Bouwverslag Ulises RC

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Numisdy, 6 feb 2023.

  1. Numisdy

    Numisdy

    Lid geworden:
    25 jan 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Dendermonde
    Hey allen,

    Eindelijk gevonden hoe ik hier mijn bouwverslag kan maken.
    Ben zopas gestart met mijn eerste houtmodelbouwboot. De Ulises van Occre.
    Ik zit echter met nog heel veel vragen en hoop hier de gepaste weg te vinden om mijn foto's en vragen te posten.
    Ben trouwens van plan om deze Rc te maken maar de electonica is voor mij nogal een heel groot vraagteken.
    Ik dacht eerst mijn bootje te bouwen en daarna verder te werken naar rc, maar heb nu al gelezen en gehoord dat je dat reeds tijdens de bouw moet doen en/of voorzien.
    Op volgende foto's zie je reeds hoever ik gevorderd ben.....
     
  2. Numisdy

    Numisdy

    Lid geworden:
    25 jan 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Dendermonde
    Nu zou ik mogen starten volgens beschrijving met beplanken, maar is het niet makkelijker om ook eerst de schroefas te boren en voorzien.....
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als ik het goed heb gezien in het Duitse Baubericht wordt ter hoogte van de schroefas de kielplaat voorzien van twee maal een dubbeling. Lijm aan één kant die dubbeling erop, haal de dammetjes uit de middelste plaat weg en zet dan de tweede dubbeling ertegen. Vooraf zou je in de dubbelingen al een deel dat in de weg zit, kunnen verwijderen. Even aftekenen en dan met een rattenstaart (ronde vijl) te keer gaan. Haal zoveel materiaal weg dat de askoker los in de sleuf ligt. Zet de askoker pas vast nadat je de schroef in het schroefraam hebt gepast. In het Duitse Baubericht zit de schroef te dicht bij de steven. Dat voorkomt een goede aanstroming van het water. Vuistregel is dat de speling tussen schroef en schroefraam 5% van de schroefdiameter moet zijn. Hoop theorie, maar het is gratis moet je maar denken. Gr. Klaas.
     
    Herby63, Tug.NL en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  4. Numisdy

    Numisdy

    Lid geworden:
    25 jan 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Dendermonde
    Schroefas is geplaatst, nu beginnen aan beplanken en ook met groote schrik.....
    Hoelang leg ik latjes in water
    Hoelang laten drogen alvorens te lijmen...
    Nagelen of niet....
    Vragen genoeg dus....
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 7 feb 2023
    Numisdy vindt dit leuk.
  6. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    Om te beginnen de spanten in model van de romp schuren zodat de latjes op de volledige zijde rusten.
    Lijm niet alleen op de spanten maar over de volle lengte aanbrengen.
    Gebruik best houtlijm die watervast is voor een rc model.
    Ikzelf boor eerst een gaatje fijner dan de nagel dan nagelen en na drogen verwijder ik die terug ,daardoor minder kans op splijten
    Opspannen kan ook maar dat kan verschuiven tijdens drogen daar waar wat spanning is.
    Aan de voorkant en achterkant latjes wat in een punt maken om mooi de vorm te krijgen zonder spanning.
    Daar dit een schilderromp is kan je spleetjes opvullen met spietjes.
    Ikzelf schuin de latjes over de lengte wat af zodat ze beter tegen elkaar passen op de plaatsen waar de romp rond is
    Voor je latjes in water doet kijk eerst als het niet lukt zonder.
    Kleine buiging doe ik met droog hout op de dikke kant van een oude soldeerbout.

    Veel plezier........en geduld.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2023
    Numisdy en Marc w vinden dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er allemaal al best goed uit.
    de tweede link die Klaas je gaf lijkt heel professioneel en bijna niet haalbaar voor iemand die voor de eerste keer een scheepje beplankt.
    Maar lees deze toch maar even goed door want alles dat er in staat is ook beproefd door vele forumleden en bevestigd als waardevolle handleiding.
    Tracht het zo goed mogelijk uit te voeren, het hoeft niet perfect de eerste x maar het is niet omdat je een schilder romp hebt die je kan plamuren achteraf dat je volgende scheepje niet een naakte beplanking gaat hebben en helaas zoals zoveel dingen in het leven " oefening baart kunst "
    VEEL SUCCES met de verdere afwerking van je scheepje.
     
    Numisdy en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    In het begin is er altijd een soort koudwatervrees. Je wordt overspoeld met (goede) adviezen. Kijk welke je het meest aanspreekt en ga daarmee aan de slag. En zoals Marc aangeeft zijn er bij dit model wel wat correcties mogelijk. Als de romp een laag epoxy met keperwëfsel krijgt is een kiertje tussen de huidplanken niet zo erg. Probeer wel zo netjes mogelijk te werken. Dat houdt de vorm erin en scheelt je een hoop schuur ( en plamuuur-) werk. Succes ermee! Gr. Klaas
     
  9. Numisdy

    Numisdy

    Lid geworden:
    25 jan 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Dendermonde
    Dank je voor alle tips. Zonet mijn eerste beplanking gezet en half genageld. Nu laten drogen, morgen lijm ik deze dan. Heb wel latjes uurtje in water gelegd want lijkt me beter alvast voor de eerste omdat daar toch wel wat plooi in zit.....
     
    Gerrit-Jan en Marc w vinden dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je vroeg hoe verder na beplanken in een ander draadje. Mijn reactie daarop ook naar hier gesleept. Indien niet gewenst kun je het zelf verwijderen.
    Bijna ieder heeft zijn eigen voorkeur. Als ik het goed heb wil je met de boot gaan varen en is het belangrijk dat deze waterdicht is en tegen een stootje kan. Mijn advies is om de romp glad te schuren en een dan met epoxy twee of drie lagen 80 grams keperdoek op te leggen. Dan heb je een mooie strakke romp, die je af kunt werken met plamuur, primer en lak in de eindkleur. Hierin is mijn gedachtegang; Schuren van hout is gemakkelijker dan plamuur, epoxy/glasweefsel. Zet je een model met bobbels in epoxy met keperdoek dan heb je een hoop plamuurwerk en je schuurt door de epoxy en glasweefsel op de bobbels. Geeft een hoop werk om dat te herstellen. Poriënvuller wordt hoofdzakelijk gebruikt om (balsa)hout hard te maken en de vezels op te vullen. Daardoor krijg je een sterker en gladder resultaat. Bij gebrek aan poriënvuller heb ik ook wel vernis gebruikt. (zie het bouwverslag van het coastertje). Epoxy met weefsel maakt het model loeisterk en waterbestendig. Licht weefsel (80 gr. /m2) laat zich beter op het model leggen dan zwaarder.(dus minder schuurwerk). Ga door met je bouwverslag en probeer daar de vragen te stellen. Dan hebben we de foto's bij de hand om beter te kunnen adviseren en voor jezelf blijft alle info bij elkaar. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    MikeMohawk, Numisdy en Tug.NL vinden dit leuk.
  11. Numisdy

    Numisdy

    Lid geworden:
    25 jan 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Dendermonde
    Beplanting zit erop.
    Conclusie van de beginner. Nog herl wat schoonheidsfoutjes. Nu nageltjes verwijderen en schuurwerk beginnen. Daarna epoxy, keperdoek, plamuren, schuren en nog maar eens alles herhalen en hopelijk waterdicht te krijgen
    Intussen wat vooruit lopen en op zoek naar het rc gebeuren. Weet er nog niks van.....wat is ontvanger, regelaar, servo, esc.....enz
    Eenmaal ik daar info over heb op zoek naar goeie aankoop ervan. Jammer dat men geen sets voor rc samen verkopen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    k-k, Marc w en wimo100 vinden dit leuk.
  12. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    om niet te laat te komen ,deze tip :)
    na het schuren 2 lagen keperdoek nat in nat aanbrengen , hierna laten uitharden, en daarna plamuren en schuren.
    Kwestie van geen dubbel onnodig werk te verrichten.

    vragen bij mijn tip? stel ze
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  13. Numisdy

    Numisdy

    Lid geworden:
    25 jan 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Dendermonde
    Volgende stappen zijn reeds gedaan nu
    Beplanking
    Schuren
    Plamuren
    Schuren
    Epoxy met keperdoek
    Schuren
    Epoxy met keperdoek
    Schuren
    ...........

    Zal nu waarschijnlijk nog moeten plamuren want voel nog oneffenheden. Heb ook gelezen dat hij misschien al een grondlaag mag krijgen om zo beter oneffenheden te zien.

    Zal intussentijd ook al op zoek moeten naar de rc inbouwdelen dacht ik.
    Welke motor, welke batterij (Lipo, lood.....,????)
     
  14. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Misschien kan je de lengte, schroefdiameter (model) schaal en tonnage van het originele schip even opgeven - dan zijn er hier vele die een passend advies kunnen geven. Ook van belang is of je al een zender hebt.
     
  15. Numisdy

    Numisdy

    Lid geworden:
    25 jan 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Dendermonde
    Heb nog niets van rc onderdelen, geen zender ontvanger motor esc.....enz. enkel de boegschroef zat er standaard reeds in verpakking
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij een van je eerste vragen al wat info en links gegeven qua motor etc.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/motor-ulises-boot.284531/#post-4290980.
    Voor de motor in de link van hobby lobby heb je 12 Volt nodig. Denk dat een 7 Amp loodaccu te zwaar wordt, maar misschien dat 2 van 6 Volt in serie wel gaan. Lipo gaat ook wel, maar dan moet er meer ballast bij. 2 x 6 Volt Nimh is ook een optie. Zelf een accu samenstellen van losse Nimh cellen is ook een optie. Op die manier is het mogelijk om die over de romp te verdelen.
    Die Bühler motor trekt niet zoveel stroom, dus kom je met een 4 Ah accu wel uit.
    Om met een boot RC te kunnen varen heb je nodig een 4 kanaals zender, ontvanger, servo en motorregelaar. Motor en accu zijn al genoemd. Neem een regelaar met BEC. De BEC levert spanning aan de ontvanger en stuurservo. Waarom een 4 kanaals zender? Twee kanalen heb je nodig voor motor en stuurservo. Met de twee resterende kun je eventueel iets anders bedienen, zoals verlichting. Gr. Klaas.
    Als je nieuwkomer bent in het RC- wereldje koop dan je spullen bij een leverancier met goede service en niet te ver weg. Als er dan problemen zijn is hulp nabij.
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2023
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
  18. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ik volg dit, altijd leuk om andere bezig te zien :)
    Grt peter
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
  20. Numisdy

    Numisdy

    Lid geworden:
    25 jan 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Dendermonde
    Heb de romp geschuurd, dan epoxy met keperdoek nat in nat geschuurd, 2 de laag epoxy met keperdoek, geschuurd en een eerste grondlaag verf. Nu komen de oneffenheden nog boven en na nogmaals te schuren over de verf zie ik ook de keperdoek. Hoeveel keer moet ik plamuren om egaal vlak te krijgen waardoor oneffenheden onzichtbaar worden. Plamuur ik gewoon of met epoxyplamuur
     

Deel Deze Pagina