Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 12 dec 2017.

  1. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt weer Marc, we gaan het beleven.
     
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Heb inmiddels alle strippen ter hoogte van de knikken aangebracht. Zo is al redelijk goed te zien hoe de knikken op de romp gaan lopen.

    P1000140.JPG

    Uiteraard de andere kant hetzelfde verhaal. Gereed om te purren.
    P1000141.JPG

    Voordat ik begonnen ben met purren, de gehele binnenkant met water geneveld. Dit om een betere hechting te krijgen. Aangezien dit mijn eerste
    ervaring is met het purren, natuurlijk veel te veel op één plek gespoten. Heb er al wat afgesneden, het zag er echt niet uit. Hier was de pur nog niet geheel uitgehard. Binnen in was het nog nat zeg maar. Weer even met water beneveld om het uitharden te versnellen.
    P1000142.JPG

    De volgende dag bij aankomst op de werf, kon ik er geen schip meer in herkennen. Wat een berg pur. Had 2 bussen leeg gespoten. Elke bus 140 liter schuim, in totaal dus 340 liter. Nou ja, even meer werk maar het resultaat valt me beslist niet tegen. Schuim mooi hard en heel goed te snijden. Hierbij kwamen natuurlijk de aangebrachte strippen prima van pas, als geleiding voor het mes.
    P1000143.JPG

    En hier het resultaat tot zover. De vorm is in ieder geval goed zichtbaar. Voor mij is dit experiment wel gelukt.
    P1000144.JPG

    Het volgende zal zijn de romp verder af te werken. In de volgende Update zal ik vertellen op welke manier ik dit ga doen. Tot dan.
     
    bad65, Marc w en MikeMohawk vinden dit leuk.
  3. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ook weer gevonden, ga weer mee kijken...
    Waar zijn de inzetstrips van gemaakt?
     
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Leuk Adam en welkom weer. De strippen heb ik geknipt uit Aluminium plaat, 0,8 mm dik. Kon mooi met mijn nieuwe knipschaar die HBM in de aanbieding had. Stripjes 4 mm breed, daar waar nodig ingeslepen zodat een vloeiende ronding gemaakt kon worden.
     
  5. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    mooi Sjoerd, welke schaal en afmetingen krijgt het model trouwens ?
     
  6. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Tinus, het schip is in werkelijkheid 40.65 mtr. Ik bouw uiteraard 1:50. Dat maakt het model 813 mm lang. Stukje kleiner dan de Sovereign dus.
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Klaas,
    Weet niet meer waar ik de tip vandaan heb , maar werkt uitstekend.
     
    aart vindt dit leuk.
  9. Bert Kroes

    Bert Kroes

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Farmsum (Delfzijl)
    Ziet er mooi uit Sjoerd mijn complimenten
     
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Bert.
     
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Sjoerd, prachtig werk!
    Je kiest weer één van de mooiste boten eruit, ik ga dit met grote ogen volgen ik was al fan maar nu nog meer (wat een goede keuze!).
    Aangezien ik in niet al te lange tijd ook mijn volgend project ga starten, en hiervoor de romp moet maken kan je je werkmethode iets uitgebreider omschrijven.
    Nu nog net eens zien of er ergens in Belgie ook een "snijlab" te vinden is of zien dat ze op verzending werken, knap echt heel erg knap!!!!!
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Jan. Het schip gekozen om een aantal redenen. Ten eerste een knikspant,nog nooit gebouwd, de aandrijving middels Azimuth Thrusters, Romp uit een mal inplaats van rechtstreeks met een plug en het feit dat ik weer heel veel tekeningen heb en in de gelegenheid ben geweest heel veel foto's op het schip te maken samen met een collegabouwer. Ik zal in de volgende update proberen wat dieper in te gaan op de manier waarop ik de plug heb gemaakt.
     
  13. Tinus-online

    Tinus-online

    Lid geworden:
    28 feb 2009
    Berichten:
    338
    Locatie:
    Goudswaard
    Jafa, ik denk dat snijlab ook wel naar jou wil verzenden hoor. ;)
    En zoniet dan mag je het gerust naar mij sturen, dan stuur ik het wel door naar jou.:thumbsup:
     
  14. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ziet er goed uit sjoerd, veel succes met de bouw
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Freek-Johan.
     
  16. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    strak werk! Ben benieuwd naar de update over de plug. Ben zelf ook zoiets aan het maken, maar ben wat "grover" gestart, dus heb veel te plamuren en
    te schuren....
     
  17. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je solex. Nog even geduld, hoop in het weekend weer een stapje verder te zijn. Zal dan proberen duidelijk te maken hoe ik bezig ben.
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Op verzoek ga ik hier zo goed mogelijk proberen uit te leggen hoe de "plug" tot stand is gekomen.
    Zoals in eerdere foto's te zien, is de basis een spantenplan getekend, door mijn maatje Pim en vervolgens deze file naar Snijlab gestuurd. Bij binnenkomst van het snijpakket dit in elkaar gezet en dankzij de goede passing zonder lijm.
    Vervolgens naar de bouwmarkt en 2 bussen pur gekocht. Toen werd het, althans voor mij, best wel spannend. Nooit eerder een bus Pur in mijn handen gehad. Wel, voor het purren het gehele geraamte geneveld met water. Ergens gelezen dat dit een betere hechting aan het MDF geeft en het uitharden van het pur versneld. Door mijn onkunde echter veel te veel pur er in gespoten. Elke bus gaf iets van 130 liter, 2 bussen leeggespoten , in totaal dus 340 liter!!! Niet om aan te zien maar een goed mes brengt uitkomst. Keurig in model gesneden met de inlegstrippen op de zij en onderkant als geleiding. Tot zover ging het goed. Nu had ik in het verslag van Kees Mol gelezen dat hij vervolgens de romp met gips heeft bekleed. Bij de bouwmarkt snelgips gehaald waar je in de bouw bijvoorbeeld in gefreesde Electra dozen en buizen mee vast kunt zetten. Dat spul heb ik wel meer mee gewerkt, dus wist dat ik daar niet teveel van aan moest maken in verband met de verwerktijd. Tot zover ging het nog steeds goed. Na alles besmeerd te hebben en deels weer, na het drogen, afgeschuurd, kwam ik er achter dat er iets helemaal niet goed was. De ingelegde strippen die ik eerder noemde waren dus ook voor het op de juiste maat afvlakken van het gips. Waarschijnlijk was het pur nog niet helemaal uitgewerkt, want bij het afstrijken van het gips bleef er een minimaal laagje gips over. Gevolg was dat het gips oppervlak sponzig aan bleef voelen en op sommige plekken het pur weer tevoorschijn kwam. Kun je niet hebben voor een plug natuurlijk. Goede raad is duur dus de gehele romp 0,5 cm onder de strippen leeggehaald. Rotklusje maar zag ook geen andere oplossing. Vervolgens nog wat extra gips gehaald en de gaten volgestort. Na het storten afgestreken en na het drogen weer schrapen en schuren. Resultaat bevredigend. Daarna een laag primer op waterbasis aangebracht. Op die manier kon ik zien waar het oppervlak nog nabewerking nodig had. Wel daar schrok ik eigenlijk wel van. Heel veel plekken die nabewerking nodig hadden. Bij de Action polyesterplamuur gehaald en een dag bezig geweest met het aanbrengen, schuren en weer een laag primer erop. Deze ligt op dit moment te drogen. Zal zeker nog een ronde met polyester plamuur moeten doen. Daarna weer schuren en primeren. Dan zullen de meeste plekken redelijk goed zijn.( hoop ik althans). De verder afwerking hoop ik dan met lakplamuur te kunnen doen. Ik heb nog een paar plaatjes waarop de situatie te zien is zoals ze er nu
    bij ligt.
    \ P1000146.JPG

    P1000147.JPG

    P1000148.JPG

    P1000149.JPG

    Zoals jullie kunnen zien is er nog wel enige aandacht nodig voor de plug. Het is een absolute must dat de plug zo glad als mogelijk is. Hele kleine afwijkingen kunnen eventueel op de uiteindelijke romp nog wel gecorrigeerd worden.
    Mijn conclusie van deze werkwijze.
    Eerder de plug van de Sovereign gemaakt middels spanten die heb bekleed met balsa latjes. Het geheel is voor mijn gevoel op die manier wat robuuster. Zeker met een knikspant. De romp bestaat grofweg uit 2 bodemplaten, 2 schuine platen en 2 zijkanten. Op de juiste manier uitgesneden, kun je die zo op de spanten zetten. Schuren, mogelijk hier en daar wat plamuur, primer en aflakken. Denk dat dat in dit geval sneller had gegaan. Qua kosten zal je met hout iets duurder uit zijn.
    Hier gaan we in ieder geval door op de werf. Volgende keer hopelijk een toonbare plug waar daadwerkelijk een mal van gemaakt kan worden.
     
    Jaap Smith, Marc w, Tazz 19 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. solex

    solex

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    739
    Locatie:
    Froombosch
    Mooi duidelijk verhaal. Bevalt die plamuur van de Action? Dan ga ik die morgen ook gelijk halen. Heb het tot nu toe met "Ok" plamuur van de Gamma
    gedaan, wat een troep. Sommige stukjes blijven zacht, als kauwgom.............
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hoop dat je deze info kunt gebruiken Solex. Wat de plamuur betreft, ik heb de 2 comp. Polyesterplamuur, deze werkt tot nu toe heel goed. Smeuïg en goed verwerkbaar, ook om te schuren. Wordt hard in een korte tijd. De Lak plamuur heb ik nog niet gebruikt. Let wel, omdat ik dit gebruik voor een plug stel ik geen hoge eisen aan sterkte en levensduur.
     

Deel Deze Pagina