Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

Mooi hoor! :p

Chapeau! :thumbsup:

Zet je voor de maiden even een zeeeeeeeeer ervaren man aan de controls?

Of ben je dat zelf? :confused:

Zou zonde zijn als 'ie agv. een stuur-/inschattings-/andere fout de grond in gaat . . . :(


jan.
 
Dat ziet er echt fantastich uit Bart.
Ik hoop voor je dat de maiden net zo gaat als de bouw. Strak en gecontroleerd.
Wel foto's en/of een filmpje dat zien we of alles het echt werkt, maar daar ben ik niet zo bang voor.

Groetjes Rob.
 
Bedankt voor de complimenten. Hij zal zeker vrijdag niet vliegen! Er moet toch nog wel redelijk wat gebeuren, maar hoop wel voor eind september de lucht in te gaan. Ik zal hem zelf gaat invliegen. Ik ben zeker geen top piloot, maar tot op heden heb ik al mijn vliegtuigen succesvol ingevlogen. Mijn vaste camera-man wil hoop ik weer willen filmen, zodat jullie kunnen meegenieten (of niet :( )

Groeten,
Bart
 
Maiden dit weekend?

Ik zie dat het al een tijdje geleden is dat ik een update heb gegeven. De vorderingen zijn de afgelopen weken zeer traag gegaan. Ben tussendoor afgeleid door een ander bouwproject welke mijn tijd het komende jaar gaat opeten;) (Helaas geen nieuw vliegtuig, maar een huis).

Ik ben wat bezig geweest om de draaden troep in het vliegtuig te rangschikken en de neuspoot af te maken. Vanavond heb ik de accu inbouw afgemaakt. Dit is niet helemaal naar wens gegaan. Ik had verwacht dat ik de accu's voor in het vliegtuig onder de kap moest plaatsen om een goed zwaartepunt te krijgen, maar ze moeten voor een deel in het compartiment achter de cockpit komen. Hier heb ik geen luik zitten waardoor de toegankelijkheid niet optimaal is.

Om de zo min mogelijk met servo kabels te hoeven prikken tijdens montage van de kist heb ik wat met printplaat gehobby-ed. Ik kan nu met een stekker de vleugel scheiden van de romp. Hoop dat dit in de praktijk geen storing geeft.

Ik heb nog wel wel een design bloeper... de antenne. Ik weet niet hoe ik deze moet laten lopen. Ik denk dat ik maar een gat in de bovenkant van de romp ga maken midden boven de vleugel, en dan spannen naar een staart.

Gisteren mijn eerste taxiproef gedaan op een motor. Dit ging niet echt lekken. Door de asymetrische stuwdruk en teveel speling in het neuswiel is hij lastig te sturen op lage snelheden. De stuwdruk van een motor met een bijna leeg accu-pakket was wel goed: 920gram stuwdruk. Met twee motor wordt dit minmaal 1800 gram bij een totaal gewicht van 2300gram. Moet voldoende zijn.

252748dd3060cc7ee.jpg


252748dd306166716.jpg


252748dd3061a4f58.jpg


252748dd307425efc.jpg


252748dd307497a84.jpg


Om het neuswiel neutraal te houden tijdens inklappen heb ik een veerstalen (0.8mm) centreerstang gemaakt.

252748dd30cfec951.jpg


252748dd30d033c48.jpg


Boring van assen.

252748dd30d091845.jpg


252748dd30df39972.jpg


252748dd30df71d7d.jpg


Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig werk Bart! :thumbsup:

De stuwstraal van je motoren blaast ook precies tussen de roeren door, dit helpt ook niet echt mee met sturen

Misschien een rare vraag maar waarom heb je een test gedaan met maar 1 motor? :confused:

Succes dit weekeinde (zaterdag wordt mooi!)

Groet, Ralf
 
Ik heb een hoop gemist doordat het forum mij op de een of andere manier geen mailtje had gestuurd, tot nu dan. O, o, o, wat mooi allemaal.
You're amazing!
 
Succesvolle maiden!!!

Met het mooiste vliegweer van de wereld kon de maiden natuurlijk niet misgaan, maar je maakt je toch altijd een beetje zorgen. Deze waren gelukkig nergens voor nodig.

Na wat range testen met wat storing toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een highspeed taxi gedaan. Gelukkig was de kist heel makkelijk recht te sturen op de grond. Dit gaf zoveel vertrouwen dat ik het aandurfde om er echt voor te gaan. De eerste meters nog rustig gas gegeven, maar na een meter of 10 maar volgas gegeven. Toen de kist voor mijn gevoel meer dan genoeg snelheid had en uit zichzelf nog niet los was, heb ik maar een beetje up gegeven. Op dat moment sprong hij direct van de grond.

De kist had geen enkele trim aanpassing nodig. Hij is alleen wat nerveus op de roeren. Ik zal wat dualrate settings gaan maken in mijn zender. Met name het hoogteroer heeft een te grote uitslag. Tijdens de vlucht van 2.5min heb ik slecht 800mah verbruikt van de 3000mah. Dat is dus goed genoeg voor 6min vluchten. Het landingsgestel en flaps nog niet durven gebruiken, dat komt de volgende keer.

De vlieg eigenschappen zijn heel erg gemakkelijk. Met het gas dicht is het bijna een zwever. Het complete landings-schot in de video is met gas dicht. Als het gas erop wordt gezet heeft hij wel wat pitch-down neigingen, maar niet heftig.

De landing was wat hard, wat een verbogen neuspoot opleverde.

Groeten van een gelukkige vlieger,
Bart

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=930357#post10631385
 
Laatst bewerkt:
Super Bart, gefeliciteerd!

Link werkt bij mij niet, heb je daar een filmpje staan?

[EDIT] zie nu dat in de link 2x http:// staat. Linkje misschien even aanpassen.
Ziet er goed uit man. Ik zie dat het tijd is voor weer een middagje vliegen...
 
Laatst bewerkt:
Hij vliegt als een tierelier, maar eh . . . :confused:

Waarom start (en land) je nou vanaf zo'n smal weggetje??? :confused:

Da's vragen om ongelukken (en die gebeuren dan ook . . . :yes:)

En nu maar bouwdozen frezen . . . :p


jan.
 
Back
Top