Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Toch weer mooi in beeld gebracht.
Het is een hele mastodont als je de figuren er even naast zet.
Zeker een prachtig resultaat ook al is ze nog niet helemaal af
Dank je wel Marc.
Is ook de reden waarom ik het figuurtje er even bij heb gezet. Maar geef het nog een paar weken, dan zal ie wel af zijn hoop ik. Heb nog een combinatie lier te gaan op het voordek. Kan nog even voort voordat het voordek er op kan en ze een kleurtje gaat krijgen.
 
Amaai Sjoerd, wat een prestatie, weerom een prachtig stukje vakmanschap.
Ben effe uit de boot geweest, bij wijze van spreken, maar weer terug en gelijk jouw vervolg doorgelezen, :thumbsup:
Heb zelf mijn verslag moeten bijwerken om de achterstand in te halen !
I.v.m. de silicone die je zou gebruiken voor het kleven van de gietrubber, ben je daar al uit ?
Ik gebruik voor deze dingen Tec7, dat is een kleef/kit middel, super sterk
Heb dit gebruikt in mijn model zonder problemen, kijk effe na. Als je dit op google nagaat vindt je het zeker wel :hammer:
Keep up the spirit, maar dit is voor jou geen probleem zoals ik zie :beer:
Kijk al uit naar de volgende episode
groetjes
Ron

Hartelijk dank Ron,
Heb gisteravond je verslag nog even doorgenomen. Aangezien ik een abbo heb op jou verslag werd me gemeld dat je weer had gepost. Word een mooie Aziz met duidelijk een paar mooie verbeteringen. Het middel om de giet-rubber fenders te bevestigen wordt waarschijnlijk gewone siliconen kit. Heb een aantal proefjes gedaan met diverse lijmen en kitten, deze komt er het beste uit. Tec 7 veel van gehoord maar nog nooit gebruikt. Zal eens kijken of ik een tube kan scoren. Ik heb het idee dat dat in België meer gebruikt wordt dan bij ons. Hoor het vaak terugkomen bij juist de Belgische collega's. Blijf ondertussen natuurlijk gewoon doorgaan en je zult ongetwijfeld het vervolg voorbij zien komen.
 
Hallo allemaal,
De lier verder voorzien van details en dat zijn er nog heel wat geworden. Kan alles wel gaan benoemen, maar de plaatjes zeggen genoeg lijkt me.

P1000466.JPG

Het achter aanzicht met zicht op de aandrijving. Dit laat ik ook zo. Als het gemonteerd zit zie je er niks meer van.;)
P1000467.JPG


Door dat ik meerdere kleuren styreen heb gebruikt zijn de verschillende onderdelen goed te zien.
P1000468.JPG



P1000469.JPG



P1000470.JPG


Goed zicht op de reep geleider. De stangen waarover deze beweegt worden nog vervangen door stangen met "groeven".
P1000472.JPG



P1000473.JPG


P1000474.JPG



P1000476.JPG


En nog een plaatje zoals de lier komt te staan.
P1000464.JPG


Ook op schaal is goed te zien hoe vol het eigenlijk op de sleper is. De grote brokken, althans op dit dek zijn nu wel gereed. Er ontbreken nog een aantal details , daar wordt nog aan gewerkt. Zodra er weer wat te melden valt, kom ik weer in de lucht. Tot de volgende keer.:bye:
 
opnieuw een knappe prestatie die je neerzet.
Je kan inderdaad goed zien dat alle uitrusting naar voor op een hoopje is geduwd om een zo groot mogelijk achterdek te kunnen hebben.
 
opnieuw een knappe prestatie die je neerzet.
Je kan inderdaad goed zien dat alle uitrusting naar voor op een hoopje is geduwd om een zo groot mogelijk achterdek te kunnen hebben.
Dank je Marc, is natuurlijk wel logisch. Maar voor de modelbouwer ondoenlijk allemaal te maken zonder tekeningen en heel veel foto's.
 
Hallo allemaal,
Wel, ik heb weer het één en ander gedaan. Om uiteindelijk zover te komen dat de romp gespoten kan worden, moet zoals eerder in het verslag gemeld, de dekken ook gereed zijn. Dit om niet later te moeten gaan lijmen op gespoten delen. Wel, die doelstelling komt aardig in het zicht. Ben nu nog voornamelijk met het voordek bezig. Eén van de grote brokken die daar op komt, is de gecombineerde sleep/ankerlier. Deze moest wel werkend worden, dat is ook gelukt. Al met al nog een complex dingetje waarvan ik gelukkig heel veel foto's heb van het origineel en dankzij de fabrikant van de lieren ook tekeningen. In principe te weinig foto's gemaakt tijdens het bouwen, waarvoor mijn excuses. Maar ja, als ik aan het bouwen ben vergeet ik dat vaak.

Hier in ieder geval de trommel. Gemaakt van messing. De motor voor de aandrijving zit in de trommel. Hier is het detail te zien hoe de rembanden zijn gemaakt.
P1000484.JPG


De rembanden op zijn plek met de hydraulische cilinders die het geheel bedienen. De hydrauliekleidingen er naar toe gelegd. De slangen komen er tussen na het spuiten. Ook de kettingstoppers zijn hier zichtbaar evenals de koker waardoor de ketting in het vooronder verdwijnt. Gedemonteerd ligt voor de lier het gecombineerde mechanisme om de verhaalrol in het werk te zetten en de rembediening voor de kettingrol. De koker die doe aan beide zijden is gemonteerd dienen enerzijds voor het opvangen van de ankerketting, deze worden niet werkend, en anderzijds steken deze door het voordek heen. Op deze manier kan ik de lier onwrikbaar vast zetten op het voordek. Het blijft daarmee wel demontabel zodat ik er altijd bij kan voor onderhoud/reparatie.
P1000485.JPG

Hier de bakboordkant wanneer alles gemonteerd zit.
P1000487.JPG


De stuurboordkant met aan de rechterkant achter het beschermschot de 2 Hydromotoren welke de trommelas aan drijven. Ook hier weer de bediening voor de verhaalrol en het remmechanisme voor het kettingwiel.
P1000488.JPG


Hier vanaf de voorkant een beter gezicht op de kettingrol. De twee stangen die vanaf de ggrond naar de as toe lopen, zitten er niet voor niks natuurlijk. De linkse is het vaste put voor de remband naast het kettingwiel. De rechtse zorgt ervoor dat bij het inhalen van de ankerketting de ketting van het sprocketwiel wordt "afgestoken" mocht deze onverhoeds blijven haken. Overigens, ondanks dat de trommel in twee gedeeltes is verdeeld, ze draaien altijd gelijktijdig. Hebben ook dezelfde functie. Men kan dus of de linker of de rechterkant gebruiken. Mogelijk dat er links en rechts verschillende kabels op liggen.
P1000489.JPG


Hier is de gearbox afgedekt met een deksel. Ook is achter de beschermplaat nog een deel van één van de hydromotoren te zien.
P1000490.JPG


En nog een achteraanzicht waar ook de motoren goed te zien zijn. Ook de handmatige rem voor het sprocketwiel van de ankerketting is hier goed te zien. De twee paddestoelen zijn de hydraulische cilinders voor de rembanden op de trommel.
P1000491.JPG


En dit blijft er dan over als alles weer gedemonteerd is. Als je het zo ziet liggen heb je zoiets van, hoe heeft dit zo lang kunnen duren. Maar ja, het is niet alleen maken, maar ook bedenken hoe je iets gaat doen, zeker als het ook nog moet werken.
P1000492.JPG


Alle messing onderdelen gestraald en vervolgens alles ontvet. De airbrush weer van stal gehaald en alle delen in de primer gespoten. Morgen hoop ik de eerste kleur te kunnen spuiten, waarschijnlijk de vloerplaat. Deze krijgt dezelfde kleur als het dek, groen. Alle andere delen krijgen een lichtgrijze kleur. Verder nog wat gele accenten op de verhaalrollen en de trommel wangen.
P1000494.JPG


Wel tot zover maar weer. Zodra de lier is gespoten en weer gemonteerd zal ik het weer laten zien. Dan hoop ik ook de grote lier en de tuggerwinches aan te kunnen pakken zodat deze ook gespoten gereed staan voor de definitieve montage. Tot de volgende keer.
 

Bijlagen

  • P1000486.JPG
    P1000486.JPG
    187,2 KB · Weergaven: 175
Schitterende uiteenzetting van het gepresteerd werk.
Het bedenken duurt inderdaad dikwijls langer dan het vervaardigen van zulke onderdelen.
 
Back
Top