Hallo allemaal,
Wel, ik heb weer het één en ander gedaan. Om uiteindelijk zover te komen dat de romp gespoten kan worden, moet zoals eerder in het verslag gemeld, de dekken ook gereed zijn. Dit om niet later te moeten gaan lijmen op gespoten delen. Wel, die doelstelling komt aardig in het zicht. Ben nu nog voornamelijk met het voordek bezig. Eén van de grote brokken die daar op komt, is de gecombineerde sleep/ankerlier. Deze moest wel werkend worden, dat is ook gelukt. Al met al nog een complex dingetje waarvan ik gelukkig heel veel foto's heb van het origineel en dankzij de fabrikant van de lieren ook tekeningen. In principe te weinig foto's gemaakt tijdens het bouwen, waarvoor mijn excuses. Maar ja, als ik aan het bouwen ben vergeet ik dat vaak.
Hier in ieder geval de trommel. Gemaakt van messing. De motor voor de aandrijving zit in de trommel. Hier is het detail te zien hoe de rembanden zijn gemaakt.
De rembanden op zijn plek met de hydraulische cilinders die het geheel bedienen. De hydrauliekleidingen er naar toe gelegd. De slangen komen er tussen na het spuiten. Ook de kettingstoppers zijn hier zichtbaar evenals de koker waardoor de ketting in het vooronder verdwijnt. Gedemonteerd ligt voor de lier het gecombineerde mechanisme om de verhaalrol in het werk te zetten en de rembediening voor de kettingrol. De koker die doe aan beide zijden is gemonteerd dienen enerzijds voor het opvangen van de ankerketting, deze worden niet werkend, en anderzijds steken deze door het voordek heen. Op deze manier kan ik de lier onwrikbaar vast zetten op het voordek. Het blijft daarmee wel demontabel zodat ik er altijd bij kan voor onderhoud/reparatie.
Hier de bakboordkant wanneer alles gemonteerd zit.
De stuurboordkant met aan de rechterkant achter het beschermschot de 2 Hydromotoren welke de trommelas aan drijven. Ook hier weer de bediening voor de verhaalrol en het remmechanisme voor het kettingwiel.
Hier vanaf de voorkant een beter gezicht op de kettingrol. De twee stangen die vanaf de ggrond naar de as toe lopen, zitten er niet voor niks natuurlijk. De linkse is het vaste put voor de remband naast het kettingwiel. De rechtse zorgt ervoor dat bij het inhalen van de ankerketting de ketting van het sprocketwiel wordt "afgestoken" mocht deze onverhoeds blijven haken. Overigens, ondanks dat de trommel in twee gedeeltes is verdeeld, ze draaien altijd gelijktijdig. Hebben ook dezelfde functie. Men kan dus of de linker of de rechterkant gebruiken. Mogelijk dat er links en rechts verschillende kabels op liggen.
Hier is de gearbox afgedekt met een deksel. Ook is achter de beschermplaat nog een deel van één van de hydromotoren te zien.
En nog een achteraanzicht waar ook de motoren goed te zien zijn. Ook de handmatige rem voor het sprocketwiel van de ankerketting is hier goed te zien. De twee paddestoelen zijn de hydraulische cilinders voor de rembanden op de trommel.
En dit blijft er dan over als alles weer gedemonteerd is. Als je het zo ziet liggen heb je zoiets van, hoe heeft dit zo lang kunnen duren. Maar ja, het is niet alleen maken, maar ook bedenken hoe je iets gaat doen, zeker als het ook nog moet werken.
Alle messing onderdelen gestraald en vervolgens alles ontvet. De airbrush weer van stal gehaald en alle delen in de primer gespoten. Morgen hoop ik de eerste kleur te kunnen spuiten, waarschijnlijk de vloerplaat. Deze krijgt dezelfde kleur als het dek, groen. Alle andere delen krijgen een lichtgrijze kleur. Verder nog wat gele accenten op de verhaalrollen en de trommel wangen.
Wel tot zover maar weer. Zodra de lier is gespoten en weer gemonteerd zal ik het weer laten zien. Dan hoop ik ook de grote lier en de tuggerwinches aan te kunnen pakken zodat deze ook gespoten gereed staan voor de definitieve montage. Tot de volgende keer.