Bouwverslag Ultrafly Radix 3D "foamie"

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 22 apr 2008.

  1. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hallo modelbouwers,

    nu het betere weer er aan komt, wil ik een "foamie" op de plank hebben liggen, zodat ik niet steeds met het grotere werk naar de club moet. Op een rustige dag / avond kan ik dan bij huis lekker even vliegen .

    Enige tijd geleden heb ik een Ultrafly Radix 3D mee laten komen met een bestelling in de USA. Dit was een "blow out sale" voor $ 37,49 inclusief een 42 grams 1200 Kv brushless Outrunner :D, kon ik niet laten liggen ... Het is een foamie van 1,3 mm depron, het gewicht zal rond de 250 gram vliegklaar worden.

    Hier is een link naar een review op RCGroups. Er is ook een draadje met een bouwverslag en wat gebruikerservaringen.

    De Radix wordt redelijk compleet geleverd, alle hardware zit er bij. De doos met inhoud: (de prop, de servo's en de servo extensions heb ik er zelf bij gedaan)
    [​IMG]

    De bouwbeschrijving kan je bijna niet zo noemen, want er staan nagenoeg alleen maar tekeningen in, gelukkig ziet het er redelijk simpel uit.
    [​IMG]

    Zo zien de vleugels er uit (fris kleurenschema) ...
    [​IMG]

    ... en zo zien de rompdelen en wat ander klein spul er uit. Het depron materiaal weegt bij elkaar 60 gram :cool: !
    [​IMG]

    Er wordt een heel bosje carbon staafjes bij geleverd, tevens de nodige krimpkous. Dit weegt bij elkaar 11 gram.
    [​IMG]

    Nou, alles is uitgepakt dus we kunnen aan de slag ...
    Hee, wat is dat nou ? Nu al reservedelen maken :rolleyes:? Extra motorschot en -steun ...
    [​IMG]

    Omdat ik een extra toestel wil hebben, ga ik eerst een versie bouwen uit 3mm (maagdelijk wit) depron. Deze bouw ik exact na van de originele Radix, zodat ik dit als oefenproject kan gebruiken.

    En klaar is het motorschot met motorsteun. Gewoon met de figuurzaag uit een stuk 3mm hobbytriplex gehaald.
    [​IMG]

    Goed, ik zal vanmiddag / vanavond nog wat foto's plaatsen. Eerst maar eens verder bouwen, tot zo !

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2008
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    aanvullende info

    Hoi,

    even vergeten, de gewichten:

    Prop: 9 gram (APC 9 x 4,7) Dit zou nog lichter kunnen ...
    Servo's: 21 gram (HTX500 van Hobbycity) volgens de specs 5 gram p/st ...
    Servo extensions: 12 gram (2 stuks nodig)
    ESC: 12 gram (Himodel Fly12A, incl. connectors)
    Brushless Motor: 41 gram (Ultrafly B06/12) incl. connectors, vlgs specs 42 gram zonder ...
    Motormount: 2 gram
    Lipo accu: 45 gram (Himodel 2S 860 mAh) incl. connectros
    RX: 5 gram (Corona RS410) incl. crystal
    Cockpit kapje: 2 gram
    Carbon delen: 11 gram
    Wielen: 2 gram
    1,2mm Depron pakket: 60 gram
    Schroefjes e.d.: 5 gram
    Lijm, tape, etc.: 10 gram

    TOTAAL: 217 gram :cool:

    De fabrikant geeft 220-250 gram op als AUW, niet slecht :D want meestal zijn die fabrikanten wat optimistisch ...

    Dit is het totale setupje:
    [​IMG]

    :?: :?: :?: Weet iemand hoe je een fatsoenlijke tabel maakt ? Beetje rommelig overzicht geworden zo ...

    Specificaties Radix 3D:
    Spanwijdte: 720 mm
    Lengte: 700 mm
    Vleugeloppervlak: 20,2 dm2
    AUW: 220-250 gram

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2008
  3. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Hey,

    Gaaf zeg Menno! Je bouwt wel veel tegelijk he?

    Hoe dik was het depron van de radix want jij schreef ''Het is een foamie van 1,2 mm depron'' dat lijkt me een beetje dun. (1.2 cm?)

    Verder ziet hij er erg strak uit!

    Succes, en ik volg je!

    Igor
     
  4. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    lekker bezig geweest ...

    Hallo allen,

    even het draadje bijwerken met de vorderingen van vanmiddag / vanavond.

    Tja, een beetje hobbyen vind ik wel leuk :D

    1,2mm moet 1,3mm zijn volgens de productinformatie ... nog heel dun dus ! Ik heb het ook nog even gecheckt met de digitale schuifmaat, het blijkt hier en daar ook iets dikker, bijvoorbeeld 1,5mm, kijk maar ...
    [​IMG]

    Vanmiddag even lekker bezig geweest, eerst maar eens wat tekenwerk. Zoals gezegd bouw ik eerst een proefversie door alles over te nemen op 3mm depron.
    [​IMG]

    Daarna uitsnijden en vergelijken ...
    [​IMG]

    Er is restmateriaal genoeg van de orginele Radix om nieuwe delen uit te tekenen en snijden ...
    [​IMG]

    De linker-rompzijde overgetekend op 3mm depron ...
    [​IMG]

    Maar eens beginnen met het bouwen van het frame ...
    [​IMG]

    Daarna kan de linkerzijde van de romp er tegen aan worden gelijmd...
    [​IMG]

    .. en nog een plaatje ...
    [​IMG]

    Dan de rechterzijde van de romp ertegen en de bodem dichtlijmen ...
    [​IMG]

    .. en het frame in de romp overal vastlijmen, hier wat gewicht er op. Wordt al aardig stevig :D.
    [​IMG]

    De romp begint al vorm aan te nemen ...
    [​IMG]

    De eerste servo erin gelijmd met 5 min epoxy.
    [​IMG]

    De twee servo's voor hoogte- en richtingsroer zijn een beetje verschoven t.o.v. elkaar, zodat er ruimte genoeg is in het smalle achterste deel van de romp.
    [​IMG]

    Zo dat was het wel voor vandaag, zodra er weer gebouwd wordt meld ik me weer :D.

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2008
  5. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    Netjes gebouwd zeg! Mag ik vragen van welke shop je hem hebt ?
     
  6. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Senne,

    ik heb 'm destijds bij towerhobbies besteld, maar daar is ie inmiddels uit het programma.

    Overigens is de versie die nu gebouwd wordt geen kit, maar is dat gewoon een plaat 3 mm depron. De originele heb ik als mal gebruikt om deze versie te kunnen bouwen.

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2008
  7. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Hoi!

    Even een vraagje voor mezelf (en misschien ook een beetje voor Senne).

    Is het ook mogelijk de de mallen nog mij/ons te sturen. Dat je zeg maar het origineel op papier overtrekt en die mailt?

    Zou echt heel erg tof zijn :).

    (Als het antwoord ja is, is een copytje van de handleiding ook wel handig)

    Groet Raoul
     
  8. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    Ik hoef hem niet hoor,ik hou niet echt van zelfbouw.

    Gr.
     
  9. Sky

    Sky

    Lid geworden:
    29 jun 2006
    Berichten:
    116
  10. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
  11. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Raoul,

    helaas, dat doe ik niet. Ten eerste omdat ik niet de rechten bezit van het ontwerp. Ten tweede omdat ik dan straks voor het halve forum tekeningen en kopieen van de handleiding aan het maken ben.

    Maar je kan natuurlijk ook eens even op de site 3DBatix kijken, daar staan een paar leuke 3D plannen die je van depron kan bouwen :D. Ik heb de Diablo inmiddels gebouwd, kijk maar eens hier.

    Senne,

    als je het draadje goed had gelezen, had je gezien dat dit 3mm depron is. Ik bouw eerst een proefversie uit 3 mm, zoals ik in m'n eerste post heb gezet. De foto is redelijk dichtbij genomen, misschien dat het daarom 6 mm lijkt :rolleyes:

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  12. R!

    R!

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    999
    Locatie:
    Maastricht
    Begrijpelijk Menno.

    Altijd het proberen waard ;).

    Maar mooie site, zal eens kijken, thanks!
     
  13. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    Menno,ik wist dat het 3mm was,maar de poster boven mij dacht dat het erg veel op 6 leek. Ik vond/vind dat het toch wel degelijk op 3mm leek ;)
     
  14. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Senne,

    je hebt gelijk, ik vergiste me :oops: Het bericht had aan Sky gericht moeten zijn :(

    Net even de motormount er in gelijmd. Normaal doe ik dat met epoxy, maar uit het oogpunt van gewichtsbesparing heb ik dat deze keer met foam-safe CA gedaan.
    [​IMG]

    Daarna het voordek dichten, strak om de formers en de motormount gezet en daarna een flink gewicht er op.
    [​IMG]

    Ben nog bezig, dus wellicht dat er straks nog wat foto's volgen.

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2008
  15. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Leuk kissie menno! Je maakt er weer wat moois zie ik
     
  16. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Is de vleugel ook zo dun? (uit de kit?)
    Zal wel erg verstevigd moeten worden met carbon ja! Gelukkig zit er lekker veel carbon bij!

    Igor

    Edit:

    Ja dus, was op die ene foto te zien...
     
  17. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    vorderingen ...

    Hoi Freek,

    leuk dat je meekijkt. Grappig kissie he :D?

    Igor, je had het al gezien op de foto, wat ik opmeet met de digitale schuifmaat dat is de vleugel ...:rolleyes: Het wordt idd verstevigd met carbon.

    Het schijnt (volgens de fabrikant) minder snel kapot te gaan dan 3 mm omdat het flexibeler is ...dus niet breekt maar buigt. Mooi verhaal, maar of het werkt ... ;)

    Voorbereidend op de montage van het stabilo, eerst maar eens de onderzijde van de staartvin verlijmd ...
    [​IMG]

    ... daarna was de bovenzijde aan de beurt.
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik het stabilo uitgesneden, verstevigd met een stripje carbon en depron. Alles gelijmd met foam safe CA, eerst wa sik daar niet zo enthousiast over. Nu schuur ik het depron licht op, voordat ik iets lijm. Dat gaat een stuk beter. De roerzijdes zijn onder een hoek van 50 graden geschuurd om voldoende uitslag mogelijk te maken, daarna met de tapescharnieren aangebracht.
    [​IMG]

    Nadat het stabilo was samengesteld, kon het in de romp worden verlijmd. Als je goed kijkt zie je in het stabilo een snede, daar moet het stabilo tussendoor worden geprutst tot het op z'n plek zit. Dan uitrichten door aan twee zijden te meten naar de punt van de neus en lijmen maar ... het begint zowaar op een vliegtuigje te lijken:cool: .
    [​IMG]

    Tot zover de vorderingen. Morgen weer verder bouwen.

    Grtz,
    Menno
     
  18. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    weer wat opgeschoten ...

    Hoi medeforummers,

    vanmorgen weer wat gedaan aan de Radix 3D :D.

    Ik ben begonnen met het afwerken van de neus, die is nu helemaal dichtgelijmd en de middelste strut is er in gelijmd.
    [​IMG]

    Daarna heb ik de achterzijde van de romp dichtgelijmd. Voordat je dit doet, moet je wel de servo extensions hebben aangesloten, want daarna kan je er niet meer bij :rolleyes:.
    [​IMG]

    Toen was het rudder aan de beurt, groot genoeg lijkt me ...
    [​IMG]

    De laatste foto laat de onderste vleugel zien, hier ben ik bezig de carbon strip er op te lijmen. De ailerons zijn al uitgesneden en met tape van scharnieren voorzien.
    [​IMG]

    Tot zover.

    Wellicht dat ik vanmiddag nog wat tijd aan bouwen kan besteden.

    Grtz,
    Menno
     
  19. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Gaat lekker snel zie ik, ga je hem ook nog een kleurtje geven? Meestal ben je daar het drukst mee bezig:lol:
    Het is erg handig dan je de orginele onderdelen zo over kunt tekenen. Kan je zo een nieuwe maken.
     
  20. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Freek,

    kleurtje ben ik nog niet zeker van, daar dit een proefversie is.
    De originele heeft felle kleuren, zoals je in de eerste post kunt zien.

    Het gaat idd best snel, komt omdat ik door omstandigheden redelijk wat tijd heb om te bouwen.

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2008

Deel Deze Pagina