Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bgijsber, 27 feb 2007.

  1. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    @WV Oei had niet gedacht dat schuim een probleem zou zijn... Ik ben me bewust dat zo'n vacuumbak makkelijk te maken is. Ik probeer alleen tijd te winnen om de A10 in Oss misschien vliegend te hebben!

    Groeten,
    Bart
     
  2. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ha die Bart.

    Gaat wel lekker zo.
    Maar hier een linkje van hoe maak ik een cockpitkap.
    Is van ons forumlid Tita (toffe vent).
    Is een makkelijke manier om een kapje temaken.

    modelbouw-Hans

    En ga naar cockpit maken.

    Groeten Han.
     
  3. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Liep net tegen je draadje aan. Ademloos zitten lezen. Diep respect :worship:
    Heb de truuk van modelbouwhans uitgebreid geprobeerd. Vergt wat oefening, maar gaat echt prima. Mijn nederige poging staat in dit draadje, wellicht heb je er wat aan...
    [43699] bouwverslag-balsa-sportkistje-electro-span-ong-85-cm-28
    De grill is overigens vervangen door een electrische verfbrander.

    heb iig een abo.

    grtz

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  4. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    @Han, Bramman. Hartelijk dank voor de aanwijzingen! Op de foto's lijkt het allemaal eenvoudig dus we gaan het enthousianst proberen. Nog iemand een tip wat de beste helder doorzichtige flessen zijn?

    Groeten,
    Bart
     
  5. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Bart,

    Ik zou eens bij de lidl gaan kijken. Ik neem aan dat je wit-transparant wil. Als je de cola dan gewoon weggooit heb je een mooie gladde fles.
    Nadeel van spa en andere reliefflessen is dat je er altijd een beetje van blijft zien, en dat wil je niet. En verder is Pet pet. Dus laat je vooral leiden door formaat in verhouding tot je mal en de juiste kleur.

    succes.

    b
     
  6. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Waarom hebben forumleden gelijk

    Helaas blijkt VW helemaal gelijk te hebben en is schuim niet zo'n goede ondergrond voor malletjes waar een cockpitkap overheen moet worden getrokken.

    Natuurlijk moest ik eigenwijs zijn en heb de mal eerst laten glimmen als 'een konijnekeuteltje in de maneschijn'. Daarna lekker met een fles onder de gril gaan hobby-en.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Naast dat de mal niet sterk genoeg is gaat een goed cockpitkap trekken nog wel een paar liter chassis kosten (of kotsen?).

    Gelukkig is de mal nog wel bruikbaar als contra-mal, om vervolgens een gips mal te maken.

    Staartstukje met epoxy gedaan (Als je dat met PU/PS100 doet kan je overnieuw beginnen:confused:).

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het landingsgestel heb ik toch maar een mechanische genomen.

    [​IMG]


    Langzaam moet ik aan de details van de kist gaan beginnen. Toen ik ooit deze kist koos dacht ik dat het een eenvoudige kist zou zijn. Daar kom ik nu toch wel heel erg van terug. Er zitten gewoon veel te veel details op!! Om te ontstressen van de mislukte cockpitkap maar even verder gegaan met de meest gevaarlijke detail.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Hopelijk morgen avond meer.

    Groeten,
    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik zou ook soms willen dat het anders was... ;)

    Ik zou kijken of je voor de buitenste 'schil' van de gun niet een plasic buisje kan nemen, scheelt straks een hoop gepruts om de nerfjes weg te krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 5 apr 2008
  8. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    De 'gun' wordt iets anders in elkaar gezet dan dat het op de foto lijkt. De aluminium voor plaat komt voorop de te liggen. De aluminium 'huls' zal dus iets kleiner worden waardoor de kier welke je nu nog ziet weg is.

    De nerven in de balsa 'pijp' zijn makkelijk weg te werken. Mijn grootste zorg is de stevigheid van de balsa pijp. Aangezien ik ook met de wielen ingeklapt wil kunnen landen op gras, kan de gun de grond raken....... Ik weet niet of glassen sterk genoeg gaat zijn.

    Groeten,
    Bart
     
  9. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Zou je ook het advies willen geven (na zelf drie canopies verkloot te hebben) om een hetelucht verfbrander te gebruiken. Dan kan je gerichter smelten en tegelijk zorgen dat je met de hand (pas op heet ;)) het buigen kan helpen. Met de grill ben je aan toeval overgeleverd...

    Misschien kun je het hout voor dat je het verglast ook nog even verzadigen met dunne CA. Geen idee of dat genoeg is, maar zal allicht helpen...

    Verder heel mooi gunnetje, ziet er dreigend uit ;)
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ik heb precies zo'n kapje voor de Strega op een iets andere manier gemaakt.

    Met een frame, en in de oven. :p

    En met een uiteindelijk zeer acceptabel resultaat. :)

    Zie aldaar.


    jan.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    Daar zit volgens mij het probleem; je gebruikt veel te veel PU op deze manier. Vergeet creditcards enzo, maar gebruik een lakroller.

    Bij m'n Alliance heb ik het als volgt gedaan:

    1) glas op maat knippen met aan alle kanten iets van 2cm speling
    2) ondergrond goed stofvrij maken, glas eropleggen en met hand gladstrijken. Let erop dat je geen lijmresten oid aan je handen hebt, dan trek je er zo haken in
    3) met een lakroller DUN PU aanbrengen (ik gebruikte geen PS100 maar G4, wat ook een PU lak is)
    4) direct na aanbrengen het hele oppervlakte nadeppen met keukenpapier

    Je wil dus zo min mogelijk PU gebruiken, niet met een spuit veel te veel erop spuiten en dan met een creditcard uitsmeren.

    Wat je daarna doet, is een keuze, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Ik heb bij m'n Alliance steeds een dunne laag PU opgezet en daarna weer afgeschuurd tot ik een glad oppervlakte kreeg, maar dat is wel een erg bewerkelijk proces en wordt al snel zwaar. Waarschijnlijk is het beter om na het glassen met PU de hele handel goed in de plamuur te zetten en dan glad te schuren.

    In elk geval is het niet de bedoeling dat je je glasmat aanbrengt met een enorme overdaad aan PU. Je wil eigenlijk dat je glasmat er na het glassen van boven nog helemaal droog uitziet, het moet niet glimmen en er moeten zeker geen 'plassen' opstaan.

    Voor de rest.. vind het een mooi bouwverslag, lees het met plezier en zie hele mooie dingen!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 apr 2008
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Wederom: zie het Strega verslag . . . ;)

    Gaan we de A-10 zien op Oss? :p


    jan.
     
  13. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Ik moet zeggen dat ik over de gewicht toename van glassen en PU zeer tevreden ben. Ik heb voor mijn gevoel eerder te weinig PU in de eerste ronde dan teveel. Ik heb de vleugeldelen bij elke glas actie voor en na gewogen. Dat wil zeggen: een laag glas met PU, licht schuren en daarna nog een laag PU. Voor de vleugel met een oppervalk van 25dm2 is de gewichts toename 22 gram. Het doek weegt al 12gram, dus slechts 10 gram PU. Ik ga dit nog schuren en dan met kwast plamuur alles glad trekken (na veel schuren). Mijn inschatting was/is dat ik op 75gram/m2 ga uitkomen na het spuiten. Wat zijn jullie ervaringen met gewichts toename per oppervlak?

    @bramman: Mijn volgende poging gaat zeker met een verfbranden zijn! De gril beviel niet erg.....

    @hezik: wordt het nog lichter met een lakroller? Het lastige van PS100 vindt ik de toch vrij korte verwerkings tijd. Gaat het glas dan niet aan de roller plakken? als je een paar minuten bezig bent? Of heb ik dat plakken probleem omdat ik teveel PU gebruik? Met epoxy heb ik meer veel meer verwerkingstijd, maar is voor mijn gevoel zwaarder (heb ik nooit gewogen bij mijn andere kisten)

    @jan. Jullie gaan de A10 zeker zien in Oss, maar hij zal niet af zijn! Ik schat dat ik nog wel een half jaartje bezig ben.

    Groeten,
    Bart
     
  14. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    @Hezik,
    Volgens mij heeft Bart helemaal geen probleem ;)

    Tja, 1 dikke laag PS100 of drie dunne, wat is het verschil?
    Al denk ik wel dat met drie dunne je wat meer controle hebt over de zaak.

    Het verhaal van de spuit met PS100 heb ik ook nooit helemaal begrepen. Mijn PS100 (mits vers) is 'melk'dun. Dat zou er bij mij direct in straaltjes aflopen...
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Qua eerste lagen glas/PU gelijk aan wat jij beschrijft, maar daarna fors zwaarder. Voornamelijk door het niet gebruiken van (veel) plamuur, maar blijven lakken en schuren (7 lagen) en zwaar spuiten/lakken.

    Ik heb G4 gebruikt, je hebt dan in mijn ervaring genoeg tijd om met een lakroller je oppervlakte te lakken. Lichter dan wat jij noemde wordt het denk ik niet. Zwaarder ook niet en het werkt wel makkelijker denk ik, althans, met G4 zeker.

    Nee, niet echt, of beter gezegd, echt niet. Sowieso ben je rollend niet zo lang bezig. Het nadeel is wel dat je de lakroller, voor zover ik weet, naderhand wel kunt weggooien. De spullen waar je 'm mee schoon zou kunnen maken, vreten ook het materiaal van de roller op.

    Ik weet het niet. Ik heb er met de lakroller geen problemen mee gehad. Enige wat ik mij voor zou kunnen stellen, is dat het glas makkelijker aan een 'oude creditcard' blijft plakken omdat je met een creditcard (smalle zijkant) relatief veel druk zet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 apr 2008
  16. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Mijn volgende vliegtuig zal ik met de lakroller gaan proberen te glassen. Deze is gelukkig bijna af geglast. Ik hoef alleen nog maar de motorgondel te glassen en dan ben ik klaar. De afgelopen weken redelijk wat kunnen doen.

    De foto's spreken voor zich denk ik.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    groeten,
    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    :cool:

    Vliegend in Boskoop 3 mei? ;)
     
  18. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:
    Zelfs als ik 24x7 ga bouwen haal ik dat niet.... :(:(
    Ik hoop dat ik hem in Oss in de verf heb zitten.
     
  19. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Naast wat epoxy en een triplex ligger. heb ik aan de onderkant van de vleugel twee lagen van 80gram glas gelegd. Dit tervoorkoming dat er een vleugel opvouwt tijdens 'high G' :)

    Ook heb ik de eerste split flap scharnier aangebracht op de manier zoals we eerder in dit draadje hebben besproken.

    De schaaldetails zijn nu aan de beurt en kosten erg veel tijd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    groeten,
    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Tjongejonge wat een mooi project blijft dit toch. Respect om dit allemaal zelf te maken en te verzinnen.
     

Deel Deze Pagina