Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Wel een diepte-investering daar bij de Action Sjoerd, maar het worden mooie lampjes. En met die lensjes schijnen ze het dek mooi aan. Wordt weer een sjiek schip! Petje af voor het geduld en resultaat. Gr. Klaas.
Dank je Klaas, tja, is hobby, dus af en toe een investering moet kunnen.;)
 
Heb ook heel het draadje eens gelezen over je schip,en prachtig gebouwd.
eens een vraag over de union manta,waar zou ik dit plan kunnen vinden.stond op pagina 1.
heb wel intresse om dit schip te gaan bouwen.
gr.
 
Heb ook heel het draadje eens gelezen over je schip,en prachtig gebouwd.
eens een vraag over de union manta,waar zou ik dit plan kunnen vinden.stond op pagina 1.
heb wel intresse om dit schip te gaan bouwen.
gr.
Bedankt Willy. Wat betreft je vraag over de Manta, ik heb je een PB gestuurd.
 
Hallo allemaal,
Eerst maar een paar plaatjes van de buitenverlichting op het manschappen verblijf. De Leds voorzien van weerstanden zoals voorgeschreven, maar ik vind ze te fel. Ga dus de centrale voeding naar deze verlichting nog voorzien van een weerstand. Zal rond de 300 Ohm moeten liggen denk ik. Maar alle gemonteerde lampjes werken, daar was deze test voor.

P1000673.JPG


P1000674.JPG


Licht zat.
P1000675.JPG


Verder met de details die op dit dek komen. Aan beide zijden is een uitlaatkast geplaatst. Onderkant en de kant tegen het verblijf zijn recht, de rest van de wanden en de bovenkant lopen schuin. Uit de kasten komen de diverse uitlaten alsmede de FIFI leiding. Ook hier weer een afweging gemaakt hoe alles in elkaar te steken. Het moet er nog wel weer afkunnen en gedemonteerd. Immers het messing moet worden gestraald. Ook het spuit/schilderwerk moet gedaan worden als alles is gedemonteerd.
P1000676.JPG


Nog een paar aanzichten. Let ook op de bescherming rond de uitlaten. Is gemaakt van fosforbrons met ruim 500 rond 0,7mm gaatjes er in geboord, en nee, geen CNC.
P1000677.JPG

Omdat de FIFI leiding op een bepaalde hoogte over het stuurhuisdak moet, het dak van het stuurhuis ook maar gemonteerd.
P1000678.JPG


De uitlaatpijpen en FIFI leiding zijn gemaakt van messing buis. De meeste bochten zijn scherp, dat wil zeggen de pijp onder een hoek afzagen en het volgende stuk met ook een afgezaagde hoek er tegen aan solderen. Echter bij de FIFI leiding, degene die over het stuurhuisdak heen gat is een bocht. Buigen van de messingpijp ( 6 mm rond) heb ik nog geen goed stuk gereedschap voor kunnen vinden. Dus de bocht zelf gemaakt. Ben vergeten om hier foto,s van te maken. Dit maak ik bij de volgende bochten wel goed. Moet er nog meerdere maken. Goed is ook te zien dat deze leiding net naast het dak in het verticale stuk is gedeeld. Dit is ook weer nodig om het te kunnen demonteren ivm stralen/spuiten/schilderen.

P1000679.JPG


Volgende update zal waarschijnlijk zijn het aanbrengen van diverse details op deze rookkast. Daarna zal de BB zijde worden voorzien van rookkasten en pijpen. De piping is echter verschillend aan de SB zijde.
Tot de volgende keer.
 
Hallo allemaal,
Eerst maar een paar plaatjes van de buitenverlichting op het manschappen verblijf. De Leds voorzien van weerstanden zoals voorgeschreven, maar ik vind ze te fel. Ga dus de centrale voeding naar deze verlichting nog voorzien van een weerstand. Zal rond de 300 Ohm moeten liggen denk ik. Maar alle gemonteerde lampjes werken, daar was deze test voor.

Bekijk bijlage 321024

Bekijk bijlage 321025

Licht zat.
Bekijk bijlage 321026

Verder met de details die op dit dek komen. Aan beide zijden is een uitlaatkast geplaatst. Onderkant en de kant tegen het verblijf zijn recht, de rest van de wanden en de bovenkant lopen schuin. Uit de kasten komen de diverse uitlaten alsmede de FIFI leiding. Ook hier weer een afweging gemaakt hoe alles in elkaar te steken. Het moet er nog wel weer afkunnen en gedemonteerd. Immers het messing moet worden gestraald. Ook het spuit/schilderwerk moet gedaan worden als alles is gedemonteerd.
Bekijk bijlage 321027

Nog een paar aanzichten. Let ook op de bescherming rond de uitlaten. Is gemaakt van fosforbrons met ruim 500 rond 0,7mm gaatjes er in geboord, en nee, geen CNC.
Bekijk bijlage 321028
Omdat de FIFI leiding op een bepaalde hoogte over het stuurhuisdak moet, het dak van het stuurhuis ook maar gemonteerd.
Bekijk bijlage 321029

De uitlaatpijpen en FIFI leiding zijn gemaakt van messing buis. De meeste bochten zijn scherp, dat wil zeggen de pijp onder een hoek afzagen en het volgende stuk met ook een afgezaagde hoek er tegen aan solderen. Echter bij de FIFI leiding, degene die over het stuurhuisdak heen gat is een bocht. Buigen van de messingpijp ( 6 mm rond) heb ik nog geen goed stuk gereedschap voor kunnen vinden. Dus de bocht zelf gemaakt. Ben vergeten om hier foto,s van te maken. Dit maak ik bij de volgende bochten wel goed. Moet er nog meerdere maken. Goed is ook te zien dat deze leiding net naast het dak in het verticale stuk is gedeeld. Dit is ook weer nodig om het te kunnen demonteren ivm stralen/spuiten/schilderen.

Bekijk bijlage 321030

Volgende update zal waarschijnlijk zijn het aanbrengen van diverse details op deze rookkast. Daarna zal de BB zijde worden voorzien van rookkasten en pijpen. De piping is echter verschillend aan de SB zijde.
Tot de volgende keer.


prachtig werk sjoerd , de gaatjes geduld is een schone zaak niks fout gegaan met boren bij gaatje ??? ( hier hoort een wave met emoticons te staan maar werkte niet!!!! dus )
 
Bocht in de 6 mm buis is erg mooi stukje werk! Buis vullen met fijn zand en dan verwarmen en buigen? Zo werden vroeger ook de bochten in cv-leidingen gebogen.
 
Bocht in de 6 mm buis is erg mooi stukje werk! Buis vullen met fijn zand en dan verwarmen en buigen? Zo werden vroeger ook de bochten in cv-leidingen gebogen.
Dank voor je reactie Reinoud. Is goed gelukt inderdaad. Heb dit al meerdere keren toegepast bij mijn modellen. Het buigen van messing pijp is met sommige tools wel te doen, echter is altijd de straal van de bocht vele malen te groot. Deze specifieke bochten zijn 1 1/2 D. Dat wil zeggen dat de werkende lengte van de bocht 1 1/2 maal de diameter van de pijp is. Mijn pijp is 6 mm dus de werkende lengte zou 6x 1 1/2 D is 9 mm moeten zijn. Is mij nog nooit op een andere manier gelukt in dunwandig messingbuis. Heb jij ervaring met het buigen van dit materiaal? Heb in mijn werkbare leven heel wat pijpen gebogen vanaf 3/8" tot 2". Dit was dan wel dikwandig. Boven de 2 " gebruikte ik normaal lasbochten die dan of elektrisch of autogeen aan elkaar werden gelast. Gevuld met zand heb ik geen ervaring mee. Dunwandige pijp voor CV installaties werden altijd met een passend buigijzer gedaan. Ook veel ervaring mee vanaf 12mm tot en met 28 mm.
 
Hallo allemaal,
Weer het één en ander gedaan op het dek waar het stuurhuis op staat. Maar eerst even een paar foto's van de manier waarop ik de bochten maak in de messing pijp, in dit geval rond 6 mm.
Zoals te zien heb ik een aantal zaagsnedes gemaakt in de pijp. Goed uitkijken dat je niet de pijp geheel doorslijpt. Ik gebruik van Dremel het 0,5 mm dikke doorslijpschijfje. De zaagsnedes ongeveer een halve mm uit elkaar . Voor de 6 mm pijp heb ik 8 snedes gemaakt voor een 90 graden bocht. Onderstaand voorbeeld is van een bocht die minder is dan 90 graden. Nu voorzichtig de bocht er in buigen, dit gaat overigens heel gemakkelijk. Daarna de binnenkant van de bocht solderen zodat de bocht gefixeerd is.

P1000680.JPG


Hier de andere zijde, goed zijn de snedes te zien.
P1000681.JPG


Foto helaas niet erg duidelijk. Maar hier zijn de zaagsnedes gevuld met tin.
P1000682.JPG


Na het afkoelen de overtollige tin weg gevijld en een beetje opgepoetst. Is best wel even werk maar het resultaat is wat telt. Ik heb dit met geen enkel buigtooltje kunnen bereiken. Bochten kunnen uiteraard ook geprint worden maar dat gaat ook in de papieren lopen. Buiten dat, ik werk graag met messing.
P1000683.JPG


En zo gaat het er dan uitzien. De verbindingsbuis is tijdelijk. Deze is op het verticale gedeelte van de schoorstenen deelbaar. Omdat ik het stuurhuis afneembaar wil houden moeten de leidingen die van onder afkomen naar het dak van het stuurhuis, deelbaar zijn.
P1000684.JPG


Erg druk boven op de rookkast. De blusleiding op de zijkant van de kast moet nog worden ingekort.
P1000685.JPG

Het stuurhuis er even onder geplaatst.
P1000687.JPG


En een kijkje vanaf de andere kant.
P1000688.JPG


Vanaf de achterkant gezien..
P1000690.JPG


En dan ook nog maar een plaatje van het geheel zoals het er nu voor staat.
P1000691.JPG


Veel plezier en tot de volgende keer.
 
Alles wat je zelf kunt doen geeft veel meer voldoening dan het te laten doen is mijn beleving. Dat het iets meer tijd kost nemen we dan maar op de koop toe. Mooi werk Sjoerd! Gr. Klaas.
 
Bedankt Klaas. Tijd is bij mij ook geen punt. Daar komt bij dat ik het erg leuk vind om met messing te werken.
 
Je bent toch weer flink opgeschoten, mooie, "hoe te doen" trouwens.
Met het buig ijzer dat ik in mijn bezit heb kan je zulke korte bochtjes niet plooien.Je tip gaat dus nog wel eens van pas komen.
Ledjes geven inderdaad vaak teveel licht, ik heb bij de Zeehond uiteindelijk 4mm leds en een grotere weerstand gebruikt om het gewenste lichteffect te bekomen voor de gangpad verlichting.
 
Je bent toch weer flink opgeschoten, mooie, "hoe te doen" trouwens.
Met het buig ijzer dat ik in mijn bezit heb kan je zulke korte bochtjes niet plooien.Je tip gaat dus nog wel eens van pas komen.
Ledjes geven inderdaad vaak teveel licht, ik heb bij de Zeehond uiteindelijk 4mm leds en een grotere weerstand gebruikt om het gewenste lichteffect te bekomen voor de gangpad verlichting.

Dank je wel Marc. Ik heb zelf ook een paar buigijzers gemaakt maar geen goed resultaat voor dunwandige messingbuis. Deze manier kost wat tijd, echter het resultaat is goed te noemen. Wat de Ledjes betreft, dat vind ik eigenlijk het mooie er aan. Licht te fel, extra weerstand er tussen. Zoals gezegd, ik ga ook de sterkte van de buitenverlichting aanpassen. Maar dat komt wel als de rest ook allemaal afgesteld gaat worden.
 
Hallo allemaal,
Na een heerlijke vakantie weer terug op de werf. Voelt voor mij trouwens als een verlenging van de vakantie. Na alle jaren nog steeds plezier in de hobby.
Inmiddels het dek op het manschappenverblijf gelijmd. Volgende klus was het aanbrengen van de railingen op dit dek. Zoals te zien zijn de railingpalen op het dek, gemaakt van printplaat, gesoldeerd. Is toch behoorlijk wat sterker dan lijmen op Styreen. Nadeel is wel dat ik dit niet meer kan stralen met de spullen die ik hiervoor heb. Mijn straalkast is simpelweg te klein. Toch maar eens denken aan een groter exemplaar. Probleem is niet zo zeer de aanschaf, maar ik heb eigenlijk geen ruimte meer. Moeders nog maar eens lief aankijken of ik nog een kamer mag gebruiken.:friends:
P1000693.JPG


Zoals te zien lopen de railingen door tot in de rookkast.
P1000694.JPG


Uiteraard ook aan de achterkant de nodige railingen aangebracht. Tevens het heklicht en het sleeplicht gemaakt. Is nog niet helemaal naar mijn zin. Tevens een plateau gemaakt voor de dreg. De verlenging van dit dek aan SB zijde is later aangebracht. Hier komt nu de kraan te staan om de MOB boot te lanceren. Deze stond bij oplevering van het schip een dek lager. De messingstrip tussen de rookkasten is een tijdelijk iets.
P1000695.JPG


Op de rookkast aan SB zijde reeds een werklamp aangebracht. Deze staat gericht op de plek waar het reddingsvlot te water gaat.
P1000696.JPG


Een plaatje van het manschappenverblijf op zijn plek. Ook de trap aan BB zijde aangebracht alsmede de railing tegen het verblijf aan de voorkant.
P1000697.JPG


En dan nog een plaatje met de stuurhut op zijn plaats.
P1000699.JPG


Tot zover deze up date. Op de volgende zal het verder detailleren van het manschappen verblijf te zien zijn. Bedankt voor het volgen en tot de volgende keer.:bye:
 

Bijlagen

  • P1000698.JPG
    P1000698.JPG
    216,1 KB · Weergaven: 180
Plaatsgebrek, komen we allemaal tegen als we wat langer de hobby beoefenen. Denkende dat ik ooit aan de keuken tafel voldoende had
Ik heb dit jaar toestemming gekregen om de auto uit de garage te rijden voor enkele dagen als ik grotere werken dien uit te voeren.
Werken schieten trouwens mooi op.
 
Hallo allemaal,
Ondanks de wat hoge temperaturen, toch nog een aantal dingen kunnen doen. Allereerst de spaghetti van draden onder het stuurhuis geordend. Een printplaatje waar alle kabels samenkomen en op de printplaat ook de weerstanden gesoldeerd voor de diverse groepen verlichting. In totaal 5 groepen verlichting zijnde Buitenom verlichting (Geel), Werkverlichting (Blauw), Plus van alle lampen (Rood), Navigatie verlichting (Groen), Sleepverlichting (Rose) en de Zoeklichten (Wit). De zwarte draad is een reserve. Vanaf de printplaat een stekker die op het schakelbord in de romp wordt gestoken. Tevens is op deze printplaat nog een corresponderende stekker gesoldeerd waar de aansluitingen vanaf het stuurhuis/mast op worden aangesloten.

P1000700.JPG


Aan BB zijde diverse details aangebracht. Mooi detail is de naamplaat van Boskalis. Deze zijn door mijn broer gegraveerd en moeten uiteraard nog wel ingekleurd worden. Plaatje zit er nu nog los op. Wordt na het spuiten definitief gemonteerd. Vervolgens nog de navigatieverlichting ( Rood) aangebracht, alsmede een reddingsboei met EPARB (weet niet zeker of deze zo heet) een rooster met afdek klep en de handrailing.
P1000702.JPG


Het lanceerplatform voor een Life Raft , nog een reddingsboei en de leidingen voor de Sprinkler installatie. Beetje moeilijk te zien maar deze loopt op dit dek langs de gehele buitenkant. Ook zijn de twee werklampen aan de voorkant te zien.
P1000703.JPG


Hier de leiding voor de sprankler iets duidelijker te zien.
P1000704.JPG


Het foto toestel heeft moeite om al de details in één keer te vangen. Of zou dat toch aan mij liggen?:(
P1000706.JPG


Tot zover deze up date. Tot de volgende keer.
 

Bijlagen

  • P1000707.JPG
    P1000707.JPG
    176,4 KB · Weergaven: 177
  • P1000708.JPG
    P1000708.JPG
    255,3 KB · Weergaven: 174
Back
Top