Bouwverslag van de brigantijn 'Union' van Constructo.

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Cyril Marien, 31 aug 2021.

  1. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Hier een nieuw topic, over de bouw van de brigantijn Union van Constructo. Ik kwam dit scheepje voor weinig tegen op Marktplaats, en ik ga het bouwen voor mijn schoonvader.

    Het kan even duren voor ik met de bouw begin, want de Endurance ligt hier ook nog op de werf, en scheepsbouw is voor mij niet echt een zomersport, merk ik. Toch wil ik jullie hier vast de 'unboxing' niet onthouden.

    De Union is qua bouw een eenvoudig bootje. Er hoeft bijvoorbeeld niks beplankt te worden. De vorige eigenaar heeft alleen maar de beplanking op het dek met potloodstrepen aangebracht, geheel volgens de bouwbeschrijving overigens. Verder moet het schip nog helemaal worden gebouwd.

    Het is misschien leuk om de bouw hier te volgen: ik vond op dit forum maar één ander verslag over dit schip (van Dave Bekers), waarin het eindresultaat overigens prachtig is geworden ! Link: https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-union-constructo.265672/

    Wordt vervolgd, dus !
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2021
  2. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    De unboxing:

    20210831_184720.jpg

    De inhoud van de kit. Het lijkt een niet al te lastig schip om in elkaar te zetten, maar we zullen zien !
    20210831_184746.jpg

    20210831_184835.jpg

    Het 'beplankte' dek. Ik overweeg om er 'echte' planken op te lijmen, als de totale maatvoering dat toestaat.
    20210831_184909.jpg

    20210831_184931.jpg

    Nederlandstalige handleiding:
    20210831_184951.jpg

    De Union.
    20210831_185044.jpg

    20210831_185402.jpg
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2021
  3. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Heel veel plezier met de bouw.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    veel plezier
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  5. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.723
    Locatie:
    Tilburg
    Succes met de bouw Cyril
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  6. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    @*Hans* : Heb jij toevallig blanke (lindenhout of zo iets) latjes van 3 x 0,7 mm, of om en nabij die maten ? Ik wil het dek van de Union gaan beplanken, en de 5 mm latjes die bij de Endurance zitten lijken me veel te breed voor de 1:100 schaal.

    @iedereen: de romp van het schip is een massief stuk hout, dat volgens de BB niet beplankt gaat worden. Het lijjt me mooier om de romp toch 'echt' te beplanken. Wat denken jullie ? En levert een extra laag van bv. 0,7 mm dik op de hele romp problemen op in de verdere maatvoering ?
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2021
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Je ziet vaker dat ze de beplanking in de romp kerven. Als je het goed doet kan je een mooi resultaat krijgen. Maar beplanken kan ook. Neem fi eer van 0,5 mm dik dat mag geen probleem opleveren.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  8. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je, Stephan !
     
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    bouw ze met je nieuwe boot
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  10. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Cyril, ik heb abachi in ca. 1 mm dikte wat ik wel op 3 mm breedte kan zagen. Dit is een lichte houtsoort die veel voor dekken gebruikt wordt.
    Verder heb ik ook noten fineer liggen waar je plankjes uit zou kunnen snijden, ca. 0,6 mm dik.
    Hans
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Veel plezier met de Union Cyril
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Succes! Inderdaad zou ik ook het rompje beplanken met een mooi fineertje. Maar ook weer niet te dun want daar schuur je zo doorheen. 0.7 lijkt me geen probleem.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    IMG_0024.JPG.jpg

    Mijn Spaans Galjoen heb ik ook afgewerkt met fineer. In mijn verslag kan je zien hoe ik het snij en aanbreng. Dit is moeras walnoothout fineer van 0,5 mm dik. Prima te doen. Vergt wel wat oefening om er een handigheid in te krijgen.
     
    Cyril Marien en Ronk vinden dit leuk.
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Goed gedaan Stephan! Knap hoor.
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2021
  15. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Veel bouwplezier met de Union Cyril, maarre jij moet nouw niet vergeet van De Endurance! :p Ik wacht in spanning op de next instalment!
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  16. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Kijk, dat sterkt me in het plan om de romp ook te beplanken !

    Wees maar niet bang, Heinrich ! Zo gauw de dagen korter en kouder worden ga ik weer all in met de Endurance. Die is van een hele andere orde qua moeilijkheid en eindresultaar dan de Union. Ik heb in alletwee veel zin. Op de Union kan ik misschien eens wat aanpassingen plegen, zoals de 'echte' beplanking.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2021
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  17. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Misschien een stomme beginnersvraag: wat is een goede manier om uit fineer precies even brede en rechte latjes van bv 3 mm te snijden ? Langs een (goede) liniaal en met een scherp hobbymes 'loopt de fineer bij mij weg' en worden de sneden krom ...

    Ik heb hier een hoop stukken fineer van allerlei houtsoorten liggen, die alleen wel tamelijk droog zijn en snel afbrokkelen en breken. Zou eerst weken in water dat verhelpen ?
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2021
  18. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    @Stephan Kertész : Ik zoek jouw verslag over je Spaans galjoen, maar ik kan het niet vinden ... heb je een link voor me ???
     
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.036
    Locatie:
    Brugge
    De truuk is om niet te proberen in 1 maal door te snijden, maar meerdere lichte halen, tot je uiteindelijk door de fineer breekt.
    Als het maar korte stukjes zijn, (korter dan het lemmet van een breekmes, kan je zo'n lemmet, zonder de handgreep, op je fineer zetten en een tik met een hamer geven. Wegschuiven is dan uitgesloten
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.781
    Locatie:
    Ittervoort
    Je moet geen recht mesje gebruiken maar een krom mesje. Dit snijd beter door de nerven. Een recht mesje heeft de neiging de nerf te volgen en dan krijg je kromme sneden.

    https://www.modelbouwforum.nl/threa...billing-boats-463.268136/page-18#post-3998190

    Hier laat ik het zien. Er is een toolje op de markt wat hiervoor gemaakt is. Dit is ook makkelijk na te maken van hout met een vaste afstand.
    Er is nog een youtube filmpje van hoe ik het doe.
    Het lukte mij de eerste keren ook niet en koste mij een vel fineer voordat ik ontdekte dat een rond mes het wel goed deed. Succes :)
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina