Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bgijsber, 27 feb 2007.

  1. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    De afgelopen weken heb ik heel veel uren in de A10 gestoken. Helaas is hier weinig van laten zien. Het bestond in hoofdzaak uit schuren, schuren, schuren, plamuren, beetje spuiten, schuren, schuren........ etc. Ik ben nu denk ik halverwege dit process. Ik ben niet 100% tevreden, maar op 50cm afstand ziet het er redelijk uit.

    Ondertussen ook met penscharnieren in de weer geweest. Dat was voor mij de eerste keer. Het is gelukkig goed gelukt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het lijmen van de staarten aan het stabilo heb ik eerst de verf er afgeschuurt. De staarten heb ik met epoxy op het stabilo gelijmd. Door de epoxy heb ik micro ballons gedaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uitlijnen tijdens het drogen van de epoxy. Dat 100% nauwkeurig gaten boren kan ik nog steeds niet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,
    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Maak je geen zorgen, ik ook niet. :nooo:

    (Wie wel?)


    jan.
     
  3. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
  4. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Deze links dat ik eerder moeten hebben, dan had ik niet zo hoeven rotzooien met hout ed :)
     
  5. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
    "Rotzooi" toch maar lekker verder (volg dit verslag al heel lang en het is echt geweldig wat je bouwt). Kwam die papieren versie tegen en het leek me wel een leuk "tussendoortje" ;) veel succes en plezier met de verdere bouw!
     
  6. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Het is al weer een tijd geleden dat ik een update heb gegeven. De opknap beurt van mijn F15 kwam er tussen samen met Oss.

    Ondertussen wel weer wat vorderingen gemaakt. De vleugel stond bijna helemaal in de verf, maar ik was niet helemaal tevreden, dus maar weer met de plamuur ed aan de gang gegaan. Ook begin ik langzaam mijn hoofd te breken over sommige schaal details. Misschien dat ik toch maar een vacu-um vorm apparaat ga maken. Dan kan ik over een malletje wat plastic trekken.

    Het landings gestel zal met de maiden nog in draad zijn uitgevoerd, maar ik zal zeker volledige schaal poten gaan maken. De neuspoot is wat dat betreft al over de helft.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Testen van de retracts

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb een vertragings module om het allemaal wat rustiger te laten in en uit klappen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De plaat waar de retact op steunt is helaas breder dan de gondel. Ik heb dit zo gedaan om ervoor te zorgen dat de retractplaat steunt op twee ribben aan de binnen zijde van de vleugel. Ik wil hier geen risico nemen met de sterkte. Als ik het overnieuw zou bouwen zou ik de ribben iets dicht op elkaar hebben gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De afdekplaat aan de onderzijde gemaakt met de uitsnijding van eerder.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Heel veel schuren en plamuren......

    [​IMG]
    Vliegen....

    [​IMG]
    half flaps....

    [​IMG]
    Full flaps.....

    [​IMG]
    Lerkker buiten spuiten, he je geen last van stof........

    [​IMG]
    Wel van vliegjes......

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zijn wel wat veel foto's geworden.

    Groeten,
    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hoi Bart,

    Gaat helemaal goedkomen die A10 :cool:, misschien vraag ik je nog wel eens om een freespakketje.

    Welk merk/type retracts gebruik je en kun je er al iets over zeggen kwa werking/speling e.d?

    Het lijkt me toch slim om eerst retracts te kopen en dan pas de vleugels van mijn Bugatti te bouwen. Ik dacht altijd dat Robart een goed merk was, maar het type 600 lijkt toch niet zo'n gelukkige keus, gelet op de negatieve verhalen erover.
     
  8. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    nice...
    Kan echt niet meer zeggen...;)

    b
     
  9. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    @WV: Helaas weet ik het merk niet meer. Ik heb de doosjes verleden maand weggegooit. Ik heb zo bij Quartel gekocht. Ze zijn vrij aardig wat speling betreft, maar dat zijn ze altijd als ze nieuw zijn. Na een paar harde landingen weet je meestal pas wat je eraan hebt. Ze gaan wel lekker soepel. Ik bedien ze met een conrad servo van 8 gram. Deze heeft er weinig moeite mee. Ik heb ook wat extra power nodig, want de landings klep komt vast aan de landingspoot en zal best wat wind vangen.

    Ik heb in mijn fokker robart voor het neuswiel. Deze voldoet prima, al moet ik zeggen dat als de ondergrond niet mooi is ik altijd een buiklanding doe :) Ik heb altijd graag van de voren al het 'ijzer' zodat je alles goed kan passen van te voren.

    Groeten,
    Bart
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Meer!

    Meer!


    ;)


    jan.
     
  11. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Bart,

    Even vraagje, wat is dit voor dingetje? Zal voor je wiel zijn. Heb je die zelf gemaakt of ergens gekocht?

    [​IMG]
    Thnx

    b
     
  12. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    @Bramman: Dit is inderdaad de dwars as voor het wiel. Deze zat bij het landingsgestel.

    Groeten,
    Bart
     
  13. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    De vorderingen gaan langzaam maar gestaag. Ik heb inmiddels bijna het hele vliegtuig in de spuitplamuur gezet en snel een paar foto's gemaakt. Ik hoef aan de romp gelukkig minimaal te plamuren dus bijna al het spuitplamuur kan er weer af worden geschuurd.

    Ben met de vier lucht uitlaatjes bezig. Deze maak ik van hardhout nadat ik de balsa probeersels heb verlaten. Dit is zo klein zacht dat hard hoesten het balsa al vervormd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    De piloot is inmiddels ook al gevonden!!

    [​IMG]
    De scharnieren voor de airbrakes zijn nauwelijks te zien. Ik ben hier erg tevreden met het resultaat!

    Groeten,
    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  14. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat verbaasd me niks. :thumbsup:

    Wat ik nog wel zou willen meegeven is dat je deze dingen tijdens opslag/transport fixeert met een paar alu t-profieltjes en wat knijpertjes.
    Want hoe recht het nu ook is, dmv luchtvochtigheid en temparatuur gaat het toch werken en voor je het weet is het krom.
    Ik ben helaas ervaringsdeskundige :|
     
  15. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Vertekend de foto een beetje, of lijkt de piloot wat klein?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  16. Metroid

    Metroid

    Lid geworden:
    29 jun 2005
    Berichten:
    873
    Locatie:
    Oss
    @WV

    Als je de binnenkant van de flaps ook insmeert met PU/PS100 of 12 uurs epoxy, en recht houd tijdens het drogen, is de kans op vervorming zeer gering. De kans dat vocht er dan in kan komen is er bijna niet.
    Alleen warmte kan nog een boosdoener zijn als je twee verschillende lijmen gebruikt voor boven en onder.

    Groetjes Rob.
     
  17. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    @Cropduster: Ik ben het met je eens. Maar het moet wel vertekenen, want de piloot is schaal 1:12 en het vliegtuig 1:13, Hij is dus eigenlijk te groot!

    @WV en Metroid: Ik heb de binnenkanten met PU ingesmeert en hoop dus dat er niets gaat krom trekken.
     
  18. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat kan wel zijn, maar de ailerons van mijn RBC beaufighter zijn na het glassen uit de vleugel gezaagd en uiteindelijk toch krom.

    Better save then sorry.
     
  19. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Dat is de reden dat ik geen pu 100 gebruik.
    En ook geen spanlak.

    Groeten Han.
     
  20. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Epoxy kan ook onder invloed van warmte vervormen volgens mij.
    Ik dacht dat Berto hier ook een probleempje mee had met z'n P40.
     

Deel Deze Pagina