Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 12 dec 2017.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Stoompomp. Heb echter al mijn modellen uitgerust met een reedcontact. Nog nimmer last gehad. Voor de goede orde, het reedcontact zit niet op of in het relais. Het zit op een plek onder het dek waar ik er gemakkelijk bij kan. Alleen het stuursignaal voor het relais wordt door het reedcontact doorverbonden. Nu is het niet zo dat dit contact vaak of veelvuldig wordt gebruikt. Mocht het euvel zich toch voordoen, is het ergste wat er kan gebeuren dat ik het schip niet "dood" kan maken. Als ik vervolgens de bovenbouw er af haal kan ik zo het reedcontact er tussen uit halen en vervangen. Ben dus niet zo bang voor de gevolgen, ligt mogelijk ook aan mijn weinige kennis van elektronica:(. Waarom dan toch een reedcontact? Een schakelaar zou kunnen natuurlijk maar die moet wel ergens weggebouwd worden zodat je hem niet ziet. Is niet altijd simpel of mogelijk, een reedcontact zit onderdeks, zie je niks van.
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Dat is een hele boterham die je ons voor schotelt. Maar wel een lekkere, plaatjes zijn om van te smullen :)
    Het ziet er allemaal weer netjes en verzorgd uit.
    Laat voor je het dek vast maakt alles nog maar eens rustig bezinken, iets vergeten is vlug gebeurt bij zoveel draadjes en koppelingen.
    Zelf heb ik het dak plaatsen van mijn stuurhut al enkel keren uit moeten stellen omdat bij een controle bleek dat ik toch nog iets vergeten was waar je later niet meer bij kan.
    Het reed contact moet je toch bekrachtigen door er een magneet op te kleven? dien je dan ook niet iets op je dek te voorzien om deze te verbergen of hoe los je dat dan op?
    Ben best geïnteresseerd want ik had een schakelaar voorzien in een ontsnappings-luik maar dit kan helaas niet uitgevoerd worden, moet dus nog iets anders verzinnen.
    Succes en veel bouwplezier met de verdere afwerking.
     
  3. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Netjes gepland en uitgevoerd. Met kleurcoderingen en al. Kleine tip dan toch nog: leg er een of twee kleuren draad bij en werk het vervolgens af als kabelboom met stof-tape (dus niet plastic isolatietape maar geweven stof tape welke in de auto wereld gebruikt wordt)

    Dat ziet er uniform uit en daardoor opgeruimd en netjes. Middels clipjes of tie-wraps hoog verleggen, dan zit er nooit iets in de weg, wordt het nooit doorweekt en kun je altijd makkelijk bij de apparatuur zonder losse draadjes uit de weg te moeten houden of per ongeluk mee te trekken.

    De extra draden voor de toekomst: foutje ontstaan ergens, en een nieuwe verbinding nodig. Of een keer iets toevoegen (sensor, schakelaar, signaal). Kleuren want na omwikkelen zie je natuurlijk alleen het begin en eind van een draad. Splitsingen iets open laten zodat je later de draden kunt volgen en eventueel 'aanprikken' bij foutopsporing.
     
  4. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Een reedcontact is eigenlijk een "impuls" schakelaar. Ik geef aan, dat deze door langdurende magnetische belasting kunnen kleven.
    Het mooie is, je hebt twee oplossingen:
    1 Zorgen, dat het contact niet langdurig magnetisch belast wordt.
    2 Indien het contact kleeft, gewoon lossolderen en omgekeerd weer vastsolderen.
    Het contact werkt weer.
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt voor je reactie weer Marc. Ben zo te lezen niet de enige die voorzichtig is met stappen nemen die onomkeerbaar zijn. Kan je vertellen dat mijn scherm bij zoiets volstaat met notitie blaadjes met daarop de dingen die ik niet mag vergeten. Gelukkig ben ik aan de laatste blaadjes bezig. Wat betreft je vraag, uiteraard dient het reedcontact door een magneet bekrachtigd te worden. Wat ik doe, een plekje zoeken waar ik een klein kistje kwijt kan, op een plekje waar ik er goed bij kan. Ik gebruik Neodeem magneten die, zoals je weet erg krachtig zijn. De magneet moet , in het geval van de Boxer, vervolgens door 1 mm Styreen, 2mm Styreen1,5 mm printplaat en nogmaals 2 mm Styreen. Met een enkel klein magneetje is dit al te verwezenlijken. Het magneetje verberg ik dus in een klein kistje wat echt niemand opvalt. Veel kleiner dan een luik waar je een schakelaar in moet verbergen. De bodem van het kistje zit 2 mm boven de onderkant van het kistje. Op het dek plak ik een plaatje van 2mm dik, zodanig dat het kistje bij plaatsing klemvast op de fundatie plaat zit.Heb dit al bij vele modellen zo gedaan en nog geen problemen gehad. Het kistje geef ik de vorm van een zwemvestkist of een pallet met gasflessen er op en in dit geval waarschijnlijk een toolbox met wat gereedschap er in. Tegen die tijd zal ik het middels een foto verder verduidelijken. Mocht je de info eerder nodig hebben moet je het maar laten weten.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt voor je reactie Pentip. Ik geef toe dat het er nog niet echt "opgeruimd" uitziet, maar als alle snoertjes gelegd en aangesloten zijn worden er keurige bundeltjes van gemaakt hoor. Zullen weinig losse draden zichtbaar zijn. Kan op dit moment nog niet alles bundelen omdat alle draden nog niet aanwezig zijn. Eerder kan ik ook niet bundelen want het bakkie moet natuurlijk kunnen blijven scharnieren en toch ver genoeg voorover kiepen. Maar komt wel goed. Reserve draadjes heb ik er niet inzitten. Wat ik wel consequent heb doorgevoerd, is dat alles weer uitgebouwd kan worden voor storingen ed. Tot nu toe kan ik het hele schip nog weer leeghalen, ook als het dek definitief gemonteerd is. Daarnaast maak ik van ieder installatie die ik maak een schema hoe alles aangesloten zit en hoe de draden lopen. Een beetje houtje touwtje schema met Paint gemaakt, maar voor mij werkt dat prima.
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Stoompomp, bedankt nogmaals. Wat is langdurig? Op vaardagen kan het voorkomen dat er hooguit een uur achter elkaar gevaren wordt. Dan gaat ze weer aan de "steiger" in de haven en kan de kapitein even een verfrissing halen. Als ze aan de "steiger" ligt gaat het magneetje weer van het reedcontact af en is het schip "dood". Dit zal op een vaardag enkele keren herhaald worden en de vaartijden zullen eerder korter dan langer zijn. Punt 2 van je opmerking kon ik niet. Heb overigens nog nimmer een contact hoeven te vernieuwen.
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Weer even geleden en eigenlijk niet heel veel te melden. Niet stilgezeten uiteraard.
    Wel hebben mijn maatjes Pim en Jan er voor gezorgd dat ik weer een perfect getekend en uitgefreesd stuurhuis heb. Bedankt daarvoor mannen.

    P1000590.JPG

    Uiteraard nog lang niet klaar maar kon toch ook niet wachten tot ik er echt aan toe was. Ziet er super uit. Heel blij mee. Voorlopig gaat deze even in de opslag.

    P1000589.JPG

    Ben ook verder gegaan met het inbouwen van de elektronische componenten. Is nog een hele puzzel om alles een plekje te geven. Maar alles wat er in moet heeft zijn plek gevonden. Nog niet alles aangesloten. Wel de motoren en de stuurservo's getest. De eerder geplaatste UBEC heeft voor wat vertraging gezorgd. Deze leverde 10,8 Volt ipv. 5 Volt. Gelukkig had ik er nog 1 liggen. Voordat ik hier achter was met mijn zeer geringe kennis van elektronica....:(. Naast de zekeringenprint nu dus aanwezig een 9-kanaals Ontvanger, een 16 kanaals Decoder, de UBEC, een Step-Down module voor de ESC's tbv. de Winches, een verzamelprintje voor alle soorten verlichting en de 2 ESC's voor de Winches. De afgaande kabels van de Step-Down module aangesloten op een apart printje waar de voedingen voor de 2 ES's weer op komen. De Step-Down module is nodig omdat ik 12 Volts batterijen gebruik en de ESC's voor de Winches op 8,4 Volt werken.

    P1000591.JPG

    Voor de kraan een Pedestal gemaakt.
    P1000592.JPG

    Zit nog te twijfelen of ik de kraan verder aan zal passen. De fundatie van deze kraan is eigenlijk bedoeld voor op een vrachtwagen. De onderste uitstekende delen zitten er in principe op het schip niet op. Hierin zitten normaal de steunpoten in, die uiteraard op een vrachtwagen wel gebruikt worden. Nu moet de kraan sowieso nog uit elkaar om gespoten te worden. Hij wordt nl. geel. Dus een aanpassing aan de kraan wordt door het spuiten onzichtbaar. Kraan staat verder los, dus deze beslissing kan ik nog even voor me uit schuiven.
    P1000593.JPG

    Ook nog iets wat gedaan moest worden voordat dit dek gespoten en definitief geplaatst kan worden. Er staan op dit rooster 4 normale afvalbakken en 1 grotere. De afvalbakken zijn gegoten en heb ik een aantal jaren terug gekregen van Berend, waarvoor mijn dank uiteraard. De grotere heb ik van Styreen gemaakt. Deze worden los geplaatst en hebben nog wel wat verdere bewerking nodig. De plaats en de bevestigings mogelijkheid hiervoor zijn aangebracht.
    P1000594.JPG

    En uiteraard mag de bedieningskast voor de kraan niet ontbreken. Deze is ook demonteerbaar en kan apart bewerkt en gespoten worden.
    P1000597.JPG

    En dan nog een overzichtje van het dek. De onderbouw voor het stuurhuis staat er nog geheel los op. De uitbouw aan de rechterkant is bedoeld voor de MOB Boot. De fundatie hiervoor moet nog wel aangebracht worden voordat het dek gespoten gaat worden.
    P1000599.JPG

    Nu verwacht ik verder geen wzh. meer die het spuiten en monteren van dit dek tegenhouden. Dus ga ik nu het dek spuitklaar maken. Aangezien dit is gemaakt van printplaat en messing, zal dit nog de nodige uren vergen om te schuren en te ontvetten. We gaan het beleven. Tot de volgende keer.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Prachtige update Sjoerd, en tof dat je op collega bouwers kan rekenen voor de dingen waar je zelf minder sterk in bent.
    De kraan kan je volgens mij niet nalaten aan te passen. Lijken me nu niet zo ingrijpende aanpassingen dat het voor jou niet haalbaar is.
    En als ik je bouwverslag overschouw denk ik dat je er later spijt van gaat hebben als je het nu niet doet.
    Veel schuur en schilder plezier, gaat weer een heel ander zicht geven straks.
     
  10. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    even er tussenuit geweest sjoerd je gaat weer as een dolle prachtig petje af
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Marc,
    Ik zeg wel vaker, het is niet wat je kunt, maar wie je kent. In dit geval mijn modelbouw maatjes Pim en Jan. Ik kan best wel leuk knutselen maar het tekenen lukt bij mij niet. Een freestafel zou ik kunnen aanschaffen maar zijn niet goedkoop, als je deze dan ook niet kunt voeden met een tekening, heb je ook niks aan een CNC printer.
    Wat de kraan betreft, ik denk inderdaad dat ik het uiteindelijk wel zal veranderen. De kraan blijft los staan, dus heb nog even om er over na te denken. Het schuren en schilderen/spuiten is inmiddels weer begonnen, dit zal ik in de volgende update laten zien.
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank Erwin en fijn dat je er weer bij bent.
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Weer verder gegaan met het dek. Het geheel geschuurd en ontvet en vervolgens in de primer gezet. Hele klus, maar goed gegaan. Is toch gelijk weer een heel ander gezicht.

    P1000603.JPG

    En dan toch weer even kijken hoe het staat met wat ik al heb van de bovenbouw. Begint echt wel te lijken op wat me voor ogen stond.
    P1000600.JPG

    En dan de eerste kleur er weer op. Heb lang getwijfeld wat de beste manier zou zijn. Met meerdere kleuren spuiten, moet je altijd afplakken. Buiten dat dit zeer tijdrovend is, is het resultaat vaak net niet goed, met andere woorden je moet er met een kwastje weer bij langs. Dus besloten om het grootste vlak, het dek zelf, te spuiten. Omdat ik het dek ook nog niet had bevestigd op de romp, was er geen noodzaak om af te plakken. Op deze manier kon ik wel mooi de moeilijk bereikbare plekjes onder de verschansing bereiken.
    P1000604.JPG

    Vervolgens de railing en de trappen met het penseel in de kleur gezet. Ook de binnenkant van de verschansing op deze manier gedaan. Echt friemelwerk wat veel tijd heeft gekost. Het resultaat ben ik wel blij mee.
    P1000606.JPG

    En ja, dan ook weer even kijken hoe het staat als alles op zijn plek staat. ben wel tevreden met wat ik zie.
    P1000608.JPG

    De MOB Boot heb ik gemaakt uit een massief blokje hout. Weet de naam niet meer, maar is gemakkelijk te bewerken.
    P1000613.JPG

    Van het maken van de MOB boot verder geen foto's gemaakt. Beetje jammer, maar het is niet anders. Soms ben je zo intensief met iets bezig , dat het maken foto's er bij inschiet. Ook is hier te zien dat de traptreden een geel voorkantje hebben gekregen. Uiteraard met het penseeltje. Moet nog wel een tweede laagje op. Geel op zwart geeft niet de beste dekking. De BB motor is overigens ook een gietstukje wat ik van Barend heb gekregen.
    P1000614.JPG

    Ook heb ik de fundatie van de kraan aangepast. Deze moet ik tzt geheel demonteren omdat ze geel moet worden. Afplakken en dan spuiten is geen optie.

    P1000615.JPG

    Een plaatje van de MOB boot, even dichterbij.
    P1000616.JPG

    Ik heb nog een aantal foto's, die zal ik in deel 2 laten zien.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    aac, Erwin van Leeuwen, Jan Blonk en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Gelijk dan maar Deel 2.
    Op deze foto zijn alle eerder gemaakte delen op het dek geplaatst. De Waterfall lier is hier nog niet geplaatst. De vuilbakken wel even geplaatst voor de foto, maar moeten nog in de kleur. Ook de rode kraan moet nog geel worden.
    P1000617.JPG

    En wat close ups van de diverse componenten.
    P1000621.JPG

    P1000622.JPG

    En nog een laatste plaatje van het voordek met alles er op en er aan.
    P1000623.JPG

    Zo, dit was een tijdrovend klusje maar ik ben tevreden. De volgende update zal zijn dat het dek definitief is bevestigd. Als dat een feit is, kan ik ook de romp verder afmaken. Deze kan dan gespoten worden. Het onderwaterschip moet sowieso nog een keer gespoten worden. Is niet helemaal naar mijn zin. Tot zover deze update.
    Tot de volgende keer.
     
    aac, sjouke, Jan Blonk en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    319
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ongelofelijk mooi wat hier wordt gebouwd, mijn complimenten.

    Vriendelijke groet,

    Jaap Smith
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Schilderwerk ziet er netjes uit, je kan inderdaad sommige onderdelen beter met de borstel schilderen dan alles af te plakken.
    De laatste foto's zijn gewoon schitterend, was al vergeten dat je zoveel onderdeeltjes had in elkaar gefrutseld.
    succes met het volgende dek
     
  17. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    man man man wat een tempo sjoerd .
    en netjes :wave
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel voor je reactie Jaap. Wordt zeer gewaardeerd.
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt weer Marc, had de onderdelen inderdaad al een tijdje gespoten en wel liggen. Is inderdaad een prachtig gezicht nu het geplaatst is.
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Erwin, dank je wel. Het tempo valt wel mee hoor Erwin. Ik had alle onderdelen voor op dit dek al enige tijd geleden gemaakt en gespoten. Nu het dek gespoten is, kon alles eindelijk gemonteerd worden. Wel blij mee.
     

Deel Deze Pagina