Bouwverslag trimaran

Het idee van een tri is juist dat hij door het enorme wateroppervlaktetraagheidmoment overeind blijft en zo licht mogelijk is zonder contragewichten en dat wilde ik proberen te bereiken met mijn boot. Maar ik zal eens kijken naar de mogelijkheden van een lage regler.

Merci!
 
Het idee van een tri is juist dat hij door het enorme wateroppervlaktetraagheidmoment overeind blijft en zo licht mogelijk is zonder contragewichten en dat wilde ik proberen te bereiken met mijn boot. Maar ik zal eens kijken naar de mogelijkheden van een lage regler.

Merci!

Hoi Eduard, leuk project! Ik denk dat je de oplossing tegen omslaan niet moet zoeken in contragewicht maar in de draagvleugels. Kijk naar het principe van de eerdergenoemde "Rave", een 'taster' regelt de stand van de vleugel. Dus als de lijvleugel te diep komt zorgt de taster dat de vleugel meer in liftstand gezet wordt. Maar aan loef gebeurt het tegenovergestelde; voordat de vleugel uit het water komt zorgt de taster ervoor dat de lift negatief wordt en de loefkant juist in het water wordt getrokken. Misschien kun je je hellingshoekapparaat de vleugels laten aansturen?

Succes,
Kees
 
Kees,

Als ik het juist heb regelt de Rave met de taster alleen maar voor/achter, niet lij/loef.
Hoewel dat natuurlijk wel op een gelijke manier gefabriekt zou kunnen worden.
Wellicht zelfs een combinatie: zowel loef/lij als voor/achter.

Wim
 
Wim, de tasters regelen afzonderlijk een vleugel, als de romp diep in het water ligt heeft de vleugel een maximale invalshoek. op deze manier is die combi van loef/lij en voor/achter dus al gemaakt. als de boot langzaam vaart (bij de start) liggen beide rompen diep en hebben bijde voorvleugels dus hun maximale invals hoek. als de boot uit het water is en gaat hellen komt de lij romp dus dieper in het water en zal de invalshoek groter worden waardoor de boot weer recht moet komen. integenstelling van wat hierboven werd beweert zal de loefzijde niet negatief komen maar een min of meer neutrale stand aan nemen. een negative invalshoek zou betekenen dat er heeeele andere (ongunstige) krachten op de constructie komen te staan.
om dit alles goed te laten werken zit er aan de achterkant een fixed foil; als de boeg uit het waterkomt (doordat de voor vleugels een maximale invals hoek hebben) verandert dus de invalshoek van de achtervleugel en genereert deze meer lift waardoor de achterkant uit het water komt. bij een bepaalde snelheid zal er dan een evenwicht ontstaan.
als er niet met tasters gewerkt kan/wil worden is het ook een mogelijkheid om een fixed foil achter te maken en voor een 'V' opstelling van surface piercing foils. naarmate de boeg hoger boven het water komt zal het dragende oppervlak van de voorvleugels kleiner worden; hoe sneller de boot gaat hoe hoger deze boven het water komt. ook dan is er een zelf richtende werking. als de boot helt zal 1 vleugel meer in het water komen en meer lift geven dan de ander. mogelijk moet er wel ligt tegen gestuurt worden in die situatie.....
nou het is onbedoeld een heel verhaal geworden ;-) mocht je meer willen weten dan zie ik wel een PBtje verschijnen.

succes met het project

Francis
 
Francis, je hebt gelijk!

Mijn Rave project is al van een paar jaar terug. Was wat verstoft. Regeling is inderdaad zoals je beschrijft.
Het is mij duidelijk!

Wim
 
Back
Top