Bouwverslag: TOP Racing Products Scythe

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Robert K, 13 feb 2007.

  1. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Bouwverslag TOP Racing Products Scythe

    Er is mij gevraagd door www.Airbrush-Attack.com. om een auto te bouwen en te testen. Er is mij daarom een TOP racing Prodcut’s Scythe toegestuurd. TOP (Tokio Hobby Optional Parts) is een Japanse firma die tot voor kort allerlei RC spare-parts maakte maar vorig jaar een heuse 1:10 TC op de markt bracht. Deze viel voornamelijk op door zijn kleur goud. De auto is opgebouwd met een HotBodies Cyclone opghaning en verder voorzien van een aantal Yokomo Parts. Het 2mm chassis, topdeck, shocktowers en aandrijflijn zijn eigen TOP-ontwerp. De auto word sinds 2007 alleen nog maar in het rood geleverd. Tevens word de auto voorzien van een 2.5mm chassis. Standaard op de kit zitten een aluminium motormount en behoren de stabilisatoren en voor en achter volledig aluminium schokdempers ook tot de basis van de kit.

    De kit zelf word geleverd zonder aluminium bulkheads, maar met plastic versies. Ook hiermee schijnt hij al veel grip te hebben. De kit heeft op dit moment een introductie prijs van maar €269. Met de aluminium bulkheads waarmee ik hem ook getest heb kom je op 354,50 uit. In vergelijking met mijn Tamiya TB Evolution 5 die mij €499 gekost heeft zit hier een aardig prijs verschil in.

    De Nederlandse importeur van de TOP Racing Product’s is Hange Loose Racing Product’s (www.hanglooseracingproducts.nl). Hang Loose Racing Products is ontstaan na de eerste kennismaking met de Scythe. De auto bleek direct uit de doos al even snel als de XRay T2 van enkele Hang Loose Racing rijders. Dit deed hen besluiten om eens iets nieuws op de Nederlandse markt te proberen en vanaf 14 januari zijn ze dan ook officieel distributeur van alle TOP-producten in Nederland. Op dit moment voeren ze alleen de Scythe en de TOP-artikelen in het assortiment maar binnen een paar weken gaan ze ook 4200 5 cellen-pakketten leveren voor aantrekkelijke prijs.

    Tot dusver de herkomst van de auto. Nu over de auto zelf. De kit komt in een mooi plat doosje. Hierin zitten alle onderdelen netjes verpakt in zakjes. Erg netjes zelfs. Want er zitten zakjes tussen die de onderdelen van elkaar gescheiden houden. Als ik maar één soort schroef nodig heb. Hoef ik maar één gedeelte open te snijden, en blijft de rest netjes verpakt zitten. Zo kan het ook niet van de tafel rollen of vallen en kwijt raken. Super! Hier heb ik ook goed gebruik van gemaakt. Ik ben begonnen met alles netjes uit te spreiden op een tafel zodat het overzichtelijk ligt. Tevens heb ik meteen de lagers in een spoeling gezet. De lagers worden met een vrij dikke olie geleverd. Daarom spoel ik ze uit en doe ik er mijn eigen olie in zodat ze lekker soepel rollen.

    [​IMG]
    De doos

    [​IMG]
    Een zakje met gescheiden segmenten

    [​IMG]
    Alles uitgespreid op tafel

    Daarna ben ik begonnen met de bodemplaat. Hier zit aardig wat werk in om deze voor te bereiden. Aller eerst heb ik de accu slots uitgevijld. Eerst met een kleine vijl de hoeken er af. Zodat de accu wat dieper in de bodemplaat zakt en beter beschermd is. Zodra ze allemaal op een gelijke hoogte waren afgevijld kon ik ze gaan afronden. Dit doe ik door een schuurpapiertje om een oude of losse cel te wikkelen en dan rustig heen en weer te draaien. Hierdoor worden de slots mooi naar de vorm van de cel geschuurd. Als dit af is heeft het alleen maar voordeel op de baan. Je hebt een lager Center of Gravity, en je accu’s zullen minder snel je auto verlaten bij een botsing.

    [​IMG]
    Het schuren van de slots

    [​IMG]
    Verschil onderste is gevijld bovenste niet.

    Nu kon de bodemplaat gelijmd worden. Lijmen doe ik met een vrij dikke seconden lijm die niet wit wordt. Voorzichtig doop ik een wattenstaafje in de seconden lijm en spreid het al rollend uit over de randen van de chassis plaat. Hierdoor ontstaat een nette gladde laag. Deze laag moet de bodemplaat beschermen tegen het splijten als je een botsing maakt. Jammer genoeg werd de lijm wel wit!. Tot mijn schrik. Deze witte aanslag is lastig te verwijderen met schoonmaak middelen. Maar gelukkig kwam ik er achter dat het met olie (bijvoorbeeld WD-40) erg makkelijk te verwijderen valt. Deze witte aanslag komt doordat het erg vochtig is in een gewone woon of slaap kamer. De lijm droogt dan langzamer en vochtiger op waardoor er een aanslag ontstaat. Deze aanslag is erg lelijk, maar kan gelukkig nog verwijderd worden.

    [​IMG]
    Lijmen met een wattenstaafje, duidelijk te zien is de witte aanslag.

    De bodemplaat is nu klaar, maar de lijm moet even drogen en uitharden. Daarom volg ik niet de bouwbeschrijving, maar ga ik beginnen met de Differentiëlen. De beide pulley’s moeten nog gelijmd worden. Het ball differentieel word opgebouwd uit HPI onderdelen alleen zit er een andere pulley op. Allereerst pak ik de schroef. Hierop gaat een sterke veer om druk op het diff te zetten. Daarop komt de trust bearing. Deze bestaat uit hele kleine kogels die tussen 2 platen gedrukt worden. Zelf zou ik deze erg snel voor een compleet trustbearing vervangen van bijvoorbeeld Serpent of Tamiya. Dat is een stuk handzamer en werkt net zo goed. Het trustbearing smeer ik in met zwart vet van HPI, dat overigens niet meegeleverd was. Op de schroef komt nu de eerste output. En een lager. Daarop komt de pulley met de grote kogels. Deze grote kogels smeer ik in met wit vet van Associated. Daarop komt de andere output en een moer om het geheel vast te draaien. Ik draai het geheel rustig aan en stel het diff zo in, dat het soepel loopt, maar niet slipt. Deze is af. Nu het one-way diff. Deze is ook in mooi rood aluminium uitgevoerd en lijkt verdacht veel op die van Tamiya. Door het one-way laat ik rustig wat ontvetter sijpelen. Ik zet er geen druk op, want dit zou het one-way lager kunnen beschadigen of zelfs slopen. Nadat ook hier de dikke olie van TOP uitgedruppeld is doe ik ook hier mijn eigen olie in. Daarna schroef ik het pulley er op en kunnen de outputs er in. De beide Diff’s zijn nu af.

    [​IMG]
    Links: One-Way Diff. Rechts: Kogel Diff.

    De bodemplaat is inmiddels droog. En nu kan ik gaan werken volgends de handleiding. Ik kan beginnen met de ophanging. Gekozen is om de ophanging van een HotBodies Cyclone te gebruiken. De Pivot blocks zijn de zelfde als die van HotBodies alleen dan in rood uitgevoerd. De passing van deze onderdelen is goed. En ze vallen ook direct mooi terug. Ze mogen absoluut niet klemmen, hierdoor gaat de auto verschrikkelijk rijden.

    [​IMG]
    De draagarmen gemonteerd

    Daarna word de plastic midden steun er op geplaatst., daarna volgen de aluminium bulkheads. Deze hebben witte strepen om de spanning van je snaar aan te geven. Tevens zijn er al steunen gemaakt om de stabilisator stangen te monteren. De bulkheads geven de auto een mooie rode blik. Na de bulkheads komt de eveneens rood geanodiseerde aluminium motor mount. Erg speciaal is dat deze niet aan de bodemplaat zelf vast zit, maar dat deze “zweeft. De motormount word aan de midden console geschroefd en nu kan het spur gemonteerd worden. Jammer genoeg passen er geen Robitronic spur’s op, waar ik zelf graag mee rijd. De kleine pulley’s worden met vier kleine schroefjes vast gemaakt aan het spur. Het geheel word vast gemaakt in de motormount. Zorg is dat dit wel netjes uitgeshimd word, anders zullen de pulley’s aanlopen tegen de motormount. Nu konden de differentiëlen en de rest van de aandrijf lijn geplaatst worden. Het geheel liep al lekker soepel.

    [​IMG]
    De aandrijflijn

    De ballstud’s in de bulkheads hebben me wat meer kopzorgen gebaard. Deze gingen verschrikkelijk moeizaam in het aluminium. Ik heb ze dus keer op keer gewisseld met een ander om het metaal maar niet te hoeven forceren. Op een gegeven moment paste er 4 zonder al te veel moeite en kracht te zetten. Jammer genoeg waren deze vier niet gelijk. Achter zijn ze korter als voor. Goed het paste, dit viel altijd nog met ringetjes op te vangen. Nu de shoktowers. Deze paste direct al erg mooi, en zijn ook mooi vorm gegeven. Langzaam maar zeker ontstaat er een beetje auto.

    [​IMG]
    De shocktowers er op

    Nu kwam de stuur hevel. Deze word op een klein carbonnen plaatje gemonteerd. Persoonlijk vind ik dit een erg mooie manier om het Ackermann van de auto in te stellen. Doch denk ik dat het zwaar is, en ik hem liever direct op de bodemplaat schroef. Gelukkig zijn hiervoor ook 2 gaten en ik zal dit dus ook zeker gaan uitproberen. Maar voor nu bouw ik hem volgends de beschrijving. Ook de stuur hevel heeft standaard veel speling, en deze heb ik zelf ook nog even wat shim’s gegeven, om de speling weg te werken.

    [​IMG]
    De stuurhevel

    Nu de CVD’s. Deze heb ik voor de bouw eerst goed ontvet. Daarna bouw ik ze rustig en treadlock ik de schroef. Dit is de enige schroef die ik echt hard aan draai, tot ik niet meer verder kan. Bij vorige auto’s heb ik gemerkt dat “vast is vast” niet helemaal vast is.

    [​IMG]
    De CVD’s

    Na de CVD’s komen de hubs. Deze gemaakt van plastic en versterkt met een koolstof die tezamen is gegoten in een gietmal. Dit maakt een heel stevig onderdeel. De C-Hubs moeten wel even uit geshimd worden ten aanzien van de draagarm deze hebben namelijk zonder shim’s een beetje speling. Ook de stuur hubs worden door HPI al geadviseerd om uit te shimmen. Het gemonteerde geheel loopt al lekker soepel en is zo goed als spelingvrij. Nu nog het topdeck er op en de auto is al weer bijna af.

    [​IMG]
    Weer een stapje verder

    De Bal heads die aan de turnbuckels komen zijn naar mijn idee van wel heel erg zacht plastic gemaakt. Ik kon ze ook niet vast pakken met een tang want dit gaf al direct beschadigingen. Jammer deze zou ik later vervangen voor stevigere van bijvoorbeeld Tamiya of Xray.

    De dempers lijken erg veel op die van andere merken. Het enige vreemde is dat er een bepaalde “shim-bus” in gaat om de zuiger stang te geleiden. Zorg is dat de dempers goed afgebraamd worden. Als er nog braampjes aan de plastic onderdelen zitten zullen de dempers niet soepel lopen. De dempers zien er goed uit en werken ook erg lekker. Helaas blijkt bij de bouw dat ik of geen droop heb, of te veel bodemvrijheid. Nadat ik met de importeur gebeld had, vertelde hij mij dat ik de “shim-bus” moest inkorten. Deze zorgt er voor dat je demper een bepaalde weg kan uit veren en deze is net te klein. Dit moet ik nog even aanpassen, aangezien hij me vertelde dat het zonder het aanpassen ook wel zou moeten gaan.

    [​IMG]
    De dempers

    Tot slot nog de bumper en body posts. De bumper is wat aan de kolossale kant en deze zal ik dan ook ietsjes moeten inkorten.
    De auto is nu helemaal af. En ik kan mijn elektronica er in plaatsen. Ik ga met deze auto op 5 cellen modified rijden. Dus zal daar ook mijn elektronica op af stemmen.

    Enkele foto’s van de auto gebouwd en wel:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toch was het bouwen van deze auto niet gemakkelijk. De bouwbeschrijving was namelijk vreselijk onduidelijk. Hij mag dan wel uitgevoerd zijn met kleuren foto’s. Nergens staat bij welke formaat schroef je moet gebruiken. Tevens worden er onderdelen overgeslagen. Kortom een verschrikkelijk onduidelijke handleiding. Gelukkig is mij door de importeur verteld dat er een Nederlandse handleiding gemaakt word die een stuk duidelijker is. Hij verontschuldigde zich dan ook dat deze nog afwezig was. Hopen dat die een stuk beter is.

    Bij een nieuwe auto hoort natuurlijk nieuwe body die weer prachtig mooi ontworpen en gespoten is door www.Airbrush-Attack.com. Nog reuze bedankt Ruben!

    Technical info:
    Auto: TOP Scythe
    Adviesprijs: €269,-
    Bouwtijd: 6 uur
    Regelaar: Robitronic I Cube
    Motor: Team Orion 12x1 HS
    Batterijen: Vapextech VTE4300 Compitition (gesponsord door: www.Vapextech.nl)
    Banden: Take-Off CS 27
    Body: Protoform DNA, (gesponsord door: www.Airbrush-Attack.com)
    Gewicht rijklaar: 1362gram (ex transponder)

    + Positief
    Zeer mooie prijs
    Mooi geanodiseerde onderdelen
    Logo in de bodemplaat verwerkt
    Ruimte

    - Negatief
    Standaard bouw van de dempers
    Bouwbeschrijving.
    Turnbuckels
    Speling

    Groet Robert
     
  2. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Rij verslag. 10-02-1006

    Vandaag ben ik naar PK-Racing gegaan om de Scythe te testen ook had ik mijn 1:12 bij me om nog wat te trainen. Maar we gaan vandaag de Scythe aan de tand voelen. Dit zal ik doen met een 12T motor, met 5 cellen en een nieuwe Protoform DNA kap.
    Aangezien ik enkele dagen er voor mijn Robitronic I-Cube beschadigd had, heb ik deze vervangen voor mijn GM SX-9. Aangezien ik mijn accu achterin geplaatst en koos daarom voor vrij zachte veren voor. Bij de eerste accu merkte ik dat dit een domme fout was. De auto stuurde verschrikkelijk direct en de achterkant wilde niet echt op zijn plek blijven. Ik heb dus na één accu direct de veren voor veranderd. Tevens merkte ik dat de bal-heads aan de achterkant ligtjes tegen het differentieel kwamen. Deze heb ik dus ook verhoogd met 0.5mm. Nu probeerde ik het met een nieuwe accu wederom. Dit keer ging de auto erg goed. Heel straks zeker op hoge snelheden en vloeiende bochten. De korte bochtjes wilde die nog wel eens listig zijn. Maar de auto rolde erg erg goed door de bochten. Hij heeft erg veel stuur, maar dat hindert niet echt. De auto rijd goed, maar ik vond de achterkant nog steeds niet fijn genoeg. Eigenlijk bij iedere aanpassing bleef het rijgedrag het zelfde. Ik denk dat het komt omdat de achterkant helemaal geen droop had. Voor de volgende test rit ga ik dus ook de dempers aanpassen zodat ik wel droop kan instellen rondom. Verder ben ik best te spreken over de auto. En vermoed ik dat hij de volgende keer erg goed zal gaan. Natuurlijk laat ik ook dat horen!
    De DNA kap ziet er werelds uit op de baan, en had vreselijk veel bekijks. Erg mooi vind ik de spoiler. Daarin zitten “haaien vinnen” zoals ook bij de schaatsers te zien valt. Deze haaien vinnen moeten een turbulente luchtstroom opwekken die meer druk opwekt dan een vloeiende luchtstroom. Erg mooi!
    Rijden met 5 cellen is toch wel erg gaaf. Het vermogen van de 12T is niet heel erg veel minder geworden. Duidelijk is wel dat de motor een stuk koeler blijft. Al met al een lekkere dag gereden, en ik ben reuze benieuwd wat de Scythe nog gaat doen!

    Een korte impressie van de dag:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groet Robert
     
  3. Viper-RC

    Viper-RC

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Drachten
    Super verslag Robert!, erg uitgebreid en duidelijk. :)
     
  4. mustang

    mustang Guest

    Heel leuk om te lezen, hoop dat de 2e rijtest je nog meer kan overtuigen !

    Ben benieuwd hoe hij er in werkelijkheid uit ziet !??.... laat mij niet te lang wachten.

    groeten,
    Ruben
     
  5. team-orion29

    team-orion29

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    200
    Locatie:
    Tilburg
    Leuk om te lezen idd :)

    Is de auto is jou ogen een goede wedstrijd auto Robert ?
    Daarmee bedoel ik standaart uit de doos is het een top 5 auto of dat niet ??
     
  6. mike-modelbouw14

    mike-modelbouw14

    Lid geworden:
    20 jun 2006
    Berichten:
    808
    Locatie:
    dedemsvaart(overijsel)
    Super Robert

    mooi verslag


    mvg mike
     
  7. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Hallo,

    We hebben gisteren de auto op PK met een 4.5 BL gereden en de tijden waren op 0,04 sec na identiek aan een Xray T2'007...dus ja, volgens mij zit er wel gang in.

    groet,

    Eric
     
  8. mustang

    mustang Guest

    Met geld is alles te koop !.... maar zowel qua snelheid en prijs concureren is een goede combinatie ... en dubbelop !

    Groeten,
    Ruben
     
  9. mooi verslag, mooie handdoek :cry: *:wink:
     
  10. mustang

    mustang Guest

    Ik rijd nu alweer een maand of acht met de scythe en heb er geen echte problemen mee gehad, het enige zwakke punt (voorste T-bones) is ondertussen opgelost en de nieuwe auto's worden volgens mij ook al geleverd met de upgrade !.
    Hoewel ik zeker geen hele goede rijder ben (en dus nog wel eens een boarding raak) vind ik de auto heerlijk en makkelijk rijden.
    Ondertussen heb ik dus nog zeker niet het gevoel dat goedkoop, duurkoop is.

    Ook ben ik heel tevreden over de levering van onderdelen, bij een nieuw merk moet je toch maar afwachten hoe de levering verloopt.. tot nu toe is dat altijd heel erg snel geweest voor een hele redelijk prijs

    De auto is echt TOP ! (en ik heb geen aandelen!)

    Groeten,
    Ruben
     

Deel Deze Pagina