Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bgijsber, 27 feb 2007.

  1. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Omdat ik zeer veel van de mooie bouwverslagen hier volg, dacht ik dat ik mijn bijdrage aan het forum maar eens moet leveren. Ik loop al jaren rond met het idee om een schaalmodel van een A10 te bouwen. Ondanks dat dit niet erg orgineel is, en er 100 bouwdozen van bestaan, trekt het toestel mij zo aan dat dit mijn winter project is geworden. Graag zou ik de A10 voor midifan (90mm) bouwen, maar dan wordt het vliegtuig direct wat groot (1.7 - 1.8 meter). Omdat ik meestal vlieg in een park naast mijn dorp wil ik graag mijn modellen klein houden. Hierdoor kan het allemaal mee op de fiest en uit het handje worden gelanceerd. Tevens hou ik de kosten voor moter, snelheidregelaars en accu's in de hand en blijft het in mijn huis passen. Naast dat het model klein moet zijn wil ik er wel veel op hebben: flaps, airbrakes en intrekbaar landings gestel. Omdat het een mooi schaalmodel moet worden hoop ik dat jullie mij aansporen om details mooi te maken. Ik ben nooit zo goed met de afwerkings details.

    Ik heb redelijk lang zitten rekenen om te kijken of dit alles in een vliegtuig van 1.30 meter gaat passen (hierdoor kan ik minifans (70mm) gebruiken). Ik doe dit door wat variabelen in een spreadsheet te zetten. Hier reken ik aan de hand van spanwijdte, vleugeloppervlak en gewicht een stallsnelheid/vleugelbelasting en lift coefficient uit.

    Met een spanwijdte van 1.30 meter, vleugeloppervlak van 25cm2, gewicht van 2000gram en een stallsnelheid van 10m/s kom ik uit op een lift coefficient van 1.42. Dit is een coefficient welke met full flaps haalbaar moet zijn. Zonder flaps zal de stall snelheid ongeveer 11m/s zijn. Dit is redelijk hoog, maar te doen mijns inzien.

    Ontwerp Uitdaging:
    1) Flaps. Deze bestaan uit 4 delen, welke allemaal gelijk bedient moeten worden. De flaps bewegen in het echt naar achter en kantelen dan. Dit wil ik nabouwen.
    2) Airbrakes. Bij de A10 splitsten de rolroeren in twee-en.
    3) Gewicht!!!! Onder de 2 kilo blijven gaat heel moeilijk worden.......

    Gelukkig zijn er zeer vele foto's en tekeningen te vinden van de A10, dus het tekenen ging vrij snel. Om de flaps zowel naar achteren als naar beneden te bewegen heb ik het idee om dit via een 'glij' partoon/lager te gaan doen (foto's hiervan later). Het grote probleem hiervan is dat dit makkelijk te tekenen is in CAD, echter met de hand (voor mij) onmogelijk om te maken.

    Deze uitdaging heb ik op de moeilijke manier opgelost: Ik heb een computer gestuurde freesmachine gebouwd. Mijn idee was dat deze freesmachine mijn 2006/2007 winter project ging worden, echter tot mijn stomme vebazing had ik binnen 3 weken een werkende freesmachine!?


    [​IMG]

    Hier het orgineel van een A10 met full flaps. Duidelijk is te zien dat de rolroeren splitsen. Dit wil ik nabouwen

    [​IMG]

    Mijn freesmachine. Eenvoudig volgens een ontwerp op internet gemaakt. De aansturing gaat met stappenmotoren en een laptop.

    [​IMG]

    Hier zie je het binnenwerk van een flap. Met een freesmachine kan je de onderdelen zo nauwkeurig maken dat ze perfect passen!


    Later meer,
    Bart
     
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Bart,

    Geweldig project, maar je maakt het jezelf niet makkelijk!

    Even uit de losse pols wat opmerkingen:
    - 2 kg lijkt mij wel veel voor een kistje van 1,30 m
    - met twee minifans en lipo moet iets groter toch wel haalbaar zijn?
    - gespleten airbrakes lijkt me erg moeilijk (zeker op zo'n klein toestel), maar wel reuze interessant want eigenlijk wil ik ze ook maken op mijn Bugatti 100P. :)
    - Voor fowler flaps heeft robart mooie scharnieren, maar peperduur. Jan Hermkens heeft ook een mooie (zelfbedachte) oplossing op zijn Short Sunderland, maar of dat past in zo'n klein modelletje.
    - met het landingsgestel zou ik wachten tot na de eerste vluchten

    Petje af als het je gaat lukken, dit ga ik volgen.
    Succes!
     
  3. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    2 kilo klinkt ook veel voor een kist van 1.30m spanwijdte. Gelukkig heeft de vleugel wel een redelijk oppervlak. Ik weet niet hoe ik lichter uit moet komen:

    2 x motor = 156 gram
    2 x minifan = 120 gram
    2 x controller = 70 gram
    Accu = 480 gram
    servo's/ontvanger 100 gram
    landingsgestel 140 gram
    oef... = 1066 gram

    Mijn airframe kan dan met alles mee 900 gram worden.

    Mijn Fokker 27 heeft hetzelfde vleugeloppervlak en weegt 1700 gram. Deze kist vliegt als een zwever. Ben met je eens dat twee minifans met goede motoren best een grotere kist aankunnen.

    Groeten,
    Bart
     
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat snap ik, maar als je nu ietsje groter bouwt, ~1.50 m bv. Die kilo hardware blijft hetzelfde.
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Mijn oxalys heeft een spanwijdte van 1m35 en weegt 2,5 kg en vliegt als een gek.

    Met zijn vleugeloppervlakte kom je op een vleugelbelasting van rond de 80 uit. Dat is hoog, maar niet exorbitant.
     
  6. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Abo'tje !

    Dit ga ik zeker volgen, gaaf dat je er zo vol zelfvetrouwen aan begint :D veel mensen (waaronder ikzelf) haken al af bij het idee om werkende flaps te maken. :D
    Maar ik ga mee met de opmerking van VW, waarom niet ff ietsje groter, voor net even meer vleugelopppervlak, en als je toch lekker bezig bent, kun je ook nog wel een stel deelbare vleugels in het plan opnemen, heb je het vervoers aspect ook gelijk behandelt.

    Misschien een idee: mijn broertje en ik zitten al een heel poosje met plannen om een balletjes mitrailleur te maken voor in een vliegtuig, en dan niet met een slap aftreksel van een BB-gun maar met zelfgemaakte onderdelen.
    Ald dat nou eens gaat werken, misschien leuk voor op je A-10 om de 30mm Gatling gun na te bootsen :p
    [​IMG]

    Groetjes, Jesse.
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Heb nog eens even zitten denken. Mijn Sparrowhawk airframe weegt ca. 1 kilo bij 1,42 spanwijdte, maar heeft wel een vleugelopp. van 44 dm2.
    Dus wat meer opp. bij ca. een kilo airframe zou denk ik moeten kunnen.

    Verder hebben de naar voren draaiende wielpoten een ongunstig effect op het zwaartepunt, m.n. bij start en landing (gear down) ligt dit verder naar achteren - nog een uitdaging :wink:
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhhh, vindt ik appels met peren vergelijken en 80 is nog geen eens zo gek hoog, hoog vindt ik boven de 100 wat vrij standaard is voor een schaalmodel.

    Die Oxalys is overgemotoriseerd in vergelijk wat je met de A10 kan verwachten schat ik zo.


    Weer een abbootje erbij :D
     
  9. Arvid

    Arvid Guest

    Abootje, ben wel benieuwd wat dit gaat worden :D
     
  10. dullaart

    dullaart

    Lid geworden:
    24 mei 2006
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Kampen
    Mag ik vragen waar je het ontwerp van de frasetafel hebt gevonden??
    Ik zoek hier namelijk ook al een tijdje naar

    Groeten

    Peter
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Is het ook, het was dan ook een reactie op deze opmerking:
    Zuiver ter illustratie gaf ik dus een voorbeeld van een 1m35 kist die 2,5kg weegt en toch goed vliegt. Je moet het gewoon niet zo bekijken.
     
  12. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Het ontwerp van de freestafel heb ik gedownload van www.cnczone.com. Daar vindt je onderdownload een design van 'jgro'. Deze heb ik wel aangepast om hem kleiner te maken zodat hij beter in mijn kamer past. De motoren en aansturing heb bij www.damencnc.nl gekocht.

    Groeten,
    Bart
     
  13. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    De freesmachine heeft lekker staan fresen en het middenstuk van de vleugel begint al wat te worden. Aan de zijkant van de flaps maak ik pennen van 2mm ijzer. Deze pennen gaan in een geleiding lopen/schuiven. De foto's wijzen voor zich denk ik. De freesmachiene heeft zijn dienst bewezen door heel nauwkeurig de geleiding te fresen. Ik hoop dat aan het einde alles soepel genoeg gaat lopen dat een servo alle flaps kan bedienen.

    [​IMG]

    Hier zie je de flap met de gaten voor de pennen. De flap is bekleed met 1mm balsa.

    [​IMG]

    Flap geleider. De pennen moeten in de gleuf gaan lopen.

    [​IMG]

    Flap ingeklapt.

    [​IMG]

    Flap uitgeklapt.

    [​IMG]

    Hier zie je hoe ik de bediening wil doen van de flaps. In alle ribben heb ik twee sleuven gefreesd. Hierin lopen twee triplex liggers waar de scharnieren tussen zitten.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Over het verschuiven van het zwaartepunt door in/uit klappen van het landingsgestel heb ik wel gedacht, maar hoop dat het mee gaat vallen. Wel jammer is dat het landingsgestel naar voren klapt. Starten/landen zal met het zwaartepunt meer naar achter zijn, terwijl ik liever anders om zou hebben.

    Naar aanleiding van de reacties op het gewicht/vleugel belasting ben ik redelijk gerust gesteld. bedankt!

    Bart
     
  14. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Hoi, mooi project, ik heb alvast een abbonementje genomen.

    Even off topic: heb je plannen van je cnc gemaakt, en wat is je bereik juist. Waar heb je de electronica gehaald, en hoeveel heeft alles samen gekost (als ik dat mag vragen natuurlijk).
    Ik ben namelijk ook al een tijdje bezig met het idee van een cnc te maken. Ik heb al een topic lopen, maar dat staat nu vast, omdat ik nog geen materialen heb. Grote kans dat ik dit weekend buizen ga kopen voor de geleiding via kogellagers, en MDF voor de constructie zelf.

    Nuja, veel succes met je project, het ziet er al goed uit, ik volg het.

    mvg

    Mathias
     
  15. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    dit is nu eens een zeer mooi projectje. die flaps zien er alvast veel belovend uit. :thumbsup:
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Bart!


    Mooi project, petje af voor de CNC-machine, en de wijze waarop je de flaps gemaakt hebt :p (kan ik misschien ooit nog van profiteren voor de C-130 :? ).

    Volgens mij kies je om de verkeerde redenen voor een model met een relatief kleine spanwijdte en daarbij toch allelei features, die toch allemaal de nodige grammen wegen. :roll:

    Waar een kist van 1.30 m. past, past er ook een van 1.70 m. :D (met wat schuiven en improviseren :| ).

    Vliegende baksteen: heb je weinig aan :nooo: (imho.)

    En dus ook: geabonneerd! :p

    (Hoeveel bouwverslagen lopen er nu hier? 10? 20? 30? 8O )


    jan.
     
  17. hezik

    hezik Guest

    MatD: je vragen had hij al beantwoord, althans, grotendeels:
    @bgijsber: mooi die flapconstructie, maar ik ben bang dat je in praktijk er toch problemen me zult gaan krijgen. Je zult toch iets van speling moeten inbouwen tussen flap en plaatje met gleuven, met als gevolg dat de flap scheef kan trekken en kan gaan schragen. Hij zal dan klemlopen. Dat effect kan versterkt worden door het feit dat je 'm aan een zijkant aandrijft.

    Het kan ook zijn dat dat allemaal wel mee zal vallen, dat hoop ik ook :)
     
  18. Huib

    Huib

    Lid geworden:
    25 aug 2004
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Loenen aan de Vecht
    Heel mooi project Bart.
    Toch ben ik het wel een beetje met Jan eens, dat in dit geval een beetje groter minder problemen geeft.

    @Hezik
    Ik neem aan dat je schranken bedoelt

    Groet Huib
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Dat neem je correct aan, Huib ;)
     
  20. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    @Hezik
    Op de foto zie je nog slecht een 'push' stang. Er komen er per flap 2. Elke flap wordt dus aan beide kanten uitgeduwd. Ik hoop dat de flaps daardoor recht uitlopen en inlopen.

    Groeten,
    Bart
     

Deel Deze Pagina