Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bgijsber, 27 feb 2007.

  1. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Wat leuk! Gefeliciteerd!!!
     
  2. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Ik dacht bij mezelf daar komt nooit een goed einde aan:nooo: en kijk nu! waarempel een vliegende A10 Wrathhog:D Ziet er zoals het ganse bouwverslag gewoonweg prachtig uit:cool:

    Stevo
     
  3. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Tweede vlucht ook succesvol!

    Hartelijkdank iedereen voor commentaren! Het was zo mooi weer dat ik het niet kon laten om vandaag een tweede vlucht te maken. Het kromme neuswiel heb ik rechtgebogen, maar helaas niet goed genoeg gechecked. De retract blijkt zo slecht te zijn dat het duwtje gisteren te veel is geweest. De retract jammed nu als hij uit is geklapt. Het intrekken van het landingsgestel wou dus niet lukken.

    Het verbruik is zeer vriendelijk met een rustige vliegstijl. Na 7min had ik nog minder dan de helft verbruikt van de accu's. De flaps werken prima! Ze geven maar een klein pitch moment. (Ik heb wel downtrim op het hoogteroer in-geprogrammeerd. 5%). De flaps doen het zelfs beter dan ik dacht. Toen ik ze inklapte met minimum vliegsnelheid viel hij direct uit de lucht :eek:

    @Jan: Je hebt helemaal gelijk dat je op zo'n smal weggetje vraagt om moeilijke landingen, maar ik heb geen club in de buurt met een mooie asfaltbaan. Het is slecht te zien op de video, maar de tweede landing is netje op de weg!

    groeten,
    Bart

    Video van de tweede vlucht
     
  4. slayer1965

    slayer1965 Guest

    Maiden A10

    Even een berichtje van mij! (Rob, de vaste cameraman van Bart)

    Bart, van harte kerel!!!

    Het is elke keer weer spannend een maiden!!!
    Des te groter is de eer als ik dat mag vastleggen, graag gedaan en op naar het volgende project!

    @Wouter, jij ook de groetjes van deze kant en bedankt voor je commentaar, het blijft elke keer moeilijk om het geheel over te brengen en op film vast te leggen.
    Zeker met een model die in de lucht niet opvalt ivm de kleur.

    Later!!!

     
  5. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey hey,

    ik volg je draadje al van in het begin. Je project verloopt schitterend en ik vind je een bron van (bouw)inspiratie voor alle schaalbouwers van heli's en vaste vleugelmodellen.
    Proficiat met je maiden.
    Nu is het uitkijken naar de wijze waarop je hem gaat afwerken.

    Heligroeten,

    Nick
     
  6. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Het is lang heel lang geleden dat ik een update heb gegeven over de A10. Het bouwen heeft een beetje stil gelegen, maar ben het nu weer langzaam aan het oppakken. Er waren nog heel wat missende details waarvan ik er een aantal wil maken.

    Ik probeer alles wat uitsteekt zo te monteren dat het eraf kan. Dat betekend magneetsje of gewoon dubbelzijdig tape.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vandaag heb ik wat gemaakt om de A10 te kunnen vervoeren.

    Groeten,
    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Hulp nodig met scharnieren voor wieldeuren

    Beste schaalvrienden,
    Ik zit compleet klem met mijn neuswiel deur. Ik heb mooie schanieren voor deuren, maar deze kan ik niet plaatsen zoals ze bedoeld zijn. Indien ik ze plaats zoals op de eerste tekenening dan moet ik een hele grote kier maken (rond de 4mm) wat erg lelijk is. Het draaipunt van de scharnier zou eigenlijk buiten het vliegtuig moeten liggen.

    [​IMG]

    Het onderste plaatje laat zien hoe je de scharnier zou moeten inbouwen.

    [​IMG]


    Ik hoor graag goede idee-en.

    Groeten,
    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    WD-40 nemen!

    ;)

    Sorry.


    Ik zie op basis van de tekeningen niet waar de schoen (wieldeur) klemt. :nooo:

    Het is allemaal wel wat krap, maar . . .

    Wat gaat er precies fout? :confused:


    jan.
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Bart, ik zie het probleem ook niet helemaal. Ik heb op mijn F15 precies dezelfde set-up als in plaatje #1, ook té weinig ruimte in de zijkant. Maar dat past prima hoor. De hevels zijn wel zelf gemaakt uit epoxy/printplaat maar komt op hetzelfde neer, niets wat klemt of wringt. Het enige waar je tegen aanloopt is dat de deuren in open toestand wat naar buiten komen?
    (Bij mij zijn ze normaal altijd dicht dus dat ziet geen hond ;))

    Groetjes,
    Gerald

    [​IMG]
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Wat is er mis met onderstaand plaatje??

    :D

    Grt,
    Gerald

    [​IMG]
     
  11. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik snap het wel hoor, Bart ;)
    Maar een oplossing...

    Kun je het scharnier(punt) niet een beetje laten zakken?
    Maar dan lijkt erop dat je net zo goed 'normale' scharnieren kunt gebruiken...:?
    Ik denk nog even.
     
  12. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Bedankt voor het meedenken!

    Jan: Sorry mijn uitleg/tekening is niet goed genoeg. De deur loopt klem op de romp, tenzij de kier tussen romp en deur rond de 4mm is.

    Gerald: Jouw scharnierpunt zit precies een paar mm naar binnen (weg van de deur) waardoor het past. Jouw setup is mijn tweede plaatje. Bij mij is alles veel kleiner, waardoor de deur naar verhouding veel dikker is en klem loopt.

    Wouter: Je snapt het! Je hebt ook gelijk dat een gewone scharnier hetzelfde zou zijn. Ik kan de scharnier echter niet veel anders plaatsen. Het is maar een balsa rompje en als ik teveel weghaal is het niet meer sterk genoeg.

    Misschien moet ik mijn wieldeur opnieuw maken van een paar lagen glasvezel, zodat deze 0.5 mm dik is ipv de huidge 1.5mm dikte.

    Groeten,
    Bart
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    :hammer:

    Mij niet begrijpen . . . :(

    Filmpje! :p


    ;)

    Ik zie het probleem al . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2009
  14. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    :idea: Goed idee Bart,
    Plak een paar laagjes glas op de bestaande deur, als het droog is snij/peuter je een randje balsa tpv de scharnierzijde er af.
    Misschien aan beide zijden van de deur een laagje glas, kan die ook niet meer kromtrekken.
     
  15. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Ik ben er denk ik uit! Zoals Wouter zij, de scharnier moet meer zakken. Ik heb nog eens beter naar het orgineel gekeken en heb de deur proberen na te maken met 0.4mm ply en een binnen werk. Hierdoor kan ik de scharnier verder laten zakken. Helaas wordt de scharnier wel aan de buitenkant zichtbaar, maar het is maar niet anders. De wieldeur is weer veel beter schaal. Ik denk dat de foto's een betere uitleg zijn.

    Het orgineel:
    [​IMG]

    Het orginele veel te dikker wieldeur:
    [​IMG]

    Hoe het moet worden:
    [​IMG]

    De schanier:
    [​IMG]

    Het gat:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Nieuwe wieldeur. Deze heb ik net zo krom gemaakt als de romp. Later zal ik laten zien hoe de scharnieren in de deur komen.
    [​IMG]

    Wieldeur in romp. Hij lijkt op de foto niet helemaal te passen, maar dat is gezichts bedrog (hij komt ietsje hoger).
    [​IMG]

    De scharnier gaten in de romp moeten naar boven (onder) toe verder worden vergroot.
    [​IMG]

    Fantastisch alle hulp op het forum!!!!

    Groeten,
    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Mooi klusje . . .:?

    Typisch voorbeeld van go the extra mile! :p

    Succes.


    jan.
     
  17. Sharky_Capas

    Sharky_Capas

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    199
    Locatie:
    Omgeving Enkhuizen
    Wat een vreselijk lelijk vliegtuig :rolleyes:

    Heb je er nog een te koop?

    Wauw wat een geduld en tijd, erg netjes project.
    :worship:
     
  18. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Mooi is hij niet!!

    Ben hem wel mooier aan het maken. Ik heb decals gekocht van een 1 op 32 model, en deze na het scannen vergroot en op decal papier geprint. Vanavond begonnen met wat paneel lijnen te tekenen en alvast een paar decals op te plakken. Het is altijd een verrassing hoeveel een paar decals uitmaken!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,
    Bart

    P.S. Het landsgestel luik heeft me zo gek gemaakt dat het even van de agenda is. Een folie scharnier lijkt nog het beste te willen.....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ziet er weer fantastisch uit!
    Vergeet de kruitdampen op de neus niet.

    Je neemt hem toch wel mee naar Oss, hè?
     
  20. bgijsber

    bgijsber

    Lid geworden:
    12 apr 2005
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Nieuw-Vennep
    Hij komt zeker mee naar Oss! Het is de bedoeling dat hij daar ook vliegt ondanks dat hij nog niet helemaal af zal zijn. Met de kruitdampen heb nog weer andere uitdaging. De lopen heb ik gemaakt van teflon buitenbuis van een push/pull stang. Deze is oranje en heb ik al geprobeerd zwart te schilderen. Omdat de platen waar de lopen in komen zo strak om de lopen zitten, schraap ik de verf van de lopen af bij het in elkaar zetten....

    Groeten,
    Bart
     

Deel Deze Pagina