Komt nog ! Ik heb daar wat opgevuld met lijm en zaagsel.Ik zou de houtlijm die het plankje niet nodig is even wegkrabbelen Cyril, dan wordt straks mooier ( als je hem lakt )
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Komt nog ! Ik heb daar wat opgevuld met lijm en zaagsel.Ik zou de houtlijm die het plankje niet nodig is even wegkrabbelen Cyril, dan wordt straks mooier ( als je hem lakt )
Het ra- of reehout is een houten lijst om het scheepsboord ter hoogte van het opperdek (vaak ook het bovenste berghout). Er bestaat ook nog een binnen rahout, ook wel de striem genoemd, hetgeen de bovenste gang van de binnenvertuining is die boven alle poorten van het opperdek loopt en onder het potdek(sel) ligt.De eerste strip langs de romp zit vastgelijmd. Ik ben even in de war met de namen ... is DIT nou het rahout ? En hoe heten die planken boven op de verschansing dan ? Daar komen op het voor- en achterdek nog hekjes op.
Het ra- of reehout is een houten lijst om het scheepsboord ter hoogte van het opperdek (vaak ook het bovenste berghout). Er bestaat ook nog een binnen rahout, ook wel de striem genoemd, hetgeen de bovenste gang van de binnenvertuining is die boven alle poorten van het opperdek loopt en onder het potdek(sel) ligt.
De horizontale planken boven op de verschansing dat is het potdek(sel)
Excuus is helemaal niet nodig hoor Cyril. Een dolboord vind je alleen op bijboten/sloepen, hetgeen wel op een potdek lijkt, daar zijn de zogenaamde dollen op of in gemonteerd waar de riemen/ roeispanen in- of door gestoken worden.Dan heb ik per abuis in eerdere posten hierboven de potdeksels (in de bouwbeschrijving dolboorden genaamd) uitgemaakt voor rahouten. Mijn excuses, en weer dank voor je vakkundige uitleg, Piet !
Het ra- of reehout is een houten lijst om het scheepsboord ter hoogte van het opperdek (vaak ook het bovenste berghout). Er bestaat ook nog een binnen rahout, ook wel de striem genoemd, hetgeen de bovenste gang van de binnenvertuining is die boven alle poorten van het opperdek loopt en onder het potdek(sel) ligt.
De horizontale planken boven op de verschansing dat is het potdek(sel)
Prachtig gezicht zeg!Ik hoop dat m'n schoonvader niet al te teleurgesteld is over de afmetingen van de Union; die valt in het niet bij de enorme Endurance.
Bekijk bijlage 459563
Bekijk bijlage 459564
Over smaak valt niet te twisten dat staat als een paal boven water, maar als je naar de foto op de doos kijkt op pagina 1 van dit verslag, lijkt mij dat dat er toch een stuk beter uitziet dan je plan om het rood te gaan verven. Misschien nog even het overwegen waard.... Succes met je uiteindelijke keus.En ik denk dat ik de potdeksels en de binnenkant van de verschansing rood ga verven.
Over smaak valt niet te twisten dat staat als een paal boven water, maar als je naar de foto op de doos kijkt op pagina 1 van dit verslag, lijkt mij dat dat er toch een stuk beter uitziet dan je plan om het rood te gaan verven. Misschien nog even het overwegen waard.... Succes met je uiteindelijke keus.
Welke kleur het precies is, dat is moeilijk te bepalen op een foto, maar het zijn licht bruine tinten. Het lijkt niet op beits, maar meer op dekkende verf. Maar, als je rood zelf mooi vind, dan moet je het zeker doen, je bent tenslotte Kapitein van je eigen modelKnalrood is misschien iets aan de wilde kant ja ... ik ben ook nog half kleurenblind. Wat is de kleur van de binnenkant van de verschansing ?? Blanke beits ? Houtkleur ?