Bouwverslag type XXIII 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 18 mrt 2013.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ben weer een stukje verder met het dek, een eigen houten dekdeel gemaakt en meteen maar de scepters en de antennekabel, geeft wat meer motivatie om door te gaan, foto's

    [​IMG]

    Het ziet er niet zo mooi uit als die van Bronco, maar een laagje verf camoufleerd een hoop.

    [​IMG]

    Om de aandacht van mijn zelfgemaakte exemplaar af te leiden, zijn de mooie delen achter elkaar geplaatst, uiteraard kan ik alles verwijderen mocht het nodig zijn.

    [​IMG]

    De maten overgenomen van die van Bronco, en er een koperen uitvoering van gemaakt, niet zo gevoelig voor schade tijdens display.
    Het 1 mm gaatje blijft priegelen in een 1,5 mm stangetje, maar de volhouder wint.

    [​IMG]

    Een klein oogje gemaakt in de toren voor het vastmaken van de lijn.

    [​IMG]

    Het proefpassen van de lijn, ik gebruik hier metselaars elastiek voor, UV bestendig, en geen veertjes nodig om alles op spanning te houden.

    [​IMG]

    De antennekabel moest er ook nog komen, toch maar eens gespiekt bij de VIIC hoe dat ook al weer zat, kostte mij toch mooi een paar avonden om dit te maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En als dan alles weer op zijn plek zit, ben je al dat gepruts en geklooi al weer vergeten, wat betrefd die antenne isolators, ik heb er maar drie opgemaakt anders lijkt de antennedraad te kort, ik heb uitvoeringen gezien van zowel vier als drie, dus daar blijft wat ruimte voor creativiteit.


    Momenteel ben ik het luik van de reddingsboot aan het verbouwen, wat Bronco had aangeleverd is afdoende, maar weinig gedetailleerd, met wat goede foto's is daar wel wat moois van te maken, wordt vervolgd dus.
     
  2. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik zat daarnet te lezen wat ik nog bij moest bijvoegen voor de volgende post, hmmmm, dit hier had ik dus al een keer gepost, lekker bezig dus, wellicht wat minder aan de lijm snuiven, zal binnenkort de boel maar eens rechttrekken en beter opletten dat ik dat weer niet dubbel doe, mijn excuses voor de verwarring.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2013
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het is al weer enige tijd geleden met de laatste post, zag laatst die van Gert-Jan voorbij komen, is dus hoog tijd om weer wat van mijn noeste arbeid te laten zien, allereerst even de achterstand inlopen, het luik van de reddingsboot opgepimpt en nog wat andere details toegevoegd, affijn foto's zeggen meer,

    [​IMG]

    Allereerst een overzichts foto, het luik dat door Bronco zelf wordt aangeleverd is summier in details, aangezien het toch vrij proment aanwezig is, heb ik er wat meer werk van gemaakt.

    [​IMG]

    De hevel die het luik afklemt is in grote lijnen hetzelfde als bij de waterdichte munitie containers, alleen wat groter.

    [​IMG]

    De moer met knevel kan losgedraaid worden, daarna kan de klem worden weggezwaaid en kan je het luik openen.

    [​IMG]

    Het luik in de commando toren was ook een beetje kaal.

    [​IMG]

    Met wat extra frutsels erop, zoals handels en scharnieren lijkt het er toch wat meer op.

    [​IMG]

    Wat hiervan ook een voordeel is, dat het luik nu gewoon kan worden geopend, eigenlijk moet er nog een soort scharnierende ring op het mangat om het te beschermen in de haven tegen vuil, wellicht in de toekomst.

    [​IMG]

    Een ander in het oog vallend ding, de reddingsboei met houder, ik heb gekozen voor de vroege uitvoering, de latere was vrij simpel met wat gebogen en gelaste beugels.

    [​IMG]

    Geplaatst op de persoscoopbeschermer, geeft toch weer wat extra te zien in de toren.

    [​IMG]

    Deze constructie aan de voorzijde van de toren staat op de tekening die ik heb, er hoort ook nog een soort klepje op wat de UZO houder beschermd, is nog in de maak.

    [​IMG]

    Met het bouwen van dit constructies moet je wel rekening houden met ingesloten luchtbellen, door een opening net onder de UZO houder te maken kan de lucht weg, en het gat valt zo niet echt op.

    [​IMG]

    Een klein stukje van het dek in de toren weggehaald om een goede doorstroom voor de luchtbellen te hebben, wordt uiteindelijk volledig afgedekt door de eerdere constructie.

    Pfoe, dat zal mij leren mijn posts hier niet regelmatig bij te werken, er is nog een klein beetje meer over de snorkel, maar dat komt later.
     
  4. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Met deze post erbij ben ik weer helemaal up to date, kan dan meteen ook laten zien wat ik de afgelopen weken heb lopen knutselen.
    In tegenstelling tot de droge boten die ik normaal bouw, heb je bij gebruik van een WTC niet echt de ruimte voor beweegbare delen in de toren, daar moet dus een andere oplossing voor komen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aangezien ik niet duidelijke foto's kon vinden op het net, wat foto's opgezocht in de boeken die ik heb, de snorkelkop van Bronco is een goede basis voor wat meer details.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met de dremel en de vijl voorzichtig de kop open gemaakt aan beide zijden.

    [​IMG]

    Eenmaal de kop opengemaakt moest er een nieuwe kogel gemaakt worden voor erin, de beste maat kogel was die van een airsoftgun pellet, deze lagen letterlijk op straat, waarschijnlijk wat buurjongens die zo'n ding hebben, een stuk of tien verzameld voor je weet niet.
    Met wat koperen plaat en buis dit in elkaar geknutseld.

    [​IMG]

    Nu had ik al op de foto's en tekeningen de bouten op de kop ontdekt, laatst wat kleine M1 boutjes besteld bij mijn vaste adres, het aantal klopt dus niet, maar goed genoeg voor een proefstukje.

    [​IMG]

    Een proefpassing van de toegevoegde flensen, het aantal boutjes per flens hoort dus 6 te zijn ipv 8, met wat styreen plaat begonnen voor het opbouwen van de kop.

    [​IMG]

    Toch maar de uitdaging aangegaan om de kogel beweegbaar te maken, is wel niet functioneel, maar leuk dat het werkt.
    Met nog meer styreen plaat en wat aluminium litho plaat de kop verder opgebouwd zodat hij meer op de foto gaat lijken.

    [​IMG]

    De "buizen" van Bronco gebruikt om RVS pijp over heen te schuiven, de diameter van de voorste buis hoort beduidend dikker te zijn als de uitlaatpijp.
    Ook het nodige gaaswerk aangebracht op de kop, de Metox antenne opgebouwd met wat reserve onderdelen uit de bouwdoos zelf.

    [​IMG]

    En zo ziet de voltooide kop er dan uit, moet alleen nog het asje op maat maken en verlijmen.

    [​IMG]

    De kogel kan bewegen maar heeft voor de rest geen functionaliteit, om hem werkend te maken met een styrodur bolletje gaat voor mij zelfs te ver.

    [​IMG]

    Hier ben ik nu mee aan het stoeien, de peroscoopkop geleverd bij de bouwdoos is niet echt schaal, dus heb ik een nieuwe gedraaid op de draaibank van aluminium, maakt het geheel meteen wat minder kwetsbaar voor beschadigingen tijdens het varen.

    Dat opbouwen van de kop tot wat het nu is heeft aardig wat tijd gekost, ik kan nu eindelijk beginnen aan de zuigers om alles functioneel te kunnen in en uitschuiven, eerst maar wat extra RVS buis en O-ringen regelen.
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Na het afsluiten van het werk aan de OSA ben ik weer verder gegaan met de XXIII, de toren maar even gelaten voor wat die is, en begonnen met het afbouwen van het WTC,

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Allereerst een schema gemaakt, daarna de bekabeling met stekkers, er gaan best nog aardig wat draadjes in, gescheiding buizen gebruikt in de ballasttank, een smalle voor de stroomvoorziening en een dikkere voor alle sturingskabeltjes.

    [​IMG]

    De voorste servo's voorzien van stekkers, dat rode dingetje is een balansregelaar, met AA Eneloop cellen een accupakket gemaakt.

    [​IMG]

    De machinekamer met alles erop en eraan, ik gebruik twee van die pompjes/compressors, een voor het blazen van de tank, en die andere wordt voor het bewegen van de peroscoop en de snorkel.

    [​IMG]

    Alle spullen voor het WTC, alle componenten zijn eerst los getest, daarna kon het samenbouwen beginnen.



    Alles in elkaar geschroefd, en een filmpje gemaakt van het testen, alles gedaan met slechts de helft van de boot, je kan dan mooi zien hoe alles in het werk gaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Ik ben weer een stukje verder, het achterstuk is in elkaar geschroefd en getest met het WTC erin, voor het bewegen van de voorste duikroeren en torpedo luiken de stangen in het voorstuk gemaakt.
    Alle stangen zijn voorzien van magneetkoppelingen, simpel omdat ik er niet bij kan komen wanneer het voorstuk in elkaar is geschroefd.
    Affijn foto's dus,

    [​IMG]

    [​IMG]

    Allereerst maar de stangen in de vloedgaten gemaakt, met behulp van RVS stangetjes, dit wilde ik ook gedaan hebben voordat ik het voorste stuk ga sluiten.

    [​IMG]

    Net als bij de andere helft dat beugeltje bij het torpedoluik gemaakt, het zal nog aardig wat werk worden om dit goed te kunnen afstellen, ik moet namelijk de voorste helften telkens sluiten en openen, om de juiste uitslag te krijgen voor het openen/sluiten van het torpedoluik, houd je dus van de straat.

    [​IMG]

    Dit zijn de magneetkoppelingen voor de voorste duikroeren en torpedoluiken, hiervoor heb ik een nieuwe constructie gemaakt, aangezien ik eerst te hoog zat met de stuurstangen voor de luiken.
    Die driehoekjes aan de zijkanten zijn voor de stevigheid, alles moet zo onderhoudsvrij mogelijk gemaakt worden, je wil tenslotte niet telkens het model gaan openschroeven.

    [​IMG]

    Dit is dan de volledige stangenconstructie zoals ik hem in het voorstuk heb zitten.
    Het kostte aardig wat tijd de stangen onder de juiste hoeken te buigen en soepel lopend te krijgen.

    Als laatste een filmpje, hier kan je zien hoe alles in het werk gaat, ik ben in ieder geval weer een stapje verder richting het water.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Alle stangen in het voorste deel afgesteld op de juiste lengte en een test kunnen doen of alles werkt zoals bedoeld.
    Het WTC is al getest op drukdicht, maar moet nog zijn 1 uurs test krijgen in de badkuip.




    Nu is het tijd om de peroscoop en de snorkel af te gaan maken, deze hoop ik beweegbaar te krijgen met behulp van zo'n mini compressor en een luchtschakelaar van Robart.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    De draaibank weer eens opgestart voor het persocoop/snorkel project, de twee basis cilinders zijn al klaar, weet alleen nog niet of ik ze enkel actie laat, met het testen van zo'n mini compressor zat dat wel blijken.

    [​IMG]

    Allereerst maar eens de RVS buizen op maat gemaakt, die dikkere van de snorkel zit er puur voor de sier.

    [​IMG]

    Het proefpassen ivm de maximale hoogte, door het gebruik van zo'n cilinder WTC ben je beperkt in de hoogte, het WTC moet er altijd nog uitkunnen, nu is het voor mij niet zo'n probleem als ik ze niet in de toren kan intrekken, als ze maar kunnen bewegen.

    [​IMG]

    Zo maak ik alle uitschuifbare dingen, een kleine zuiger met een passende O ring, deze past precies in de buis op de voorgrond, nu zijn deze enkele actie uitgevoerd, met slechts een inlaat aan de voet van de buis.

    [​IMG]

    Zo ziet nu het setje eruit in ingetrokken toestand.

    [​IMG]

    En zo in uitgeschoven toestand, niet helemaal schaal in lengte, maar dat is niet anders, nu een testopstelling maken voor het bewegen op lucht of water, het is maar net wat het beste gaat werken.
     
  9. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    Hoi Manfred,

    ik zag iets over een schuifschakelaar, volgens mij doe je er beter aan
    om a) water te gebruiken en dan b) een reversible pomp. bijvoorbeeld
    simpelweg een tandrad pompje.

    je hebt veel meer water tot je beschikking dan lucht. en als je de
    zuigers iets laat lekken (een soort overdruk beveiliging), dan hoeft het bereiken van de uiterste stand
    ook met een waterpomp geen probleem te zijn. als de pomp maar niet stil komt te staan (want dan heb je een kortsluiting).
    als het ding kan blazen en zuigen, kan je gewoon met de motorsturing
    in en uit laten schuiven. dat spaart weer een schuif (plus servo). mogelijk heb je een esc nodig, maar wellicht is de electronica van een grote servo (want die hebben een grote motor) voldoende om de pomp aan te sturen. Die electronica is meestal erg bescheiden van omvang.

    Ik ben benieuwd naar je keuzes !
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2013
  10. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Ronald,

    De keuze is uiteindelijk toch lucht geworden, ik ben er niet zo dol op water onder hogere druk in je WTC te hebben, mocht er iets gaan lekken of losschieten dan blijft die zeker onder.

    Nog even wat wateraansturing betrefd, inname van water voor de persocoop of snorkel betekend, gewichtstoename op bepaalde plekken.
    Nu gaat dat lastig worden om dat te gaan compenseren ivm de balans, ik heb niet de luxe die ik in de VIIC heb qua ruimte.
    Tevens doet het toegenomen gewicht je boot meer afzinken, met lucht heb ik in beide gevallen die problemen niet.

    Deze week krijg ik mijn Robart luchtschakelaar binnen, ben al druk bezig met alles op te bouwen in de toren zodat ik alleen nog de schakeling hoef te maken voor in het WTC en kan daarna gaan testen, komt wel een filmpje van, dus geduld.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    als je nu heel die lucht handel eens in het natte gedeelte brengt
    als je de schakelaar met een servo kan bedienen kan dit gewoon in het nat en heb je maar 3 draden die naar binnen moeten
    maar het voordeel is dat je ook meteen stroom voor je verlichting buiten de WTC hebt zitten(5 volt voor enkele led's)
    de traxxas servo's (blauwe)werken perfect in het water zonder problemen
    ik heb ze nu 2 jaar zitten in de 21 om de voorste duikroeren uit te kunnen klappen en ze blijven het perfect doen
    je hebt toch weer mooi werk geleverd
    gr raf
     
  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Ik zou willen dat ik daar de ruimte voor had, die XXIII heb ik weer eens tjokvol gestopt met torpedobuizen in de neus, daardoor blijft er niets aan ruimte over.
    Heb de luchtschakelaar net gehaald, zoals het er nu naar uit ziet gaat het net passen, zal wat spulletjes moeten verschuiven, het blijft prutsen in zo'n buis, geef mij maar een droge boot.
    Dan loop je ook niet tegen die dingen aan zoals bij de persocoop en snorkel, maar ja, die XXIII blijft een juweeltje, dus even doorbijten dan gaat het wel goedkomen.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    geen ruimte om een micro servo te zetten
    amaj dan zit hij wel echt helemaal vol
    hoe zit het met de stabiliteit want het zijn en blijven wiebel boten

    gr raf
     
  14. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Tja, vol is vol Raf,

    Wat betrefd de stabiliteit, heb nog geen idee, ik weet dat die hoge toren problemen kan gaan geven, voorlopig eerst maar het schuivende spul, en daarna eens stoeien met het uitrimmen/balanceren.
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    En dat vol, vol is, kan je zien op de laatste video die ik vandaag gemaakt is, de peroscoop en snorkel kunnen nu in/uitschuiven, als extraatje ook nog de DF antenne bewegend gemaakt.




    Ik moet nu de boot weer helemaal uit elkaar schroeven om het benodigde lood en styrodure erin te maken, mede omdat er wat extra dingen in de boot erbij zijn gekomen ga ik eerst een basis maken.
    Vanaf daar wil ik dan lood en styrodure gaan bijvoegen, ik loop hierbij wel tegen mijn verticale splitsing op, dat maakt het wat lastiger om zomaar alles erin of eruit te krijgen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Eindelijk heeft de XXIII het water gezien, weliswaar in de badkuip, maar het begin is gemaakt met het uittrimmen.



    Omdat de boot geheel met verzonken schroeven in elkaar zit, leek het mij wel leuk om te laten zien hoe alles weer gereduceerd wordt tot losse onderdelen.
    Ik moet er tenslotte telkens in zijn voor het plaatsen van de styrodure en lood, het bij elkaar houden tijdens het trimmen doe ik met post elastieken, maakt het wat makkelijker.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het achterste en voorste deel voorzien van wat extra styrodure, hiermee wil ik het extra gewicht compenseren van de diverse onderdelen, zoals de buizen en mijn roer/duikroer module.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo ligt de boot erbij in de badkuip, nu heb ik wel ongeveer 300 gram lood in de kiel liggen, er moet nog meer bij, want de toren maakt de boel redelijk instabiel, veel te veel dingen erin gemaakt.
    Ook is ze al onder geweest, meer om te zien of de inhoud van de ballasttank voldoende is, deze is zo rond de 400 ml, hiermee krijg ik haar makkelijk onderwater.
    Om dat de compenseren zullen er extra styrodure blokken boven de waterlijn geplaatst moeten worden, voorlopig ben ik hier wel even zoet mee.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Het is weer eens tijd voor een update, de laatste tijd rustig aan gedaan met het her-ontwerpen van de torpedobuizen.
    Het viel mij op dat sommige dingen niet altijd goed liepen, vooral het af en toe vastzitten van de torpedo's tijdens lanceren beviel mij niet.

    [​IMG]

    De meest simpele oplossing was, een nieuw spant maken waardoor de achterzijden van de buizen tegen elkaar kunnen liggen.
    Hierdoor krijg ik aan de voorzijde genoeg speling voor het soepel afvuren van de torpedo's.

    [​IMG]

    Het spant aan de voorzijde moest ik ook hiervoor aanpassen, simpel door de gaten iets groter te maken met de dremel, die mooie eindstukken van Bronco zijn komen te vervallen.

    [​IMG]

    Van latoenkoper een strookje gemaakt waarin de magneten kunnen glijden, deze magneten moeten uiteindelijk mijn torpedo's opstarten wanneer zij volledig naar achteren zijn geschoven.

    [​IMG]

    Doordat de stangen nu aan de onderzijde van de buizen zitten, kon ik een eenvoudige koppeling maken met de servo stangen.

    [​IMG]

    Het in de buis houden van de torpedo heb ik op dezelfde wijze gedaan zoals het in mijn VIIC zit, simpel en werkt altijd.

    [​IMG]

    Aan de achterzijde van de buizen heb ik het zo opgelost, een afschroefbaar luik met voldoende gaten erin om alle lucht te laten ontsnappen.

    [​IMG]

    Een overzicht zoals ik het nu werkend heb in het voorste deel van de boot, flink wat getest om te zien of het resultaat telkens hetzelfde is, tot nu toe werkt het naar behoren, en kunnen die mini servo's het aan.

    [​IMG]

    Nu kon ik eindelijk alles permanent gaan verlijmen, voor het testen zat alles vast met CA lijm, meer omdat ik dan iets kon losbreken als ik wat wilde wijzigen.

    [​IMG]

    Als laatste een paar permanente laadpunten gemaakt, hierdoor hoef ik de accu niet telkens eruit te halen.

    Voorlopig ben ik nu bezig met het upgraden van de toren, flink wat info verzameld voor de details.
     
  18. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Op de achtergrond flink aan het doorbouwen geweest, de commando toren is klaar en de boot deels uitgetrimd, de subsail ga ik dus zeker halen.
    De torpedo buizen werken en ik heb wat testen gedaan in het bad, ik zal binnenkort eens de boel wat updaten over de aanpassingen van de toren, maar eerst maar een video,

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.110
    Locatie:
    Haarlem
    Vorig weekend de boot maar eens in het nat geworpen, vooral de boel maar eens bovenwater getest, draaicirkel rond de 4 meter, de roeruitslag is maar 25 graden links en rechts, dus dat was te verwachten.
    Het bereik is goed, een grote 8 gevaren om te zien of de boot stil kwam te vallen, niets bijzonders opgevallen.
    Ook nog een testje gedaan met het lanceren van de torpedo's, eentje deed het, de ander bleef klem zitten omdat het luik niet goed open ging,dus nog niet alles naar wens, maar dat hoort erbij, aankomend weekeinde is de volgende vaart alweer gepland.
    Dan wil ik hoofdzakelijk het onderwater varen gaan proberen, en weer wat torpedo's gaan verschieten.

    Van de eerste vaart een kort filmpje gemaakt,

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hoi manfred

    de boot licht toch redelijk stabiel op het water
    de echte schommelde veel meer dus daar heb je nog werk aan LOL
    puik werk en ik ben benieuwd om ze in het echt te zien

    gr raf
     

Deel Deze Pagina