Bouwverslag Union (Constructo)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Dave Bekers, 27 mei 2019.

  1. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Leidschendam
    Voor het aanbrengen van het want heb ik gekeken naar Fig. 63 in het boekje van Mastini. De touwtjes van het want heb ik om de juffers geslagen en met een aparte witte touwtjes afgeknoopt die ik later heb zwart geverfd en met verdunde lijm heb ingesmeerd. Daarna heb ik de touwtjes tussen de juffers aangebracht, zie de foto's hieronder.

    _097.jpg
    _099.jpg
    Zoals aan het begin opgemerkt, heb ik nog aparte balkjes aangebracht bovenin het want die een soort van spreeworsten moeten voorstellen. Die stonden niet op de beschrijving van Constructo en zijn gemaakt met resthout door twee stukjes met kerven voor de betouwing tegen elkaar te lijmen. Ze zijn duidelijk niet op schaal en niet helemaal zoals zou moeten. Volgende keer beter ... De witte touwtjes waarmee ik touwen van het want heb afgebonden, heb ik wederom later zwart geverfd en ingesmeerd met verdunde houtlijm.

    _074.jpg

    _070.jpg

    Terwijl ik met de betouwing van het want bezig was heb ik ook het gaffelzeil achterop de boot opgehangen. Daar heb ik weinig foto's van. Op onderstaande foto hangt het zeil al en heb ik de bovenkant al vastgesnoerd volgens de wijze die ik in de beschrijving van de Scotland zag. De reeflijntjes zijn op deze foto nog gemaakt met naaigaren, dat ik aan de uiteindes heb vastgezet op het zeil met verdunde houtlijm, zodat het niet opspringt. Later heb ik de reeflijnen toch vervangen door het hetzelfde touw als waarmee de zeilen zijn opgehangen. Niet op schaal dus wat betreft dikte, maar 't ziet er iets beter uit.

    _084.jpg
    Het knopen van het want was ook een leuk werk dat ik volgens Fig. 52 in het boekje van Mastini heb gedaan. De knoopjes heb ik ingesmeerd met verdunde houtlijm en na drogen heb ik de eindjes afgeknipt.

    _107.jpg

    _108.jpg

    _111.jpg
     
    Pingu57, janzwart, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Leidschendam
    De andere zeilen heb ik op eenzelfde manier aan de ra's vastgemaakt als het gaffelzeil aan de gaffel en het kluifhout (wederom geinspireerd de de beschrijving van de Scotland).

    _103.jpg
    _104.jpg
    Daarna volgde het bevestigen van de katrollen en toen kon het hangen van de zeilen beginnen. Met een dunne naald waren de touwen waarmee de zeilen gehesen worden en de ra's gestabiliseerd eenvoudig door de katrollen te halen.

    _115.jpg

    Daarna heb ik elk hijs/draaitouw door het aangegeven gat in de nagelbank laten vallen en de nagel erop gezet. Zo zaten touw en zeil gefixeerd. Nadat ik alle zeilen had gehangen heb ik de touwen in de nagelbanken pas om de nagels geknoopt zoals in Fig. 64 van het boekje van Mastini.

    Het was niet eenvoudig om de touwen aan de onderkant rond de nagels te leggen. Mastini gebruikt daarvoor een "belaying tool" (bokkepoot). Daarmee lukte 't mij niet. De nagels zijn erg kort aan de onderkant, zelfs als ze echt helemaal in de gaten zijn gedrukt. Uiteindelijk lukte 't alsvolgt: Ik heb het touwtje in een lusje onder de nagelbank gelegd. Vervolgens heb ik de punt van mijn pincet door de lus gestokken en die punt op de onderkant van de nagel gezet. Daarna kon ik het touwtje langzaam aantrekken zodat 't van de pincet op de nagel terecht kwam. Door daarna zo snel als mogelijk weer een lus over de bovenkant van de nagel te leggen, bleef de lus aan de onderkant ook zitten. Voor de voorste nagelbank zie je dit werk enigszins in onderstaande foto.

    _131.jpg

    Het lijkt erop dat de voorste nagelbank in mijn model verkeerd was gedimensioneerd. Er zitten slechts vier nagels op, terwijl op de achterste zes nagels zitten. De masten zijn echter symmetrisch in de volgende zin. Beide hebben twee hijstouwen voor de bovenste twee zeilen en vier touwen om de ra's van de bovenste twee zeilen van de andere mast te stabiliseren. De touwen die dienen om het middelste zeil van de grote mast te stabiliseren staan wel aangegeven op de dwarsdoorsnede van de Union (nummers 54 en 55 in zwarte bolletjes), maar niet op de nagelbanken in het bovenaanzicht. Ik heb daarom twee keer twee touwen aan eenzelfde nagel bevestigd.

    Wat ik vergeten was voor het hangen, was om de reeflijnen aan te brengen in de zeilen. Die staan niet op de beschrijving, maar had ik uit het boekje van Mastini en de beschrijving van de Scotland. Op het gaffelzeil had ik ze al aangebracht met naaigaren, maar die heb ik weer losgehaald en vervangen door touw. Op onderstaande foto's staat het bevestigen van de reeflijnen in de reeds gehangen zeilen.

    _119.jpg
    _120.jpg
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2019
    Jaques, SjorsZ en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  3. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Leidschendam
    En uiteindelijk hangen alle zeilen in de twee masten. Alleen van de twee onderste zeilen moeten de punten nog vastgezet worden. Dat heb ik gedaan met lusjes die ik heb afgeknoopt met naaigaren. Daarna heb ik de onderste zeilen gekruld opgehangen, min of meer zoals op de foto's op de doos staat aangegeven. Aardige is dat je dan nog wat ziet van de nagelbanken en andere zaken op het dek als je van voor tegen de boot aan kijkt.

    _132.jpg
    _133.jpg

    _136.jpg

    _135.jpg

    En nog enkele touwtjes om het roet en het gaffelzeil vast te zetten ...

    _138.jpg
     
    Jaques en janzwart vinden dit leuk.
  4. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Leidschendam
    Voor het ophangen van de fokzeilen heb ik gekeken in de beschrijving van de Scotland. De fokzeilen heb ik met een gekringeld touw, dat geregen is door de zeilen, bevestigd aan het touw tussen de boegspriet en de mast. Voor het kleinste fokzeil had ik in eerste instantie ook de hoek van het zeil met een touw vastgezet dat naar beide zijkanten van het bootje loopt zoals bij de Scotland. Echter, bij het vervolgens aanbrengen van de andere twee fokzeilen kwam ik er al snel achter dat er niet genoeg plek is voor touwen naar beide zijkanten en heb ik de punten van alle fokzeilen vastgezet met touwtjes die naar een van de zijkanten van het bootje lopen zoals ook op de beschrijving staat.

    _139.jpg

    Hier het kleinste fokzeil met de hoek van het zeil nog vastgemaakt aan beide kanten van het bootje ... Later heb ik dit losgehaald en de hoek slechts aan een kant vastgemaakt.
    _140.jpg

    Het kleinste fokzeil heb ik aan de bovenkant met een touwtje vastgemaakt aan de mast zoals op de beschrijving staat. Voor de andere twee fokzeilen wilde ik een oplossing die enigszins de suggestie wekt dat de zeilen ook gehesen kunnen worden. Bij de Scotland is dit gedaan met katrollen die aan de touwen tussen boegspriet en mast zitten. Uit restmateriaal heb ik twee katrolletjes gemaakt die lijken op de andere katrolletjes.

    _141.jpg
    _142.jpg
    Overigens staat de secondelijm op deze foto, omdat ik een deel van het hekwerk lostrok toen ik met de touwen bezig was ... :)

    Bij het maken van de zeilen enkele jaren eerder was ik vergeten om banen voor de reeflijnen aan te brengen op de fokzeilen. Op de grootste twee fokzeilen heb ik dit alsnog gedaan. Zoals eerder gezegd in een reactie moest ik toen de oude naaimachine weer tevoorschijn halen. Het kostte enige moeite om deze weer soepel te laten lopen.

    _124.jpg
    En nu met reeflijntjes ...
    _127.jpg

    Bevestigen van de touwtjes aan de uiteindes (met een lusje door de oogjes van de touwen rond de zeilen, dat afgeknoopt is met naaigaren).
    _143.jpg

    Ophangen van het middelste fokzeil ...
    _146.jpg

    Het middelste fokzeil en de katrolletjes voor het hijsen van de grootste twee fokzeilen ...
    _144.jpg
     
    janzwart en Jaques vinden dit leuk.
  5. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Leidschendam
    De laatste stappen waren het verven van de kanonnen en de standaard. De kanonnen zijn in metaal bijgeleverd. Voor het verven heb ik de kleurstelling gebruikt zoals op de foto op de doos: bruin voor het hout en zwart voor de loop (beide Humbrol Enamel). Ik heb de kanonnen met secondelijm op het dek vastgezet voor de zes geschutspoorten in het schanskleed.
    De standaard had ik eerder al gemaakt met het meegeleverde materiaal: twee staanders, een plankje en een latje om rondom het plankje aan te brengen. Het geheel heb ik een aantal keer met parketlak geverfd.

    _149.jpg

    En toen was de boot af :)

    _150.jpg
    _151.jpg
     
    janzwart, SjorsZ, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.198
    Locatie:
    Leeuwarden
    Leuk bootje geworden Dave.:beer:
     
  7. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Dat ziet er heel netjes uit, complimenten:worship::thumbsup:
    En nu op naar het volgende project.......toch.....
    Succes,
    Koos
     
  8. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Leidschendam
    Dank je, Peter. Jouw boten zien er ook erg mooi uit ! Ik houd me nog even bij de iets eenvoudigere modellen. Eerst maar eens beplanken leren, want dat kwam bij de Union niet echt aan bod.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi schip geworden
     
  10. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Leidschendam
    Beste Koos, dank voor de complimenten. Over het vervolg wordt nagedacht :).
     
    Jaques vindt dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    We wachten het met spanning af;);)
     
  12. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Een nieuwe reactie op dit al oude verslag ! Ik heb net op Marktplaats de Union gekocht, en ga hem binnenkort bouwen. Ik heb nu al veel aan dit verslag ! Mooi bootje geworden, hoor !
     
  13. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Leidschendam
    Beste Cyril, bedankt voor je reactie. Succes met de bouw !
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina