Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 12 dec 2017.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Hier weer een verslagje van de voortgang. Wel, de drijftest is gedaan en dat is maar goed ook. Zonder wat er in, hing ze behoorlijk achterover wat niet vreemd is natuurlijk. Affijn niks aan de hand. Vaaraccu's er in, 2 x 12Volt-7,2 Amp, vaartregelaars en andere attributen. Tot mijn verbazing zag ik water in de romp wat ook nog eens snel steeg. Alles er weer uit ,water er uit , toen weer in bad en goed gekeken waar het weg kwam. Het achterdek was natuurlijk al verlijmd en als het daar onder zou lekken, zou ik een probleem hebben. Gelukkig bleek dat niet het geval. Het water kwam via de kimkiel, aan één kant, naar binnen. Eigen stommiteit, was 1 kant vergeten te lijmen. Zoals eerder gezegd moest dit in 4 sessies gedaan worden. Eentje vergeten dus. Boot droog gemaakt en de laatste lijmsessie aan de kimkiel gedaan. Volgende dag weer in bad en geen spatje meer binnen. Altijd spannend en stiekem best wel weer blij. Ik had de waterlijn al bepaald aan de hand van de tekening en dus de volgende dag de boot weer in bad en geladen met wat er zoal in moest. Nu kreeg ik toch een volgende verrassing. Wist natuurlijk wel wat ze uiteindelijk zou wegen maar met alles zover in de boot kon ik nog ruim 3,5 kilo aan ballast bijplaatsen. Was toch meer dan ik had verwacht. Kan dus nu met een gerust hart verder bouwen zonder me zorgen te maken over het gewicht. Alles wat er nu nog bijkomt, zoals lieren en de opbouw, zit daar waar ze het meeste drijfvermogen heeft. Al met al ziet dat er goed uit.
    Daarna verder gegaan met het detailleren van het lierendek. Ik zal daar verder weinig over zeggen en de plaatjes het verhaal laten vertellen.

    Het schip hangt helemaal vol met dit soort lampen. Heb ze zo goed als mogelijk na proberen te maken met gebruikmaking van kleine Leds die warm licht uitstralen. ( Ex kerstverlichting). Deze ledjes zijn kleiner dan 3 mm maar groter dan 2. Hele aparte maat.
    P1000364.JPG
    Moeten nog wel sluitwielen op de deuren, zoals op de andere deuren geplaatst. Vergeten:hammer:
    P1000365.JPG
    Hier en daar nog een beetje plamuurwerk.
    P1000366.JPG

    P1000367.JPG

    P1000368.JPG

    Zo meteen nog even kijken, deze naad staat wel erg ver open:(
    P1000369.JPG

    Escape Hatch is nog dryfit en niet helemaal gereed. Ook moet er nog een reddingsboei op de kopse kant komen, net als aan BB zijde.
    P1000370.JPG

    En nog 2 plaatjes van het geheel.
    P1000371.JPG

    P1000372.JPG

    Volgende zal zijn het aanbrengen van de verschansing aan de voor en zijkanten op het Forecastledek. Dit dek moet ook eerst geheel gereed zijn en gemonteerd. Pas dan kan ik de romp gaan spuiten en eventueel gaan proefvaren. Maar voor dat het zover is zullen er nog wel een paar UpDates passeren.
    Tot de volgende keer.
     
    Tug.NL, aac, Frank Vekemans en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Schitterende detaillering Sjoerd :worship::worship::yes:
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    prachtig werk dat je opnieuw laat zien.
     
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Dunsz.
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Marc.
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Waarom polystreen tegen printplaat geplakt en niet direct de printplaat als wand gebruikt.
    Ik neem tenminste aan dat het printplaat is?
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Klopt Adam, is printplaat. Is ongetwijfeld een optie, maar ik werk graag met Styreen. Aangezien styreen het beste plakt op styreen, eerst de details op een (dun) styreen plaatje geplakt en deze vervolgens met epoxy op de printplaat geplakt.
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Ondanks dat er op het achterdek nog wel enige details geplaatst moeten worden, toch ook maar begonnen met het voordek. De gefreesde platen lagen al enige tijd klaar en op één of andere manier vond ik dat het tijd was om deze te plaatsen. Aldus geschiede.
    Dit is dus de reden waarom ik nu printplaat gebruik. Kan nu de gefreesde platen op het dek vast solderen. Geeft enorm veel stevigheid en is mooi af te werken. Nog wel een beetje teveel tin gebruikt. Heb het laten zitten omdat er naderhand weinig of niets meer van te zien is.

    P1000373.JPG

    Op de verschansing komt uiteraard een potdeksel. In mijn geval een messingbuis van 3 mm. Deze uiteraard ook gesoldeerd. Goed te zien dat de kluisgaten ovaalvormig zijn.
    P1000374.JPG

    Dit was nog wel even een dingetje. Van een staf rond 12 de kluizen gemaakt. Eerst het ovaal er in gefreesd en daarna de contouren gevijld. Achter de verschansing
    komt een dubbelle plaat waar de kluizen ook doorheen steken. Pas gemaakt en ook gesoldeerd.
    P1000377.JPG

    En zo ziet het er dan aan de binnenkant uit. Naadjes naderhand nog dicht gesoldeerd.
    P1000378.JPG

    Bovenkant van de kluizen dichtgemaakt en de verschansing steunen aangebracht. Weer een groot voordeel van de printplaat. Niks lijmen, gewoon vastbakken. Vergt enige oefening maar gaat steeds beter.
    P1000381.JPG

    En de opstap gemaakt compleet met leuning. Het rooster is tijdelijk. Heb nu geëtste rooster besteld, zodra die binnen komen worden deze roosters vervangen. Op zichzelf zien deze roosters er trouwens ook niet slecht uit. De kleur is in ieder geval perfect. Met close up zie ik trouwens nog wel een paar plekjes die gekuist moeten worden. Maar ook hier geldt waarschijnlijk, als de verf er op zit is het probleem opgelost.
    P1000383.JPG
    En dan begonnen met alle frutsels die langs de verschansing zitten, er op te maken. De bolders zijn zo gemaakt dat ik ze eerst kan spuiten en daarna over de gesoldeerde binnenwerken kan schuiven en vast te lijmen met epoxy.
    P1000385.JPG

    Stukje leidingwerk. Net als alles, ook het leidingwerk demontabel.
    P1000386.JPG

    Ontluchters en één van de filterkasten. Er komen 6 ontluchters op en tientallen filterkasten. De filterkasten worden gemaakt van een combinatie messing/styreen. De ontluchters zijn gemaakt van massief 4 mm messing. Ik krijg het niet voor elkaar om 4 mm pijp in een zo korte radius te buigen. Dus dan maar massief, goed heet maken en dan om een malletje heen buigen. Koud buigen gaat niet, dan breekt het. Onderin de ontluchter een gaat geboord zodat ze over de aangebrachte pinnen geschoven kunnen worden. Ontluchters kunnen dus apart gespoten worden en naderhand worden gemonteerd. Dat is trouwens met alles wat tegen de verschansing aan gezet gaat worden. Op deze manier kan ik zowel het dek alsmede de verschansing op een nette manier afplakken/spuiten.
    P1000387.JPG
    Ben ondertussen al weer een beetje verder maar dat laat ik de volgende keer wel zien. Wil nu eigenlijk het voordek zover gereed maken dat ik deze ook permanent kan bevestigen. Als dat gebeurt is kan ik ook de romp aan de buitenkant spuiten. Maar morgen denk ik er mogelijk weer anders over. j
    Jullie zien wel waar ik volgende keer mee kom. Tot dan.
     
    Tug.NL, Dunsz, Broeckx Ronny en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. aac

    aac

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    71
    Sterk bezig weer !
     
  10. Broeckx Ronny

    Broeckx Ronny

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Hulshout Belgie
    Slim idee om de bolders zo te monteren .
    Simpel en toch sterk als je ze nodig hebt !!
    Groetjes
    Ronny
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je aac.
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Ronny, ik probeer dit systeem zoveel mogelijk door te voeren. Vergt wel eens wat denkwerk en tijd, maar die tijd win ik wel weer met het spuiten.
     
    frankievw vindt dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    je hebt je best weer gedaan Sjoerd, je verslag blijft boeiend en leerzaam, betreffende de gebruikte technieken.
    En natuurlijk mag je werk ook gezien worden, prachtig.
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Marc w.
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Op een paar details na, is het leidingwerk aan Bakboord zijde gereed. Hierbij een paar plaatjes zonder bijschrift.

    P1000388.JPG

    P1000389.JPG

    P1000390.JPG

    En een wat groter beeldje van de achterzijde. De staafjes die door de lekbak steken worden nog voorzien van deels filterkasten en deels blindflenzen.

    P1000391.JPG

    Volgende update hopelijk de resterende details aan BB zijde. Dan zal er een begin gemaakt worden met de SB zijde. Tot dan.
     
    Dunsz en Broeckx Ronny vinden dit leuk.
  16. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    je hebt de gang er lekker in zitten Sjoerd, dat solderen bevalt wel zeker ? ;)
     
  17. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Tinus, ja lekker bezig zeg maar. En ja, messing is voor mij wel een favoriet materiaal bij mijn hobby. Heerlijk om mee te werken. Echter de foto laat weer zonder pardon een foutje zien bij het einde van de railing. Zit niet recht zo te zien. Morgen even checken.:(
     
  18. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    niet plakken maar bakken!

    Geweldig. Mooi werk!
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor mij is messing ook het meest ideale materiaal.
    Messing samen met zachtsolderen is heel vergeving gezind.
    Al ontdek je maanden later een onvolkomenheid, lossolderen, geen hak- en breekwerk, herstellen en weer vastsolderen.
    Je wilt niet weten, hoe vaak ik sommige delen van de Dockyard heb los gesoldeerd en hersteld.

    Verder, mijn compliment over de verwerking van het messing en de wijze van aanleggen van de leidingen en railing.
    Eveneens vond ik het leuk om te lezen over het gebruik van dubbelzijdig printplaat.
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank voor je reactie Frank.
     

Deel Deze Pagina