Bouwverslag: "TOP Photon EX"

Dit verslag is destijds voor de M-auto geschreven, maar deze wilde hem helaas niet plaatsen. Dus vandaar nu hier:

[FONT=&quot]Bouwverslag TOP Photon EX

Na enkele jaren voor Team Associated gereden te hebben, een jaartje de 3Racing auto geprobeerd te hebben, is de keus nu op de nieuwe Photon EX van T.O.P. gevallen. T.O.P. (Tokio Hobby Optional Parts) is een Japanse firma die tot voor kort allerlei RC spare-parts maakte maar na de Scythe en de Photon nu dus ook de Photon EX.
De importeur voor Nederland is BD-Racing (www.bd-racing.com). BD-Racing is sinds 2011 begonnen met het importeurschap en importeert naast de auto’s van T.O.P. ook bijvoorbeeld elektronica van ORCA waar toppers zoals Alexander Hagberg en Adrian Berntsen mee rijden.

Wanneer de auto binnenkomt zit deze netjes in een stevige doos. Om de doos heen zit een extra omhulsel met een mooie boxart van de nieuwe Photon EX. Eenmaal de doos geopend zien we een nette showmap met daar in stickers en een uitgebreide bouwbeschrijving. De bouwbeschrijving is gedeeltelijk in kleur. Alle belangrijke opmerkingen zijn rood gemaakt zodat deze extra opvallen. De onderdelen zitten ook netjes verpakt in zakjes. Er zitten zakjes tussen die de onderdelen van elkaar gescheiden houden. Als ik maar één soort schroef nodig heb, hoef ik maar één segment open te snijden van het zakje en blijft de rest netjes zitten. Zo raak je minder snel je schroeven kwijt.

img1515532991.jpeg

Ondanks dat de bouwbeschrijving ergens anders begint, ben ik begonnen met het schuren en lijmen van het carbon. De rand van de bodemplaat schuur ik mooi glad met schuurpapier welke een korrel van 120 Grid heeft. [/FONT][FONT=&quot] Het lipje voor de servo steun haal ik weg. Dit kan alleen maar gaan slepen in de bocht. De servo zet ik toch vast met dubbelzijdige tape. [/FONT][FONT=&quot]Vervolgens ontvet ik het geheel en smeer ik heel voorzichtig een dunne laag secondenlijm op de rand. Ik gebruik hiervoor een oud antenne rietje welke ik schuin heb afgeknipt zodat deze lijkt op een oude vulpen. De verflaag welke te zien is, is slechts voor het optische aspect en heeft verder geen functie. Dit geheel laat ik drogen zodat ik verder kan met de andere onderdelen van de bouwtekening.

img1515532996.jpeg

img1515533000.jpeg

Begonnen wordt met de spool en het tandwieldifferentieel. Dit tandwieldifferentieel of geardiff is een nieuw versie. T.O.P. had ook een oudere versie van het geardiff, maar er is gekozen voor een nieuwe versie bij de Photon Ex. Om het geardiff helemaal soepel te laten lopen kies ik er voor om de onderkant van de tandwielen lichtjes te schuren met 1000grid schuur papier. Zodat eventuele haakjes of oneffenheden van het spuitgieten verwijderd zijn. Bij de outdrives van het geardiff smeer ik een goede klodder “Green Slime” van Associated om te voorkomen dat deze gaat lekken.

De montage van de spool is anders dan we die gewend zijn van de conventionele merken zoals Tamiya of Xray. Hier wordt geen gebruik gemaakt van een pin die de outdrive vast houd, maar en schroef welke je in de spool schroeft. De outdrives van de spool zijn van staal, een stuk steviger als de kunststof of delrin versies. De pulley moet je zelf lijmen, hier gebruik ik de zelfde methode voor als bij de bodemplaat om te zorgen dat er niet te veel seconden lijm gebruikt wordt.

img1515532993.jpeg

De bouwbeschrijving gaat verder met de spurgear houder en de stuurinrichting. Normaal gesproken ben ik geen voorstander van het gebruik van treathlock, maar de onderdelen van de stuurinrichting zullen niet vaak van los geschroeft worden, maar trillen wel wat makkelijk los. Daarom kies ik er voor om deze schroeven toch wel een klein drupje blauwe threatlock te geven.

img1515533003.jpeg

Na de stuurinrichting worden de bulkheads, motormount en draagarm bevestigingen op het chassis geschroefd. Dit gaat allemaal zoals verwacht zonder problemen in elkaar. Vervolgens komt de aandrijflijn er in. De spanning van de snaren wordt gesteld met excenters op de lagers. Let hierbij goed op dat ze links en rechts het zelfde zitten! Deze instelling wordt vast geschroefd met de camber plates. Om te zorgen dat de lagers niet vast geklemd worden in de excenters doe ik een 0.1mm ringetje tussen de bulkhead en de camber plate voor ik deze vast schroef. Zo blijft er een klein beetje meer ruimte over en zal de aandrijflijn soepel blijven lopen. [/FONT]

img1515533052.jpeg

img1515533056.jpeg

[FONT=&quot]
img1515533068.jpeg

Na de shocktowers komen de draagarmen. Voor ik deze monteer, ruim ik ze even met een 3mm ruimer zodat eventuele haakjes van het spuitgieten geen wrijving kunnen geven. Daarnaast plaats ik nog een extra 0.3mm ringetje op de as waar de draagarm op scharniert zodat eventuele speling weg is. Let wel op dat draagarm soepel blijft bewegen. Het fijne aan deze wagen is dat je hoeveelheid Toe-in kunt instellen met ringetjes en je niet nog losse blokken hoeft te kopen. De schroeven van de draagarmen hebben wel veel ruimte op de schroevendraaier, ik denk dan ook dat deze snel dol zullen draaien. Vervangen voor sterkere schroeven is dan ook geen overbodige luxe.

img1515533048.jpeg

De aandrijfassen worden in elkaar gezet, ik gebruik hier wat Black Grease voor, maar zorg er voor dat er niet te veel vet achter blijft nadat hij in elkaar zit. Dit vet pakt alleen maar vuil op. Een mooi voordeel is dat de kleine pinnetjes welke geborgd worden al een inkeping hebben zodat ze niet meer loslopen. De aandrijf assen gaan in de hubs, en deze monteer je aan de draagarmen. Dit geheel wordt geborgd met een inbus. Voordat ik hem borg, ruim ik hem weer met een 3mm ruimer.

img1515533048.jpeg

img1515533022.jpeg

img1515533024.jpeg

img1515533038.jpeg

Nu is het tijd voor de turnbuckels en het topdeck. Hier is niets vreemds. De stabilisator stangen volgen en hier heeft T.O.P. toch wel een mooi systeem gemaakt. De stabilisator stang heeft niet twee stoppers, zoals de meeste auto’s tegenwoordig, hij heeft er slechts één welke vast gehouden wordt in de shocktower. Daarnaast zijn de uiteinde met mooie linkjes vast gezet welke niet met een kleine turnbuckel werken, maar met schroeven. [/FONT]

[FONT=&quot]De auto krijgt al aardig vorm, maar de dempers missen nog. T.O.P. levert de Pistons al uitgesneden om te zorgen dat er geen haaltjes van de productie zijn en je demper dus optimaal werkt. Ik kies er zelf voor, om een extra 0.1mm ring boven op de piston te leggen, om te zorgen dat eventuele speling weg is. Daarnaast boor ik ook nog een gat van 1.2mm in de shock-cap, zodat ik een rebound van ,10% kan krijgen. Het is namelijk zo dat je over het algemeen genomen buiten met maar heel weinig rebound rijdt. Rebound krijg je doordat de shock-shaft in de demper geduwd wordt en dan samen met de olie voor een “overdruk” zorgen, welke eigenlijk de shock-shaft weer naar buiten duwen. Door een gat te boren in je shock-cap, krijgt de bladder meer ruimte en is er dus een kleinere overdruk. De dempers voelen perfect wanneer ze in elkaar zitten!

img1515533005.jpeg

img1515533016.jpeg

img1515533042.jpeg

Na de bumper komt de verstelbare accu houder welke van carbon is gemaakt en blijft alleen de elektronica nog over om te doen. Aangezien ik dit jaar zal deelnemen aan het Nederlands Kampioenschap in de Stock klasse voorzie ik de auto van een Speed Passion Cirtix Stock regelaar, en een Speed Passion 13,5T motor. De motor wordt in tegenstelling tot alle huidige auto’s, helemaal aan de onderkant met twee gaten vast geschroefd om het totale gewicht van de auto nog lager te maken. Erg mooi ontworpen!

[/FONT]
img1515533019.jpeg

[FONT=&quot]
De eerste dag rijden was voor mij een week na het Nederlands Kamioenschap in Den Haag. Ik heb hier met mijn oude auto nog de tweede plaats gehaald, dus ik had een tijd om naar toe te gaan met de nieuwe T.O.P. De eerste paar accu’s waren al aardig goed, maar de auto voelde nog niet naar mijn zin. Ik besloot om het roll-center en de wielbasis aan te passen. Na deze, en nog wat andere kleine aanpassingen ging de auto echt super. De auto neemt ontzettend veel snelheid mee de bocht in, en blijft verschrikkelijk stabiel. Na 5 accu’s had ik de snelste tijd van het NK al verbeterd met één tiende.

img1515532981.jpeg

img1515532985.jpeg

Al met al is de T.O.P. Photon een erg goed ziende auto. Alles voelt degelijk en kwalitatief gewoon erg goed. Ook de snelle tijden op het circuit van HFCC in Den Haag voorspellen veel goeds!

Technical info:
Auto: T.O.P. Phonton EX[/FONT]
[FONT=&quot]Adviesprijs: €398,-
Servo: Sanwa
Ontvanger: Sanwa
Regelaar: Speed Passion Cirtix[/FONT]
[FONT=&quot]Motor: Speed Passion 13,5T V3
Batterijen: Te[/FONT][FONT=&quot]am Orion
Banden: Sorex 32R[/FONT]
[FONT=&quot]Gewicht rijklaar: 1351gram
Importeur: BD-Racing
[/FONT]
[FONT=&quot]+ Positief[/FONT][FONT=&quot]
Makkelijke bereikbaarheid aandrijflijn
Ruimte op bodemplaat voor elektronica
Makkelijk verstelbare accuhouder
Hele lage motormount
Makkelijk instellen van Roll Centers
[/FONT]
[FONT=&quot]- Negatief[/FONT]
[FONT=&quot]Ackermann instelling
Draagarm schroeven zijn zacht.
Anodisering niet allemaal de zelfde tint.

Groet Robert
[/FONT]

Back