Bouwverslag van A10 volgens eigen ontwerp

@Wouter: Bedankt!!! bij de conrad treintjes schroeven. Ik had de hele website daar al afgezocht, maar nooit aan de treintjes gedacht. microscrews kende ik reeds. Ze hebben daar alleen schroeven met schroefdraad.

@Ronald. Bedankt, maar helaas geen cassettebandjes meer in huis
 
Met de schaalmeeting begin juni zou ik hard moeten bouwen aan de A10:p:p
Ik heb echter het plan opgevat om mijn bijna 10 jaar oude F15 te upgraden met een nieuwe laag verf en nieuwe accu's en fan's. De A10 bouw gaat hierdoor iets trager.

Ik heb de ophanging voor het landingsgestel uit de vleugel gesneden. Ik weet nog niet of ik de getoonde retract ga gebruiken. Ik lees er slechte pers over op de rc-groups (het is een air-power 260). Nu weet ik nog niet wat te doen. De mechaniche welke ik nog heb liggen zijn te hoog.

252747c8530d7364e.jpg

252747c8530d9ab2f.jpg

252747c8530dbd631.jpg

252747c853294fc39.jpg

252747c853292d550.jpg

252747c85329726ed.jpg

252747c853432a781.jpg

252747c853434ce4b.jpg

252747c853436ed3d.jpg


Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik blijf me elke keer weer verbazen: geen kiertjes, geen lijmklodders, perfecte passing enz. :worship:

Vertel eens iets meer over die F15, grootte, setup enz. (fotootje). Ik vind het nog steeds een van de mooiere "moderne" jagers.
 
@WV: Hoe ik dat netjes werken kan weet ik ook niet. Vroeger was dat namelijk niet zo. Het is plostseling gekomen. De preciese passing komt door het gebruik van een tekenpakket en de freesmachine!

Na het zien van de F15 van Gerard Rutten durf ik die van mij eigelijk niet eens meer te noemen hier. De detailerin van die kist plaatst die van mij de categorie 'shocky's'.

Om dit draadje schoon te houden kan je hier wat info terug vinden over mijn F15.

Groeten,
Bart
 
Wat een gaaf filmpje! Wel iest groter dan mijne :D

Van het weekend lekker een stukje kunnen bouwen.

252747caee0fb57ad.jpg


Hier komt de hoogteroer aansturing door te lopen. De bediening zal helemaal in de romp zitten.

252747caee0fd5f6b.jpg

252747caee1002114.jpg

252747caeec549c17.jpg

252747caeec56e815.jpg

252747caeec5918a9.jpg

252747caeef93e65b.jpg


Nu eindelijk wat lijm te zien! Dit is epoxy met micro balloons. Dit heb ik gebruikt om de kier te vullen die toch was ontstaan. Erop smeren en met de fohn warm maken zodat het in de kier loopt. De aansluiting met de vleugel is nu 100% pas.

252747caeef967690.jpg

252747caeef989986.jpg

252747caef0b39047.jpg

252747caef0b5bb19.jpg

252747caef0b7ddfb.jpg


Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor alle aanmoedigingen!! Dat houdt me aan het bouwen.

Even een update zodat jullie weer helemaal bij zijn. Naast de wing fairings nu ook de fairings aan de motorophanging gemaakt. Dat zijn de lastige karweitjes waar ik moet terug grijpen naar dun balsa en secondenlijm. Normaal probeer ik alles met witte houtlijm te lijmen, maar soms is dat te lastig.

252747caf2be3efda.jpg


252747caf2be62256.jpg


252747caf2d0c8fea.jpg


252747caf2d0eca79.jpg


Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en gewoon de onderkant van de romp dichtgelijmd. Ik wou dit eerst niet doen. Dit betekend dat ik misschien veel moet gaan priegellen om alles met betrekking tot het landingsgestel via de bovenkant of uitgesneden luiken moet gaan doen.

252747caf2d11a78e.jpg


Het belangrijkste onderdeel van het vliegtuig!!

252747caf2f5e07ae.jpg


252747caf2e4ab295.jpg


252747caf2f693174.jpg


252747caf2f6c0671.jpg


Waar een oude draaibank wel niet handig voor is.

252747caf2e463dc0.jpg


252747caf2e487c0d.jpg


Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel erg mooi prachtig gewoon ga zo door;) wordt zeker weten een prachtig vliegtuig succes verder

grtz larsio
 
Ben nu echt bij de moeilijkere zaken aanbeland. Ben gestart met het maken van een mal voor een cockpit kap. Ik hoop dat er iemand in de buurt een vacuüm vorm apparaat heeft die bereid is mij hiermee te helpen?

Om de aansluiting van het raam op het model een beetje mooi te maken had ik bedacht om de cockpit kap helemaal 'in' het toestel te laten vallen. De zijkant vul ik vervolgens op met een balsa pas stuk. Hierdoor is de cockpit ook iets dieper zodat ik een echte cockpit erin kan maken. Ik denk dat de laatste foto's duidelijkheid geven over wat ik bedoel.

Ik wil de mal glassen en dan heel glad maken, of kan je direct over schuim heen vacuüm trekken?

252747d3e2bacbfc7.jpg


252747d3e2baf0230.jpg


252747d3e2bb20259.jpg


252747d3e2cd3dc09.jpg


252747d3e2cd644d1.jpg


252747d3e2ce481cb.jpg


252747d3e2de8414d.jpg


252747d3e2deaa2cd.jpg


252747d3e2ded0871.jpg


252747d3e2ee203f1.jpg


252747d3e2ee46981.jpg


252747d3e2ee6e5b3.jpg


252747d3e30078204.jpg


De mal heeft wat meer schuren nodig, maar dat komt allemaal nog deze week hoop ik.

Groeten,
Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het schiet al weer op (y)
Ga zo door :)
Ik doe het je in ieder geval niet na, zo "clean" bouwen :p
 
Mooi werk wederom!

Waarom maak je niet ook de rand eraan? Mocht het mislukken kan je die er altijd nog afhalen (en een beweegbare canopy doet het ook altijd leuk ;)).
Heb zelf ook eens zo'n canopy getrokken.

Ondanks dat ik het roofmate had ingesopt met twee lagen 160gr glas en geplamuurd en geschuurd tot het glom als een konijnekeuteltje in de maneschijn, zag ik in de Vivak canopy het patroon van het keperverband terug. Waarschijnlijk door de flexibiliteit die in het schuim zat.
In een hierdoor afgekeurd exemplaar heb ik toen gips gegoten en daarmee wel een goede canopy kunnen trekken.

Zo'n vacuumbak is trouwens eenvoudig zelf te maken, hoor.
 
Back
Top