuit het midden een ondoenelijk karwei.
     
  11. Teus

    Teus Guest

    En voor de echte zelfbouwer is een Perma-Grit set mede 1 van de beste investeringen die hij kan doen! :arrow: Ik gebruik onderstaande set (heb zelf een mix van fijn en grof) al meer dan 10 jaar zonder slijtage, en ze hangen niet voor de sier aan de wand :!:

    Succes met de bouw. Teus

    [​IMG]
     
  12. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Ik zal nog eens verder kijken naar die retracts - het is voor het mooi vliegen natuurlijk wel het beste, zeker voor lage fly-overs. Dank voor jullie ideeën in ieder geval.
    :proost:

    En zo'n vijlenset is inderdaad wel erg fraai - ik zoek niet alleen platte "sanding bars" (die je ook met zo'n T-profiel van de bouwmarkt kunt maken), maar ook bolle en holle profielen om nette en strakke Leading en Trailing Edges te kunnen maken. Misschien kan ik daarvoor trouwens ook wel bij de bouwmarkt terecht :D

    Vandaag de stab afgemaakt (zonder blokjes, ik gebruik toch wel die gewone scharnieren, de fin gemaakt en een start gemaakt met de elevators, ga ik zo mee door. Mijn zusje kwam langs met haar drie zoontjes, die heb ik eens meegenomen naar het vliegveld, dat wilden ze ook wel eens in het echt zien. Wel veel windvlagen, echt lekker vliegen was het niet, maar ach, toch weer netjes schadevrij thuisgekomen.
     
  13. Teus

    Teus Guest

    Dan moet je deze hebben uit dezelfde serie die Ralf al aangaf van Great Planes.

    [​IMG]
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Retracts op deze kist zijn een must, niets erger dan zo`n mooi model met konstant uitgehangen pootjes te zien (althans dat vindt ik ;-) ).

    Dat zijn wel hele mooie maar perfect technisch gezien alleen maar echt perfect bij 1 bepaalde plankdikte en profiel.
    Zoewiezo is die alleen maar voor kompleet ronde voorlijsten zoals voor stuurvlakken.

    Ik gebruik voor de bolle voorlijsten gewoon een vlakke T en ter controle een malletje die je tussen het schuren door steeds er tegen houdt.

    Voor de holle schuurpraktijken doe ik meestal een stuk schuurpapier op een stukje rondhout, door diverse diktes te gebuiken krijg je dus ook andere holle profielafmetingen.

    Dus nog steeds even naar de bouwmarkt ;-)
     
  15. Arvid

    Arvid Guest

    Hoi Martin,

    ik ben een tijdje offline geweest en durf zelfs niet te kijken naar het aantal ongelezen berichten, zal wel een paar duizend zijn denk ik.

    Ik ben door Huib en Berto op je draadje gewezen en ja, dan moet je wel even een kijkje nemen, niet? :D

    Het detail niveau waar je het eerder over had, dat heeft onder andere te maken van de aanmoedigingen die je krijgt vanuit het forum. Kijk maar eens naar dit draadje al en het wel of niet gebruiken van retracts. Persoonlijk ben ik het helemaal met Berto eens, zo'n model met altijd uithangende pootjes, liever niet. Het maken van deuren is natuurlijk een ander verhaal, dat heeft de kit niet en wordt ook niet beschreven (kan ik je wel mee helpen natuurlijk als mijn draadje daar niet duidelijk over is).
    Het landen met retracts klopt. De landingen kunnen niet meer bijzonder hard. Ik heb ervaring met harde landingen en deze retracts (eerste twee pogingen voor een vlucht) en dat kunnen ze niet hebben. De retracts zijn wel weer goed te krijgen (bij mij in ieder geval wel). Wat je dan wel moet doen, is de constructie lichtjes aanpassen dan TF aangeeft, die is te zwak.

    Als je wil, kan ik alle foto's die ik heb wel even zippen en op het net beschikbaar voor je stellen. Dat kijkt wat makkelijker dan al die pagina's doorspitten.
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Ik heb ook nog niet alles gelezen . . . :oops:

    Ik zou gaan voor een vierkante of rechthoekige aluminium holle 'bar'; die zijn steviger en blijven rechter dan de T-profielen.


    jan.
     
  17. Martin van Middelkoop

    Martin van Middelkoop

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Zwijndrecht
    Zo, even een intermezzo'tje gehad - het financieel verslag van onze kerk moest af, en de ARF SpaceWalker van mijn zoon Erik had ook wat aandacht nodig. Zo, die is af! Nou het verslag bijwerken...

    [​IMG]

    Ondertussen was ik al wel verder gegaan met de stabilo en vin:
    [​IMG]

    Lekker stevig en recht vastlijmen. Die lijmklemmen heb ik van Arvid afgekeken, gevonden bij de Karwei...
    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan komen de roeren aan bod. Ik gebruik voor de hele kist houtlijm, tot zo ver bevalt me dat prima, maar voor dit soort verbindingen is superlijm toch wel het handigst. Eerst het hout vastzetten en dan de superlijm er tussen laten kruipen.

    [​IMG]
    Het viel me hierbij op dat de onderdelen net iets minder strak gesneden zijn dan ik met mijn SIG 4Star gewend was - die was lasergesneden en helemaal strak, dit lijkt in ieder geval voor de balsa delen eerder gestanst te zijn of zo.

    Na het plakken van de ribben en het aanbrengen van de tips zien ze er zo uit:
    [​IMG]

    En na het schuren komt de vorm er mooi in:
    [​IMG]

    Misschien de tip nog net iets spitser afschuren, maar dat doe ik wel als ik dit roer aan de stabilo heb geplakt.

    Wat de retracts betreft ben ik nog hevig aan het twijfelen. Wie heeft er ervaringen met Century Jet retracts? Die zouden volgens sommige verslagen net een tik steviger zijn dan Robart, al draaien ze aan de andere kant wel maar 90 graden ipv 100 graden naar voren. Bij Towerhobbies kosten ze ongeveer hetzelfde als een Robart set (zonder staartwiel gerekend dan).

    Zou ik eerst ook een vast landingsgestel kunnen monteren (standaard), en dan eventueel later gemakkelijk nog een retract kunnen inbouwen?
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2009
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Dit gaat niet echt werken.

    Om een intrekbaar landingsgestel in te bouwen moet je direct bij het opbouwen van de vleuegl al rekening gaan houden met het merk retracts die erin komen.
    Dit kan je alleen maar goed doen als je de retracts al op de bouwtafel erbj hebt liggen.
     
  19. Arvid

    Arvid Guest

    je hebt namelijk ook te maken met luchtslangen die je een plaats moet geven, de hoofdligger moet je uithollen en andere kleine aanpassingen om het passend te maken. Natuurlijk kan het altijd. Je kan ook een gecrasht toestel weer oplappen. Maar wil je de ingeplankt vleugel mogelijk weer helemaal open maken? Dat is een keus die je moet maken. En ja, als je het toestel met van die poten er onder ziet vliegen, wil je toch naar retracts. :D

    Wat betreft de 90 of de 100 graden. Volgens mij draaien mijn poten meer dan 90 graden en volgen in de vleugel precies weer de lijn van de vleugel. Even uit mijn hoofd red je het niet met 90. Tenminste niet als je deuren wil maken, dan gaan die niet meer dicht. Als je geen deuren wil, zal er een stukje wiel uit de vleugel blijven steken.

    Edit: bijna vergeten. Seconde lijm, persoonlijk ben ik er geen voorstander van. Het stinkt, kan zelfs je luchtwegen aantasten (ken iemand die maar niet wist waarom hij zo verkouden was totdat hij stopte met secondelijm) en wat ik het belangrijkste vind, het wordt hard. Houtlijnm blijft altijd een flexibele stijfheid behouden. Doordat het kan werken, zal het minder snel breken.
     
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wees gerust, je bent niet de enige... ;)
    (ik ben deze week ook al drie avonden voor de kerk in de weer geweest.)

    Misschien moet je de ribben richting de achterlijst ook wel iets spitser schuren, ze lijken mij iets te bol, maar ik kan het mis hebben.

    Ziet er verder goed uit! :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina