Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 12 dec 2017.

  1. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Klaas, tja, is hobby, dus af en toe een investering moet kunnen.;)
     
  2. willy1960

    willy1960

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Beerse Belgie
    Heb ook heel het draadje eens gelezen over je schip,en prachtig gebouwd.
    eens een vraag over de union manta,waar zou ik dit plan kunnen vinden.stond op pagina 1.
    heb wel intresse om dit schip te gaan bouwen.
    gr.
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Willy. Wat betreft je vraag over de Manta, ik heb je een PB gestuurd.
     
  4. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Eerst maar een paar plaatjes van de buitenverlichting op het manschappen verblijf. De Leds voorzien van weerstanden zoals voorgeschreven, maar ik vind ze te fel. Ga dus de centrale voeding naar deze verlichting nog voorzien van een weerstand. Zal rond de 300 Ohm moeten liggen denk ik. Maar alle gemonteerde lampjes werken, daar was deze test voor.

    P1000673.JPG

    P1000674.JPG

    Licht zat.
    P1000675.JPG

    Verder met de details die op dit dek komen. Aan beide zijden is een uitlaatkast geplaatst. Onderkant en de kant tegen het verblijf zijn recht, de rest van de wanden en de bovenkant lopen schuin. Uit de kasten komen de diverse uitlaten alsmede de FIFI leiding. Ook hier weer een afweging gemaakt hoe alles in elkaar te steken. Het moet er nog wel weer afkunnen en gedemonteerd. Immers het messing moet worden gestraald. Ook het spuit/schilderwerk moet gedaan worden als alles is gedemonteerd.
    P1000676.JPG

    Nog een paar aanzichten. Let ook op de bescherming rond de uitlaten. Is gemaakt van fosforbrons met ruim 500 rond 0,7mm gaatjes er in geboord, en nee, geen CNC.
    P1000677.JPG
    Omdat de FIFI leiding op een bepaalde hoogte over het stuurhuisdak moet, het dak van het stuurhuis ook maar gemonteerd.
    P1000678.JPG

    De uitlaatpijpen en FIFI leiding zijn gemaakt van messing buis. De meeste bochten zijn scherp, dat wil zeggen de pijp onder een hoek afzagen en het volgende stuk met ook een afgezaagde hoek er tegen aan solderen. Echter bij de FIFI leiding, degene die over het stuurhuisdak heen gat is een bocht. Buigen van de messingpijp ( 6 mm rond) heb ik nog geen goed stuk gereedschap voor kunnen vinden. Dus de bocht zelf gemaakt. Ben vergeten om hier foto,s van te maken. Dit maak ik bij de volgende bochten wel goed. Moet er nog meerdere maken. Goed is ook te zien dat deze leiding net naast het dak in het verticale stuk is gedeeld. Dit is ook weer nodig om het te kunnen demonteren ivm stralen/spuiten/schilderen.

    P1000679.JPG

    Volgende update zal waarschijnlijk zijn het aanbrengen van diverse details op deze rookkast. Daarna zal de BB zijde worden voorzien van rookkasten en pijpen. De piping is echter verschillend aan de SB zijde.
    Tot de volgende keer.
     
    Jan Walpot, Dunsz, AvdH en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.115
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)

    prachtig werk sjoerd , de gaatjes geduld is een schone zaak niks fout gegaan met boren bij gaatje ??? ( hier hoort een wave met emoticons te staan maar werkte niet!!!! dus )
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Erwin. Alles met 1 boortje 0,7 mm. Wel met de freesbank hoor.
     
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  7. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.193
    Locatie:
    leiderdorp
    Schitterend weer Sjoerd :kwijl: 500 0,7 gaatjes.....................eerst ff bij de SpecSavers lang geweest ? :wave
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Hans,
    Op de freesbank Hans en dan goed naar het scherm van de DRO kijken.;)
     
  9. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.193
    Locatie:
    leiderdorp
    Bij dit soort klusjes is de DRO idd fantastisch :kwijl:
     
  10. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Amersfoort
    Bocht in de 6 mm buis is erg mooi stukje werk! Buis vullen met fijn zand en dan verwarmen en buigen? Zo werden vroeger ook de bochten in cv-leidingen gebogen.
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Julianadorp
    :thumbsup:
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank voor je reactie Reinoud. Is goed gelukt inderdaad. Heb dit al meerdere keren toegepast bij mijn modellen. Het buigen van messing pijp is met sommige tools wel te doen, echter is altijd de straal van de bocht vele malen te groot. Deze specifieke bochten zijn 1 1/2 D. Dat wil zeggen dat de werkende lengte van de bocht 1 1/2 maal de diameter van de pijp is. Mijn pijp is 6 mm dus de werkende lengte zou 6x 1 1/2 D is 9 mm moeten zijn. Is mij nog nooit op een andere manier gelukt in dunwandig messingbuis. Heb jij ervaring met het buigen van dit materiaal? Heb in mijn werkbare leven heel wat pijpen gebogen vanaf 3/8" tot 2". Dit was dan wel dikwandig. Boven de 2 " gebruikte ik normaal lasbochten die dan of elektrisch of autogeen aan elkaar werden gelast. Gevuld met zand heb ik geen ervaring mee. Dunwandige pijp voor CV installaties werden altijd met een passend buigijzer gedaan. Ook veel ervaring mee vanaf 12mm tot en met 28 mm.
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Weer het één en ander gedaan op het dek waar het stuurhuis op staat. Maar eerst even een paar foto's van de manier waarop ik de bochten maak in de messing pijp, in dit geval rond 6 mm.
    Zoals te zien heb ik een aantal zaagsnedes gemaakt in de pijp. Goed uitkijken dat je niet de pijp geheel doorslijpt. Ik gebruik van Dremel het 0,5 mm dikke doorslijpschijfje. De zaagsnedes ongeveer een halve mm uit elkaar . Voor de 6 mm pijp heb ik 8 snedes gemaakt voor een 90 graden bocht. Onderstaand voorbeeld is van een bocht die minder is dan 90 graden. Nu voorzichtig de bocht er in buigen, dit gaat overigens heel gemakkelijk. Daarna de binnenkant van de bocht solderen zodat de bocht gefixeerd is.

    P1000680.JPG

    Hier de andere zijde, goed zijn de snedes te zien.
    P1000681.JPG

    Foto helaas niet erg duidelijk. Maar hier zijn de zaagsnedes gevuld met tin.
    P1000682.JPG

    Na het afkoelen de overtollige tin weg gevijld en een beetje opgepoetst. Is best wel even werk maar het resultaat is wat telt. Ik heb dit met geen enkel buigtooltje kunnen bereiken. Bochten kunnen uiteraard ook geprint worden maar dat gaat ook in de papieren lopen. Buiten dat, ik werk graag met messing.
    P1000683.JPG

    En zo gaat het er dan uitzien. De verbindingsbuis is tijdelijk. Deze is op het verticale gedeelte van de schoorstenen deelbaar. Omdat ik het stuurhuis afneembaar wil houden moeten de leidingen die van onder afkomen naar het dak van het stuurhuis, deelbaar zijn.
    P1000684.JPG

    Erg druk boven op de rookkast. De blusleiding op de zijkant van de kast moet nog worden ingekort.
    P1000685.JPG
    Het stuurhuis er even onder geplaatst.
    P1000687.JPG

    En een kijkje vanaf de andere kant.
    P1000688.JPG

    Vanaf de achterkant gezien..
    P1000690.JPG

    En dan ook nog maar een plaatje van het geheel zoals het er nu voor staat.
    P1000691.JPG

    Veel plezier en tot de volgende keer.
     
    Dunsz, ron alders, Jan Walpot en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.626
    Locatie:
    Oostvoorne
    Alles wat je zelf kunt doen geeft veel meer voldoening dan het te laten doen is mijn beleving. Dat het iets meer tijd kost nemen we dan maar op de koop toe. Mooi werk Sjoerd! Gr. Klaas.
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Klaas. Tijd is bij mij ook geen punt. Daar komt bij dat ik het erg leuk vind om met messing te werken.
     
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je bent toch weer flink opgeschoten, mooie, "hoe te doen" trouwens.
    Met het buig ijzer dat ik in mijn bezit heb kan je zulke korte bochtjes niet plooien.Je tip gaat dus nog wel eens van pas komen.
    Ledjes geven inderdaad vaak teveel licht, ik heb bij de Zeehond uiteindelijk 4mm leds en een grotere weerstand gebruikt om het gewenste lichteffect te bekomen voor de gangpad verlichting.
     
  17. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Marc. Ik heb zelf ook een paar buigijzers gemaakt maar geen goed resultaat voor dunwandige messingbuis. Deze manier kost wat tijd, echter het resultaat is goed te noemen. Wat de Ledjes betreft, dat vind ik eigenlijk het mooie er aan. Licht te fel, extra weerstand er tussen. Zoals gezegd, ik ga ook de sterkte van de buitenverlichting aanpassen. Maar dat komt wel als de rest ook allemaal afgesteld gaat worden.
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Na een heerlijke vakantie weer terug op de werf. Voelt voor mij trouwens als een verlenging van de vakantie. Na alle jaren nog steeds plezier in de hobby.
    Inmiddels het dek op het manschappenverblijf gelijmd. Volgende klus was het aanbrengen van de railingen op dit dek. Zoals te zien zijn de railingpalen op het dek, gemaakt van printplaat, gesoldeerd. Is toch behoorlijk wat sterker dan lijmen op Styreen. Nadeel is wel dat ik dit niet meer kan stralen met de spullen die ik hiervoor heb. Mijn straalkast is simpelweg te klein. Toch maar eens denken aan een groter exemplaar. Probleem is niet zo zeer de aanschaf, maar ik heb eigenlijk geen ruimte meer. Moeders nog maar eens lief aankijken of ik nog een kamer mag gebruiken.:friends:
    P1000693.JPG

    Zoals te zien lopen de railingen door tot in de rookkast.
    P1000694.JPG

    Uiteraard ook aan de achterkant de nodige railingen aangebracht. Tevens het heklicht en het sleeplicht gemaakt. Is nog niet helemaal naar mijn zin. Tevens een plateau gemaakt voor de dreg. De verlenging van dit dek aan SB zijde is later aangebracht. Hier komt nu de kraan te staan om de MOB boot te lanceren. Deze stond bij oplevering van het schip een dek lager. De messingstrip tussen de rookkasten is een tijdelijk iets.
    P1000695.JPG

    Op de rookkast aan SB zijde reeds een werklamp aangebracht. Deze staat gericht op de plek waar het reddingsvlot te water gaat.
    P1000696.JPG

    Een plaatje van het manschappenverblijf op zijn plek. Ook de trap aan BB zijde aangebracht alsmede de railing tegen het verblijf aan de voorkant.
    P1000697.JPG

    En dan nog een plaatje met de stuurhut op zijn plaats.
    P1000699.JPG

    Tot zover deze up date. Op de volgende zal het verder detailleren van het manschappen verblijf te zien zijn. Bedankt voor het volgen en tot de volgende keer.:bye:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Tug.NL, Marc w, Jan Blonk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Plaatsgebrek, komen we allemaal tegen als we wat langer de hobby beoefenen. Denkende dat ik ooit aan de keuken tafel voldoende had
    Ik heb dit jaar toestemming gekregen om de auto uit de garage te rijden voor enkele dagen als ik grotere werken dien uit te voeren.
    Werken schieten trouwens mooi op.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  20. Macrabbit

    Macrabbit

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    1.787
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Ondanks de wat hoge temperaturen, toch nog een aantal dingen kunnen doen. Allereerst de spaghetti van draden onder het stuurhuis geordend. Een printplaatje waar alle kabels samenkomen en op de printplaat ook de weerstanden gesoldeerd voor de diverse groepen verlichting. In totaal 5 groepen verlichting zijnde Buitenom verlichting (Geel), Werkverlichting (Blauw), Plus van alle lampen (Rood), Navigatie verlichting (Groen), Sleepverlichting (Rose) en de Zoeklichten (Wit). De zwarte draad is een reserve. Vanaf de printplaat een stekker die op het schakelbord in de romp wordt gestoken. Tevens is op deze printplaat nog een corresponderende stekker gesoldeerd waar de aansluitingen vanaf het stuurhuis/mast op worden aangesloten.

    P1000700.JPG

    Aan BB zijde diverse details aangebracht. Mooi detail is de naamplaat van Boskalis. Deze zijn door mijn broer gegraveerd en moeten uiteraard nog wel ingekleurd worden. Plaatje zit er nu nog los op. Wordt na het spuiten definitief gemonteerd. Vervolgens nog de navigatieverlichting ( Rood) aangebracht, alsmede een reddingsboei met EPARB (weet niet zeker of deze zo heet) een rooster met afdek klep en de handrailing.
    P1000702.JPG

    Het lanceerplatform voor een Life Raft , nog een reddingsboei en de leidingen voor de Sprinkler installatie. Beetje moeilijk te zien maar deze loopt op dit dek langs de gehele buitenkant. Ook zijn de twee werklampen aan de voorkant te zien.
    P1000703.JPG

    Hier de leiding voor de sprankler iets duidelijker te zien.
    P1000704.JPG

    Het foto toestel heeft moeite om al de details in één keer te vangen. Of zou dat toch aan mij liggen?:(
    P1000706.JPG

    Tot zover deze up date. Tot de volgende keer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Tug.NL, Dunsz en Broeckx Ronny vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina