Wim, de tasters regelen afzonderlijk een vleugel, als de romp diep in het water ligt heeft de vleugel een maximale invalshoek. op deze manier is die combi van loef/lij en voor/achter dus al gemaakt. als de boot langzaam vaart (bij de start) liggen beide rompen diep en hebben bijde voorvleugels dus hun maximale invals hoek. als de boot uit het water is en gaat hellen komt de lij romp dus dieper in het water en zal de invalshoek groter worden waardoor de boot weer recht moet komen. integenstelling van wat hierboven werd beweert zal de loefzijde niet negatief komen maar een min of meer neutrale stand aan nemen. een negative invalshoek zou betekenen dat er heeeele andere (ongunstige) krachten op de constructie komen te staan.
om dit alles goed te laten werken zit er aan de achterkant een fixed foil; als de boeg uit het waterkomt (doordat de voor vleugels een maximale invals hoek hebben) verandert dus de invalshoek van de achtervleugel en genereert deze meer lift waardoor de achterkant uit het water komt. bij een bepaalde snelheid zal er dan een evenwicht ontstaan.
als er niet met tasters gewerkt kan/wil worden is het ook een mogelijkheid om een fixed foil achter te maken en voor een 'V' opstelling van surface piercing foils. naarmate de boeg hoger boven het water komt zal het dragende oppervlak van de voorvleugels kleiner worden; hoe sneller de boot gaat hoe hoger deze boven het water komt. ook dan is er een zelf richtende werking. als de boot helt zal 1 vleugel meer in het water komen en meer lift geven dan de ander. mogelijk moet er wel ligt tegen gestuurt worden in die situatie.....
nou het is onbedoeld een heel verhaal geworden ;-) mocht je meer willen weten dan zie ik wel een PBtje verschijnen.
succes met het project
Francis