Bouwverslag TREX 450 PRO

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door nowis, 11 jan 2012.

  1. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    Hoi allemaal,

    Ik heb mij eindelijk een TREX gekocht !
    Na lang wikken en wegen is de keuze gevallen voor een TREX 450 PRO.
    Dit is mijn tweede echte heli. Hiervoor heb ik de Esky king 3 als leertoestel
    gebruikt en heb er enorm veel ervaring mee opgedaan !

    Nu hou ik mijn King3 als leerheli en wordt de 450 PRO
    het paradepaardje :)

    Alle foto's heb ik op mijn persoonlijke map gezet die voor iedereen toegankelijk is:
    Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van nowis: Bouwverslag TREX450 PRO

    Ik zal hier mijn ervaringen delen met foto's en info.
    Op dit moment heb ik enkel de wire protection aangebracht aan de servo's. Meer info volgt nog.
     
  2. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    Align ESC

    Hier mijn eerste uitdaging.
    Bij de electrische testen werkten alle servo's met de spektrum ontvanger + sateliet.
    Echter wanneer ik de ESC + motor aan de ontvanger aansloot, werkte
    de motor niet. Bij lage gas trilde de motor even en bij meer gas stopte
    de motor compleet.
    Ik heb de handleiding grondig doorgenomen en alles geprogrammeerd en gecheckt
    op de default waarden van de manual. En toch geen resultaat...
    Ik heb dan mijn ESKY motor erop gezet om te zien wat hij dan deed. En nu bleek
    deze wel te werken ??
    Ik ben dan terug naar de winkel gegaan om te kijken wat er scheelt.
    De heli specialist heeft het uiteindelijk gevonden ! Bleek dat de trim van de
    gas op de middenpositie stond (gas zelf staat op low pos). Deze trimpositie is nog te hoog voor de Align ESC. Het
    gevolg is dat de ESC in programming mode komt. En daardoor startte deze niet.
    We hebben dan de trim van de gas verlaagd naar de minimale stand en nu werkte de motor !
    Waarom voordien de ESKY motor wel werkte blijft een raadsel...
    Maarja nu weet ik toch wat het probleem en de oplossing is :)
     
  3. jahrno

    jahrno

    Lid geworden:
    16 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Dieren
    throttle range ff inleren ?
    wel eerst alle trim en subtrim op 0 zetten.
     
  4. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    [​IMG]
    [​IMG]
    Eerst voorbereiding van de kabels met wire protection.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    montage servoblok

    [​IMG]

    Hier heb ik de servo's gemonteerd en alles gelijmd met loctite. Samen met de hoofdas wordt alles goed uitgelijnd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    ESC montage

    [​IMG]
    De ESC is met twee colsonbandjes vastgemaakt en een stukje dubbelzijdige tape.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    montage van de motor

    [​IMG]
    Nu dat de ESC klaar is heb ik eens gekeken hoe alles in het mainframe past. Volgens de manual moeten eerst het servoblok gemonteerd worden en daarna pas de motor. Maar ik zie nu dat dit onmogelijk is. Dus nu heb ik de voorste servo eruitgehaald om de motor passend erin te krijgen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    probleem met inbusschroeven

    [​IMG]
    Deze inbusschroeven waren op voorhand gelijmd. Ik heb deze willen losmaken en terug vastmaken (zoals ik met de rest ook doe). Maar door dit te doen heb ik de kop geforceerd. Deze kleine inbusschroeven zijn zeer gevoelig ! Bij de rest van alle andere schroeven heb ik geen enkel probleem gehad om deze los te maken en nadien terug vast te schroeven met loctite.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    bouw rotorkop

    [​IMG]
    Het demonteren en terug monteren met loctite ging zeer vlot. Ik heb wel nog 2 collars bijgeplaatst voor een betere stabiliteit !
    [​IMG]
    Montage van flybar en paddles.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    bouw staartstuk

    [​IMG]
    Demontage en montage met loctite ging zeer vlot!
    [​IMG]
    De torque tube moet halverwege gelijmd worden (paar druppels CA lijm) met een kogellager met rubberen omhulsel. Als dit gedaan is moet deze in de staartbuis geschoven worden. Voor betere montage moet olie in de buis gespoten zijn.
    [​IMG]
    Staart gemonteerd !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    Als ik zo naar dat lagerblok met de swash servos kijk, ziet dat er aardig blauw uit. Als dat loctite is zou ik veeeel minder gebruiken....


    Verder succes met de bouw!
     
  12. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    montage staartservo

    Aangezien mijn micro servo kleiner is dan de servohouder heb ik volgend tussenstuk gemaakt om alles passend te krijgen.
    [​IMG]

    [​IMG]
    De servo kabel heb ik door de houder gebracht waardoor alles goed afgeschermd en gepositioneerd is.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    verwijderen van de wire protection

    [​IMG]
    Bij het monteren van alle onderdelen op het frame hier kwam ik erachter dat met de wire protection er geen mogelijk meer is om alle servokabels netjes weg te werken. Deze heli is veel te klein om servokabels met wire protection op te bergen.
    Dit wil ik niet en heb daarom beslist om alle wire protection weg te nemen !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    routing van de kabels

    [​IMG]
    Nu dat wire protection eraf is heb ik gekozen voor deze opzet die ik ergens op internet gezien heb. Dit lijkt zeer tricky maar niets raakt de hoofdas. Aan een zijde zijn de kabels vastgmaakt met een colsonbandje en aan de andere zijde is deze een beetje gelijmd met CA lijm. [​IMG]
    Om ervoor te zorgen dat de servokabels de haakse tandwielen niet raken, is er een stukje plastiek geplaatst.
    [​IMG]
    Dit is het uiteindelijke resultaat ! De ontvanger staat hier nu nog recht maar bij het samenvoegen van beide frames komt deze schuin te liggen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    Mainframe eindelijk klaar !

    [​IMG]
    Met wat moeite is het mij gelukt om de twee frames vast te maken en alle kabels netjes binnenin weg te werken. In deze foto moeten de twee kabels aan de zijkant nog vastgemaakt worden en moet de satelliet nog bevestigd worden.
    Het volgende probleem waar ik tegenaan loop is dat de lengte van de stang van de staartservo te kort is. Dit komt omdat mijn microservo kleiner is dan de standaardservo die er normaal zou moeten zijn. Dus nu is het zoeken naar een langere stang...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Kun je je staartservo niet gewoon wat verder naar achteren vastzetten?
     
  17. SandorV

    SandorV

    Lid geworden:
    20 nov 2011
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Dilsen Stokkem, limburg BE
    Dacht ik ook, zit nog wel wat plaats in
     
  18. nowis

    nowis

    Lid geworden:
    25 mrt 2010
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Antwerpen
    Hoi,

    Ik heb redelijk wat moeite gedaan om de micro servo mooi centraal te zetten op die kleine oppervlakte. Ook voor de stevigheid heb ik deze in het midden gezet omdat er anders teveel gaten naast elkaar komen te liggen.
    Ik heb gisteren in de modelbouwwinkel al een stang gevonden van 1m met aan 1 zijde schroefdraad. Dus ik moet deze nog juist afknippen en monteren :)
     
  19. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Mooi gedaan, de inbouw. Mijn complimenten!

    Als je de originele push rod wilt gebruiken, kun je ook voor een staartservo opstelling als in een 450 V2 opteren.
    Ik heb in mijn CopterX 450 Pro V3 de staartservo bevestigingsplaat (een kloon van de Align oplossing die jij hebt gebruikt) gelaten voor wat hij was, en 2 servo houders gebruikt van de V2 (450 sport?) om een DS480 servo aan de staartboom te hangen. Dat past prima. Een een bijkomend voordeel is dat je ook snel de staart afgesteld krijgt. Simpelweg de servohouders wat lossen en langs de boom heen en weer schuiven, daarna weer vastzetten.

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     
  20. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Schroef m dan wel aan de andere kant, want zo heb je 90% kans dat je de servo molt als je crash door paddles/blades die ertegen aan knallen.
     

Deel Deze Pagina