Bouwverslag Union (Constructo)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Dave Bekers, 27 mei 2019.

  1. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Leidschendam
    Een aantal jaar geleden heb ik de Union van Constructo gekocht om te beginnen met scheepsmodelbouw. Inmiddels is de bouw af en het modelletje is aanwezig geweest op de scheepsmodelbouwdag op 19 mei j.l. op de Bataviawerf. Ik heb de bouw in foto's vastgelegd, maar heb me pas onlangs op dit forum aangemeld. Omdat ik tijdens de bouw veel aan dit en andere fora heb gehad, en omdat ik van de Union slechts 1 volledig bouwverslag op Modelschipworld heb kunnen vinden, leek het me leuk om de beschrijving van de bouw alsnog hier te posten. Wellicht dat een andere (beginnende) modelbouwer er iets aan heeft, en een mooiere Union kan bouwen.

    De voorkant van de doos zal velen bekend voorkomen, maar voor de volledigheid toch even een foto.
    _info001.jpg

    De bouwbeschrijving bestaat uit:
    - Twee pagina's tekst met bijbehorende fotogalerij op de binnen- en achterkant van de doos. De beschrijving is in diverse talen waaronder NL.
    - Twee pagina's met onderdelenlijst.
    - Bouwtekening met nummers in witte rondjes voor de onderdelen en nummers in zwarte rondjes voor de tuigage.

    _info002.jpg
    _info003.jpg

    _info004.jpg
    _info005.jpg
    _info006.jpg

    De verdere inhoud van de doos heb ik niet meer, ook niet op foto, maar de inhoud komt natuurlijk terug in de foto's van de bouw. Het model heeft een geprepareerde romp, dus beplanking komt slechts marginaal aan bod (voor mij als beginner destijds genoeg :). De bouwbeschrijving en foto's zijn redelijk duidelijk en uitgebreid totdat de masten aangebracht moeten worden. Vanaf dat punt is de beschrijving heel erg karig en moet je volledig afgaan op foto's en bouwtekening. Over de tuigage staat vermeld: "De beschrijving van het monteren van het want is dermate uitvoerig dat we u liever naar de foto's en werktekeningen verwijzen."

    Ik heb grotendeels de beschrijving en bouwtekening gevolgd. De belangrijkste wijzigingen die ik heb aangebracht tijdens de bouw zijn:
    - De zeilen zijn op de foto alleen gestikt aan de randen, terwijl de banen zijn ingetekend. Ik heb de zeilen volledig gestikt en ook de touwen eromheen aangebracht. Hierbij heb ik veel gehad aan een te leen gekregen beschrijving van de Scotland van Corel (en bijgaande adviezen) en aan enkele pagina's uit het boekje Ship Modeling Simplified van Frank Mastini.
    - Voor de voorste twee fokzeilen heb ik extra katrolblokjes gemaakt zodat de zeilen ook (schijnbaar) gehesen kunnen worden (wederom geinspireerd door de beschrijving van de Scotland van Corel).
    - Mogelijk niet helemaal realistisch voor zo'n klein model (en zeker niet op schaal), maar ik heb "sheerpoles" (NL?) gemaakt bovenaan het want (horizontale balkjes in het want om betouwing van hogerop aan vast te maken), geinspireerd door tekeningen uit het boekje Ship Modeling Simplified.

    Tijdens het bouwen was ik vrij snel door het hennepkleurige touw heen, ook omdat ik vrij veel voor de zeilen heb gebruikt wat niet in de beschrijving staat. Na een mailtje aan Constructo kreeg ik een week of twee later een rolletje touw in de bus. Goede service ! Het model heb ik gekocht bij Sjaak's Hobbyshop (toen nog in Leiden, nu in Voorhout) waar men mij heeft afgehouden van een wat moeilijker model en daar ben ik blij om.
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2019
    Pingu57, Hansa, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Nou Dave, welkom hier en laat de foto’s maar eens langs komen.
    Ook hier gaan we eens lekker voor zitten, peuki en de borrel erbij dus dat word weer gezellig;);)
    Gr Koos
     
    SjorsZ vindt dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik denk dat je hier de spreeworst bedoeld.

    Leuk schip!
     
  4. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Leidschendam
    Koos en Hans, dank voor jullie reacties. Hans, dank ook voor de vertaling. Dat is inderdaad wat ik bedoel. Op een post van Andy lees ik: "De spreeworst is van gezwart koper en heeft dezelfde diameter als de hoofdtouwen." Die van mij is niet wat het had moeten zijn; dat zal ik wel bij de foto's zetten. Volgende model beter :)
     
  5. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Leidschendam
    Mijn eerste bouwacties volgden de eerste 11 foto's op de doos en de bijbehorende beschrijving. Voor het buigen van het schanskleed en de afdeklatten rond het schip heb ik veel gehad aan een beschrijving over buigen bij de Blue Nose II van Constructo gepost op een ander forum. Deze boot is vergelijkbaar in de zin dat 't ook een geprepareerde romp betreft. De latten heb ik lang laten weken in water (een paar uur) en daarna met strijkijzer gebogen. Omdat vooral de afdeklatten erg stug waren, heb ik ze nog een tijd in de vorm het lasergesneden hout gelegd (en met spijkers in die vorm geduwd, zie de foto's hieronder). Dat kon niet verhinderen dat er eentje toch brak en ik die in twee stukken erop heb moeten zetten. Op het achtersteven heb ik ook afdeklatten aangebracht. Dat staat niet op de foto van Constructo, maar leek me wel mooi.

    De romp is gegrond voor het aanbrengen van de afdeklatten. De lijntjes van de planken op het dek heb ik met potlood getrokken en daarna het dek met parketlak geverfd.


    _001.jpg
    _002.jpg

    _006.jpg
    _007.jpg

    _010.jpg

    _012.jpg

    _013.jpg

    _015.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • _013.jpg
      _013.jpg
      Bestandsgrootte:
      131 KB
      Weergaven:
      217
    TIMBERWOLF, pietsan en Jaques vinden dit leuk.
  6. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Het wordt al wat. Ziet er al mooi uit!
    Ga je volgen :)
    Grz. en succes
    Chris
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is een leuk bootje wat je daar gemaakt hebt, ik ben benieuwd naar de volgende foto's:)
     
  8. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Weer leuk om te volgen en welkom op het forum.
     
  9. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Leidschendam
    De eerste vervolgstap was het verven van het bootje. De bijgeleverde kleuren zwart en rood waren vrij aardig van kleur eenmaal aangebracht op de romp en het schanskleed. Als ik me goed herinner deed het wit het minder goed en heb ik het wit nogmaals gegrond. Dat zag er aardig uit. Om de afdeklatten niet te veel onder de rode verf te smeren, heb ik ze afgeplakt met tape.

    De boorgaten voor de masten had ik eerder al gemaakt (zie ook bovenstaande foto's). Het deurtje en luikje op het achterdek had ik ook in een eerder stadium al bevestigd hoewel dit pas een stuk later in de beschrijving staat. Voor de klink / het slot van het deurtje heb ik een oogje van 1 van de bijgeleverde oogboutjes afgeknipt en dat op het deurtje geplakt. Dat werkt beter dan hetgeen in de beschrijving staat, namelijk het oogboutje inslaan en dan het oog verbuigen. Het oog breekt dan al snel af, dat was althans mijn ervaring (zie ook hieronder bij de scheepsluiken).

    _019.jpg
    Het aanbrengen van het dolboord.
    _021.jpg

    De rusten (met 5 / 6 gaatjes), de ankerdavits en de ankerkluisverstevigingen zijn aangebracht. Voor de gaatjes deze onderdelen heb ik handboortjes met diameters uit de beschrijving gebruikt.

    _023.jpg
     
    Jaques, TIMBERWOLF, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Leidschendam
    Het aanbrengen van alle zaken op het dek (relingen, trapjes, luiken, nagelbanken, kaapstander) ging weer grotendeels volgens de beschrijving. Enkele opmerkingen:
    - Voor het vernissen heb ik weer parketlak gebruikt.
    - De kaapstander is alleen te monteren door de balkjes op het dek te plakken en niet echt in de kaapstander te stoppen. Het is dus alsof de balken uit de kaapstander zijn getrokken en er rondomheen zijn gelegd. Degene die de Union heeft afgebouwd op Modelshipworld (Warnerade) heeft wel een kaapstander met balkjes die in de lucht hangen. Mogelijk heeft Constructo de inhoud van de doos in de afgelopen jaren aangepast (mijn doos is meer dan 6 jaar oud) of hij heeft eigen onderdelen gebruikt.
    - De ringetjes op de scheepsluiken zouden gemaakt moeten worden door oogboutjes in het hout te slaan en dan de oogjes 90 graden te verbuigen. Zoals eerder gezegd voor het deurtje was mijn ervaring dat de oogboutjes dan afbreken. Ik heb de oogjes dus afgeknipt en op de luikjes geplakt.

    _028.jpg

    _029.jpg
    Vervolgens heb ik de ankers met ankerstokken en de roerscharnieren geverfd (met zwarte verf "Humbrol Enamel" i.p.v. het bijgeleverde zwart; dat hechtte beter op het materiaal en glanst enigszins). Daarnaast heb ik de juffers met rustijzers gemaakt. Het bijgevoegde koperdraad was niet genoeg (omdat 't draad enkele keren brak), maar de plaatselijke bloemenzaak had nog een stuk zodat bestellen niet nodig was :)

    _036.jpg

    Het aanbrengen van de onderdelen ging grotendeels weer volgens de beschrijving.

    _035.jpg
    _040.jpg
     
    Pingu57, JanZMC, SjorsZ en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Leidschendam
    Op nog enkele algemene aanwijzingen na stopt op dit punt de beschrijving en word je verwezen naar de foto's 15 tot 22 op de doos en naar de bouwtekening. De houten delen voor de masten en de boegspriet heb ik geverfd met "Humbrol Enamel" bruin en de metalen delen (ezelshoofden) met zwart.

    _042.jpg
    _044.jpg
    _045.jpg
    _046.jpg

    Bij het aanbrengen van de tuigage heb ik grotendeels de conventie van de beschrijving gevolgd, namelijk om de vaste touwen met zwart draad aan te brengen en de (schijnbaar) beweegbare touwen met hennepkleurig draad aan te brengen. De volgorde van het aanbrengen van de touwen is redelijk goed af te lezen aan de nummers in zwarte bolletjes op de bouwtekening. De zeilen en de beweegbare touwen zijn overigens op eenzelfde manier getekend in de dwarsdoorsnede waardoor zeilen in eerste instantie touwen leken te zijn. In zekere zin is dat juist als je touwen om de zeilen aanbrengt (zie hieronder bij het maken van de zeilen), maar het was in eerste instantie wat verwarrend. Het zou handig zijn geweest als men de nummers van de zeilen erbij had gezet (die staan wel aangegeven bij de achteraanzichten van de masten).

    _050.jpg
     
    Jaques en SjorsZ vinden dit leuk.
  12. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Behoorlijk tempo heb je er in zitten :) maar wordt wel mooi!
     
  13. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Leidschendam
    Rond dit punt ben ik overgestapt naar het maken van de zeilen. Daarover staat alleen vermeld: "Knip en naai de zeilen volgens het patroon dat met de bouwdoos is bijgeleverd." Op de foto's worden de banen van de zeilen ingetekend en is er alleen gestikt rond de zeilen. Voor het maken van de zeilen heb ik gekeken naar de tekeningen van de zeilen van de Scotland van Corel en naar de figuren in het boekje van Frank Mastini (Fig. 60: Making Sails). Ik heb vorm en banen van de zeilen op papier getekend, dat uitgeknipt en op de zeilen gespeld, om vervolgens de zeilen te naaien met een naaimachine. Soms heb ik extra stukjes aan het materiaal gezet met spelden om de naaimachine niet te laten stoppen op de rand van het zeil.

    _076.jpg
    _077.jpg
    _078.jpg

    _089.jpg

    _093.jpg
    _096.jpg
    _095.jpg
     
    Jaques vindt dit leuk.
  14. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Leidschendam
    De randen van de zeilen heb ik eerst ingesmeerd met verdunde houtlijm. Toen die droog was, heb ik de randen eraf geknipt volgens de voorgedrukte stippellijnen (en gezorgd dat ik zoveel mogelijk alleen in het uitgeharde deel knipte). Daarna heb ik het touw om de zeilen aangebracht zoals in Fig. 60 van het boekje van Mastini. Op sommige punten heb ik nog een keer verdunde houtlijm moeten aanbrengen om rafelen of loslaten van het touw te voorkomen zoals onderstaande foto's laten zien.

    _081.jpg
    _080.jpg
    _082.jpg
    _090.jpg
     
    Hoosterw, SjorsZ, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Leidschendam
    Beste CXello, sorry voor het misverstand, maar aan het begin van de beschrijving heb ik aangegeven dat de boot inmiddels af is en ik dus achteraf schrijf. Daarom gaat 't wat snel :). De echte bouw heeft een aantal jaar geduurd. Ik heb de bouw afgerond vlak voor de scheepsmodelbouwdag van 19 mei j.l.
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat gaat netjes zo met de zeilen. Dus dat gaat prima zonder de zeilen om te zoomen? Bijna alle bouwers leggen eerst een zoom waarna deze ingesmeerd wordt. Dit vind ik dus interessant om te lezen.
     
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik vind het wel mooi dat je de zeilen genaaid hebt met een naaimachine die uit dezelfde tijd als het schip komt :)

    Overigens ziet het naaiwerk er goed en strak uit!
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2019
    Jaques vindt dit leuk.
  18. CXello

    CXello

    Lid geworden:
    4 okt 2018
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Purmerend
    Hoi Dave, dat had ik niet gelezen (ingelogd op het werk) dan mis je soms dingen sorry. In ieder geval is het een heel mooi scheepje.
    Groeten,
    Chris .
     
  19. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Leidschendam
    Beste Hans, dank voor je commentaar. Degene die me de bouwbeschrijving van de Scotland heeft gegeven, heeft zijn zeilen op deze wijze gemaakt. Het idee van de verdunde lijm staat ook in Mastini rond Fig. 60, maar hij gaat nog uit van een zoom.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  20. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Leidschendam
    Beste Hans, Dank voor je commentaar. De naaimachine is een familiestuk. Mijn vrouw heeft me enkele jaren geleden wegwijs gemaakt in de werking. Er zitten nogal wat stelknoppen op en ik heb als ik me goed herinner twee naalden kapot gedraaid. Onlangs wilde ik nog enkele lijnen bij stikken op twee fokzeilen (voor de reeflijnen) die eigenlijk al af waren. Toen kostte het me enige moeite om de naaimachine weer naar behoren te laten werken :). Maar, als alles goed is afgesteld, loopt 't als een trein.
     
    *Hans* vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina