Bouwverslag UNION BOXER Scratch Build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 12 dec 2017.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    het " goed gevoel ", daar doen we het toch allemaal voor Sjoerd,
    Wat een gepriegel ,al dat solderen, geef mij momenteel toch nog maar de styreen plaat.
    Al moet ik toegeven dat het prachtig strak oogt.
    vgr Marc
     
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Marc en bedankt.
    Ik ben ook een grote fan van Styreen. Gewoon fijn materiaal om mee te werken. In dit geval gekozen voor een messing verschansing ivm. kwetsbaarheid. Maar hoe krijg ik messing vast op een epoxy romp? Wel, printplaat is ook een bekend materiaal wat door veel bouwers gebruikt wordt en ik heb dat ook gedaan. Werkt best wel mooi en strak. Maar voor de opbouw enzo stap ik toch weer over naar Styreen.
     
    Michiel vindt dit leuk.
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Schermafbeelding 2018-05-19 om 14.53.45.png Schermafbeelding 2018-05-19 om 14.54.01.png
     
    wimo100 vindt dit leuk.
  4. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Weer wat vorderingen gemaakt die ik graag even met jullie deel. In de verschansing een zgn. Fearlead oftewel een strop doorvoering gemaakt. De kleinere op de ronding van de verschansing is alleen maar een verdikking ter bescherming van de strop. Op het dek ligt de cargorail die al eerder gemaakt is, maar nu verder aangepast. Een belangrijk punt bij de cargorail is, dat deze demonteerbaar moet blijven voor nog meerdere werkzaamheden aan de verschansing en het uiteindelijke spuitwerk.

    P1000294.JPG

    De binnenkant van de verschansing voorzien van de steunen.
    P1000297.JPG

    Hier nogmaals de Cargorail, gedemonteerd.
    P1000298.JPG

    Hier de Stuurboord Cargorail zoals deze uiteindelijk komt te zitten.
    P1000299.JPG

    En de Cargorail vanuit een andere hoek.
    P1000300.JPG

    En de laatste stukjes messing voor deze Cargorail. Aan de achterkant op het vlakke gedeelte komt nog een Pin te staan. Deze kan omhoog en omlaag bewogen worden. Is om de sleepdraad te begeleiden.
    P1000301.JPG

    En nog een plaatje vanuit een andere hoek.
    P1000302.JPG

    Verschansing aan Bakboordzijde gemonteerd. Hier moeten uiteraard ook alle steunen, alsmede de Fearlead geplaatst worden. Ook de Cargorail moet uiteraard gereed gemaakt worden.
    P1000303.JPG

    En uiteraard nog een plaatje vanaf een andere kant. Begint toch alweer op een echt achterdek te lijken.
    P1000304.JPG

    Hoop vóór mijn vakantie nog een update te doen. Dan zal hopelijk de verschansingen en de Cargorails gereed zijn. Even afwachten of dat lukt. Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.
     
    Herm, Bert V, sjouke en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Complimenten, mooi gemaakt in messing met de op het dek gesoldeerde steunen. Overigens, bedankt voor de detailfoto, dit kan ik toepassen op mijn schip.
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Stoompomp. Mocht je nog een specifieke foto van een detail willen is dat ook mogelijk hoor.
     
  8. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    mooi soldeerwerk. ziet er weer stevig en strak uit.
     
  9. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Bedankt Jan. Is wel een voordeel van een printplaat dek. Het geheel staat er rotsvast op. Behalve de cargorails, die zijn nog demontabel, ivm detaillering en spuitwerk. Daarna heb ik de keus om deze ook te solderen of met epoxy vast te lijmen. Die beslissing stel ik nog even uit.
     
  10. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    p
    pracht werk weer sjoerd zoals we gewend zijn,van je .
     
  11. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je wel Erwin.
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Is alweer een tijdje geleden maar we zijn er weer hoor. Even lekker een paar weekjes op vakantie geweest en verder een aantal dingen gedaan die ook moesten gebeuren. Eén daar van was het maken van een andere verplaatsbare werkbank. Mijn dochter heeft een professionele trimsalon voor honden en katten en gebruikt hiervoor een zgn. trimtafel. Deze is niet alleen verrijdbaar maar ook verstelbaar (elektrisch) in hoogte. Wel deze had er na 13 jaar de brui aan gegeven. Andere tafel besteld, opgehaald en geplaatst. Oude tafel heb ik eerst eens bekeken voordat ik deze af ging voeren. De motoren gedemonteerd en gekeken hoe dit nu precies werkte. Lang verhaal kort, één van de motoren werkte niet meer naar behoren. Uit elkaar gehaald en was verholpen door het vervangen van één diode. Alles weer gemonteerd, nieuw blad er op en ik ben nu de trotse bezitter van een perfecte mobiele werktafel die ik qua hoogte aan kan passen. Blij mee. P1000318.JPG

    Nu had ik voor de achterkant al de fenders gemaakt van polystyreen. Vond het zelf niet onaardig maar werd toch op mijn vingers getikt dat dit rubber zou moeten zijn. Moet je maar hebben natuurlijk. Maar een collega heeft voor mij keurig twee stroken Fender rubber gegoten, perfect. Bedankt Jan, heel blij mee. Ondertussen de oude Fenders al verwijderd. Zal eerdaags een nieuwe constructie maken om het rubber te monteren.
    P1000319.JPG

    Verder gegaan met het completeren van het achterdek. Wat leidingwerk,
    P1000310.JPG

    en verder een paar vaste bolders en twee kaapstanders.
    P1000311.JPG

    Op de kont een intrekbare cilinder voor het tegenhouden van de sleep tros. De bedoeling is dat deze cilinder werkend wordt gemaakt. De cilinder is in de laagste stand gelijk met de bovenkant van de verschansing. De cilinder zelf moet nog wel op maat worden gemaakt.
    P1000312.JPG

    Aan Bakboordzijde ook de attributen aangebracht, alhoewel enigszins afwijkend dan aan Stuurboordzijde.
    P1000313.JPG

    Hetzelfde geldt uiteraard voor het leidingwerk.
    P1000314.JPG

    Ook het valse dek zover gereed gemaakt. ( Styreen). Hierop zijn een aantal vakken aangebracht waar tussen het dekhout komt te liggen. Voor de foto even een stukje dek met hout belegd.
    P1000315.JPG

    Het dekhout is overigens geïmporteerd vanuit Turkije. Was daar op vakantie en kwam daar een leverancier tegen die deze planken in handzaam formaat voorradig had. Heb een mooie deal kunnen sluiten en een hoeveelheid meegenomen. Voor de eerstvolgende modellen ook nog genoeg denk ik.

    P1000317.JPG
    De planken zijn 5 mm breed. Deze teruggezaagd naar 3 mm zodat ze voldeden aan de schaalmaat en zijn 1 mm dik. Het soort hout weet ik niet maar, na het leggen de vloer mooi insmeren met parketlak. Heb dit bij de Sovereign ook zo gedaan. Werkt mooi.
    P1000316.JPG

    Wel, jullie zijn weer op de hoogte zover. De volgende update zal niet zolang duren verwacht ik. Tot de volgende keer.
     
    Herm, frankievw, bram1324 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je bent zo te zien goed uitgerust van vakantie gekomen, wat een vaart zet je er achter :)
    Die werktafel, dat is er één om U tegen te zeggen, hier gaat menig modelbouwer jaloers op zijn.
    En de scheepswerf draait weer netjes op hoog niveau.
    Succes en amuseer je met het vervolg van de bouw.
     
  14. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    weer lekker aan de gang zie ik. Wordt een schip waar je waarschijnlijk veel mee aan het varen r
    aakt.
     
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Mark. En dat amuseren doe ik vol op;)
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Jan,
    Bedankt voor je reactie. Buiten het feit dat ik het een mooie sleper vind is de afmeting van de Boxer zeker iets wat meespeelt. Ondanks het feit dat de Sovereign een mooi schip is en heel fijn vaart, is het geen schip wat je even pakt om een uurtje te varen.
     
  17. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Ook het valse dek zover gereed gemaakt. ( Styreen). Hierop zijn een aantal vakken aangebracht waar tussen het dekhout komt te liggen. Voor de foto even een stukje dek met hout belegd.
    Bekijk bijlage 287885

    Het dekhout is overigens geïmporteerd vanuit Turkije. Was daar op vakantie en kwam daar een leverancier tegen die deze planken in handzaam formaat voorradig had. Heb een mooie deal kunnen sluiten en een hoeveelheid meegenomen. Voor de eerstvolgende modellen ook nog genoeg denk ik.




    Dat soort dekhout neem ik altijd (extra :D) mee van de Mc.Donalds en Ikea............................;)
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Dunsz, bedankt weer. Had al gehoord dat ie daar ook aan leverde;)
     
  19. Herm

    Herm

    Lid geworden:
    1 dec 2009
    Berichten:
    854
    Locatie:
    Stellendam
    Smullen weer Sjoerd ! Prachtig!
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Herm.
     

Deel Deze Pagina