Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

.... EPARB (weet niet zeker of deze zo heet)

EPIRB (emergency position-indicating radiobeacon)

fb018.jpg
 
EPIRB (emergency position-indicating radiobeacon)

fb018.jpg
Hallo Tinus, bedankt voor je reactie. Weer wat geleerd, zat er één lettertje naast. Valt toch mee voor een niet nautisch opgeleid persoon. Had het natuurlijk ook even kunnen opzoeken met Google maar ja, beetje gemakzucht zal ik maar zeggen.
 
dat zijn weer enkel mooie foto's, en dan bedoel ik niet het prentje maar wat er op staat ;)
en op weg naar de schilder tafel vermoed ik.
 
dat zijn weer enkel mooie foto's, en dan bedoel ik niet het prentje maar wat er op staat ;)
en op weg naar de schilder tafel vermoed ik.
Bedankt weer voor je reactie Marc W. Wat het schilderen/spuiten betreft, ik wil altijd eerst een bepaald gedeelte gereed hebben voor het spuiten. Voor dit deel moeten er nog diverse details aangebracht worden. Ook moet er nog een fundatie gemaakt worden voor de MOB boot kraan. Pas wanneer dat is gedaan kan dit gedeelte worden gespoten. Nog even geduld dus.
 
Hallo allemaal,
Ik ben weer een stukje verder, dus maar weer een paar plaatjes geschoten. Eén van de laatste dingen op dit dek was het maken van de kraan voor de MOB boot. Gelukkig destijds veel foto's gemaakt dus ook weer veel details aan kunnen brengen. Tussen het maken van de foto's destijds en nu, is ze in dok geweest en is de gehele constructie van de MOB boot veranderd. Ook is er een ander type boot geplaatst. Ik heb ook daar alle tekeningen van maar zelf vind ik dit mooier dan hetgeen ze er voor in de plaats hebben gezet. Vandaar deze uitvoering.

P1000736.JPG

Een paar aanzichten.

P1000737.JPG


P1000739.JPG


Aan beide zijden is een reddingvlot met lanceerplatform aangebracht. Aangezien wij modelbouwers, de opbouw moeten verwijderen om bij het inwendige te komen, heb ik gekozen om de onderkant van het lanceerplatform met een open gesneden buisje op de railing van het onder liggende dek te plaatsen. Op deze manier is het toch gefixeerd maar ook afneembaar. Andere kant uiteraard hetzelfde.
P1000743.JPG


Tja, als je dan naar deze foto kijkt, staat het behoorlijk vol met van alles en nog wat. Staat de grote Achterlier en de Tuggerwinches nog niet eens op hun plek.
P1000744.JPG


Hier nog een foto van de uitlaten na het stralen. Ik probeer in principe alle messingwerk te stralen vóór het spuiten. Dit ivm hechting van de primer.
P1000746.JPG


En dan alle onderdelen van dit dek in de primer. De kleinere onderdelen zoals de brandblus leidingen staan niet op de foto.
P1000747.JPG


Dan toch weer even alles op zijn plek zover, en kijken hoe het staat. Toch wel even een lekker moment..... Ondertussen ook al een beetje bezig met wat er boven op de stuurhut gaan komen.
P1000748.JPG


De Boskalis emblemen. Door mijn broer gegraveerd, vervolgens heb ik er een kleurtje opgezet. De letters zijn officieel geheel zwart, maar dit heeft ook wel wat.
P1000749.JPG


En nu bezig met alles van dit dek op zijn plek te zetten. Alle brandblus leidingen ontbreken nog. Zal de volgende keer wel te zien zijn.
P1000750.JPG


Dit was het weer voor nu. Tot de volgende keer.
 
Schitterend hoe je steeds weer tot in detail alles maakt! Genot om je te volgen:)

Ben zelf bezig met de dekken en ik gebruik daarvoor ook de printplaat. Ik heb een vraag er over gesteld en wellicht heb jij het antwoord: hoe buig je dit materiaal het best? Dit ivm bolling en zeeg? Of heb je de platen vlak gehouden? Bij de Safe kan dat niet, daar waren de dekken zo rond als een hoepel.
 
Je maakt weer schitterende vorderingen. En zoals we gewend zijn, weer een fijne detaillering van de verschillende onderdelen.
Hiermee laat je nogmaals zien dat de combinatie van messing en styreen tot een prachtig, verrassende eindresultaten kan leiden.
nog veel bouwplezier met het vervolg.
 
Schitterend hoe je steeds weer tot in detail alles maakt! Genot om je te volgen:)

Ben zelf bezig met de dekken en ik gebruik daarvoor ook de printplaat. Ik heb een vraag er over gesteld en wellicht heb jij het antwoord: hoe buig je dit materiaal het best? Dit ivm bolling en zeeg? Of heb je de platen vlak gehouden? Bij de Safe kan dat niet, daar waren de dekken zo rond als een hoepel.

Dank voor je reactie Reinoud. Wat betreft je vraag over het evt buigen van printplaat het volgende. In 2 vlakken buigen heb ik met printplaat nooit aan de hand gehad. Ik vrees dat dat ook niet gaat lukken. Het is wel goed om te weten dat deze plaat verkrijgbaar is in verschillende diktes. Uiteraard hoe dunner de plaat, des te gemakkelijker is deze te buigen. Het is heel moeilijk zo niet onmogelijk om printplaat een bolling te geven zonder deze te ondersteunen. Ik bedoel daarmee , dat je de bolling alleen kunt krijgen als je de plaat op een frame ( spantjes) in je schip moet maken en dat je daar de plaat op klemt. Lijmen doe ik in dat geval altijd met epoxy. Succes.
 
Je maakt weer schitterende vorderingen. En zoals we gewend zijn, weer een fijne detaillering van de verschillende onderdelen.
Hiermee laat je nogmaals zien dat de combinatie van messing en styreen tot een prachtig, verrassende eindresultaten kan leiden.
nog veel bouwplezier met het vervolg.

Dank je wel Marc. Met dat bouwplezier gaat het wel lukken.
 
Hallo allemaal,
Ook de rest van de sprankler leidingen zijn geplaatst. Geeft een beetje kleur aan het geheel.
P1000760.JPG


En uiteraard de andere kant ook. Foto helaas wat onduidelijk, niet scherp. Komt vast nog wel een keer een andere, die beter is.
P1000761.JPG


Nu is het tijd om weer door te gaan met het volgende dek. Dat is de bovenkant van het stuurhuis. Hier staat nog weer een dek(je) bovenop waar de radars op staan alsmede de mast met de diverse types verlichting. Ook staan hier de twee FIFI,s op. Je kijkt nu tegen de onderkant van dat dekje aan. Het gat in de voetplaat dient voor een pijpje waarin ik de kabels door , naar beneden laat lopen.
P1000762.JPG


P1000763.JPG


En de bovenkant. In de twee gaten in de hoeken, komen de FIFI's. Op de beide vleugels komen de meeuwen meppers. Ik wil wel proberen deze te laten werken. In het andere gat komt een pijpje vanaf de onderkant. Hier laat ik de kabels van de mast door naar beneden lopen.
P1000764.JPG


Kooiladder om vanaf het stuurhuis dak op het bovenste dekje te komen. Trapje staat nog Dry fit. De kooi zit al wel gesoldeerd aan de railing.
P1000765.JPG


Dit dek laat ik eerst weer zo. Dit was echter nodig om te bepalen waar de dikke leiding voor de FIFI's ging komen. Kan nu exact de plaats en de hoogte van deze leidingen bepalen.
P1000766.JPG


De volgende werkzaamheden zullen zich dan ook afspelen op het stuurhuisdak. Komen ook nog de nodige details, waaronder een paar Seamatz zoeklichten. Tot de volgende keer.
 
Hallo allemaal,
Ondanks de warmte toch weer wat vorderingen gemaakt. Heb toch besloten om eerst het railingwerk op het stuurhuis dak te plaatsen. Dit in verband met het maken van de sprankler leidingen. Ook de Bordessen bij de deuren van het Stuurhuis moesten daardoor eerst gemaakt worden. Affijn, ik zou zeggen, bekijk de plaatjes.
Hier zijn de beide leidingen naar de FIFI's te zien. Bochten weer gemaakt zoals ik eerder heb laten zien. Mooie korte bochten voor deze diameter. Er moeten nog wel ondersteuningen voor deze pijpen gemaakt worden. Alles staat overigens nog Dry Fit gemonteerd.

P1000767.JPG


Aan SB zijde ook al een Spranklerleiding gemaakt. Deze leiding heeft me doen besluiten om toch eerst de railing te gaan maken. Die is dan ook al voor een deel te zien. Ook zijn alle ramen geplaatst. Dit geeft gelijk veel stevigheid aan het geheel.
P1000771.JPG


Toch weer een heel ander gezicht. Heb overigens de pijp van de mast ook op maat gemaakt. Theoretisch is hiermede het hoogste punt bereikt.:banana: Op het Stuurhuis zijn ook de regenafvoer leidingen , 4 stuks, geplaatst. Ook de behuizing van de ruitenwissers zijn geplaatst.
P1000772.JPG


Aan BB zijde is bij het bordes naar de stuurhut een kooiladder geplaatst om op het dak van het Stuurhuis te komen. Was best wel een gecompliceerd dingetje. Maar redelijk goed gelukt. Hier is nog te zien dat de complete schoorsteenpijpen gedemonteerd kunnen worden. De omhoog stekende rode leiding is voor de Sprankler installatie. Deze moet aan beide kanten doorgetrokken worden tot boven in de mast.
P1000773.JPG


Voor de SB zijde ook een Bordes aan het maken. Is samengesteld uit hoeklijnen gemaakt van Fosforbrons en het gaas bij Seamann vandaan. De pennen vallen in de gaten die in de Stuurhut zijn geboord.
P1000774.JPG


Vervolgens nog een aantal gaten in de Stuurhut geboord om de railing stangen te bevestigen. Vervolgens de onderstangen zover gemonteerd. De bovenste stang moet nog worden geplaatst.
P1000775.JPG


En nog een plaatje van het complete bordes met kooiladder naar het Stuurhuisdek.
P1000776.JPG


Als laatste nog een plaatje van het geheel.

P1000777.JPG

Beetje veel troep op het achterdek ;). Wel tot zover weer deze update. Tot de volgende keer.
 
Hallo allemaal, Hier weer een update van de Union Boxer. Best wel veel gedaan, alleen vergeten om foto's te maken van de diverse details. Affijn, als er vragen zijn hoor ik het wel.
Verlichting rondom het stuurhuis gemaakt. Ook de bordessen verder afgemaakt. Ook de fundatie palen voor de grote ballen gemaakt. Volgens mij zitten daar antennes/ontvangers in.
P1000778.JPG


Hier nog wel wat detailfoto's van de zoeklichten. Maten komen van de originele tekeningen van Seamatz. Branden doen ze wel, alleen de rond draaiende beweging en op en neer zijn niet ingebouwd. Dat werd echt te klein. ( voor mij in ieder geval)
P1000779.JPG


Zowel voor als achter komt er eentje op de stuurhut te staan.
P1000780.JPG


En even op hun plek gezet. Definitieve plaatsing komt na het spuiten.
P1000781.JPG


En een plaatje waarop zowel de zoeklichten alsmede de werklampen boven op het stuurhuis brandend ( nauwelijks) te zien zijn. Zal vanavond nog even een ander plaatje schieten, zodat het wat duidelijker te zien is. Hier zijn wel de kleuren van de kabels te zien die ik consequent door het hele schip gebruik. Alles is uitgevoerd in LED. Alle plussen van alle lampen komen bij elkaar. Dit is de rode kabel. Vervolgens gebruik ik groen voor alle lampen en apparatuur die aangaat op het moment dat ik de boot "onder stroom" zet. Geel wordt gebruikt voor alle buitenverlichting. Blauw wordt gebruikt voor alle werklampen. Wit is voor de zoeklichten. Tenslotte nog rose voor de specifieke sleep verlichting. Omdat alles werkt op 12Volt gebruik ik weerstanden in diverse uitvoeringen voor de LEDS.
P1000782.JPG


En nog een plaatje vanaf de achterkant. Het deel boven op het stuurhuis lijkt enigszins scheef te staan. Staat er nog los op. Wel is hier het gele licht te zien voor sleepvaart.
P1000783.JPG


Dit was het voor nu, tot de volgende keer.
 
Prachtig Sjoerd.
Gaat het relingwerk er nu nog af om te stralen of word dit te gek?
Op de laatste foto lijkt ook de sb uitlaatpijp korter. Of is dat gezichtsbedrog?
 
Back
Top